Direktlänk till inlägg 17 augusti 2023

Torsdag till söndag vecka 33 2023

Av Rehn/Hornesjö - 17 augusti 2023 07:29

Så var det torsdag igen, fattar inte hur fort veckorna bara försvinner

  

Natten blev riktigt hyffsad fast jag hade sovit ett bra tag innan klockan 21.

Kändes lite kylslaget vid 5 tiden då Z berättade att hon var kissnödig.

Lasse hade en del att jobba med denna dag. 

Själv var jag helt utslagen efter det lilla jag gjorde med Z igår. 

Men gick ändå en liten promenad på stumma ben. 

   

Troligen var både benen och ryggen påverkade av min ben gymnastik i vattnet i nästan en timme. 

Fick idag ett samtal från en gammal  valpköpare.  Det var hon som kom från Skåne tillsammans med sin son för  nästan 13 år sedan och hämtade  den enda blueroan valpen efter Nellie och Qling. 

Hon grät  hejdlöst i luren när  hon berättade  att  värdens finaste lilla Stella  hade avlidit i lördags. Hon hade så mycket  fint  att  berätta om sin lilla tjej.  Nu hade hon önskat att  det funnits någon ny liten tikvalp hos oss, för utan en liten  cockerflicka kunde hon inte tänka sig livet.

Jag har ju inget att  erbjuda men det finns säkert  uppfödare på närmare håll för henne som vi hoppas kunna fylla hennes längtan efter en ny liten "Stella ".


Efter hem till gården blev det en tur in till Löttorp för att handla lite samt lösa in och köpa nya lotter. 

Förstår fortfarande inte att de som tar hand om vinster står och gör allt manuellt. 

Det blir alltid något fel, så även denna gång då de missade en 50 kronors vinst. 

Jag räknar alltid ut vad vi ska få tillbaka och denna dag var det 510 kr, men hon fick det bara till 460 kronor. 

Sa att det inte var någon vinst på en av Sverige lotten, jag visade henne var vinsten fanns, en symbol av en ☀, detta visste hon inte om.  Undrar om det finns fler som inte har fått rätt summa. 

Hem och Lasse fortsatte i badrummet med sitt projekt. 

Det var så varmt ute så jag lät hundarna bada i poolen,  inte Z för hon gömmer sig direkt när jag nämner ordet bada. 

Skulle som vanligt lyssna på sommarprataren, men idag gick jag snabbt över till P4, inget  som intresserade mig. 

Hade en liten bit falukorv som jag tagit ut från frysen på morgonen och en hel del grönsaker, så det, fick bli en wok på detta. 

   

Dagens varma väder hade försvunnit och nu när temperaturen sjunkit till ca 16 grader så kändes det ganska svalt och vi gick in och kollade på TV. 

Hittade en spännande film på Pluto TV och när det var som mest spännande så slocknade TV och det gick inte att få tillbaka denna film kanal. 

Klockan var bara 22,15 men vi gick och la oss. 

Började lyssna på Karlavagnen men orkade bara till strax efter 22.30 så jag stängde av radion och kände för  att  sova.


Fredag

 

Natten blev bra och jag vaknade inte förrän strax innan fem denna morgon. Låg kvar i sängen och började med att kolla på Pluto TV och om jag kunde få fram filmen som vi missade slutet av igår.

Detta lyckades jag med så jag började se den på mobilen men var tvungen att gå upp och sätta på Tv:n för att se vidare.  Har alltid gillat psykologiska thriller och denna film "Drömhuset" var en film i min smak.

Hade ordentligt ont i både benen och ryggen denna morgon men ville ändå röra på mig, så jag följde med Lasse och Zlatan på deras morgonpromenad och tog då med mig en lycklig Qling. 

       

Mitt på vägen låg en liten   överkörd huggorm.  Känns lite läskigt för då vet jag att det säkert finns fler på våra promenad vägar. 

Sen hem och gjorde oss klara för att få det vi ville ha gjort innan klockan 12.



Det blev en tur till sopstation, sedan till systemet, sen Ica och till sist Högby kyrka för  att tända ljus på mammas 97 årsdags

      Tände, varsitt ljus till mamma och pappa. 

Hem för att kolla på Hem till Gården. 

La ner 2 frusna grillkorvar Airfryen medan jag så på TV. 

Åt varsin korv på stående fot. 

Såg att det rök i skogen vid Elisabeths hus och blev orolig. 

De är en familj där med 2 barn, såg ingen bil så jag gav mig ner för att kolla och såg en man och att det var skorstenen som det rök ur.  Såg att alla fönster och dörrar var öppna. 

Gick hem igen och bad Lasse gå ner och prata med den Tyska killen. 

De hade eldat med någon ved som fanns och det var något hårt träd som bara hade rökt istället för att brinna. 

Hela huset var rökfyllt. Lasse hade i alla fall fått mannen att förstå att vi hade blivit oroliga. 

Kunde inte göra så mycket eftersom ryggen både var stel och värkte. 

Hade köpt en fläsk ytterfilé som jag tog halva av också skar i fyra skivor som sedan hade fått ligga med en bädd av bikarbonat några timmar. 

Vi 18 tiden fyllde jag Airfryen med lite klyftpotatis. 

Gjorde vitlökssmör och skar zucchini och haloumi i skivor

Sen ställde jag  mig vid grillen

   

för att grilla detta. 

     

Det är otroligt vad mycket bättre detta normalt hårda fläskkött blir bra när de behandlas med bikarbonat. 

Jättegott blev det. Men som vanligt blev hälften kvar. 

Har tänkt röka lite räkor i morgon, så jag vet inte vad jag ska göra med dagens rester annat än bjuda hundarna på detta. 

Vi satt ute och spelade kort till halv 8 då det var nypremiär för Postkodmiljonären. 

Kvällen avslutades med Morse. 


Lördag

 

Lite för lite djupsömn men annars en helt okej natt. Har haft en massa drömmar och i denna fanns Smaragda med hela tiden. Tror att detta beror på att vi i går bestämde oss för att inte stanna och kolla på hundutställningen i Böda utan i stället åka hem och få vara med på Smaragdas namngivning nästa söndag.

Idag blev det ett par timmar framför TV på morgonen för vem ville missa fotbollen.

Det blev en spännande match som slutade med att Sveriges tjejer tog hem bronset.

Hade helst inte velat åka iväg idag, men som vanligt var det något som fattades i matväg.

Så vid 13 tiden blev det en snabb tur till Löttorp.

Hem och jag rökte räkorna som nu hade fått ligga i lite saltbad ett par timmar.

Det var stora räkor och det fick precis plats 25 stycken på den lilla röken.

Lasse klippte gräsmattan som nu hade blivit tät och fin efter att det i alla fall hade varit en del vått som kommit från ovan, inga mängder men det gjorde gott för det gröna.

Kände att det kommer säkert att bli lite roligt denna dag eftersom grannen ovanför oss (Roynes hus) fyllde 50 år och det var ett jättestort tält uppsatt på deras tomt. Jag viste genom vår andra granne att det skulle bli mycket folk, så jag verkligen längtade efter glada skratt och mycket musik.

Det började höras lite från deras tomt och vi såg många barn som lekte på tomten. Men annars var det tyst.

Vi åt vår middag vid 18 tiden

  i skenet av både taklampa och tända ljus.

Hade tänkt göra en ostpaj men det fick bli detta som syns på bilden i stället.

Efter maten så tog vi en tur med Zlatan och Åberlix. Det var då 10 bilar som stod utanför deras tomt, men så tyst så man undrade om de hade somnat.

      På vägen tillbaka efter vår promenad så mötte vi en av bilarna som hade stått utanför grannens tomt.

Nu började dimman komma och den kom närmare och närmare och temperaturen låg på ca 13 grader och det kändes i mina leder.

  Gick lite på tomten och undrade när musiken skulle komma igång hos grannarna, men det var nog den mest tysta 50 år fest som jag vet.

Kunde inte låta bli att ta en bild på rabarbern som jag fick av Royne för massor av år sedan, men den kom aldrig igång, den har stått på sin plats och har i alla år fått ett blad som har varit så litet och rabarbern har aldrig varit tjockare än ett lillfinger.  Men nu när vi kom hit i år så tog jag bort att vid denna rabatt eftersom vi skulle göra en liten hundgård där. Flyttade den till en vanlig kruka, det tog inte många dagar innan hundarna hade bitit av allt på denna och det var nu bara en liten knöl kvar i jorden, men igår upptäckte jag att den har fått ett nytt liv.

Vi gick in och kollade på Postkodmiljonären och sedan blev det Nya Morse.

Vid 22 tiden tittade jag ut och insåg att det var alldeles mörkt i hela skogen och även grannarnas hus var svart. Kanske satt de i tältet som skymdes bakom deras lillstuga. 

Tänkte på våra gamla fester vi hade haft här under alla år och hur roligt vi hade haft.

Saknar dem verkligen.


Söndag

 

Vaknade vid halv 7 och insåg att jag inte hade märkt att Lasse hade släppt ut hundarna.

Måste ha sovit gott.  Som vanligt lite väl lite djupsömn.

Vädret var ganska osäkert och det duggade lätt.

Dimman kom fram mer och mer och det brukar ju betyda varmare  väder.

 

Lasse tog som vanligt med sig en hund och gick på en promenad. 

På tomten fanns nu alla de andra och jag var inne  och fixade efter frukosten. 

Helt plötsligt efter ett bra tag hör jag Lasse ropa något, han säger var har du Qling. Jag hade inte en aning, alla hundarna var ju ute ensamma som de alltid är här nere i skogen.

När Lasse var på tillbakaväg efter promenaden med Åberlix ser han Qling på alvaret, tror först att jag också är med, men inser att han är ensam.  Ropa är ganska meningslöst för han hör inte så bra och han bara travar på. Lasse får springa för att hinna ifatt honom, men lyckas till slut och är alldeles slut själv när han kommer hem.

Ja att gammelgubben är ganska pigg fortfarande fast alla sina tumörer så trodde jag inte att han skulle rymma.

Jag gillar när det är lite smådugg i luften så jag tar min mobil med mig för att gå ut och fotografera lite på alvaret.

     

När jag kommer hem så vill Lasse att vi ska ta en tur till Borgholm.

Jag håller med för det är skönt att göra något annat än att sitta hemma.

     

Kommer iväg vid 12 tiden och nu hänger verkligen regnet i luften, det till om med regnar.

På väg 136 fortsätter dimman att bli kraftigare och kraftigare, på vissa ställen ser man bara konturer av buskar och träd.


Väl framme i Borgholm är det i alla fall inte svårt att hitta en p-plats, det är i stort sett folktomt.

       

Inga affärer på gågatan är öppna, inte ens apoteket.  Hittade en liten butik med smycken och där ville jag in för att kolla om det kunde finnas något till Smaragda.  Men några stenar i smaragd fanns inte, det närmaste man kunde komma var en annan grön sten som var infattad i silver, den var så liten att den knappt syntes och kostade 990 kr.

Den fick stanna kvar i affären.

 

När vi sedan var på hemvägen så stannade vi vid Dollarstore. alltid hittar man något att handla.

Lite onödiga saker hamnade i vår vagn.

 Fortfarande mycket dimmigt även under hemfärden.

     

Stannade vid macken och köpte varsin Bingolott, mest bara för att ha något att göra.


När vi kom hem till Vedby skog så började solen visa sig, men vi satte oss inne och kollade på idrotten.

Hade tagit fram 6 kycklingvingar och lagt i marinad på förmiddagen och dessa skulle jag grilla i ugnen.

Kände inte för någon potatis, hade även kvar de två fläsk ytterfiléerna som vi hade ätit på fredagen.

   

Blev inte mycket mat, men det räckte till oss.

   

Plockade fram vår lotter och bänkade oss framför TV:n, men ingen Bingo på 4:an fast det stod 19.30 på lotten.

Kollade på nätet och där stod det kl. 20.00.  Ja ja det var väl bara att vänta.

När det äntligen började så fanns det ingen textning och detta är jobbigt för Lasse.

Kan väl säga att vi direkt tappade intresses för detta Bingospel.

Vi spelade de 3 raderna men inte mycket mer, lyssnade inte på vad det sas.

Bortkastad tid och pengar.


Detta gjorde att jag somnade i soffan och vet ju vad detta innebär för natten.


I morgon är det ny vecka och även blodprovstagning för Lasse.









.










 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Rehn/Hornesjö - Fredag 26 april 07:49

Ja detta skitväder vaknade jag upp till denna morgon. Natten hade känts så där och det är alltid spännande att kolla av mina värden på klockan         Grönt på ANS i alla fall men resten var väl inte vad jag hade hoppats på.. Hade myck...

Av Rehn/Hornesjö - Måndag 22 april 09:44

Måndag '   Lika kallt även denna dag  Natten kändes bättre än vad den denna morgon visade         Trodde på grönt denna morgon, men det blev orange.  Ja bättre än rött i alla fall. Bara 30 minuters djupsömn denna natt. Tycker att jag ...

Av Rehn/Hornesjö - Torsdag 18 april 09:22

Torsdag   Forstfarande kylig morgon och idag skiner inte ens solen Natten blev så där         Kändes som jag nu var tillbaka på ruta 1 igen. Idag fyller Lasse 81 år och vi ska väl inte fira detta på något speciellt sätt. Fick upp e...

Av Rehn/Hornesjö - Måndag 15 april 09:31

Måndag   Så var det kallt igen.         Så såg det ut efter denna natt.  Fattar inte varför mitt ANS är på rött, tycker att jag känner mig ganska lugn. Idag var det vägning igen eftersom det var måndag och det där med att äta choklad s...

Av Rehn/Hornesjö - Fredag 12 april 08:35

Torsdag             Lite orolig natt med många uppvakningar och tyvärr inte en grön app som jag vill ha. Det var riktig kallt ute idag igen och jag kände så fort jag satte foten utanför dörren att jag frös. Kände inte att vi direkt m...

Presentation

Det ska vara gott att leva

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Gästbok

Skriv gärna några rader när du har varit och hälsat på denna sida.

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards