Alla inlägg den 22 juni 2023

Av Rehn/Hornesjö - 22 juni 2023 09:00

Torsdag

 

Tyckte att natten varit mycket mer jobbig än vad appen säger.  Men varje uppvaknande känns fast det inte är mer än ett par minuter varje gång. 

Vet inte varför men denna morgon känns jobbig.

Började i alla fall  morgon med att skriva en lista på vad vi behövde ha hem. 

Att behöva springa i 3 olika affärer för att hitta det som står på listan känns ganska frustrerande. 

Hem för att kolla på Hem till Gården

Hade planerat att göra pizza till middagen. 

Började med att plocka fram det som behövdes till pizza degen. Hade helt missat att mjölet i burken nästan var slut. 

Mätte upp och insåg att, det inte skulle räcka. 

Blev ytterligare en tur till centrum. 

Hem igen och gjorde en deg. 

Dagen hade börjat segt och den kändes inte bättre. 

Många tankar i huvudet just nu. 

Vid 17 tiden gick jag in och började baka en pizza. 

  Lite annorlunda än de jag brukar göra. Denna gång  ville jag göra av med en aubergin som fanns kvar i kylen sedan jag gjorde moussaka.

Började med att salta ur denna och sedan steka den i olja.

Gjorde som vanligt min goda tomatsås och en massa riven ost som allt lades på pizzan.

Toppningen blev sedan aubergine, mozzarella, tomater och som toppen på allt en fin Serranoskinka.

Nu skulle den bara in i ugnen i ca 15 minuter.


   Den såg perfekt ut när den kom ur ugnen.

Nu var det bara att bänka oss utomhus för att smaka på denna.

   

Den blev jättegod, men tyvärr lite för fet för mig..  Kände redan efter att jag ätit halva att jag inte skulle kunna äta mer.  Men för Lasse var den toppen.

Sedan in och titta lite på TV.  Lasse blev sugen på mer Pizza lite senare, men fast jag kände mig sugen så var det inget jag vågade mig på.

Väntade på uppdatering från SÖS.  Patricia hade lagt in för att hon skulle sättas igång nu efter att ha gått över tiden 8 dagar.  

Som vanligt inget att se på TV så redan strax efter 22 så gick vi upp och la oss för att kolla på en film.

Men den hade vi sett så det blev istället lite olösta fall.


Fredag och Midsommarafton

  

Natten blev bättre än vad jag hade trott, är alltid så spänd när det är något jag väntar på.

'Somnade redan strax efter 23 och sov i ca 2 timmar innan jag vaknade igen. Somnade om och vaknade igen vid kvart i 3 då jag gick upp för att kissa. La mig till rätta igen och somnade om fram till klockan var 5,40 och då var jag tvungen att kolla min mobil och se om det kommit något från Patricia.  

Så nu var vi gammelmormor och gammelmorfar för 4:e gången och denna gång till en liten kille.

Kändes bra att vakna upp på Midsommarafton och ha något att glädjas över.

Tänkte lite extra på midsommarafton i Ådran då vi alla samlades hos mamma och pappa.

Nu är allt sån skillnad och inte alls som jag hade hoppats på. Min dröm har alltid varit att vi alla skulle kunna fira Midsommar på Öland.

Så klart jag då måste ha något mer från mammas bord

 

Fanns inget så gott som mammas ost låda. 

Så den håller ställning även  här hemma. 

Lasse hade önskat Havskräftor denna dag, 

men eftersom Per skulle komma ville jag grilla. 

Hade inte tänkt ha så mycket mer, men klart att både Lasse och Per skulle få lite sill och lax. 

      och även få skåla med en snaps i pappas midsommarsnappsglas.

Blev inte så mycket med  denna midsommarmat, varken köttbullar, prinskorv eller annat . Men mamma och  pappa fick vara med på ett hörn när det gällde deras saker, mammas både duk och ostlåda och deras fina porslin.


Sen ställde jag Per för att gilla entrecote som bara serverades med en grönsallad och vispad vitlökssmör

Jordgubbar hade jag köpt, men ingen var sugen. 


Så hade vi höjdpunkten som även den måste firas

 

 

Dino och Medina fick hälsa sin lille bror Mio till världen.

Finns inget vackrare än syskonkärlek. 

När Per hade cyklat hem så gick vi in och kollade lite på TV

Kände mig ganska slut fast jag inte hade gjort många knop under dagen.


Lördag

  

Kändes som en ganska natt.

Lika varmt även idag och det blir skuggan för mig.

Märks på hundarna att de också lider av värmen, de lägger sig i skuggan och sover.  Åberlix kan inte låta bli att leka lite då och då och kommer med sin boll och vill att jag ska kasta.  Så lite får jag i alla fall röra mig.

Tog en liten lunch på rester, eller den enda rest som fanns var ostlådan och så hade Lasse lite lax kvar.

Ska väl inte påstå att jag längtar efter mat i denna värme.

Lite senare på dagen blev det i alla fall lite jordgubbar

  och Rosévin  Dessa skulle vi ha haft igår men ingen av oss orkade varken tänka på att gå in och hämta dem eller äta.  Men idag passade det bra.

Dagen fortsatte och den enda gång jag var utanför grinden var när vi åkte ner en snabbis till Hallunda för att köpa lotter. Dessa skulle jag ha köpt redan i torsdags, men glömde som vanligt.

Fast jag inte kände mig speciellt hungrig så var jag i alla fall sugen på havskräftorna, så nu när klockan började närma sig 18 så ställde jag mig och gjorde iordning dessa.

 

Denna gång var de ganska små och det tar verkligen sin tid att stå och dela dem lite för att lägga ut på plåten. Det var i alla fall en hel del rom i skallarna som jag ville ha med.

Sen gör jag en gratinering av smör, vitt bröd, vitlök, persilja, salt och peppar och massor med riven parmesan

 

Detta rullar jag ut i en rulle och skär lika många bitar som det finns kräftor, denna dag var det 20 stycken

Sen trycker jag ner detta i varje kräfta och gratinerar i het ugn.

Sen är det bara att hugga in

  

Det blir inte mycket, men tack vare lite pyssel att äta dessa känner man sig ganska nöjd. Sen alla dessa tunna klor som är så goda att bara suga på och få ut det lilla vita köttet som även finns i dessa.

Detta är något jag gärna skulle äta flera dagar i veckan.  Men det blir ett ganska högt kilopris om man bara ska räkna med det som går att äta.  

Nöjd satte jag mig sedan i soffan medans Lasse tog hand om disken.

Det fick bli Bonusfamiljen som fick avsluta kvällens TV tittande.

Blev ganska förvånad över slutet.


Söndag

 

Natten kändes okej, men fast flera fönster står öppna så kändes det alldeles för varmt.

Redan klockan 7 var det 20 grader ute, så var jag ska ta vägen denna dag, vet i sjutton.

Känner även av en oro i kroppen av alla måsten som hopar sig hela tiden. 

Morgonen började med att Lasses ena hörapparat gick sönder när han skulle byta en slang. 

Så nu måste detta åtgärdas innan Ölands resan blir aktuell. 

Sen skulle jag öppna en av mina medicin burkar och det var som vanligt svårt. Blev irriterad och tog hjälp av mina tänder. Burken gick upp och jag hade skadat en framtand   som nu är avbiten och vass. 

Så nu måste även detta åtgärdas. 

Känns som allt ska hända och sätta käppar i hjulen. 

Musten gick helt ur mig och det blev inget gjort av det som skulle göras. 

Solstol i skuggan och   massor med vatten gick det åt. 

Hade bestämt att ta något som fanns i frysen. 

Det blev kycklingvingar som jag lät ligga i bikarbonat innan de grillades i ugnen

 

En ros från trädgården fick pryda    matbordet. 

Kvällens TV program blev Morden i Helsingör. 

I morgon blir det en massa på agendan. 

Möte på banken i Huddinge gällande pappas pengar som gått till ett konto som avslutades för  ett år sedan. 

Trodde allt skulle vara klart, men allt tar längre tid än jag kunnat ana. 

Sen upptäckte jag att tre av mina hundar måste vaccineras.


















Presentation

Det ska vara gott att leva

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Gästbok

Skriv gärna några rader när du har varit och hälsat på denna sida.

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards