Alla inlägg den 29 juni 2023

Av Rehn/Hornesjö - 29 juni 2023 07:10

Så var det torsdag igen

  

När jag skulle lägga mig så hörde jag smatter på takfönstret, tänker på våra dynor som ligger ute och funderar lite på om jag ska plocka in dem, men känner att de mår nog bara bra av att bli våta och de lär ju torka när regnet är över. 


Natten kändes bra, men visade att jag haft många uppvakningar, men dessa minns jag inte. 

Även denna morgon när jag sätter igång mobilen så ser jag att två är skjutna och denna gång i Skärholmen. 

Vi skulle idag åka och besöka Patricia och hela lilla, familjen. 

Skulle vara där vid 11 tiden och skulle bara åka och handla en blomma bli innan. 

Kom till dem strax, innan 11 och blev insläppta av Medina som välkomnade oss med öppna armar . 

 

Adnan och Dino var iväg och handlade, så de kom lite senare. 

Lilla Mio knappt 7 dagar låg vid Patricias bröst och åt. 

Han var så liten och alldeles perfekt. 

Han var så mätt och nöjd när han var klar   och man kunde nästan ana att han log.

    Nu fick han flytta till sin pappas trygga famn

   

Jag hade med mig Mios lapptäcke och när Medina såg detta så sprang hon upp till sitt rum och hämtade sitt som hon fick när hon var nyfödd   La det på golvet och berättade om detta.  Dino var inte sen att hämta även sitt som han fick när han föddes

  och det visade sig var större än de andra.  

Även deras Maine Cone kattunge fick lägga sig på Medinas täcke   

Det är verkligen roligt att se att de har dessa kvar och vet var de kommer ifrån.

Dino är den lugna och fina killen som bara ler med hela ansiktet    när han ser sin lillebror.

Medina är den som har lite svårare att vara still och vill göra något, idag ville hon rita och det var viktigt att jag fick ta del av hennes teckningar.  Hon gjorde flera där jag  och gammelmorfar var med. Men så gjorde hon denna    och den berättade hon att det var jag, Medina själv och gammelmorfar. Det var också ett hjärta som betydde att hon älskade oss och så var det ett bi med, det vet jag inte varför, men det var i alla fall viktigt. Hon gav mig teckningen och sa med bestämdhet att den ska du ta en bild på och sätta på väggen. Så får det bli.

Det var i alla fall en helt underbar stund vi denna dag fick tillbringa med lilla familjen.


När vi kom hem så satte vi oss ute ett tag i värmen och jag passade på att lyssna på dagens Sommarpratare som var 

Bo Landin  Biolog och miljöjournalist. Han hade en ganska tråkig röst men det han sa var mycket intressant och får mig att tänka lite extra på miljön.

Vi tog oss varsin   is kaffe och Lasse tog ett par mackor.

Kände inte för att åka och handla utan bestämde mig för att ta något som fanns hemma till middagen.

När klockan närmade sig 19 så var det dags att sätta tänderna i lite mat och det fick bli skinka och spenat

  och för att fylla på järnförådet lite extra så blev det även ett glas rött till detta.

Var någon ny Engelsk serie som började denna kväll, men jag kom aldrig riktigt in i den.

Kände mig både trött och jättesvullen i mina ben denna dag och kände att det var lika bra att gå upp och lägga mig och kanske se något på TV i sovrummet.


Fredag

 

Som synes så somnade jag i bra tid. Men alltid ska det vara något som stör min sömn.

Drömde att vi var på utställning i Västerås, det var vår Sally som var med och jag visste att jag denna dag skulle ta hennes sista cert. Dagen hade varit jättelång och när det var dags för veteraner så ropade de in en helt annan ras.

Jag går fram och säger att de är inte klara med cocker, jo då de har strukit veteranerna eftersom det bara var en.

Blir jättebesviken och hör hur hundarna skäller och jag vaknar upp av att grannens hund står och skäller. Vågade knappt titta på klockan men antog att hon var vid 12 tiden som alltid när deras hund skäller, men denna gång var klockan 01,30 i stället, så var denna sömn avbruten igen och det tog mig ända fram till 02.50 innan jag föll in i sömn igen.  Naturligtvis gjorde detta även att det blev alldeles för lite djup sömn och jag vaknade upp lika trött som jag var när jag la mig.

Idag var vi tvingade att åka till Maxi, eller tvingade är väl inte rätta ordet, men jag ville bli av med mitt pantkvitto på 109 kr som jag inte fick använda häromdagen.

Idag var det ingen större svårighet att handla för mer än detta.

Jordgubbar skulle vi ha och det brukar alltid vara så lätta att handla detta på Maxi, i vår egen butik i Hallunda säljer det alltid dessa i kilopris och då blir det att alla står och letar efter de bästa och det är så kladdigt och äckligt vid denna disk, så fast jordgubbarna ser bra ut så avstår jag alltid.  Men att det skulle hända på Maxi hade jag svårt att tänka mig, men idag var det en dam    som (jag ljuger inte) grävde med sina händer i stort sett varje kartong, hon tog en låda och hällde ut i en påse sen började hon plocka de bästa från varje kartong, sen avslutade hon med att ställa sin kartong i en plastpåse och hålla på de andra ovanpå, det blev alltså säkerligen 2 kartonger för samma pris.

Hoppas att det blev avstämning för henne och de upptäckte vad jag själv kallar för snatteri. Skulle sedan även ha färskpotatis men inte en enda potatis fanns det, förutom de vanliga sorterna.

Handlade klart och åkte in till kött/grönsaksaffären där vi brukar köpa lamm, men de hade inte heller någon potatis. Han sa att det var svårt att få tag i.  Vad då tvungen att även åka in i Hallunda Centrum och hoppades att det fanns potatis och där fanns det hur mycket som helst för bara 5,95 kilot.  Lite galet att behöva besöka 3 affärer för att få lite färsk potatis.

Hem och jag satte mig ner för att lyssna på Sommarprataren Omar Rudberg som är artist och skådespelare.  Han berättade säkert en hel del bra saker men inget som fastnade, så det var föga intressanat för mig.

Tog bara varsin liten tunnbrödsrulle med skinka och ost till lunch.


Fick ett ledsamt meddelande från Laila som berättade att fina Theo inte finns mer. Hon har både Theo och Tore från vår T kull och de fyllde 12 år den 22 juni.  Lite gulliga bilder      på killarna Theo, Tore och Timba som alla dessa 3 har blivit något extra för mig


Dagen fortsatte ute och det var riktigt skönt idag, kom några droppar regn i omgångar, men inget som störde mig fast jag satt i en solstol.

Dagen fortsatte med lite borstning och trimning av killarna.'

Hade tagit fram fläskkarre som skulle grillas men när kvällen närmade sig så var det inget vi kände för utan jag tog i stället och parnerade dessa  med parmensan och panko.

    

Det blev gott och potatisen var även den god.

Kvällen fortsatte sedan som vanligt med lite TV och ikväll blev det en film Jack Ryan Shadow Recruit, spännande och en film som känns som den är verklig, ungefär som allt annat som händer i världen just nu.

Lite för mycket våld i min smak, men såg hela i alla fall från sängen och den var slut vid midnatt.


Hoppas slippa bli väckt denna natt av hundskall eller en dånande bil.


Lördag och nu är vi inne i juli.

 


Bra Ans, bra sömn och bra puls, ja det var inte mycket jag hade att klaga på denna morgon när jag kollade appen.

Vi tog en tur till Maxi för Lasse skulle spela på hästar och jag skulle kolla efter en håv till lilla poolen.

Men det fanns ingen. Var sedan in på Biltema men de hade vara lekhåvar och de går alltid sönder efter ett par gånger i vatten.

Åkte hem för att ta det lite lugnt innan lunchen.

Det fick bli korv till lunch

    och även ett glas Rose.

Skulle lyssna på sommarpratarna men idag var det absolut inget för mig, så jag slog över på P4 i stället, för lyssna måste jag göra när jag sitter i en solstol.

Både Yra och Åberlix badade lite i poolen idag, både  Z och Zlatan gömmer sig under bordet när jag visar dem poolen.

Qling ville i flera gånger så även han fick ta sig ett snabbt bad.

När vi var på Maxi häromdagen så köpte jag några bratwurst med 90 % kötthalt så dessa hade jag tänkt grilla på kvällen. Men när det var dags för middag så ställde jag mig i köket istället och stekte dessa tillsammans med stekt färskpotatis.

 

Korven var jättegod och smakade mycket. Det fick bli lite och tomat sallad till detta.


När jag stod i köket och höll på med maten så hörde vi bilen som jag skrivit om som låter väldigt mycket. Lasse kollar ut genom köksfönstret och säger, men han kan väl inte köra bilen, han ser ett litet huvud och en ung pojke vid ratten. Bilen kör lite fram och tillbaka vid våra garage och så ska de backa ut och då ser man att den killen sitter i knät på en annan kille och på detta vis kör de sedan iväg med en rivstart. Men vad gör man annat än bli nervös.


Vet inte var kvällen tog vägen, men som vanligt när vi kollar på Morden i Midsomer så somnar jag.

Gick upp redan vid 22 tiden.  Hörde hur flera småbarn skrattade och lekte, de nyttjar i alla fall kvällen ljus.

Själv var jag jättetrött och beslutade mig för att stänga av både TV och mobilen.


Söndag  Ny logga för juli månad

 

Ja denna natt blev som den alltid brukar bli när jag lägger mig för tidigt.

Men det kändes i alla fall svalt och skönt i rummet. Z började löpa i torsdags och inatt kände tydligen Qling av detta så han började gnälla redan strax efter 4 i morse.

Alla tre killarna var som magneter efter henne igår men hon fräser till och då blir de så små och flyr fältet.

Blir en jobbig första tid när vi åker till Öland, men det börjar vi bli vana vid. 

Idag blev det en tur till Vällingby för att träffa familjen Savela. 

     

Katter, hund och barn och extra roligt var det att träffa Julia och få höra lite om hennes stora äventyr i USA 

Hennes betyg och diplom som var på topp ivalla ämnen. 

Den 6 juli blir hon 18 år. 

Lilian fattade vid fikabordet, hon hade varit ute i går kväll och behövde få sova ut. 


Åsa hade som vanligt gjort något gott till fikat.  Idag blev det wienerbröd med blåbär och choklad   och detta kunde inte ens jag motstå.

Det regnade hela tiden och resan hem var inte kul.

Det regnade så mycket och det var alldeles  grått  på himlen. 

           

Redan på Tranebergsbron blev det  stopp och det visade  sig vara översvämning inne i tunneln. Väl där ute var det inte bättre  för  vägbanan var helt översvämmad i högerfoten där vi låg 

       

Ville till Lidl för att köpa käft stjärt är i lag för jag hade planer på middagen. 

När vi kom hem så förberedde jag kräftspsåsen. 

Smörstekte rödlök och vitlök tillsammans ned avocado och créme fraiche. 

Detta, fick sedan stå fram till middagen då pastan var, färdig. 

Tillsatte sedan vin och kräftor i såsen. 

 

Middagen blev perfekt fast det var både fel vin i maten och till denna. Men i brist på vitt vin får man ta rött. 

Kollade mest på friidrott och avslutade sedsn med en Wallander. 



























Presentation

Det ska vara gott att leva

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Gästbok

Skriv gärna några rader när du har varit och hälsat på denna sida.

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards