Alla inlägg den 1 maj 2023

Av Rehn/Hornesjö - 1 maj 2023 09:05

Så välkomnar vi maj månad och hoppas på värme och sol.

 

Natten blev ungefär som den förra. Att somna tidigt gör natten orolig eftersom det blir flera uppvakningar. Sen denna dåliga aktivitet vill jag egentligen inte se.  Men tyvärr så sätter detta kalla väder käppar i hjulet och jag klarar inte det jag vill.

Konstiga drömmar blev det i alla fall och det var sådana som fick mig att  fundera mycket.

Både måndag och ny månad att kolla vikten. Denna har verkligen hoppat upp och ner sedan 1 april och idag var jag på ruta ett igen med samma vikt 66,0 kg som då.  Skulle så gärna vilja få bort i alla fall 8 kg för att må bra.

Blev en snabb tur till Lidl. Passade på att köpa deras goda lamm korvar. 

Hem och satte på grillen och tänkte stanna ute och äta varsin korv, men innan dessa var färdig grillade så hade himlen öppnat sig med ett fint regn. 

  Funkade bra att ta in korvarna oci h slå oss ner framför TV:n

Blev inte många knop gjorda denna dag eftersom vädret inte kunde sköta sig så jag fick må bra. 

Dagen var precis som vilken måndag som helst och det enda som fattades på TV var Hem till Gården. 

Middagen fick sköta sig själv i Airfryen medan jag kollade på Glamour. 

Det fick bli den goda friterade kycklingen som både blir saftig och frasig i Airfryen.  Hade planerat att ikväll göra den bortglömda Camemberten med hjortronsylt, men ingen av oss kände att vi skulle orka detta.

Det blev sedan Robinson, Bytt är Bytt,  Morden i Sandhamn och sist Alla mot Alla.
Denna afton var det återigen Ebba och Olof som mötte Tara och Thomas.  Det är två lika skickliga par som nu slåss om slutspelet.  Igår var Tara och Thomas bäst, men förlorade på målsnöret.  Ibland känns det som om Philip inte vågar gå emot Olof utan han kan få rätt fast det både fattas bokstäver och efternamn.  Ikväll var det en bild på nyhetsankaret Maximilian och frågan var vad han hette.  Olof sa Max och Tara sa Maximilian, båda fick rätt, något som jag tycker är fel.
Hoppas kunna somna snabbt och få sova bättre än natten tills idag,


Tisdag

 


Natten började bra. Somnade nästan direkt och sov till och med djupt fram till 00.16 då jag vaknade och var kissnödig. Fan hade ju bara sovit en timme. Men det gick fort och jag var snabbt i sängen igen. Nästa avbrott blev klockan 1,46 och varade till 2,35 och då var det min jäkla hosta som höll mig vaken. Somnade i alla fall om till slut och sov till 5,40, men somnade om igen och vaknade av en dundrande bil klockan 7,13. Där på gatan stod en jättestor långtradare med motorn på, det smällde och lät när denna lyfte av en annan liten traktor som stod på släpet.  Jaja, får väl vara glad att klockan var över 7.

Vädret lika tråkigt denna dag, men lite sol visade sig. 

Ringde vårdcentralen för att beställa en tid, de skulle ringa tillbaka vid14 tiden. 

Tog en tur till Eriksberg för att besöka systemet. 

Står en kille som ser ut att vara i 70 års åldern i kön bakom oss. 

Han hejar glatt och säger " hej på er ungdomar, vad ska ni göra idag " Lasse svarar "tack själv du , men jag är nog minst 10 år äldre än du".  Killen säger " Det tror jag inte"  . Lasse säger jag är 80,  hur gammal är du.  Tror alla som var på systemet fick höra hur gammal Lasse var för detta basunerade killen ut, sen frågade han mig hur gammal jag var och jag säger 77 år.  Då får jag reda på att hans mamma och jag är lika gamla, han själv är 56 år och hans barn mellan 33 och 36.  Hade det ganska trevligt i kön. 

Hem för att grilla korvarna som var kvar och äta dessa till lunch och samtidigt se Hem till Gården. 

Vid 13 tiden ställde vi oss och började trimma hundar. 

Klockan blev över 14:men inget samtal från vårdcentralen. 

Jag blir allergisk och måste ut för att få lite luft, har mobilen med mig ifall de skulle ringa. 

Hör Lasse ropa "din mobil ringer", men den har jag ju med mig. 

Helt plötsligt kommer han ut med min gamla mobil som varken är laddad eller har något SIM-kort. 

Lasse är envis och säger att han hörde den ringa. 

Nu börjar den jag har med mig ringa och jag antar att det är från vårdcentralen för jag ser att numret börjar på 123...

Ja nog är det en sköterska som ringer men det är från KS/Huddinge och gäller Lasse.  Hon säger att hon ringt Lasse (haha, det var hans egen mobil som hade ringt) och undrar om han varit och lämnat prov idag. Jag svarar att han tänker göra det på torsdag eftersom han har vecka 18 på sig.  Men hon är envis och säger att det är idag det ska lämnas. Han får inte glömma provtagningen den 30/5, säger hon. 

Bara att packa ihop trim saker och ta en tur till Huddinge Sjukhus. 

När han är där så säger sköterskan att han har en annan provtagning i morgon gällande KS/Solna och cancern, men hon kan ta detta också idag.   Sköterskan som ringde sa att han även hade en provtagning den 30 maj, men på hans remiss står att nästa är vecka 31, vet inte vad de håller på med. 

Full fart blev det i alla fall denna dag. 

Middagen blev enkel men i min smak

 

Så jäkla gott med gratinerat mos och bara knaperstekt bacon. 

Inte idag heller blev det någon friterad ost.

Morden i Sandhamn blev svår denna kväll. Gillar inte slut som jag inte förstår.. 

Hade han dött, eller hade de gift sig. 

Ja detta är frågan för mig. 

Alla mot Alla blev riktigt spännande denna afton. Mina favoriter Jennifer Kücükaslan och Erik Blix vann med knapp seger, men har inte haft en enda förlust. 

Bestämde mig för att gå direkt upp och lägga mig.  Hade glömt bort att jag lagt mitt tunga täcke i maskin för att det skulle tvättas, så nu hade jag inget täcke, orkade inte börja leta efter något nytt utan det fick räcka med lakanet att dra över kroppen.


Onsdag och Lillördag

 


Blev lite dålig sömn, vaknade en del och frös lite.  Saknade mitt tunga täcke. Men det såg ut som om jag hade haft en lugn natt när jag såg att jag hade full pott på ANS denna morgon.

Även denna morgon var det fullt ös på gatan från strax innan 7.  Den stora bilen stod nu parkerad på gatan och den lilla grävaren körde fram och tillbaka förbi vårt hus med varm asfalt. 

 

Det enda som jag inte riktigt gillar är att den stora lastbilen måste stå och gå på tomgång i ca 2 timmar, men detta är säkert ett måste för att hålla asfalten varm. 

Det blev en tur till Dollar store. 

Hem och även idag blev det grillad korv till, lunch... 

Eftersom vädret tillät att vi stod ute och trimmade hundar så passade vi på. 

Jag inriktade mig på Qling och bestämde för att klippa ner honom ganska hårt.  Tyvärr så blev både jag, Qling och maskinen ganska fort slut och det blev bara hälften gjort. 

Qling pussar mig hela tiden så jag tror att han njuter. 

Hade inte tänkt på middagen och inte finns det så mycket hemma. 

Lasse gav mig ett tips och sa att han ville ha en soppa. 

Min första tanke var då att göra en köttfärssoppa. Men jag vill ha både potatis och morötter i denna. 

Men nu när björken börjar knoppas och min  allergi blir värre för varje dag så är det bättre att avstå morötter. 

Plockade i stället fram kantareller från frysen och stekte dessa med lök och vitlök samt kryddor.. Sen fick de koka vidare med en bas av grädde. 

Blev en helt okej soppa med toppning av knaper stekt bacon och crème fraiche.

Denna kväll blev det även en efterrätt och då äntligen kom den efterlängtade Camemberten på bordet

  Den goda hjortronsylten har vår dotter Ann gjort och den var precis i vår smak.

Kvällen fortsatte sedan med kockarna och ikväll åkte rätt kvinna ut. Alla var duktiga men hennes sås för tunn.

Kvällen fortsatte sedan med Alla mot Alla och Martin Melin och Mischa Billing var det som tog hem den sista segern och slapp bli sist i tävlingen.  Ylva Hällen och Reuben Sallmander fick ta jumboplatsen.

Det blev sedan sängen direkt efter detta. 

I morgon är det torsdag och det ska bli intressant att se om jag har min inbokade tid till labbet.

Det var i alla fall ingen som ringde upp som de lovat.

Ska fortsätta med trimningen av Qling om vädret tillåter att vi kan vara ute.

 

 

 

 










Presentation

Det ska vara gott att leva

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Gästbok

Skriv gärna några rader när du har varit och hälsat på denna sida.

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards