Direktlänk till inlägg 27 juli 2023

Torsdag till söndag vecka 30 2023

Av Rehn/Hornesjö - 27 juli 2023 08:37

Torsdag

 

Igår kväll fick jag ett sms från Jesper på Mulles markservice  att det skulle komma någon vid 8 tiden på torsdag morgon för att ta hand om tomten. 

Vid 8,15 kom Jesper som röjde från början, tillsammans med sin son som är 11   år. 

Det jobbigaste med denna tid är att våra hundar skulle behöva rasta sig själva efter deras frukost, men eftersom grinden måste stå öppen så fick det bli en annan lösning. Lasse fick ta en hund i taget på en liten promenad.

Tyvärr fungerar inte min kropp idag som den borde och jag kan inte hjälpa till med hundarnas promenader.

Blev först lite förskräckt när jag såg den lilla pojken, men jisses vad han 'är stark. Han kör skottkärran med alla stora stockar hur lätt som helst.  Killen som skulle vara med hade fortfarande inte kommit och klockan var nu över 9.  Han har tydligen meddelat att han har försovit sig. Men han dök upp snart. 

Tre duktiga killar som jobbade på tills allt var sågat och upplockat och bortforslat.
Jesper  som har firman hade fått massor med jobb denna sommar och även i höstas och han hade fått ta in extrapersonal. En av dessa var det som skulle göra slutjobbet på vår tomt. Killen skickar en bild på vår tomt till Jesper och berättar att han nu är här och ska jobba.
Efter några timmar ringer han och säger att nu är allt klart och Jesper frågar om han verkligen har hunnit med allt och att det är bortforslat, killen svarar jag nu finns det bara lite grästuvor kvar.
Jesper blir då verkligen förvånad när jag skickar en bild på vår tomt och säger att allt ligger kvar.
Men nu är det färdigt och vi kommer att anlita Jesper igen för att ta ner ca 20 träd till, men först måste vi få tag i markägaren utanför vår tomt som måste ta bort de döda träden och en rotvälta som är på väg mot vår lillstuga.

Kände mig på bra humör och medan Lasse jobbade på tomten så tog jag tag i Qlings trimning. Klippte ner hela hans vackra silveröron, men det kändes som om han skulle må bättre om de försvann.  Han var jättesnäll och stod  stilla den halvtimme vi jobbade på bordet.

Jag planerade om lite av all taklök som fanns i däcket.

Sen går jag in och sätter saxen i mitt hår.  Det har blivit tunt och stripigt och jag verkligen hatar detta och helst skulle jag kunna ta trimmern och köra bort allt. Normalt håller jag efter och klipper topparna varje månad, men sedan i oktober har jag inte kunnat använda min vänstra arm och det har varit helt omöjligt och de få testar jag har fått bort har bara gjort det värre.

Klipper så mycket jag kan och tar sedan med mig saxen och går ut till Lasse och säger att han ska klippa mig i nacken.

    Ja testarna är borta och men visst skulle jag vilja ha en frisyr också, men detta får duga ett tag. 

Njuter i alla fall i solen. 

Kul att kunna hålla igång min kropp lite, fast jag vet att det blir känning efter.

Behövde bara handla lite, men tyvärr var vi då tvingade att åka till Centrum, vi åkte även och tankade bilen.

Hem och Lasse var sugen på lite mackor och jag satte mig och lyssnade på Claes Eriksons sommarprat.

Jag hade bestämt redan på morgon vad jag skulle ha för middag, men hade inte sagt något till Lasse.

Vid 17 tiden gick jag in för att börja skala och riva potatis och göra en smet till raggmunk.

Lasse kommer in och utbrister "gör du raggmunk" och det känns positivt för att jag vet ju hur mycket han gillar detta.

Gör maten och när den är klar så börjar det blåsa upp och snart även regnar det.

Lasse vill sitta inne och äta.

     

Jag åt två och Lasse fick i sig 5 stycken och då vet jag att det var gott.

Fanns några jordgubbar kvar sedan gårdagen och Lasse var sugen på dessa   med lite glass.

Jag hade även under dagen tagit mig ann vår Cromecast som jag trodde hade gått sönder eftersom jag helt plötsligt inte fick någon kontakt med Tv:n.  Samtidigt så förstod jag att det måste ha med överföringen att göra eftersom alla bilder kom fram på Tv:n när jag satte på denna.

Kom helt plötsligt på att jag för ett par dagar sedan rensade min mobil på appar som jag inte hade någon användning för, gjorde en storstädning och klickade bort det mesta och tänkte att det är ju bara att lägga in igen om de behövs.

Så nu började jag leta efter denna app men jag kunde inte få fram den rätta. Men gick in på Google och gjorde något som jag egentligen inte vet vad jag gjorde och helt plötsligt så fungerade play kanalerna på Tv:n igen

Så denna kväll fanns det lite mer att kolla på istället för att somna i soffan.


Kände mig ganska nöjd med dagen då jag kröp ner i sängen.


Fredag

 



Blev en del uppvaknande denna natt, men inga långa stunder och jag vaknade inte helt förrän 05.10 då jag gick upp för att kissa, gick tillbaka och la mig och somnade om och vaknade och insåg att klockan var nästan 7 och jag hade inte ens märkt att Lasse varit ute med hundarna.

Hörde att han nynnade på  "I slottets stora sal" och förstod att han var i städtagen.

Solen sken från en molnfri himmel och det var ca 14 grader utanför fönstret.

Kunde inte låta bli att ta en bild på en av Lill stugorna och den vackra murgrönan. 

     

Om vi inte får tag i markägaren så han får bort de döda träden så är det stor risk att ett av  träden kommer att falla över huset i vinter. 

Fick efter mycket ringande tag i personal på Coop i Borgholm för att kolla om de hade kvar köttet jag skulle ha köpt i måndags som inte hade kommit. Tur att vi inte satt och åkte dessa mil i onödan för det var restnoterat och det hade aldrig fått detta. 

Vi började dagen med att åka till återvinningen. 

Sen till Löttorp för att handla lite. 

Tog även en tur till kyrkan för att kolla till gravarna och även en tur in och tände 5 stycken ljus för våra änglar

   

Blir lite nya blommor på gravarna innan vi lämnar ön i september.


Vädret var toppen hela dagen. 

När vi var på väg hem så passerade vi   ängen där de har ställt upp en husvagn och säljer våfflor, Rosévin och Gin/Tonic.

 Blir lite sugen varje gång vi åker förbi så idag gjorde jag detta när vi kom hem. 

 

Lyssnade som vanligt på Sommarprataren som idag var Fatemeh Khavari.  Så sorgligt att lyssna på, men vilken kämpe hon har fått vara och bli trotts bara sina 23 år.


Dagen försvann ganska fort och snart var det dags för mig att gå in  och förbereda kvällens Tacomiddag. 

På Hornsjöns pensionat har de Tacos på meny varje fredag.. Så det fick bli dagens andra plagiat.. 

       

Det blev i alla fall gott och mycket billigare än det hade blivit på pensionatet.

Fast klart att det hade varit trevligt med lite umgänge också.

Kvällens TV fick bli på 4 play och Anna Phil som vi inte tidigare har sett. Såg fyra avsnitt så vi får fortsätta med detta i morgon för det var bara 3 dagar kvar att få kolla på denna serie.

Gick och la oss vid 23.30 för att lyssna på Karlavagnen.  


Lördag

 

Såg ganska normalt ut på appen denna morgon.  Tyvärr missade jag några timmar på kvällen då jag hade klockan på laddning, men det hände inte så mycket mer än att vi satt stilla och kolla de på TV så det hade nog ingen större betydelse.

Hela förmiddagen gick åt till att  lyssna på fotbollen. Jättespännande var det och våra tjejer var super duktiga och vann med 5 - 0.

Sen var det simning och vår Sara var som vanligt  bäst.

Sen blev det en tur till Macken för Lasses dagens dubbel. 

In på Ica och handlade  spetskål som jag fick för mig att  grilla till middagen. 

Hem och jag ville lyssna på Christina  Schollins sommarprat.

Lasse gjorde  det sista på hundgården  som jag hade satt honom i arbete med.   Detta var mest för att jag vet hur gärna han vill jobba och när jag sa att jag skulle ta bort mitt trädgårdsland så tänkte  ha  direkt  bygga en uteplats.

Men det har vi så det räcker  och så måste vi inse att vi börjar bli gamla och inte vet hur länge vi orkar köra ner till Öland varje somnar.

Sista stolpen satt och nu kunde vi prova med Qling  och Zlatan. 

 

ZLATAN   gillade inte detta, så vi provade med Åberlix i stället.  Lite bättre, men inte helt okej.  För Qling var det bättre och han slapp sin lång lina som hela tiden fastnade någonstans. 

Det är lite konstigt, vi kan vid behov säga till våra hundar att de ska gå in i sin bur som är  ca 60x60 cm och detta är  inga problem.  Men en hundgård på 40 kvm är  skitjobbigt. 

Lasse går ut med killarna efter deras måltider.

I dag var Lasse sötsugen och efter hans hundpromenader så bjöd han på något som han gillar

   

Jaja det smakar gott, men är lite väl sött. 

Dagen blev jättevarm och vi hade 30 grader på vår uteplats, så det fick bli att sitta under taket i skuggan för det mesta

Hade bestämt mig för en liten annorlunda middag på grillen.

 

Vi hade en liten bit fläskfilé och en grillkorv som jag satte på 2 spett. Sedan grillade vi dessa tillsammans med svensk haloumi, citron, spetskål och avokado.  

Tog ett glas rött   medan jag skötte grillen.

   

Gick inte att hålla ihop spetskålen som jag hade velat och det var ganska svårt att grilla dessa grönsaker för de fick inte bli för varmt, men det måste vara varmt för att få dem grillade.

  Allt kom upp på tallriken i alla fall och det var en annorlunda men god middag och detta kommer jag säkert att göra om.

Efter maten tog vi med oss tjejerna på en promenad

Sen hem och spelade lite kort innan vi gick in och satte oss framför Tv:n för att fortsätta att se Anna Phil några timmar.

Gick och la oss vid 23 tiden.


Söndag

 

Denna natt blev inte kul. Somnade ganska bra vid strax efter 23 tiden, men vaknade av att klockan slog ett slag och naturligtvis så måste jag bara vänta in nästa för att veta vad klockan är, det blev ett nytt halvslag och detta kunde vara både klockan halv 1,1 eller halv 2, så nu gick det inte att somna förrän jag visste, nästa slag slog 2 och nu skulle jag ju kunna somna, men detta gick inte alls, jag låg där vaken och tänkte nästan gå upp och sätta på Tv:n men vill ju inte störa någon. De sista helslag jag hörde var klockan 4 och sedan måste jag ha somnat.

Vaknade sedan 05,50 och var jättenyfiken på vad min app skulle säga om denna natt, men tji fick jag. Hade inte lyckas få ihop 4 timmars sömn och då blir det inget som den kan visa gällande ANS och Sömnstatus.

Lovar att jag var ganska trött denna morgon och hade ingen lust alls att behöva stiga upp.  Lasse gick i alla fall upp och jag hörde honom hålla på i köket. Denna morgon hade han fått för sig att köra igenom vår kaffebryggare, den kan ju kalka ihop rätt bra när den bara använts på sommaren.

Höll mig kvar i sängen tills klockan var 7 sen gick jag upp och tog hand om frukosten.

Morgonen var helt underbar och till och med hundarna njöt i solen

    Både Yra och Z gillar att ligga i solen.

Vi hade bestämt oss för att kolla lite på Byxelkroks Marknad och då ville jag iväg tidigt för att slippa mycket folk och värmen som blir värre under dagen.

Inte lätt att hitta en p plats fast vi var där redan vid 10.30 fick åka flera varv för att leta, men så hittade vi en på ett bra ställe.

Gjorde hela marknaden på under 30 minuter och då stod vi ändå och pratade med ett par som hade en collievalp.

Vet inte om det är vi som inte riktigt hänger med när det gäller priserna på utemat, vi köper ju detta mycket sällan.

Men 100 kr för en liten tunnbrödsrulle och då lovar jag liten, vet ju hur stora och mumsiga dessa kunde var förr, men dessa var paketerade och jag undrar hur det kunde få plats någon mos i dessa.

Langos kostade från 130 kr men kaffet var "billigt"  20 kr för en liten pappersmugg.

Det blev inget för oss och det hade det inte heller blivit om det hade varit billigare.

Åkte direkt till Ica i Löttorp för att handla på hemvägen från Byxelkrok.

Grillade 4 korvar till lunch

  och så tog vi varsin öl. Priset på detta kalas med starköl blev ca 27 kr per styck.

Dagen var stekande het och det vi orkade inte göra många knop. 

Lyssnade som vanligt på sommarprataren som idag var en  David Thurfell och han var jättebra.  

Hade på morgonen sett vad dagens middag skulle vara och det var något som jag ville försöka mig på.

Det fick bli grillen även denna dag och jag skulle servera citronkyckling

  Såg inte mycket ut när jag la dessa kycklingbitar på grillen, men vi äter inte mer. Hade gjort iordning brödet som skulle läggas på grillen, det var vanligt rost bröd med olivolja och grovsalt.  När jag står där och grillar så säger Lasse "vad har du gett Zlatan att äta", jag svarar att han har inte fått något av mig, men så upptäcker jag att tallriken med brödet är tomt och detta fanns nu i Zlatans mage.

Bara att gå in och göra nya brödskivor.

       

Till denna citronkyckling serverades en mozzarella sallad.

Skulle ha tagit en promenad, men vi satte oss istället för att spela lite kort.

Såg sedan sista delen på  Anna Phil och sen var det någon film på 4:an, som jag tyvärr somnade till i soffan.

Vet att det kan bli en jobbig natt när jag sovit framför Tv:n.  Men det ser jag i morgon.






























 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Rehn/Hornesjö - Måndag 29 april 09:07

Måndag   Äntligen de grader man vill se på termometern Natten kändes ganska okej         Men enligt denna tabell så hade den varit sämre än vad jag trodde. Skit samma, min känsla är viktigare än vad det står skrivet. När vi sitter v...

Av Rehn/Hornesjö - Fredag 26 april 07:49

Ja detta skitväder vaknade jag upp till denna morgon. Natten hade känts så där och det är alltid spännande att kolla av mina värden på klockan         Grönt på ANS i alla fall men resten var väl inte vad jag hade hoppats på.. Hade myck...

Av Rehn/Hornesjö - Måndag 22 april 09:44

Måndag '   Lika kallt även denna dag  Natten kändes bättre än vad den denna morgon visade         Trodde på grönt denna morgon, men det blev orange.  Ja bättre än rött i alla fall. Bara 30 minuters djupsömn denna natt. Tycker att jag ...

Av Rehn/Hornesjö - Torsdag 18 april 09:22

Torsdag   Forstfarande kylig morgon och idag skiner inte ens solen Natten blev så där         Kändes som jag nu var tillbaka på ruta 1 igen. Idag fyller Lasse 81 år och vi ska väl inte fira detta på något speciellt sätt. Fick upp e...

Av Rehn/Hornesjö - Måndag 15 april 09:31

Måndag   Så var det kallt igen.         Så såg det ut efter denna natt.  Fattar inte varför mitt ANS är på rött, tycker att jag känner mig ganska lugn. Idag var det vägning igen eftersom det var måndag och det där med att äta choklad s...

Presentation

Det ska vara gott att leva

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Gästbok

Skriv gärna några rader när du har varit och hälsat på denna sida.

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards