Direktlänk till inlägg 24 augusti 2023

Torsdag till söndag vecka 34 2023

Av Rehn/Hornesjö - 24 augusti 2023 06:57

 

Torsdag och dags för hemresa från vårt paradis. 

Natten blev bra och morgon såg fin ut, solen visade sig och det skulle så fortsätta hela dagen med ca 25 grader. 

Måste erkänna att det är med blandade känslor vi lämnar ön nästan 2 veckor tidigare än beräknat. 

Tog det lugnt på morgonen. 

 

TV var på som vanligt vid vår frukost och som alltid är jag extra intresserad av hur vädret ska bli.. 

Allt gick smärtfritt denna morgon och efter att Lasse packat bilen och jag städat klart var det nu dags för att ta en liten runda runt tomten och som vanligt ta några bilder. 

                       

Alla hundarna var ivriga att få komma in i bilen, de vet ju alltid att det är något som ska, hända och är naturligtvis rädda att inte få följs med. 

Så var vi då ute på Byrumsvägen

 

Är alltid kul att se hur mycket tid vi vinner eller förlorar under resans gång. 

Första stoppet blev redan vid macken i Löttorp för Lasse måste ha lite rese godis. 

Sen var vi snart på väg mot i första hand Borgholm

Naturligvis vill jag alltid ha lite bilder under vägen.

  Som synes var det lugnt på väg 136      

Nu hade vi kommit en bra bit och var förbi Källa och fortfarande hade vi inte mött en enda bil.

Vid Köpingsvik var det som vanligt lite mer folk och man kan se att det fortfarande finns en hel del med husvagnar och husbilar på campingplatserna.

 

Nu  hade vi kommit till Ölandsbron och där var det i alla fall några flera bilar men inte många


   

Nu var det inte långt kvar till toppen av bron och snart var vi ute på E4

    

Fortfarande ganska lugnt, men en helt annan vy än på Öland fast man bara hade hunnit komma ner på motorvägen.

Nu forsatte vi vår resa och visst var det en hel del med långtradare på vägen, men ganska lungnt ändå och vädret var bra fram till Norrköping då det verkligen mulnade på.  Men redan vid  Nyköping så började molnen skingra sig och det blev ljusare. 

Nu var vi i Södertälje   och vi låg fortfarande bra tlll enligt GPS fast vi gjort en kort kisspaus för hundarna.

 

Nu började den trafik som vi hade sluppit hela vägen


     

Närmade oss mer och mer avfarten mot Hallunda.  Här brukar våra hundar börja röra på sig, men idag var de alla tysta.

När vi svängde in på Slagstavägen så hade vi fortfarande flera minuter till godo 

   

Klockan visade på 14.29 när vi parkerade och hade då lyckats både hålla hastighet och tid.

Kändes bra att komma hem.

Släppte in alla hundarna på tomten medan vi packade ur bilen.  Jag tog hand om upplockning inne och Lasse plockade ur allt ur bilen.

Sen bara in och kissa och kolla vad vi behövde handla. Det var mjölk och ägg som fattades till morgondagen och det kan inte Lasse vara ute, så det blev en tur till Hallunda för detta. Tog en tur in på Guldfynd för att kolla om det hade något i smaragd, men det fanns inte.  Får nog börja tänka om.

Hem och plockande lite innan jag satte mig ner och kollade på Hem till Gården innan jag började planera vad vi skulle ta av det vi hade med oss hem.

Räkorna från ICA Källa hade jag sparat ca 500 gram av för att ta med mig hem och nu hade de nästan tinat helt i kylväskan så dessa vill jag ha och sedan blev det bara ett par rostade mackor och den enda avocado som fanns kvar.

   

Kollade lite på idrottsgalan men när klockan var 21 så ställde jag mig i duschen och jisse så skönt det var att kunna stå där och inte behöva tänka på att kanske varmvattnet tar slut. Stod nog där och njöt lite extra länge denna dag.

Efter detta blev jag jättetrött och Lasse hade slumrat till i soffan, så det var lika bra att stänga av allt på undervåningen och gå upp och lägga oss för att kanske se lite mer på TV.

Dagen blev lång men allt gick galant och det fanns inget att klaga på.

Våra hundar sköter sig alltid i bilen.



Fredag

   

Natten blev skön och lång

Nu skulle jag börja dagen med att kolla min vikt.  När vi åkte så vägde jag mig på morgonen och vågen visade på 66.6 kg, den har hoppat mellan 66 och 67 kg hela våren.  Har verkligen inte ätit något som jag borde gå upp av och äter sällan bröd och är sparsam med  andra kolhydrater.  

En dag i slutet på förra veckan kände jag mig tjock och uppsvullen i kroppen och fick för mig att väga mig, vågen visade på 64,9 och jag tänkte "vilken glädjevåg".

Ställde mig idag på vågen och den visade samma som på Öland. 

Så jag har lyckats gå ner nästan 2 kg utan att banta. 

Får hoppas att det går även här hemma för jag vill ner till  60 kg. 

Jag började dagen med att ta upp potatis ur två hinkar.  Tyvärr var det mycket som var gröna på ena sidan, men blir nog ungefär 4 kök av de som var fina. 

Tog även lite bilder på det vi hade att sätta saxen i under dagen

     

Detta är ett projekt för mig.  Lasse får sköta den jobbiga häcken, men det kommer nog att få ta sin tid.

Denna sommar har även vildvinet tagit sig upp på vårt branta tak och letata sig in under takplattorna


Tog lite bilder på min blommor som fortfarande stod fint, trodde nästan att de hade regnat bort.

    Något som gjorde mig extra glad var denna blomma. Den fick jag av Mona på Öland för 2 år sedan. Tog hem den till Stockholm och den dog direkt. Förra året tänkt jag kasta den men det kom i alla fall blad på den och den fick stå kvar. Samma detta år, såg helt vissen ut när jag satte ut krukan med bara döda kvistar, så kommer vi hem och jag ser att den har väckts till liv igen.  Tänk om det funnits möjlighet att få berätta detta för Mona, men hon avled den andra dagen vi kom till Öland.

   

Blev sugen på denna potatis och ville till Citygross för att köpa svensk entrecote som jag såg att de hade extra pris på. 

Men först var det Skärholmen och leta present till Smaragda. Första guld affären vi passerar var Två Hjärtan och hör och häpna vi fann precis det vi ville ha.   Fortsatte till Kungens kurva för systemet, sedan till Claes Ohlsson för Lasse skulle ha nya blad till sin one blade.  Sen blev det Citygross och de hade även skivad svensk entrecote, lite dyrare men såg fin ut. 

De hade även färsk krabba för 179 kr, så det blev att tänka om kvällens middag  Köttet får bli i morgon eller på söndag. 

Allt detta hann vi med på drygt 1, 5 timme. 


Klockan halv 1 sätt jag framför TV för att fly bort en halvtimme med folket i byn. 

Vi grillade ett par korvar som vi hade tänkt att sitta ute och äta

       

Men precis när vi skulle sätta oss ner så kom lilla regnet och vi fick flytta in.


Vädret var inte så roligt, men det kändes i alla, fall inte kallt. 

Nu blev det även för mig att sätta igång med trädgårdsarbete

Efter några timmar på tomten började det i alla fall synas att vi arbetat en del

     


Vi kände oss i alla fall ganska nöjda, fast det är mycket som återstår.

Vi gick in och tog oss en fredagsdrink för att sedan koppla av lite innan vår middag.

I kväll längtade jag verkligen efter middagen som skulle få bli krabba.

     


När vi hade besök av Gittan och Claes på Öland så fick vi en flaska sprudlande rosévin, den sa jag direkt att vi skulle ha till krabba, men det blev aldrig någon krabba på Öland så flaskan fanns kvar och fick idag vi avnjuta denna.

Krabban var jättefin och killen i fiskdisken var mycket noga med att leta efter en som kändes bra och även frågade om vi var nöjda när han hade delat den.

Kvällen fick fortsätta framför Tv fram till strax efter midnatt.

Lekte lite med Snapchat      och fundrade lite på att både byta tänder och fylla mina läppar, men naturligtvis var detta bara en tanke ochjag får känna mig nöjd med mitt gamla jag.

Kändes så skönt att krypa ner i sängen och känna sig nöjd med dagen.


Lördag

 


Både natten och dagen blev bra, kände kanske att det var lite tråkigt att inte nå upp till 100'% aktivitet fast jag tyckte att jag var igång hela dagen.

Upp till Dollarstore för lite inköp. 

Lasse ville in på Myrorna och kolla. Han hade köpt lamor för 40 kr styck på Dollarstore, men på Myrorna fanns samma lampor för 9 kr styck, så det blev några även där.

Hem och började med vild vinet som har tagit över hela ena sidan och nu även tagit sig upp på taket. Kände att idag klarade inte min kropp av detta.

Jag gav upp och gillade istället några korvar. 

 

Sen blev det att fortsätta. 

Dagen förflöt fram till middagen som skulle ske vid grillen

     

Köttet inköpt på Citygross och jag säger bara  billigare, godare och mörare än den dyraste affären på Öland

Kanske jag skulle önska 2 minuter minde grillad för min, men Lasse var nöjd. 

Måste ha varit jobbigt idag för  jag lyckades inte  hålla  mig vaken. Lyckades i alla  fall följa stavhoppet och naturligtvis tog Duplantis guld.

Blir nog ingen  rolig natt. 


Söndag

 


Natten  blev lite som jag trodde.

Vaknade första gången  redan 3 minuter  efter 12, trodde  det var morgon.   Somnade i alla fall om till klockan 4 då jag steg upp för jag kände en oro i kroppen. Vet inge om jag hade drömt något eller vad det var, men min puls låg på 96 och det brukar den sällan göra under natten.

Gick och la mig igen men slumrade mest bara fram till kl. 6.

Idag känns det i kroppen av det jag gjorde i fredags, är ganska stel och och orörlig.

Solen sken redan på morgonen och detta gjorde mig glad eftersom dopet skulle ske och hoppades att vi kunde vara ute.

Var upp till Willys och handlade lite på morgonen, sen en tur in på Myrorna för Lasse ville köpa flera glödlampor.

Jag passade på att kolla efter ett par ljusa skor som skulle passa bättre till min klänning idag än de bruna sandalerna och jag hittade ett par som satt perfekt. 

Sedan hem för att snygga till oss lite inför den kommande dagen.

   

Dopet skulle vara klockan 15.00 på Ekerö hemma hos Rubinas pappa Ove Rytter. Per skulle hämta oss klocka 14.00 och GPS sa 45 minuter, men idag var det mer trafik än vanligt på denna sträcka, men vi anlände 15,01 och det var flera som kom samtidigt.

        och även prästen mötte upp oss på tomten.

 


Rubina som var värdinna för dagen hälsade oss alla 25 välkomna till lilla Smaragdas dop.

Detta var ett ganska speciellt dop och det kom både glädjetårar och smärtsamma tårar denna dag.

Ceremonin skulle vara nere vid OVES brygga och vi hade tur med vädret denna dag som verkligen värmde oss alla

Det var stolar uppställda framför bordet med den vackra dopfunten som var fylld med Mälarens vatten

     

Vi började snart bege oss ner för tomten och sätta oss till rätta .

Rubina började med att sjunga en sång innan dopet skulle börja

                   

Även morfar Ove fick läsa en bit ur evangeliet och mormor Åsa fick fylla upp vatten i dopfunten

   

Alla ville nu se lilla tjejen ordentligt på nära håll och hon sken som en liten solstråle

             

 

Att hon blev döpt i denna klänning som jag virkade för 49 år sedan gjorde mig extra glad. 

Jag virkade 2 stycken 1974 till ÅSA och PIA



Så var Smaragda Viola Hope döpt och vi kunde bege oss upp till villan och äta en super god linssoppa som Åsa hade gjort .

             

Som avslutades med en blåbärspaj, även den gjorde av Åsa.

Snart var det även dags för lilla Smaragda att få se alla sina presenter som låg på ett bord.

   

            Detta var en stor dag även för lilla Saga som bor tillsammans med Smaragda och hon var så duktig att dela ut presenterna till Smaragda.

Smaragda upptäckte att mormor hade      ett fint halsband och det ville hon gärna smaka på.

Swarowski   hade en fin fluga på sig dagen till ära. Han skötte sig så bra och höll sig på avstånd, men fick naturligtvis massa uppmärksamhet och busade gärna med de som ville.

Avslutade dagen med att ta en familjebild av Smaragdas närmaste

 

Smaragda Viola Hope Savela

Rubina Savela/Rytter, Åsa Savela, Ove Rytter, Julina Savela, Love Rytter, Molly Rytter

Tyvärr så hade Lilian Savela redan åkt när jag kom på att ta denna bild.

Det var ett mycket fint dop och allt kändes bra.

Per körde hem oss och vi gav våra hundar ett par timmar försenad middag.

Sedan åkte vi ner till centrum och köpte varsin pizza.

Kvällen avslutades med Morden i Midsomer

I morgon är en ny dag och ny vecka 




















 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Rehn/Hornesjö - Måndag 29 april 09:07

Måndag   Äntligen de grader man vill se på termometern Natten kändes ganska okej         Men enligt denna tabell så hade den varit sämre än vad jag trodde. Skit samma, min känsla är viktigare än vad det står skrivet. När vi sitter v...

Av Rehn/Hornesjö - Fredag 26 april 07:49

Ja detta skitväder vaknade jag upp till denna morgon. Natten hade känts så där och det är alltid spännande att kolla av mina värden på klockan         Grönt på ANS i alla fall men resten var väl inte vad jag hade hoppats på.. Hade myck...

Av Rehn/Hornesjö - Måndag 22 april 09:44

Måndag '   Lika kallt även denna dag  Natten kändes bättre än vad den denna morgon visade         Trodde på grönt denna morgon, men det blev orange.  Ja bättre än rött i alla fall. Bara 30 minuters djupsömn denna natt. Tycker att jag ...

Av Rehn/Hornesjö - Torsdag 18 april 09:22

Torsdag   Forstfarande kylig morgon och idag skiner inte ens solen Natten blev så där         Kändes som jag nu var tillbaka på ruta 1 igen. Idag fyller Lasse 81 år och vi ska väl inte fira detta på något speciellt sätt. Fick upp e...

Av Rehn/Hornesjö - Måndag 15 april 09:31

Måndag   Så var det kallt igen.         Så såg det ut efter denna natt.  Fattar inte varför mitt ANS är på rött, tycker att jag känner mig ganska lugn. Idag var det vägning igen eftersom det var måndag och det där med att äta choklad s...

Presentation

Det ska vara gott att leva

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Gästbok

Skriv gärna några rader när du har varit och hälsat på denna sida.

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards