Direktlänk till inlägg 4 januari 2024

Torsdag till söndag vecka 1 2024

Av Rehn/Hornesjö - Torsdag 4 jan 08:30

Så var det första torsdagen detta år

 

   

Blev ganska besviken på dagens App som bara visade att det mesta varit dåligt.

Snöovädret är ännu värre idag och det blir nog att stanna inne även i dag.

 

Balansen gäller  nog det mesta i livet.  Sen gäller det att välja rätt.

Även denna dag var det alldeles för kallt för att vara ute. 

Men ett snabbt besök på Willys och sedan ett lika snabbt besök på Apoteket för att Lasse skulle beställa sin medicin. 

Hem och satte på TV för att kolla på skidor. 

Plockade fram 10 prinskorvar från frysen och stekte dessa och det fick räcka med att ta dessa, med senap och ketchup till lunch. 

Dagen fortsatte med en hel del TV. 

Vid 16 tiden ställde jag mig för att steka lite pannkakor och gjorde även lite björnbärssylt. 

Per skulle komma efter 17 för att installera vår nya TV. 

Han visste precis hur detta skulle gå till så efter någon timme efter att jag hittat mina Google konton. 

Alla kanaler kom på rätt plats och nu har vi hur mycket som helst att kolla på. 

Men det ska finnas tid också. 

Per ville inte stanna på middag så han fick med sig pannkakor hem istället. 

 

Vi åt våra och hade den stora TV på i bakgrunden. 

Kvällen fortsatte och strax innan 21'ville Lasse se Beck på 12:an. Men det sket sig för denna kanal var kodad, vet inte varför men jag ville inte röra några inställningar utan Lasse fick välja att se Kommissarie Dalglisch eller gå upp och kolla på Beck i sovrummet.  Han valde att stanna kvar, men somnade under Nyheterna och var svårväckt när den kom igång igen.

Själv satt jag och kollade klart innan det dags för sängen. 

Tänkte på något kul när jag bara efter dessa få timmar med denna TV redan hade vant mig vid storleken.



Fredag

 

   

Inget roligt även denna morgon.  Dåligt med sömn och alldeles för många avbrott.

Hade inte en tanke på att det var helg nu igen. Så jag började morgonen med att planera middagar och fick kolla upp vad som måste handlas inför röda dagar.  Lasse ville till systemet igår men jag sa nej och tyckte att vi hade så det räckte hemma.  Men nu får jag väl vara tacksam att det inte är helg redan idag för då hade nog Lasse blivit besviken.

Som vanligt ville jag iväg för att handla tidigt. 

Så redan 9,45 var vi i centrum för att handla det som stod på min lista. Bakpotatis skulle jag ha men blev så besviken när jag öppnade locket på lådan och bara ser massa gröna potatisar.  Tänk att folk inte kan lära sig att se till att potatisarna inte får ljus.  Hoppas de röda (har ingen aning om vad denna sort heter) potatisarna jag köpte kommer att fungera. 

Passade även på att köpa innanlår i charken till morgondagens middag som jag har tänkt ska få bli en mustig sjömansbiff. 

Hann även med systemet innan vi kommer hem redan 10,15 och hade dagens inköp klara. 

När vi börjar plocka hur vår bil så kommer det en kvinna från hemtjänsten fram till oss och säger att jag har en tid bokad

Jag säger att vi inte har något avtal med dem.  Hon tar då fram en lapp där det mycket riktigt står vår adress men ett helt annat namn.  Jag ser då att det är de som bor på Hallunda Gård och vi får ofta deras post.  Jag förklarar att  det är på Hallunda Gård och att hon ska fortsätta upp till en adress, som heter Långa Längan.  Den stackars kvinnan fattar inte hur hon ska komma dit eftersom vägen slutar vid vändplanen innan skogen börjar.  Försöker förklara och hoppas att den som ska få hjälp, får detta. 

Klockan 11.10 skulle skidskyttet börja och jag förberedde dagens lunch med de fyra pannkakor som fanns kvar sedan gårdagens middag. 

Åberlix hade lagt sig till rätta i   soffan. 


Vid 12 tiden var mina crepes fyllda med gräddstuvade kantareller och vi kunde koppla av framför TV, n

     

Jag är ingen höjdare av pannkaka men fyllda och gratinerade med parmesan är nog det godaste jag vet. 


Skidorna drar ut på tiden och jag bestämmer mig för att fixa till morgondagens middag. 

Skalar potatis och lök och bryner på köttet. 

  och sätter igång min älskade crockpott som fick jobba i 50 minuter. 

Nu var den klar   och får nu vila tills i morgon i kylen.  Alla vet väl att en gryta alltid är bäst dagen efter. 

Kollade sedan på Handboll fram till middagen. 

Hade inte hittat några bakpotatisar och tog därför samma potatis som till grytan till vår middag. 

    

Bättre potatis än denna har vi aldrig ätit  och det blev en perfekt middag.  En flaska Cava unnade vi oss också.

Sen blev det Postkodsmiljonären och På Spåret.

Skrattade åt Lasse när han kommer in och säger "kolla vilken solnedgång det är över Fittja, ser ut som det brinner"

Blir lite fundersam men går ut i köket för att kolla och ser ett helt underbart sken som speglar sig i alla höghusens fönster, vilket ljusfenomen säger jag och Lasse inser då att någon solnedgång i öster är ganska uteslutet.

 

Sen blev det bara slötittande på Frost resten av kvällen.


Lördag och helgdag

 

   

Lite bättre natt, men inte så bra som jag önskar.

Känner mig så frusen och mina leder värker av denna kyla.

 

Morgonen var vacker med gnistrande snö och soluppgång.

Även denna dag var det mycket att se på TV.  Redan vid 11 tiden satt vi fastklistrade för att se tjejernas klättring. 

Spännande blev det och det blev Linn och Stina som gjorde upp på upploppet. 

Gjorde lite kycklingvingar till lunch 

 

I brist på Mc Donalds Chicky bits så är kycklingvingar nästan ett bättre val.


Kollade sedan på killarnas skidskytte. 

Kom på att jag behövde gurka och tomater så jag ville till Hallunda. 

Det första Lasse såg var chips och sedan billig choklad.  En sockerdricka är alltid gott och cola måste man ju ha ifall man önskar en rom innan maten.  Ja, ja bara att ta vad du vill, blev svaret. 

 

Detta var det som hamnade på i korgen bredvid min gurka och 2 tomater. 

Så var vi hemma igen och satt framför TV, n för att fortsätta dagens skidtävlingar. 

Lasse kunde inte låta bli att lägga fram chips och chokladen på bordet. 

Fast jag inte kände något behov av något så åkte ändå handen ner i påsen med chips. 

Dagen fortsatte som den börjat och snart var det även dags för middag. 

Hade gjort sjömansbiff dagen innan och delat upp detta i 3 lådor varav 2 lades i frysen. 

 

Grytan var perfekt i konsistens och köttet så mört att det ramlade sönder. 

Lasse tyckte detta var så gott men jag var osäker på smaken, det var något som saknades, men vad kan jag inte komma på. 

Efter maten blev det åter TV och så fortsatte vi med att äta chips och choklad. 

Kan bara säga att detta var försvinnande gott. 

Jag kollade på Stjärnorna på Slottet och härliga Caroline af Uggla

Lasse valde en film på Netflix.  Jag hade gärna valt något helt annat så när klockan var 22,30 gav jag upp och gick och la mig. 


Söndag

 

   

Ingen vidare natt enligt appen.  Men det kan inte bli bättre när dagarna går i alldeles för låg takt.

Vet egentligen inte varför jag envisas med att kolla på detta varje morgon, blir bara sur när det inte är bra värden.

Kom igång lite tidigare med frukosten denna morgon och det var kallt och ruggigt även inomhus

  Solen som syntes bakom Fittja igår såg man inte skymten av denna disiga morgon. Allt var bara grått och trist.

Passade på att kolla på början av damernas slalomtävling. 

Ville sedan till Hallunda för att handla lite innan det var dags att slå över på 1:an och kolla på skytte. 

Lite lunch med kyckling även idag

 

Jisses så gott detta är. 

Mycket skidor blev det denna dag både på längden och tvären. 

Lasse tog en liten vilopaus mellan de olika tävlingarna och jag passade på att kolla på Värdens bästa veterinär och lät mina tårar flöda.  Fast jag tycker att det är lite överdrivet med vad han gör så är det svårt att inte glädjas och se både lyckliga hundar och deras ägare. 

Idag gjorde jag middagen på det gamla viset, på spisen. 

Det blev en god fläsk ytterfilé gryta med en massa goda smaker. 

       

Såsen som köttet låg i fick betyget "gudomlig" av Lasse. 

Ja det mesta var perfekt utom vinet vill maten, som blev samma vin som fanns grytan och det var vitt . 

Det är inte min, favorit, men fick duga. 

Idag börjar Farmen med massa människor som jag ska försöka lära känna. 

Syntes redan idag vilken jag absolut inte känner för.  Men allt är svårt i början och jag kommer säkert att ändra uppfattning under våren. 


Sen är det även premiär på en ny serie som heter Sanningen.  Vet inte efter detta första avsnitt vad jag tycker. 

Imorgon börjar min favorit serie Hem till Gården igen så då blir jag fast under lunchen. 

Började se en gammal Wallander, men just denna tycker jag är så otäck att jag bara inte kunde njuta av den och kolla.  Lika bra att gå upp och lägga mig.

I morgon är vi redan inne i 2:a veckan i januarie. 













A














 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Rehn/Hornesjö - Måndag 29 april 09:07

Måndag   Äntligen de grader man vill se på termometern Natten kändes ganska okej         Men enligt denna tabell så hade den varit sämre än vad jag trodde. Skit samma, min känsla är viktigare än vad det står skrivet. När vi sitter v...

Av Rehn/Hornesjö - Fredag 26 april 07:49

Ja detta skitväder vaknade jag upp till denna morgon. Natten hade känts så där och det är alltid spännande att kolla av mina värden på klockan         Grönt på ANS i alla fall men resten var väl inte vad jag hade hoppats på.. Hade myck...

Av Rehn/Hornesjö - Måndag 22 april 09:44

Måndag '   Lika kallt även denna dag  Natten kändes bättre än vad den denna morgon visade         Trodde på grönt denna morgon, men det blev orange.  Ja bättre än rött i alla fall. Bara 30 minuters djupsömn denna natt. Tycker att jag ...

Av Rehn/Hornesjö - Torsdag 18 april 09:22

Torsdag   Forstfarande kylig morgon och idag skiner inte ens solen Natten blev så där         Kändes som jag nu var tillbaka på ruta 1 igen. Idag fyller Lasse 81 år och vi ska väl inte fira detta på något speciellt sätt. Fick upp e...

Av Rehn/Hornesjö - Måndag 15 april 09:31

Måndag   Så var det kallt igen.         Så såg det ut efter denna natt.  Fattar inte varför mitt ANS är på rött, tycker att jag känner mig ganska lugn. Idag var det vägning igen eftersom det var måndag och det där med att äta choklad s...

Presentation

Det ska vara gott att leva

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2024 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Gästbok

Skriv gärna några rader när du har varit och hälsat på denna sida.

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards