Alla inlägg den 27 juni 2023

Av Rehn/Hornesjö - 27 juni 2023 07:49

Så var det måndag igen

 

Denna natt blev inte så bra.  Vaknade flera gånger. 

Har en som jag tidigare skrivit om som kör omkring med än trasig ljuddämpare och har så gjort de senaste 3 åren. 

Detta är ganska störande under dagtid, men ännu värre när det nu titt som tätt händer även nattetid. 

I natt vid tvåtiden kom han hem, kör in hela vägen ner till garaget. Backar sedan med oljud mot vår tomt. Sedan ut på gatan igen och ner mellan våra garage, där han parkerar. 

Sen var det inte lätt att somna om. 

I förrgår lyssnade jag på sommarprataren Annie Lööf om hennes berättelse när hon fick sitt andra barn i vecka 27 och deras kamp under de 10 veckorna på sjukhus.  En mycket stark berättelse. 

Igår blev det Renee Nybergs tur och jag lyssnade och kände att hon kunde berätta något som verkligen fastnade i mitt hjärta. En så fin berättelse om hennes pappa och farfar.

Tog en tidig tur upp till Dollarstore och Willy's. 


Denna dag var Audiologen i Skärholmen stängd och Lasse som skulle ha behövt få hjälp med sin hörapparat.. 

Klockan 14.30 skulle jag vara på banken gällande pappas skattepengar. 

Alla hans konton hade jag avslutat i juni förra året, men det visade sig att det fanns ett konto kvar som bara var stängt.  Så på detta fanns pappas pengar.  Så nu måste allt omprövas igen av boupptecknings gruppen. 

Sen kan jag få dessa pengar om några veckor.  Jaja, vi får väl se vad som händer. 

Hem och satte oss ute en stund innan hundarna skulle få mat. 

Satte oss sedan ute på baksidan i skuggan innan jag orkade gå in och laga lite middag.

Passade på att lyssna på dagens sommarpratare som var Axel Gordh Humlesjö. Visste inte alls vem denna var men hans berättelse gjorde starka intryck om att hans syster blev  utsatt av en nära vän till familjen som visade sig vara pedofil och sedan blev han själv utnyttjad av sin bästa tränare.  Säger bara fy fan för dessa män.


Det fick bli enkelt denna dag med bacon, nudlar och haloumi 

   

Enkelt och gott

Sen vet jag inte riktigt vad kvällen tog vägen, skulle se Beck och visst såg jag lite av detta men inget sammanhang blev det för jag slumrade till hela tiden.

Gick upp och la mig i sängen och somnade direkt.


Tisdag

 

Även denna natt blev ganska ryckig, men inget som störde utan det var mest bara jag själv som inte kunde koppla av.

Vaknade upp vid 6 tiden och insåg att jag in alla fall hade fått sova i 2 timmar efter alla uppvaknande.'

Kollade mobilen och ser att det har varit en skjutning även denna natt.

Tittar ut och där står en Råbock utanför vårt hus   och ser så stolt ut.

Gör mig ordning och går ner och upptäcker att pappas blomma   nu har börjat blomma igen. 

Han fick den till sin 95 årsdag av ett par grannar, sen tog det bara en månad så hamnade pappa på sjukhus och kom inte hem förrän i september och ingen av hans blommor fick vatten.

Denna glömdes helt bort och var sedan torr fram tills jag tog hem den i slutet av januarie och efter ett par veckor så började den blomma och har nu blommat 4 gånger sedan dess.

En del även denna dag på agendan och det är Audiologen som är ganska viktig, men de öppnar inte förrän 12,45 och klockan 13 hade jag tänkt  vaccinera 3 hundar.

Men det känns viktigare för Lasse och jag har två dagar till på mig att hinna vaccinera hundarna eftersom de har dropp in i Tumba.

Vid 11 tiden börjar Lasse prata lunch och föreslår att vi ska gå på Mc Donalds när vi idag ska till Skärholmen.  Det enda jag gillar Kycklingbitar och Currysås så jag började faktiskt längta efter detta. 

Kommer in i Centrum och upptäcker att Mc Donalds har förvandlas till Coffee house. 

Tydligen länge sedan vi var här. 

Lasse vill fortfarande ha hamburgare så nu går vi in i Gallerian där det finns olika matställen. 

Burger King får det bli och jag vill då bara ha en enkel liten cheeseburgare, men ser ingen sådan i menyn. 

Allt är ju på en skärm och jag fattar nada.  Går fram till kassan och killen säger jag kan hjälpa dig, vad vill du ha.

Jag vill bara ha något litet säger jag och han förslår en meny för 59 kr, ja det låter i alla fall billigt för en hel meny tänker jag och inte kan det vara stor heller för det priset. Jag som egentligen bara vill ha vatten får nu en jättemugg med cola, pommes äter vi inte alls, så detta är också onödigt. 

 


När vi får denna mat så känner jag att jag kan inte äta allt detta, öppnar paketet med hamburgare och det visar sig vara en dubbel med en massa gott emellan. Jag äter ju inte heller gärna bröd och en dubbel burgare med bröd kommer jag aldrig att få ner.  Fiffigt var det att de inte fanns något annat än hamburgare på botten så jag kunde vända min och ta bort detta bröd och kunna äta i alla fall köttet och det andra goda.

Burgaren var jättegod och halva läsken fick jag i mig.  Varken jag eller Lasse rörde pommes.

På brickan låg det en meny som visade att de både hade enkla hamburgare och även kycklingbitar, så nu vet vi till nästa gång, om det blir någon.

Känns också som man hela tiden måste ha ögon även i nacken efter allt som händer i olika köpcentrum.

Oroar mig för oroandes skull hela tiden och det är inte kul.  Tänker alldeles för mycket och kan inte koppla av.

När vi var klara så blev det en liten tur i Skärholmen, men jag har så förbaskat svårt att gå på dessa hala golv och spänner hela min kropp för att inte halka, känner mig som bambi på hal is. Nej just nu är livet inte kul, tycker jag.

Lasse var i alla fall glad för de kunde laga hans hörapparat i butiken.

Kom hem vid 14 tiden och då var vi tvungna att åka till Centrum för att handla ägg.

Efter denna lunch jag kunde jag bara inte tänka på mat till middagen och allt som Lasse föreslog mådde jag nästan illa av att bara höra ordet.  Ville egentligen inte ha något alls och inget blev heller handlat.

Hade två majskolvar i kylen som jag föreslog att vi kunde grilla och sedan hade jag lite Chevré ost kvar så något kunde jag väl få ihop.

Satte mig sedan ute för att lyssna på sommarprataren Andreas Cervenka som är ekonomijournalist och det var mycket intressant det han berättade.  Så mycket som jag inte hade en aning om gällande ekonomi och ändå tycker jag att jag är ganska duktig.  Något jag tänkte mycket på var när han sa att egentligen har man inte de pengar man tror när man sätter in dem på banken, då har jag lånat ut mina pengar till banken för att de ska kunna göra vad de vill med dessa. 

Ja det var mycket att tänka på.

Lika varmt var det även denna dag och vi satt ute i skuggan fram till middagen

 

Ja middagen blev lite speciell, men ganska god och en majskolv är aldrig fel.

Ikväll fick det bli Morden i Midsomer som fick avsluta kvällen.


Onsdag

 


Natten blev okej förutom att jag strax efter att jag somnat blev väckt att den förbannade bilen utan avgasrör.

Sedan vaknade jag vid 4 av att jag började få kramp i mitt ena ben så det var bara att stiga upp och gå en runda på övervåningen.

Morgonens frukost avslutad klockan 8.  Jag går in på kontoret för att plocka fram hundarnas stamtavlor eftersom vi ska till veterinären för vaccination. 

Lasse håller på med att plocka ur diskmaskinen när hans mobil ringer. Innan han hunnit svara så plingar det till i min och det kommer ett sms. Det är från Karolinska och Lasses sköterska som skriver " Får inte tag på din man, kan du be honom  ringa mig på nummer 08...........  Men vad håller hon på med, hon får väl ringa igen tänker jag, men vet samtidigt att hon kommer att skicka nya sms.  Lasse ringer 3 gånger men kommer bara till växeln och får en massa alternativ som inte alls stämmer.  På fjärde gången kommer han fram.  Får frågan om han varit och tagit prover igår, men det har han inte för då var han i Skärholmen för att ordna med sin hörapparat.  Lasse blir lite irriterad och säger att han inte fått någon tid om gårdagen.  Då vill hon att han ska ta fram alla remisser och anteckningar som hon skickat.  Då måste han upp på övervåningen för att hämta dessa och hon hinner fråga flera gånger om hon ska återkomma, vilket Lasse säger nej till och ber henne vänta. Jag pratar med Lasse och hon ropar "vad säger din fru" och min irritation stiger.  Blir så less på hennes frågor till Lasse och samtidigt ger hon mig en fråga om han säger sanningen. 

Jo hon har rätt, den 27/6 står det och det är bara att snabba oss på och utfodra hundarna och sedan bege oss till HS. 

Ganska mycket folk på provtagningen, men bara en halvtimmes väntan. 

Hem och lugnade ner oss innan vi åker till Maxi för att handla lite och även panta lite flaskor. 

Pant kvittot är på 109 kr och jag behöver inte handla så mycket .  När jag ska betala så säger jag " blev inte mycket jag ska betala för jag har handlat för 112.50.  Scannar in pantkvittot men detta tas inte emot. Ropar på en tjej och ber om hjälp.  Du måste scanna kvittot säger hon och jag svarar att det är detta jag gjort.  Eftersom jag även tryckt in min 5% rabatt så blev det lite mindre än 109 kr och då gick inte pantkvittot att använda eftersom jag inte handlat för hela summan.  

Kanske en bagatell men jävligt larvigt.  Jag förstår att regler är regler och man måste handla  för hela summan när man pantar flaskor/burkar. Nu skulle det ha blivit en utbetalning på någon krona som jag kunde ha avstått från.

Men jag säger ändå bara suck. Får väl handla något för dessa 109 kr någon annan dag.

Det blev en grillad korv och lättöl till lunch

 

Efter denna lunch blev det att slappna av i en solstol och lyssna på Sommarprataren Jessie Sommarström som blev Årets kock 2022.

En mycket gripande historia om hennes mamma som kämpade så mycket för sina två adopterade barn och tyvärr dog för tidigt och inte har Jessie jobbat mindre än sin mamma för att komma dit hon nu har kommit.

Efter allt stress under morgonen så hade jag helst velat låta bli att åka till Tumba för att vaccinera våra hundar.

Men idag gick det fort, det var bara 3 hundar före oss och inte alls många som väntade, så det var tydligen en bra tid att ta detta på en eftermiddag.

Det blev bara Z och Zlatan som blev vaccinerade denna dag.  Fick rådet att vänta med Yra eftersom hon haft en Anaplasma infektion i kroppen.

Hem och tog det lite lugnt. Hade denna dag köpt färdigrätter för att jag kände att jag inte orkade stå och laga mat ifall det blivit sent från veterinären.

  Lasse valde spagetti och köttfärssås och jag valde en kycklingrätt.

Lasse var nöjd med sin, jag kände så där, men det kanske beror på att jag inte är så glad i mat just nu.

Fanns som vanligt inte mycket att se på TV denna kväll, bara massa repriser.

I morgon är det lite på agendan som jag ser fram emot.

I morgon är det torsdag och en ny början på appen.























Presentation

Det ska vara gott att leva

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Gästbok

Skriv gärna några rader när du har varit och hälsat på denna sida.

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards