Direktlänk till inlägg 31 augusti 2023

Torsdag till söndag vecka 35 2023

Av Rehn/Hornesjö - 31 augusti 2023 07:33

 

Torsdag och sista dagen i augusti


Vaknade strax efter halv 2 att någon slog igen en bildörr, somnade om ganska direkt.. 

Men det var nog ingen  bildörr utan den dova smällen kom av en detonation i Norsborg.

Blev inte många steg under gårdagen och jag blir så förbaskat less när jag bara behöver komma hem till Slagsta igen och min kropp börjar värka. 

Även Lasse får ont på ett helt annat sätt än vad han har på landet och där rör han sig hela tiden med både gräsklippning och lite snickerier och har nu känt att han kommer aldrig att orka ta hela vår tunga häck utan vi måste ta hjälp av någon firma.  

Vi började lite igår igen med att kolla i pappas lådor som vi inte heller blir av med, egentligen skulle jag vilja sätta på mig skygglappar och bara kasta varje låda utan att veta vad som finns i dessa. Men även detta gör ont.

Om vi hade bott lite mer centralt på Öland så skulle jag vilja åka tillbaka dit och bara få vara.

Kunde inte bara sitta still så jag tog tag i Qlings badning, inte det bästa för min kropp, men bra för mitt psyke.

Medans jag stod inne och badade Qling så tog Lasse ut Zlatan för lite pälsvård, ett måste innan hans badning

  Han gillar att bli ompysslad, bara man inte rör hans huvud, för det är något som han inte tycker är kul och har aldrig gjort sedan hans första ögonlysning, 

Jag tog ner Qling på hallgolvet och satte på honom en badkappa för att han skulle torka sig själv.

Men när jag skulle gå ut så passade han på att smita ut och naturligtvis var det jorden som han rullade sig i direkt.

       

Fick in honom på uteplatsen med trall, men då var han redan ganska smutsig.  Men det är nästan som han gillar att busa med mig.  

Sen fick även han komma upp på trimbordet och jag tog bort lite päls under fötter, öron och hals. Vi har varit lite fundersamma på hur bra han ser, men jag lovar att han ser för det var en fluga som envisades med att vara med på trimbordet och den verkligen attackerade Qling. 

Vi tog en liten lunch på det som  var kvar från gårdagens middag samtidigt som vi kollade på Hem till Gården.

Sen blev det en tur till Centrum för lite av det som fattades hemma.

Vi fortsatte att vara ute och vädret kändes så härligt.

Var sedan tvungen att gå in för att kolla på hästhoppningen och svenskarna ligger bra till.

Hade en bit av falukorven kvar sedan i tisdags så den fick duga som middag

  Falukorv är så gott när man gör denna stroganoff.

Lasse skulle ut och ta in den nytvättade tvätten och då ser han en luftballong närma sig mer och mer.

        Först trodde vi att den skulle landa på vår äng, men den gick bara lägre och lägre och for iväg över trädtopparna mot Hallunda äng. Synd att vi inte kunde se själva landningen.

Kvällen fortsatte framför TV och jag såg att månen var stor och fin, men när jag skulle ut och fotografera den i mörkret så hade den gömt sig bakom trädtopparna

 

Kvällen fortsatte framför TV.  

Kollade summeringen av augustis aktivitet.

  Ser ju alltid mycket ut när man ser det i en tabell,  men det var inte så mycket att skryta med.  

Imorgon är det september och vi får väl se vad denna månad har att erbjuda.


Fredag och den 1 september

 

Första dagen denna månad började med regn.

Vi skulle till ÖB och handla och det vill jag alltid göra  så, tidigt som möjligt. 

Det regnade ordentligt och ett sådant regn var länge sedan vi upplevde. 

När vi kom fram till ÖB så var det så mycket vatten på marken att det inte gick att ta dig ur bilen utan att bli genomsyrar. Klart vi båda hade tyg skor. 

 

Det blev många extra steg för att komma åt en kundvagn och sedan ta oss in i affären. 

Åkte sedan direkt till Hallunda för att handla lamm kotletter mm. 

Idag var det tydligen en bra dag för just lammkött för det fanns mycket att välja på

   

Har längtat efter lammkotletter hela sommaren och hade i år bestämt mig för att köpa detta på Rosas, men när jag ser deras höga pris för nästan ingenting så blir jag snål och känner inte för detta. Om man kollar på dessa så får man allt med som sitter utanför kotletten, tex filén denna tar de bort på Öland och säljer separat för flera hundra kronor mer än vad jag får betala för dessa. 

Kryddade dem och sedan fick de ligga i kylen tills det var dags för grillning.

Vi visste inte på förmiddagen om vi skulle kunna stå ute och grilla, men om vi inte hade vädergudarna med oss så fick det väl bli inne.

Vädret var inte alls kul så det var tur att det fanns mycket på TV att se.

Det blev Hem till Gården och Bytt är Bytt innan det blev dags för hästhoppning och Sverige låg bra till så det  måste bara ses. 

       

Satt som klistrad i många timmar för att få uppleva att se Sverige ta guld i lag.

Regnet hade nu nästan upphört och kanske kunde det bli grillen som fick jobba.

  Molnen började skingra sig och man kunde till och med se solen lite. Flaggan var i dag hissad för att fira de första som flyttade in i vårt område för 50 år sedan. Vi blev etapp 2 och flyttade in den 27/9. Tyvärr var det ingen vind så flaggan såg ganska ledsen ut.

Så nu var det bara att sätta på   grillen och plocka ut köttet.

Lät den värmas upp till 250 grader innan jag la på köttet, ville att det skulle gå ganska fort, men ändå få färg.

 

De såg ganska perfekta ut efter ca 2,5 minut per sida och fick nu bara ligga kvar på hällen medan jag gick in och såg till att potatisen i Airfryen var klar. Trodde att min kära leksak Airfryen hade gått sönder när vi kom hem och jag skulle använda den.  Hur jag än tryckte på displayen så kom den inte igång och jag var nära på att kasta ut den.  Hade även i smyg kollat på en ny när vi var till ÖB. Men så idag när jag ville använda den till potatisen så var jag tvungen att kolla vad det kunde vara för fel.  HAHA, det var inget fel utan bara jag som hade helt glömt bort på 2 månader hur man skulle starta den. Man måste använda en symbol för att flytta runt på displayen och inte som jag gjorde trycka på varje symbol.  Så plötsligt ramlade 25 öringen ner och jag fick igång den.

Lasse fick sköta dukningen och när jag jag kom in hade han till och med satt en av våra    rosor på bordet.

Han hade även tagit fram både vitlökssmöret och tsatsikin som jag gjorde innan jag gick ut och grillade.

     

Det var en god middag och köttet var så mört att det nästan smälte i munnen.

När vi satt där vid matbordet och åt så hör Lasse glassbilen och rusar ut för att hämta sin väska och springa ut för att köpa hans efterlängtade glass.

Så det blev en efterrätt denna dag med   både glass och Baileys, som även detta är något Lasse gillar.

Sedan blev det som vanligt att slappa i soffan för att kolla på TV.

 När vi skulle börja se på Frost så blev jag sugen på något jag gillar. Gick ut i köket och tog fram lite kex och skulle även ha den goda tsatsikin som pålägg. Men var fanns den, hade Lasse lagt både vitlökssmöret och tsatsikin i kylen ute i hundrummet.  Men inte ens där fanns den. Lasse hade slumrat till så jag var tvungen att väcka honom för att fråga var han hade ställt detta.  Han svarar att "du sa att jag kunde kasta det som var kvar". Hans fråga till mig var om han skulle kasta resterna med ben och lite annat och jag svarade att "det är inget som hundarna äter", så kasta det.

Ja inte mycket att gråta över lite spilld mjölk, men nog kände jag mig besviken när jag för en gång skull var sugen på något.

Det blev en ganska lång kväll för Frost var inte slut förrän efter midnatt.

Men nu stänger jag av min mobil och hoppar i säng.


Lördag

 

Natten blev helt okej, men det syntes att det var mycket TV som upptagit min dag för både stegen och aktiviteten var låg.

Vädret är inte på topp i dag heller och det känns som det kommer att bli mycket att sitta inne och kolla på TV även denna dag.

Vi började i alla fall att plocka lite i de kartonger som står i hundrummet och sedan hjälptes vi åt att ställa in alla blommorna på sina platser.

Tyvärr så kan jag inte hjälpa till alls så mycket jag vill för min rygg tar direkt direkt stryk.

Känner att jag kommer in i samma psykiska period som jag hade i början när vi skulle ta tag i pappas saker.

Jag vill inte känna detta och jag vill bara må bra och bli av med allt, men hur.


Hade tagit fram en ganska stor bit fläsk ytterfilé som jag hade med mig hem från Öland och den ville jag göra i Crockpoten, så lite måste vi handla.

Kollade i den sista hinken med potatis som jag satte dagen innan vi åkte till Öland, de var små delikatess potatisar och inte alls grodda så jag visste inte om det skulle bli något av dem. Men nog fanns det potatis och de var lika små och fina som de jag hade stoppar i jorden, men nu lite fler.

Blev en massa TV tittande även denna dag för idag var det Finnkampen.

Jag vill inte bara sitta stilla, men jag kommer inte igång.  

Vid 18 tiden så kände jag i alla fall för att sätta igång med maten. Potatisen var liten men fin så den kokade jag och sedan fick fläsk ytterfilé hamna i Crockpoten tillsammans med smör, kryddor och lite buljong.

Snart så var i alla fall dags att slå oss ner vid matbordet

  Så här mycket potatis äter vi inte fast den är liten, men jag var bara tvungen att hälla upp allt för att kunna äta så mycket jag ville.   Mycket sås fick det bli och det gillar vi båda.     


Det blev i alla fall en utmärkt middag och smakerna satt där de skulle.

Efterrätt blev det även idag i form av en Sundbornglass.

Fortsatte sedan att kolla på TV och den fick avslutas med Unge Morse.

Har nog slumrat lite till och från i soffan, men jag känner mig ganska trött så jag hoppa somna fort.


Söndag

 

Redan den 3 september och jag kom ihåg att byta logga på min bild, tyvärr skulle detta har gjorts redan i fredags, men det glömde jag .

Idag för 56 år sedan så fick vi högertrafik i Sverige, jag hade haft körkort i 4 år och kört bil dagligen, men det kändes aldrig så svårt att ändra detta. 

 

Men en folkfest på Kungsgatan var det i alla fall på natten när detta hände.

Vi skulle ut med bilen och det var bara jag som hade körkort, så lite läskigt kändes det när vi körde från Skogås till Hägersten för att gratulera Lasse mamma på Alfhild dagen.

Idag var det bara 9 grader när jag vaknade vid 5 tiden, men det blev varmare.

Lasse klippte gräsmattan utanför tomten och jag passade på att börja trimma lite på Åberlix. Blev ganska förvånad när jag upptäckte alla hans tovor både under magen och på benen.  Lasse har ju borstat ur killarna ganska ofta på Öland, men har tydligen inte alls gått på djupet. Blev tyvärr mycket jag var tvungen att klippa bort ända in till huden. 

Orkade inte åka för att handla efter detta utan gick vi stället in och satte på en kastrull med ris. 

Kände mig sugen på att göra sushi på räkor och avokado. 

Lasse gillar inte sjögräs så jag hade för ett tag sedan köpt hem rispapper för att vid tillfälle hitta på något att göra. 

Det fick bli ett sådant tillfälle idag. 

 

Var mycket svårare att  göra dessa med rispapper, tyckte att det blev ganska klibbigt. 

Men de smakade bra och vi satt ute och tog 1 glas vin till min speciella sushi

Sen gick vi in för att titta på både hästar och Finnkampen. 

Jätte duktiga svenskar i det mesta. 

Vi vann, ja inte var jag med men som svensk vann även jag. 

Kändes en  del i mina handleder efter att jag gett mig på Åberlix päls, men kände mig ganska nöjd att ha gjort något.

Så var det det dags för middag och jag la in 6 stora kycklingvingar i ugnen, gjorde Vitlöks yougurt kokade ett paket nudlar, då kommer Lasse och säger "jag vill ha resterna från gårdagen. 

   

Passade mig bra för jag gillar kyckling och plockmat och det blev det för mig. Jag äter inte gärna nudlar men Lasse gillar dessa och tog dem även till resterna från gårdagens middag.

Han bjöd även på glass till efterrätt.

Kvällen fortsatte framför TV och den fick avslutas med en gammal Wallander.

I morgon är det ny dag och då står vägning på schemat igen.

Har gått ner hela tiden sedan vi var på Öland, något jag inte riktigt förstår för jag äter inte minde, men funderar på om det var min sköldkörtel som inte fungerade som den skulle och jag gick upp en massa som jag inte heller förstod. 

Ja de återstår att se på vågen i morgon. 





















 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Rehn/Hornesjö - Måndag 29 april 09:07

Måndag   Äntligen de grader man vill se på termometern Natten kändes ganska okej         Men enligt denna tabell så hade den varit sämre än vad jag trodde. Skit samma, min känsla är viktigare än vad det står skrivet. När vi sitter v...

Av Rehn/Hornesjö - Fredag 26 april 07:49

Ja detta skitväder vaknade jag upp till denna morgon. Natten hade känts så där och det är alltid spännande att kolla av mina värden på klockan         Grönt på ANS i alla fall men resten var väl inte vad jag hade hoppats på.. Hade myck...

Av Rehn/Hornesjö - Måndag 22 april 09:44

Måndag '   Lika kallt även denna dag  Natten kändes bättre än vad den denna morgon visade         Trodde på grönt denna morgon, men det blev orange.  Ja bättre än rött i alla fall. Bara 30 minuters djupsömn denna natt. Tycker att jag ...

Av Rehn/Hornesjö - Torsdag 18 april 09:22

Torsdag   Forstfarande kylig morgon och idag skiner inte ens solen Natten blev så där         Kändes som jag nu var tillbaka på ruta 1 igen. Idag fyller Lasse 81 år och vi ska väl inte fira detta på något speciellt sätt. Fick upp e...

Av Rehn/Hornesjö - Måndag 15 april 09:31

Måndag   Så var det kallt igen.         Så såg det ut efter denna natt.  Fattar inte varför mitt ANS är på rött, tycker att jag känner mig ganska lugn. Idag var det vägning igen eftersom det var måndag och det där med att äta choklad s...

Presentation

Det ska vara gott att leva

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Gästbok

Skriv gärna några rader när du har varit och hälsat på denna sida.

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards