Direktlänk till inlägg 14 augusti 2023

Måndag till onsdag vecka 33 2023

Av Rehn/Hornesjö - 14 augusti 2023 09:10

Så var det måndag igen, veckorna går alldeles för fort

 

Undrar vad som hände vid 17 tiden som fick min puls att öka. 

Dagen började med solsken och helt vindstilla, fast lite kyligt i luften. 

Nu börjar vara grannar lämna sina sommarställen, så snart lär vi vara ensamma i skogen. 

Samma värme denna dag och det gör att vi kan vara ute och jobba lite.

Lasse fick för sig att städa ett av skräpbodarna     och det har vi nog inte gjort på många år, det märktes i alla fall på alla saker vi hittade . Hittade Pers 13 års present som var en gummibåt med tillhörande flytväst   I bästa skick enligt utseende fast det är 40 år gamla, men det kommer att hamna på soptippen för man vågar inte prova något så gammalt.

Det kom även fram min växtpress som jag hade så stora förhoppningar om att använda här nere, men det blev nog inga torkade blommor.

Alla våra hundar ha haft bollar som intresse och både Flaten, labben och springrarna var ganska försiktiga med dessa så de har gått i arv från hund till hund. En av bollarna som alla hundar har älskat hittade nu Zlatan            Tror inte att den kommer att vara hel så länge.  Även Åberlix hittade denna men han tycker att allt som finns är hans så stackars Qling fick inte lukta på den, så det var bara att plocka bort bollen.

Men sen hittade Åberlix några andra bollar                som han fick ha när inte de andra killarna var med.

Men det var så varmt så både han och hans mamma Yra snart låg  i stort sett den enda skugga som fanns på tomten.

Jag hade sett att idag skulle Hem till Gården börja igen och det är något som jag inte vill missa, så vi kom inte iväg till Löttorp förren efter att detta var slut vid 13 tiden.

Hem och nu var det dags för mig sätta mig till ro i en stol och lyssnar på Ahmed Berhams sommarprat.

Per tog sig en cykeltur till runt kustvägen fram till Löttorp och sedan hem igen.

Vi tog det lugnt fram tills jag skulle börja med middagen.

Idag skippade vi grillen och jag stod i köket mestadels.

      Idag fick det bli köttfärs biffar med klyftpotatis och grönsaker.

Det var jättegott och Per sa att det har varit roligt och gott dessa två veckor.

Är man ensam som han är så blir det ju oftast en pizza eller hamburgare, men har är egentligen jätteduktig på att laga mat.

Vi spelade klart kortspelet eftersom Per ska åka hem i morgon.

Blev lite TV fram till ca 22,30.


Tisdag

 

Natten blev bra och även gårdagens aktivitet.

De hade igår sagt att ovädret skulle börja redan vid 8 tiden på morgonen, men här sken solen och det var varmt.

Blev frukost som vanligt vid 8 tiden och då hade redan Per städat sin stuga och var färdig för avfärd efter frukosten. 

Jag får som vanligt seperationsångest när våra barn eller barnbarn ska åka härifrån.

  Tror även att Z kände av att Per skulle åka hem.  Hon verkligen älskar honom och vet inte hur hon ska bete sig för att komma närmare hela tiden.

Klockan 09,10 var Per på väg från vår tomt   med bilen fullastad med väskor och cykel.

       

Känns alltid så ledsamt när vi är helt ensamma i stugan denna mörka månad när även alla grannar har lämnat ön.

Idag är det i alla fall lite att fördriva tiden med. Först är det fotboll   som inte alls var så rolig att se denna dag. Men fast Sverige förlorade så måste vi väl alla hålla med om att våra tjejer är bara bäst. 

Sedan är det Hem till Gården. 

Efter denna så kände jag för att vi skulle ta en tur upp till Valles och kolla mom det fanns något att köpa innan de stänger för säsongen nu på fredag, men det var inget som tilltalade oss.

Hem igen för att jag skulle slå mig ner och lyssna på radion och vänta på att Per hörde av sig och talade om att han var hemma

Han skickade ett SMS klockan 14,28 att han var på hemmaplan. Resan hade gått bra, men det hade regnat ordentlgt i Mönsterås.

Pratade med Kerstin, vår granne och vilka träd som vi ville ha bort från hennes tomt, det är en del döda som säkerligen kommer att blåsa omkull och de är så stora att de nog kommer att ligga på vår tomt,  Hon fick nummer till vår nya markägare och skulle fråga om han hade möjlighet när han tar ner sina egna vid vår tomt.

Vår tyska granne Elisabeth har åkt hem men det finns vänner till henne i hennes stuga och de verkar ha barn för vi hörde skrattande ungar och det kändes så härligt.

Här kom det inget regn, men när klockan var vid halv 3 så såg himlen   ut så här med en stor sol i mitten.  Men dessa moln försvann lika fort som de hade bildats och det var fort farande inget regn.

Vi satte oss i alla fall inne och åt vår middag 

     som var rester efter gårdagens middag.  Men precis lika god som igår.

Sen blev det Skansenkväll      och  det kändes konstigt att det såg så mörkt ut, men det var nog för att det regnade, här var det fortfarande    ganska ljust och inget regn ännu.  Sen fick det bli Wera som fick avsluta kvällen.

I morgon blir det återvinningen med allt skräp som kom fram från boden.


Onsdag

 


Blev inte så många timmar sömn denna natt, det var mycket varmt och tryckande och även lite regn kom det, men ingen åska och det var skönt.

Syns på hundarna att det är ett sjusovarväder

   

Tog lite bilder på vår skog sida 

Så mycket jag skulle vilja göra på denna sida, men varken tiden eller lusten räcker till.

Blev en tur upp till återvinningen med allt från boden, så skönt att bli av med allt som bara ligger och skräpar.

Lasse gjorde en bra planteringslåda till mig, men det blir inget att plantera i år.

Själv tog jag upp Z på trimbordet och trimmade av henne en del av den tjocka pälsen.

Men blir så ledsen på att jag inte får henne smal. Jag kämpade hela hösten med att ge henne en mindre mängd mat och hon fick tillbaka sin midja, men nu känns hon lika tung och tjock igen och efter löpet är hon hungrig hela tiden och alltid finns det något i marken som går att äta.

Behövde bara handla ägg idag och det kändes lyxigt.

När vi kom hem så satte jag mig för att lyssna på sommarprataren Jila Mossaed, hon var så bra och tänk att man kan tänka lika fast man är från olika världar

Vädret var hel underbart      med sin blåa himmel och solens strålar.

.När klockan var 15 gick jag ner och la mig på min badfotölj   Låg där och lyssnade på P4 och Titti, det var 22 grader i vattnet och så skönt att i alla fall få ha benen och fötterna i vatten.

Helt plötsligt kommer Z   upp på stolen bredvid mig och småskäller, det tar bara någon sekund så är även Yra och Zlatan framme och skäller och jag kollar på klockan och den är 15.59, precis nu tycker hundarna att det är dags för mig att kliva upp och ge dem sin mat.

Bara att göra som de vill, annars så tystnar de inte.

Vid 18 tiden ställde jag mig vid grillen för att grilla lite hamburgare och avokado

  Idag fick det bli gasolgrillen när vi bara är två.

Lasse bjöd på en  gindrink medans jag sköttte grillen.

Maten blev perfekt denna dag   och att få bygga     

upp sin egen hamburgare är perfekt när man inte gillar samma saker.

Vet egentligen inte vad som hände men jag blev helt utslagen efter denna måltid och när klockan var 19 så sa jag till Lasse att jag måste gå in och vila en halvtimme.  Somnade direkt och vaknade av att klockan slog 9 slag.

Tittade ut och himlen var så vacker      så jag var tvungen att gå ut och ta en bild.

Tror nog att även Lasse hade sovit, fast han sa att han hade kollat på TV.

Jag gick in och vi kollade på Accused och insåg efter en timme att detta måste vara en serie.

Men den var bra  Slog sedan på en film på Pluto TV, tog bara en i mängden och den visade sig vara riktigt bra.

Men nu är natten här och vi får väl se vad som händer med sömnen.

I morgon är det torsdag igen.













 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Rehn/Hornesjö - Fredag 26 april 07:49

Ja detta skitväder vaknade jag upp till denna morgon. Natten hade känts så där och det är alltid spännande att kolla av mina värden på klockan         Grönt på ANS i alla fall men resten var väl inte vad jag hade hoppats på.. Hade myck...

Av Rehn/Hornesjö - Måndag 22 april 09:44

Måndag '   Lika kallt även denna dag  Natten kändes bättre än vad den denna morgon visade         Trodde på grönt denna morgon, men det blev orange.  Ja bättre än rött i alla fall. Bara 30 minuters djupsömn denna natt. Tycker att jag ...

Av Rehn/Hornesjö - Torsdag 18 april 09:22

Torsdag   Forstfarande kylig morgon och idag skiner inte ens solen Natten blev så där         Kändes som jag nu var tillbaka på ruta 1 igen. Idag fyller Lasse 81 år och vi ska väl inte fira detta på något speciellt sätt. Fick upp e...

Av Rehn/Hornesjö - Måndag 15 april 09:31

Måndag   Så var det kallt igen.         Så såg det ut efter denna natt.  Fattar inte varför mitt ANS är på rött, tycker att jag känner mig ganska lugn. Idag var det vägning igen eftersom det var måndag och det där med att äta choklad s...

Av Rehn/Hornesjö - Fredag 12 april 08:35

Torsdag             Lite orolig natt med många uppvakningar och tyvärr inte en grön app som jag vill ha. Det var riktig kallt ute idag igen och jag kände så fort jag satte foten utanför dörren att jag frös. Kände inte att vi direkt m...

Presentation

Det ska vara gott att leva

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Gästbok

Skriv gärna några rader när du har varit och hälsat på denna sida.

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards