Direktlänk till inlägg 31 juli 2023

Måndag till onsdag vecka 31 2023

Av Rehn/Hornesjö - 31 juli 2023 08:06

Så var det ny måndag igen

 

Vaknade med ett ryck klockan 05,00.  Undrade om jag hade skrikit, men det var lugnt så det var nog bara i drömmen. Jag skulle gå över en väg och hade Qling i koppel. När vi är på väg över så ser jag en stor långtradare komma i hög fart så jag tar några steg tillbaka för att vänta, precis när den stora bilen nästan har kommit förbi oss så ser jag att han svänger in mot kanten och kör över Qling, jag ser honom ligga helt platt på vägen och jag bara skriker, men jag förstår inte varför människorna runt mig inte bryr sig och de verkar inte heller höra mitt skrik.

Inte kul att vakna upp till.  

Kände mig ganska frusen idag, men höll mig till shorts och linne. 

Lasse satte sig på trappan för att knyta sina skor och då var naturligtvis Z framme direkt för att kela.

Hade en del på agendan denna dag. 

Först skulle jag in på Ica och köpa lotter. Hade allt hemma till middagen så jag slapp handla. 

Sen till vårdcentralen för Lasses blodprov. 

Han loggar in på skärmen nere i entrén, det står att han har tid 11.30, men klockan är nu 12,10.

Helt tomt i väntrummet och en lapp på dörren att det är lunchstängt mellan 12-13. Lasse inser att han trodde det var 12,30 som han har tid. Men innan vi hinner vända om för att gå så öppnad en dörr och en sköterska ropar in Lasse. 

Hon säger att det inte gör något och han får sina prov tagna. 

Vi åker hem och tar varsin soppa

  till lunch,.

Jag sätter mig i solen och lyssnar på sommarprataren. 

Två hundar i hagen där Lasse är       och jobbar, de andra finns vid min solstol. 

Jag går in vid 15 tiden och förbereder kvällen middag som ska bli falukorv i ugn. 

Vill ha den klar strax före 17 så att den kan stå kvar i ugnen tills vi kommer från extramötet i vägföreningen, mötet som ska gå fort denna kväll. 

Det var bara boende från 5 hus som var där, så allt gick fort och vi kunde komma hem till middagen i god tid. 

Lasse fick göra ett gott mos på pulver.  Tyvärr så kändes det ruggigt och vi satte inne. 

 

Det blev jättegott och Lasse åt mer än jag sett honom göra på hela sommaren. 

Skickade ett SMS till den nya markägaren som behöver ta bort sina döda träd utanför vår tomt så att vi kan fälla våra egna.  Han svarade ganska direkt med att ringa och sa att han skulle komma förbi oss i morgon och kolla vad han kan göra.  Det är väl bara att hålla tummarna. 

När vi sitter framför TV och kollar på Beck så är jag tvungen att gå in i sovrummet för att smörja min onda arm med liniment. Ordnar en hög med kuddar för att jag ska kunna vila armen. 

Men när jag kommer tillbaka så är dessa kuddar upptagna   redan, av en liten Z, jaja, bara för mig att hitta ett annat sätt att vila armen på. 

Slumrade till en stund i soffan. Får hoppas att jag ska kunna somna när jag äntligen kommer i sängen.



Tisdag och nu är vi inne i augusti

 

Natten blev inte alls rolig, kom inte in i någon ro och timmarna gick och där låg jag och kollade i taket.

Hörde klockan slå halv 2 och sedan måste jag ha somnat i alla fall.

För övrigt var det en bra dag och natt enligt ANS.

Idag är det en riktig ruggig dag och det fick innebära långbyxor.

Markägaren kom hit strax efter 9, en supertrevlig kille i 40 årsåldern. Jätteglad för att jag hörde av mig och berättade om den fallande tallen.  Klart att han ska ordna det och senare i höst när vi har åkt hem ska han ta bort det stora trädet vid, vår infart. 

Han har själv både får och lite nötkreatur. 

Han ska även plöja upp åkern (Lasses faster Elsas gamla potatis åker) och plantera havre. 


Det var en trevlig bekantskap. 

Regnet såg inte utom att upphöra så det fick bli en tur till Ica och ensamma var vi inte att ha samma idé. 

Ja idag är nog stränderna tomma och affärerna fulla. 

Allt fanns i alla fall som jag hade på min lista och det blev en liten nätt kostnad på dryga 900 kr, men när jag kollar på detta och tänker på vad det hade kostat hos Rosas Handel, då känner jag mig nöjd. 

Hem och åt en lunch på resterna från gårdagens middag. 

Som vanligt blir jag helt  utslagen när  vädret blir sämre 

La mig framför  Tv:n och somnade medan Lasse jobbade på med ett nytt projekt..

Men det varade inte så länge utan jag gick ut på tomten  och  satte  mig ner med hundarna. 

    

Helt  plötsligt upphörde regnet och solen visade sig..

Hade innan jag la mig i soffan gjort en köttfärssås som skulle få långkokas på svag värme.

 

Saknade min Crockpoten som sköter detta utan att jag måste hålla koll.

Timmarna  gick och snart var det dags för  middag. 

     

Även dagens  middag var i Lasses smak.  Även jag tyckte  att  det var gott. 

Efter maten tog vi med oss tjejerna  på en promenad..

                           

Gick ner till pensionatet som stänger idag för säsongen. 

Kollade i brevlådan på vägen tillbaka och till Yras glädje fanns det ett reklamblad att höra hem. 

En jättefin kopparödla låg mitt på vägen. 

Sen var det lagom att gå hem och bänka oss framför Tv:n för att kolla på

Allsång från Skansen som var jättebra och sevärt. 

Sen blev det Wera fram till sänggående. 

Imorgon kommer Per. 


Onsdag

 

Blev en bra natt. 

Efter en hel del riktigt varma dagar önskar jag regn, men hoppas ändå att det ska bli lite bättre än vad som spås

 

Detta ser inte muntert ut och jag har idag bestämt att inte anmäla någon av våra hundar till utställningen i början av september. Vi tog inget tält med oss till Öland och har vi otur så kommer det att regna denna dag och då är det bättre att använda dessa pengar som det kostar till något annat roligt.

Fick veta att Per skulle vara framme vid halv 1 så vi åkte in till Löttorp för att handla lite innan

När han kom så fikade vi och åt en macka 

Sen kom killen som skulle ta bort sitt träd som var på väg in till oss, han var kvar ett tag och passade på att rensa ut en hel del annat också. 

Per tog sedan sin cykel för att åka till Ålkistan för att kolla. 

Hände inte så mycket under dagen

Jag började förbereda maten medan Per tog sig en promenad tillsammans med sin kamera ner mot Hornsjön

          han hade tagit dessa bilder.

När han kom hem så ställde jag honom vid grillen så han fick sköta vår middag.

     


 Det blev grillspett, krossad potatis med massor av smör och vitlök och även grillad avokado.

Kunde ha blivit av med ett av spetten för det fick Åberlix tag i mellan några spjälor, men han få tag i det innan han hunnit sätta tänderna i detta.

Det var gott, men det blev ingen efterrätt.

Sen tog vi en promenad med tjejerna.

     

Sen blev det inte så mycket mer denna dag.

Kom i säng tidigt.


I morgon är det ny omgång så vi syns på söndag/måndag.























 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Rehn/Hornesjö - Måndag 29 april 09:07

Måndag   Äntligen de grader man vill se på termometern Natten kändes ganska okej         Men enligt denna tabell så hade den varit sämre än vad jag trodde. Skit samma, min känsla är viktigare än vad det står skrivet. När vi sitter v...

Av Rehn/Hornesjö - Fredag 26 april 07:49

Ja detta skitväder vaknade jag upp till denna morgon. Natten hade känts så där och det är alltid spännande att kolla av mina värden på klockan         Grönt på ANS i alla fall men resten var väl inte vad jag hade hoppats på.. Hade myck...

Av Rehn/Hornesjö - Måndag 22 april 09:44

Måndag '   Lika kallt även denna dag  Natten kändes bättre än vad den denna morgon visade         Trodde på grönt denna morgon, men det blev orange.  Ja bättre än rött i alla fall. Bara 30 minuters djupsömn denna natt. Tycker att jag ...

Av Rehn/Hornesjö - Torsdag 18 april 09:22

Torsdag   Forstfarande kylig morgon och idag skiner inte ens solen Natten blev så där         Kändes som jag nu var tillbaka på ruta 1 igen. Idag fyller Lasse 81 år och vi ska väl inte fira detta på något speciellt sätt. Fick upp e...

Av Rehn/Hornesjö - Måndag 15 april 09:31

Måndag   Så var det kallt igen.         Så såg det ut efter denna natt.  Fattar inte varför mitt ANS är på rött, tycker att jag känner mig ganska lugn. Idag var det vägning igen eftersom det var måndag och det där med att äta choklad s...

Presentation

Det ska vara gott att leva

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Gästbok

Skriv gärna några rader när du har varit och hälsat på denna sida.

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards