Direktlänk till inlägg 10 augusti 2023

Torsdag till söndag vecka 32 2023

Av Rehn/Hornesjö - 10 augusti 2023 08:37

Torsdag

 

Natten blev väl ganska okej, sömntiden blev lite sämre men ans var bra och idag ska jag inte klaga på stegen som var 5884 efter att ha hört på TV i går kväll att man bara behövde gå dryga 2000 steg för att man ska må bra.

Ibland är det  bra med nya rön.  

Lika kallt och ruggigt även denna dag och det är inte alls bra för min kropp.

Sådana här dagar är köket min räddning. Började  redan på förmiddagen att förbereda middagen som i dag skulle få bli  kålpudding.   

Kålen stektes med lite kryddor och en blandning av socker och honung.. Löken mjukstektes i en annan panna. 


 

Köttfärsen blandades med lite vitt bröd, ägg, grädde och kryddor.  Nu skulle detta in i ugnen i ca 45 minuter.

När denna tid gått så var det dags att bege oss ut på en runda. 

Först till läkarstation för att Lasse skulle beställa en tid för blodprov till den 21/8.

Sen till 2 olika loppisar innan vi åkte hem igen för att jag skulle ställa mig att för att göra våfflor och vispa grädde. 

Klart att Lasse skulle få detta på sin namnsdag

    Tror det uppskattades av både Lasse och Per.


Denna idé med just våfflor och vin har jag fått från detta tycker det är en kul idé och det verkar vara många som gillar detta ställe.  

Det regnade mest hela tiden, men hann i alla fall att vara ute en del. 

Middagen fick bli lite senare denna kväll eftersom vi ätit våfflor vid 15 tiden. 

Men nu skulle detta fram och till denna rätt tog vi fram ölburken   vi fått av Elisabeth från Tyskland. 

  Den var lite svår att öppna så det behövde vara två för detta. 

Men snart kunde vi hugga in på middagen. 

       


Oh jisses så gott det smakade.  Det är verkligen skillnad när det är svensk sommarkål.


Vi satt uppe och kollade på en film via Pluto, vet inte vad jag ska säga om den. Den hette Välkommen hem och blev en riktig rysare.  Var så där. 

Nu hoppas jag kunna somna


Fredag

 


Ännu en bra natt.  

Denna morgon var det blått på himlen men ganska kallt, men det brukar ändra sig snabbt så vi får väl se vad som händer under dagen.  Men först nu på förmiddagen blir det att sitta framför TV och kolla på fotboll

Matchen kändes osäker ända in till sista minuten, men det blev vinst för Sverige.

Ute sken solen   så Lasse envisades med att om han bjöd på glass så kunde vi väl åka till Böda och kolla.

Detta var inget jag hade lust med och glass vill jag i alla fall inte ha. men han fick sin vilja fram. Vet inte om det  är värt att åka dit bara för att parkera för mellan 25 och 50 kr och sedan glass för 90 kr, men vill han betala så blir han nöjd .

Det var ganska mycket folk både på parkering och inne vi poolen.

Snabbt gick det att promenera på den lilla affärsgatan och inget hittade jag som jag ville ha.

Sedan till Löttorp för att handla

När vi kom hem så ville Per ut och cykla.  Lasse var trött och la sig för att vila och jag satte mig ute i solen med min mobil för att lyssna på sommarpratare.

Per kom tillbaka och hade varit till Jordhamn för att kolla på skurkvarnen   en plats han har pratat om sen förra året att han ville se, men det var inte alls som han hade tänkt sig. Men han fick sig i alla fall en tur på dryga 3 mil på kustvägen   mellan oss och förbi Källa.

Jag gick in och skar upp alla grönsaker till den rostade grönsaksblandning som skulle in i ugnen senare.

Klockan hade hunnit bli mycket och vi hade inte ätit någon lunch, eller rättare sagt jag hade inte ätit något, både Lasse och Per hade ätit varsin stor glass.

Nu satte vi oss ner och tog en liten drink   innan jag skulle börja med maten. 

Sen var det min tur att gå in och sätta in plåten med grönsakerna i ugnen medad Per startade upp grillen.

   

Hade räknat ut att det som fanns i ugnen skulle var klara när det var dags att lägga på köttet på grillen.

    Vet inte riktigt vad det var för kött för det var vaccat och det stod bara marinerade köttskivor.  Var lite skeptiskt till detta kött, men nu var det detta som vi hade till middagen.

       


 Köttet fick godkänt även av Lasse och det säger inte lite, han är ganska kräsen om köttet inte är i hans smak.
Det var gott.  Hade tänkt att äta jordgubbar till efterrätt i dag och dessa skulle Lasse köpa, men det hade han glömt. Vi får ta och handla dessa i morgon.

Efter maten tog vi en liten promenad   innan vi gick hem och satt kvar ute och spelade kort till klockan 21.00

När klockan var nästan 22 så var jag jättetrött och bestämde mig för att vila en halvtimme och sedan återgå till TV och kolla på Frost, men redan klockan 23 var jag tvungen att inta sängen igen för jag var helt slut denna dag.

Får se hur natten blir.


Lördag

 

Blev lite orolig natt med många småuppvakningar.

Vaknade och var kissnödig, kolsvart i huset så jag smög mig upp, Lasse vaknade till och tände en liten lampa och jag kollade på klockan och såg att hon var 03. somnade om och vaknade igen av att Z låg på mina ben, kollade på klockan men denna gång var hon 02,23, alltså var hon inte 3 utan 12 första gången jag var vaken.

Hade en del konstiga drömmar där Rubina och hennes pappa Ove var med.  

Steg inte upp ur sängen förrän 7,30 denna morgon.

Vädret såg väldigt grått och tråkigt ut och ingen värme att tala omom,  men som vanligt ändrades detta snabbt och dagen blev nästan för varm . 

Lasse jobbade med lite trimning   

Skulle köpa jordgubbar så vi åkte till Löttorp.  Boden där de säljer jordgubbar var stängd, ingen lapp varför. 

Åkte vidare till Ica Böda och samma där, inga jordgubbar. 

På vägen hemåt bkev det en tur in på NK för jag ville ha en kofta. 

Men det fanns inga.  Per frågar Lasse om vi ska åka fram till Ica och kolla om boden hade öppnat, men den var, fortfarande stängd, men då kom de på att det var lite som skulle handlas och det var tur för idag fanns det några kartonger jordgubbar inne i affären. 

Åkte hem och tog oss varsin macka. 

Lyssnade på Bagges sommar prat, det var så bra. 

Per tog en promenad ner till Ålkistan. 

Hundarna badade i poolen. 

Även idag blev det Per som fick sköta grillen. 

  Lasse bjöd oss som lagade maten på en fördrink. 



 

Min plats blev snabbt upptagen när jag lyfte på mig. 

   

Det blev grillad kyckling med pommes och lite annat.. 

Även denna kväll satt vi och spelade kort. 

Blev en film från Pluto innan det var dags för sängen. 


Söndag

 

Det blev inget större regnmängd under natten som de hade lovat.

Solen sken och det kändes riktigt varmt redan tidigt denna förmiddag. 

Upptäckte en liten fästing vid Åberlix öga, Lasse tog upp honom på bordet            och hittade en och upptäckte en till alldeles bredvid.  Nu fick han stå kvar och bli ordentligt ur borstad. 

Jag placerade ut lite lavendel dofter åt tjejerna, de fick både låga och höga ställen att söka på. 

Kändes först som Z var lite osäker på vad hon skulle göra, men sen var hon lika duktig som Yra. 


Vi bestämde oss för att åka upp till Trollskogen.  Bra att ta detta på förmiddagen då det bara var ca 21 grader och full sol. 

Var själv lite tveksam om mitt knä skulle hålla för en längre promenad, så min tanke var att om Per ville gå 4,5 km så kunde Lasse och  jag stanna kvar och kolla på utställningen

Döm om vår förvåning när vi möttes av denna skylt   det var stängt under helgen. 

Jag sa att jag gärna kunde tänka mig att gå den korta 1 km leden och då gå långsamt och svara på lite  frågor. Både Per och Lasse valde samma led.  Vi fotograferade lite under promenaden

                                          

Blev lite bilder.  Jag kände mig jättenöjd att äntligen våga mig iväg på en promenad.

Lasse ville till Ica i Byxelkrok för att köpa lite spik, jag tänkte att då kanske jag kan handla lite där också.

Köpte 3 kronärtskockor och 2 paket haloumi.  Kollade lite på vad de hade i köttväg med det närmaste det jag ville ha var lammytterfilé för nästan 700 kr kilo och det ger jag inte för ytterfilé. 

Kände då för att besöka Rosas och tanken var att "jag skiter i vad det kostar för idag ska det få bli lammkotletter..

Kollade på klockan och säger " hoppas de inte stänger kl. 13. Men de har haft öppet till 14 på söndagarna hela sommaren och de flesta brukar inte byta tider förrän skolan börjar. 

När vi kommer fram ser vi inte en enda bil och inser att det hade inte spelat någon roll vilken tid vi hade kommit för på dörren stod det med stora bokstäver "VILODAG"

Jaja, bara att inse att nu börjar det bli höst och allt stänger. 

In på Ica men hittade inget som jag kände för.  Visst hade de paketerad entrecote, men nu hade jag lamm i huvudet och när inte detta fanns så fick det bli något annat.

Köpte 4 bakpotatisar några rödlökar och gräddfil.

Något blir det väl att stoppa i munnen. 

Hem och jag gjorde några mackor till en sen lunch.

Per var inte nöjd med sina 1 km så han tog sin långa promenad efter dessa mackor.

Själv slog jag mig ner och lyssnade på Tarik Sale som sommarpratade denna dag.

Har denna sommar lyssnat på alla som berättat om sitt liv och det är så många jag verkligen gillar.

Dagen fortsatte i solen och snart vankades det middag som denna dag tog rätt lång tid att laga.

Kronärtskockor tar ca 50 minuter och potatisen ca 1 timme i ugnen, sen skulle jag skala lite räkor, vispa vitlökssmör och lite annat.

 

Började med kronärtskockorna   som var stora och fina.

Lasse brukar vara dålig på att ta hand om det bästa på denna, men med lite hjälp av mig idag så fick han i sig hela sin. Jisses så gott detta är med vitlök och citron.  Men det blir mer skräp efter dessa   än det man äter. 

Sen var potatisen snart på bordet och de var jättestora   och fina.

Men egentligen alldeles för mycket mat denna dag, det hade räckt med den första rätten.

Sen blev det även jordgubbar till efterrätt.

Middagen gick hem fast det inte fanns något lamm på bordet.


I morgon är det ny vecka igen.












 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Rehn/Hornesjö - Fredag 26 april 07:49

Ja detta skitväder vaknade jag upp till denna morgon. Natten hade känts så där och det är alltid spännande att kolla av mina värden på klockan         Grönt på ANS i alla fall men resten var väl inte vad jag hade hoppats på.. Hade myck...

Av Rehn/Hornesjö - Måndag 22 april 09:44

Måndag '   Lika kallt även denna dag  Natten kändes bättre än vad den denna morgon visade         Trodde på grönt denna morgon, men det blev orange.  Ja bättre än rött i alla fall. Bara 30 minuters djupsömn denna natt. Tycker att jag ...

Av Rehn/Hornesjö - Torsdag 18 april 09:22

Torsdag   Forstfarande kylig morgon och idag skiner inte ens solen Natten blev så där         Kändes som jag nu var tillbaka på ruta 1 igen. Idag fyller Lasse 81 år och vi ska väl inte fira detta på något speciellt sätt. Fick upp e...

Av Rehn/Hornesjö - Måndag 15 april 09:31

Måndag   Så var det kallt igen.         Så såg det ut efter denna natt.  Fattar inte varför mitt ANS är på rött, tycker att jag känner mig ganska lugn. Idag var det vägning igen eftersom det var måndag och det där med att äta choklad s...

Av Rehn/Hornesjö - Fredag 12 april 08:35

Torsdag             Lite orolig natt med många uppvakningar och tyvärr inte en grön app som jag vill ha. Det var riktig kallt ute idag igen och jag kände så fort jag satte foten utanför dörren att jag frös. Kände inte att vi direkt m...

Presentation

Det ska vara gott att leva

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Gästbok

Skriv gärna några rader när du har varit och hälsat på denna sida.

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards