Alla inlägg den 18 maj 2023

Av Rehn/Hornesjö - 18 maj 2023 07:05

Torsdag

  

Gårdagen blev ganska trist, men jag både frös och hade inte någon lust med något.

Men idag skiner i alla fall solen igen och fast det är kallt så är detta bättre än regn och rusk.

I morse när Lasse släppte ut hundarna så var alla hundarna märkligt nyfikna och kollade hela tiden uppåt och Åberlix gick till och med på tårna.  När Lasse kommer in och berättar detta så säger jag "bara det inte är koltrasten igen som har byggt bo i vår lampa utanför dörren"  Han går ut och kollar och nog sjutton verkar det detta som har skett.

Så nu börjar den där tiden då man hela tiden känner att man måste ta hänsyn till dessa fåglar.

Idag skulle vi ta och få det sista gjort för att sedan orka lyfts ut grillen som Lasse, satte ihop inne i hund rummet. 

På annonsen ser den  ut så här   

Men  inte en likhet när den är ihopsatt. Ser då att det inte ens är samma namn på  denna, så det är den här   vi har köpt.  Den är till och med bättre. 

Vår ser ut så här   

Detta var i alla fall den jag var ute efter som   som en hel grillplatta och inte bara massa galler.  Sen är den ganska   snygg tycker jag. 

Det blev en hel del timmar ute denna dag. 

Eftersom det var helg och vi bara ville detta

  så skippade vi lunchen och tog lite senare och delade på en flaska Cava Rose och lite kex med gorgonzola.   Är så skönt att jag kan känna glädje av mat igen.

Höll oss ute till halv fem innan vi gav hundarna deras middag.


Middagen ville jag inte börja med innan Glamour var slut, så det blev en lite senare middag. 

Jag hade tidigare idag lagt fläskfilé i en honungsmarinad. 

Nu fick Lasse ta den gamla grillen eftersom vi vill göra av med gasolen innan vi byter slangar.

   


Spetten blev så goda och jag kunde inte sluta äta, så troligen blir jag ganska uppstoppad. 

Jag hade på förmiddagen även förberett en  frusen cheesecake. 

Så nu var det dags att ta   fram den från frysen och låta den tina lite så vi kunde ta varsin bit. 

Den blev perfekt   och toppades med hjortron.  Blev verkligen en blandning av sött och salt för idag hade jag krossat digestivekex med extra saltat smör. 


När jag sitter där i soffan och känner mig mätt så säger jag till Lasse, men det var ju saker som jag hade lagt fram till din grillning som inte fanns med.  För inte förrän nu kom jag på att både tomater och sparris fattades.


Kvällens Alla mot  Alla  slutade precis i min smak och mina favoriter Lotta och Erik tog hem finalen denna säsong. 

Dagen hade varit lång och nu var det dags att krypa ner i sängen. 


Så var det vardag igen och denna fredag skiner solen och värmen verkar komma tillbaka

 

Vet inte varför men denna morgon visade mitt ANS på rött och minus 9,6.  Ibland är det svårt att bara komma på vad som kan ha gjort detta.

Men nu var det en ny dag.

Blev en tur till Hallunda för Lasse skulle till Apoteket. 


Behövde inte handla någon mat. 

Sen blev det mest att vara ute. 

Tog ett par kyckling korvar till lunch

 

Lasse var vissen idag. Han började redan i går kväll med att ha ont i halsen och idag kände han sig verkligen seg. Undrar varför gubbar alltid ska se så förtvivlade ut när de är det minsta dåliga. 

Det blev mycket slappande och jag öppnade upp poolen till hundarna, men det var bara Yra som vågade sig i. 

Jag brukar tycka det är mysigt att koppla av i solstolen  men i dag var det en riktigt envis bål geting som bara måste vara runt mig.  Hade jag haft en tidning till hands så jag nog slagit ihjäl den. 


Hade på förmiddagen gjort 2 kebab spett som nu låg i frysen för att bli hårda inför grillen. 

   


Idag kom jag ihåg sparrisen.  Även denna dag blev det bara gröna tillbehör, men jag börjar längta efter sommar potatis. 

Lasse kunde inte låta bli att besöka  glassbilen även denna vecka. 


Men jag tyckte att vi ska äta upp cheesecaken 

  som även idag serverades med hjortron. 

Det får bli en repris till på denna kaka innan Lasse får börja med glassen. 

Trevliga program på TV hela kvällen. 

Ska bli intressant att se vad min klocka har att visa i morgon bitti. 


Lördag

   

Vaknade vid 5.30 och kollade på min klocka, men handleden var tom och klockan låg på byrån bredvid sängen.  Fattar inte ett dugg, tar aldrig av mig den annat än vid laddning. Måste ha gjort det någon gång i sömnen. 

Ingenting att lägga energi på..  Men klart jag har missat hela natten så jag har ingen aning om hur jag har sovit.

Lasse mådde ännu sämre idag men ville till ÖB för att handla. 

Precis när vi kör in på parkeringen hemma så kommer jag på att vi glömde att köpa Loka. 

Jag hade i går sagt till Lasse att jag börjar  bli sugen på färskpotatis, men ännu inte sett någon annons på färskpotatis. 

Var nog ödet att vi glömde köpa vatten för detta ville jag ha så det blev en  tur till Lidl

Det första jag ser är svensk färskpotatis, men inget pris. Frågar en kille vad de  kostar, men han har ingen aning.  Jag säger, skit samma vad den kostar men vi äter ju inte så mycket.  Letar ut några bra och detta väger 4 hg. 

Vid kassan ser jag att den kostar 50 kr per kilo och det känns helt okej. 

Hem och grillar ett par korvar

 

Fanns ett glas kvar i varje box och detta passade bra till den starka korven. 

Lasse orkade inte så mycket idag, så det blev en slappar dag för oss båda. 

Vet inte varför men även hundarna var sega och fodrade inte mycket. 

Hade tagit fram de två sista entrecoten från frysen och lagt dem i en honungsmarinad. 

kokade den fina potatisen med mycket dill.  Gjorde en dressing till potatisen och sedan blev det bara att lägga köttet på grillen och pensla det med honungsglaze.  

 

Köttet kanske blev lite väl hårt eftersom glazen började brinna, men smaken var toppen. 

Men det bästa var nog den franska potatisen.

Vi hoppade efterrätten 

Kvällen blev framför TV, n

Drömpyramiden gillar jag och särskilt när det är människor som behöver glädje i livet. 

I fredags var dessa två superduktiga och jag hade gärna sett dem ta guldcontainern, men hade inte frun varit så envis så hade de nog gjort detta. Synd att man inte litar på varandra när den ena är så säker och man tror att man är bättre själv. 

Men de tog i alla fall en container till denna kväll och gick verkligen inte tomhänta från tävlingen.


Det kändes som ett svårt val denna kväll gällande Lets Dance. 

Men det blir nog bra och jag missunnar inte Charlotte vinsten. 


Söndag

 

Ingen större skillnad av vad jag kände och såg. 

Lasse fortfarande vissen men vi var, tvungen att ta oss en tur till Eriksberg för inköp av ägg. 

Behövde bara mjölk, fil och färsk pasta och egentligen hade, det varit enklast att besöka Maxi, men jag kände  inte för att gå in i denna stora butik för 3 saker, enklare att ta detta i vårt centrum. 

Hem och mest slöade i solen. 

Vid 15 tiden gick jag in och slängde ihop varsin våffla. 

  med lite glass och hjortronsylt. 

Lasse önskade ett glas vitt vin till dessa. 

Hundarna verkade inte tycka att det var så viktigt med mat vid, den vanliga tiden, så de fick vänta till 17.

Lasse gick in men jag höll mig ute till kl. 18.


Kände mig sugen på pasta ikväll. 

Stekte fläskfilé och haloumi

 

Serverade detta med crème fraiche och hyvlad parmesan. 

Det var något som saknades, men kom inte på vad det var. 

Det blev i inte många tuggor innan jag avslutade middagen. 

Får bli en middag i morgon på alla rester. De som finns kvar på tallriken blir hundmat.

Kanske var det våfflan som förstörde middagen. 

Kvällen fortsatte med Robinson och Beck. 


I morgon är det ny vecka 





























Presentation

Det ska vara gott att leva

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Gästbok

Skriv gärna några rader när du har varit och hälsat på denna sida.

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards