Direktlänk till inlägg 28 december 2023

Torsdag till söndag vecka 52 2023

Av Rehn/Hornesjö - 28 december 2023 09:00

Torsdag

 

   

Det blev en hyffsad natt och nu är det bara väntan på att Z ska sluta löpa så allt kan återgå till till normala igen.

Hade tidigare på morgonen kollat efter var jag kunde hitta ett par lagom stora humrar till Nyår.

Vägrar att stå och laga en köttmiddag när vi inte gillar samma stek grad på köttet.   Så jag sa till Lasse att vill han ha oxfilé så får han steka sin egen, men det var inget alternativ och då utesluter vi detta istället.

Såg att Lidl hade humrar mellan den 26-1/1 och visst stod det att det var ett parti med reservation, men det skadade inte att kolla.

Tur hade vi denna dag för det fanns 3 humrar kvar i frysen och jag tog 2 till oss.

Hade behövt handa lite mer som god ost och bra bröd men jag kände inte för att vara kvar i affären utan ville hem i stället.

Innan vi blev sjuka så var vi upp till NetoNet för att handla innan jul och då skojade jag med Lasse och frågade om vi inte skulle köpa en lite större TV, har ju 3 stycken bra TV apparater så det var inget måste, men lite sugna blev vi i alla fall.  Men sen kom en massa i mellan och detta med TV glömdes bort.

Nu dök det upp en massa mellandagsreor i min mobil när jag satte mig ner för att kolla på pensionsmyndigheterna.

Frågade Lasse igen om han ville ha en ny TV och han sken upp och gav mig tummen upp.

Jag gick in direkt på nätet och klickade i att jag ville ha en, betalade och gjorde allt klart och så sa jag till Lasse, nu är det fixat.  Han bara stod där och gapade och såg frågande ut, han hade trott att vi måste åka upp och beställa en.'

Tog en försäkring för en gång skull, kände att det var lika bra ifall något händer.

Sen fixade jag till varsin tunnbrödsrulle till lunch.  Lasses med lax och min med julskinka.

Det visade sig att det var en rolig film på TV och den ville Lasse se.  Det var ett päron till farsa och den är väl inte helt i min smak men där satt jag och såg den och Lasse halvsov i soffan.

Dagen fortsatte mest med TV hela denna dag och jag förbannade mig en del för att jag inte kom igång och göra lite nytta i stället.

Hade tänkt ställa mig och steka pannkakor, men varken lust eller ork ville infinna sig så jag gjorde en ugnspannkaka istället med bacon

    

En helt okej middag och jag fick i alla fall i mig lite grann.

Det var ett trevligt program från årets Hästtävlingar från Globen och både jag och Åberlix var intresserade.

 

Även denna kväll bjöds det på julfilm med Sällskapsresan och idag var det golf det handlade om.

Även denna film har jag aldrig tidigare sett helt och hållet eftersom jag egentligen tycker att de är ganska tråkiga, men det visade sig att jag satt fastklistrad i soffan till den var slut.

I morgon blir det äntligen av att åka till Vällingby.


Fredag

 

   


Grönt även denna morgon på Appen.

Idag var det äntligen dags att åka till vår dotter, barnen och djuren i Vällingby.

Julina hade som alltid en massa åtagande och skulle iväg för att spela Schack, så vi var tidigt på plats för att hinna träffa även henne.

Hade med oss lite julklappar till djuren och det var kul att se Swarowski undersöka en av klapparna.

   Han är så cool denna hund, lugn och sansad, inte alls som våra när de får en sak och allt  ska rivas upp direkt.  

Blev ett par timmar där innan vi åkte hem igen och tog då Hallunda på vägen för att ha allt avklarat.

Det var riktigt otäckt på gångvägarna idag och det gjorde att jag spände mig alldeles för mycket fast jag hade mina stavar att hålla i.

När vi sedan kom hem så gjorde jag bara varsin macka med ost.

       

Har varit så svårt att hitta någon god hårdost den senaste tiden, i alla fall i vår butik. Men idag hittade jag Prostinnan och den gillar jag så jag blev riktigt sugen på en ostmacka och det är inte vanligt.

Passade även på att handla lite fin lövbiff för att göra en enkel planka till kvällen.

Kokade bara 2 små potatisar till det mos som skulle göras.

Men vet inte vad som sker, men det blev inte alls en planka som jag är van vid.  Köttet kändes för torrt och smaken kom inte till sin rätt, men enligt Lasse var det gott.

 


Känns så tråkigt att längta efter något och sen blir det inte alls som jag önskar.

Blev TV som vanligt och först på Spåret och Benjamins sommarturné, något som var bra mycket bättre än vad jag trodde, sedan avslutade vi med en gammal Frost.

Fast jag sett den förut så kollade jag i alla fall på hela och som vanligt så såg man sånt man inte tidigare sätt.

Klockan hann passera midnatt innan jag kom i säng.


Lördag

 

   

Inga större avvikelser denna natt.

Vaknade och kollade på klockan och den var halv 6, tänkte att det hade varit lugnt i natt på hundarna för jag hade inte märkt något, vände mig och och såg att Lasses sida var tom så han hade som vanligt gått ner för att lugna hundarna och blivit kvar i soffan.

Just nu är det inte bara Z dofter som stör utan även alla dessa förbannade smällare och raketer som folk inte kan låta bli.

Sådana här god morgon bilder skulle jag önska varje dag      Minstingen Mio är nu 6 månader och snart lika busig som sin storasyster Medina.  

Idag ville jag upp till Willys tidigt för att handla lite grönt och frukt.

Det var nästan folktomt i affären och det brukar ju göra mig lugn, men vet i sjutton varför jag kände mig så stressad ändå.  Kanske var det för att jag var tvungen att springa runt och leta efter just de saker som stod på min lista. Något som även retar mig är att det ofta är ett pris på hyllan och ett helt annat när man scannar och idag kände jag bara inte för att gå till en kassa istället för att få detta ändrat. 

Detta lilla   jag handlade kostade 126 kr, låter inte mycket men hade jag handlat detta på Supergrossen så hade jag kommit långt under en hundralapp.

Persiljan 23 kr, bananen 3,75, tomaterna 15,00, vitlöken 4,05 och citronerna 17 kr var de priser som stack ut hos Willys denna dag.

Hem sedan för att stoppa i oss en liten macka.

Sen blev det en hel del skidor och våra tjejer glänste som vanligt.

Middagen blev denna kväll jätteenkel.  Hade ett par tacobröd i frysen och sedan även kött kvar sedan gårdagens middag.

 

Så det fick bli varsin liten pizza med både kött, banan, ananas och tomat.  Jag kryddade min med mycket curry, Lasse valde beasås till sin.

Tror det var första gången på 14 dagar som jag har ätit upp allt på tallriken.


Vet inte varför men jag missade helt att det var premiär på Stjärnorna på Slottet och såg i stället en gammal Morden i midsommer.

Kvällen blev därför ung och vi kom i säng redan strax efter 22.  Vet ju att detta inte alls är bra, men kände mig för trött för att kolla på mer TV från sängen.

Natten får bära eller brista.


Söndag och sista dagen på detta skit år.

 

   


Natten blev bättre än vad jag trodde fast jag somnade alldeles för tidigt.

Började morgonen med att byta sängkläder inför nyår.

Någon som tyckte detta var helt onödigt var      Z som inte alls ville flytta på sig.  Hon har ju varit privilegierad och fått sova i vår säng sedan jag upptäckte att hon löpte den 20/12.

Men nu när de nya sängkläderna kommer i sängen så får hon hålla sig på golvet, eller det blir väl som hon vill i alla fall.

Efter att fått ur mitt tunga täcke ur påslakanet så var jag helt slut i hela min kropp.

Lasse hade som vanligt påbörjat frukosten när jag kom ner.

Lasse ville till Plantagen för att köpa ved.. och här var det ganska så tomt.  Klockan var bara strax efter 10 så det kanske inte var så konstigt.   Jag behövde inte handlar något denna dag. 

När vi kom hem. Så kollade jag på. Stjärnorna på Slottet och det var så bra att mina tårar rann. 

Sen blev det skidor och då passade jag på att fixa till lite kyckling

  till lunch. 

Det blev som vanligt alldeles för många stillasittande timmar framför TV.

Detta är nog något som jag måste sluta med under nästa år.

  

Hade tagit ut dessa två humrar från frysen för 26 timmar sedan och lagt dem i kylen. Tur att jag kollade dem för de var precis lika hårda som när jag tog dem från frysen.  Så nu var det bara att låta dem ligga framme i stället.

Lasse började bli sugen redan vid 18 tiden på kvällens middag så det var lika bra att jag gick ut och började fixa till humrarna inför gratinering.

Hade gjort 2 olika gratineringar och de var lika goda båda två, den ena var mer citron i och den andra mer parmesan

 

Sen blev det   .

Vår hundar ville ut lite då och då men de fick bara vara på tomten tillsammans med oss

    för att gå ut på de hala gångvägarna var helt uteslutet och kanske bli omkull dragen om det skulle vara något som skrämde dem.

Våra hundar är inte rädda, men Zlatan kan inte låta bli att skälla när det smäller och då sätter han igång dem alla.

Vi var ute utanför tomten när klockan slog 12.

  Det var ganska lugnt, men naturligtvis finns de grannar som inte kan läsa den enkla instruktionen om var man ska vara om man vill skjuta raketer.

Så naturligtvis så sköts det en del precis utanför vår häck.

Sen var det tydligen några som hade större fyrverkerier kvar och dessa höll de på med att skjuta av vid våra sop skåp framtill strax efter 01, men sen var det tyst.

På det hela var det en lugn Nyårskväll.  

I morgon är det nytt år och alla de tårar som fallit under 2023 hoppas jag ska vara förbrukade.

Skulle verkligen behöva ge ett Nyårslöfte men jag vet redan att jag inte kommer att hålla detta.
















 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Rehn/Hornesjö - Måndag 29 april 09:07

Måndag   Äntligen de grader man vill se på termometern Natten kändes ganska okej         Men enligt denna tabell så hade den varit sämre än vad jag trodde. Skit samma, min känsla är viktigare än vad det står skrivet. När vi sitter v...

Av Rehn/Hornesjö - Fredag 26 april 07:49

Ja detta skitväder vaknade jag upp till denna morgon. Natten hade känts så där och det är alltid spännande att kolla av mina värden på klockan         Grönt på ANS i alla fall men resten var väl inte vad jag hade hoppats på.. Hade myck...

Av Rehn/Hornesjö - Måndag 22 april 09:44

Måndag '   Lika kallt även denna dag  Natten kändes bättre än vad den denna morgon visade         Trodde på grönt denna morgon, men det blev orange.  Ja bättre än rött i alla fall. Bara 30 minuters djupsömn denna natt. Tycker att jag ...

Av Rehn/Hornesjö - Torsdag 18 april 09:22

Torsdag   Forstfarande kylig morgon och idag skiner inte ens solen Natten blev så där         Kändes som jag nu var tillbaka på ruta 1 igen. Idag fyller Lasse 81 år och vi ska väl inte fira detta på något speciellt sätt. Fick upp e...

Av Rehn/Hornesjö - Måndag 15 april 09:31

Måndag   Så var det kallt igen.         Så såg det ut efter denna natt.  Fattar inte varför mitt ANS är på rött, tycker att jag känner mig ganska lugn. Idag var det vägning igen eftersom det var måndag och det där med att äta choklad s...

Presentation

Det ska vara gott att leva

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Gästbok

Skriv gärna några rader när du har varit och hälsat på denna sida.

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards