Alla inlägg den 29 april 2024

Av Rehn/Hornesjö - Måndag 29 april 09:07

Måndag

 

Äntligen de grader man vill se på termometern

Natten kändes ganska okej

       

Men enligt denna tabell så hade den varit sämre än vad jag trodde.

Skit samma, min känsla är viktigare än vad det står skrivet.

När vi sitter vid frukostbordet vid 8 tiden så kommer det en ambulans i hög fart och med blåljusen på och kör in på vår gata.  Ser den bara snabbt köra in på övre parkeringen.  Man undrar naturligtvis vad som hänt.

Dagen var snart igång och idag  måste vi ta en tur till Rusta för att köpa kolsyrepatron.

Sedan när vi ändå var där borta så fick det bli en tur in på Maxi eftersom jag behövde räkor och lite annat.

Hem och kollade på Hem till Gården innan vi gick ut och grillade varsin korv.

Sen blev det att vara ute en hel del denna dag tillsammans med våra hundar.

Åberlix som fyller år i morgon fick redan idag lite extra kärlek och han gillar sina gose leksaker och då även Zlatans som han gärna tar. Idag passade han på att ta Zlatans älsklingskatt och jag kan ju säga att det var tur att inte Zlatan märkte detta            för då hade han inte varit glad.

I morgon ska Åberlix få ett eget nytt djur som jag har slagit in, men han får vänta.

Dagen försvann fort och jag hade inte planerat att stå i köket denna dag utan tog istället fram 7 stycken kroppkakor från frysen.

  En snabb och god middag blev det.

Fanns även varsin glass kvar i frysen.

Kvällen fortsatte som vanligt fram till strax efter 23 då Alla mot Alla var slut.

Dagen hade varit bra, fast jag kan inte påstå att jag har gjort många knop och det visade även dagens app.

   

Det bästa var att jag tydligen inte hade haft över 100 i puls.

I morgon är det Valborg, men vi ska inte göra något särskilt denna dag.


Tisdag

 

Vilken morgon jag vaknade till.

Natten kändes bra så det var lite konstigt att se att jag hade varit vaken mer än vad jag trodde

       

Fast det var i alla fall grönt på appen denna morgon.

Vi grattade vår Åberlix och fick en massa kramar som tack.

Presenten ville jag vänta med men alla hundarna fick varsin morot denna morgon

      och Åberlix tog sin med sig till sin bädd.

Det visade sig bli en fin dag så vi åkte tidigt för att handla det som fattades denna dag.

Det blev en tur till systemet för att köpa lite vin.  Mycket folk och lite varor fanns det. Så även vi fick ta något annat än det som var tanken.

Hem för att ta det lugnt i solen och även kolla på Hem till Gården innan vi gjorde en lättare lunch vid grillen.

   

Dagen fortsatte med lite av varje och Åberlix fick göra lite som han ville denna dag eftersom det var hans födelsedag

Hans födelsedagspresent var en liten räv och den gillade han verkligen. Men han som alltid är så rädd om sina gosedjur tyckte tydligen att denna lilla räv varken skulle ha ögon eller nos för detta var det första han tog sig ann med att få bort. Så bara efter ett par timmar var den rätt illa tilltygad    men fortfarande så var det bara hans och ingen annan fick röra den.

Att vädret var helt underbar   gjorde mig extra glad och bara att få sitta ner och lapa sol är något jag gillar.

Dagen fortsatte utomhus hela långa dagen och inte förrän klockan var 19 så stod jag vid grillen

för att grilla fläskkarré      och zucchini.

Hade bara varsin avokado med räkor till detta för ingen av oss var sugna på potatis.

   

Det blev i alla fall en god middag  och lite glass till efterrätt.

Kollade på TV för att se lite av det vi missat under dagarna som gått.

Sen fick den avslutas med Alla mot Alla, som ikväll var spännande.

Dagen hade känts hur bra som helst och nu var det bara att få se svart på vitt

   

Så ut som jag hade tänkt mig.  

Nu är det bara natten som väntar.


Onsdag och nu är vi inne i maj månad

 

Även denna morgon var det sol på himlen redan när jag vaknade

       

Blev lite besviken när jag såg vad som hade hänt under natten enligt min klocka.  Hade inte varit uppe en enda gång och jag visste att jag hade drömt en hel del, så de där 10 minus på ANS hade jag inte alls räknat med.

Men drömmen hade varit jobbig.  Hade som vanligt drömt om att jag var på Borgskolan och idag skulle jag träffa Stina.  Men hon var inte där denna dag och jag gick runt och kollade på alla avdelningar, det var mer som ett dagis än skolan.  Pratade med flera som jag inte alls känner igen.  Sen skulle jag hem och när jag kommer ut från skolan så ser allt så annorlunda ut och jag befinner mig i Fittja.  Tänker att jag måste hitta en väg att gå för att komma hem, men hur jag än letar så finner jag inte denna väg och jag får panik och ska kolla på min klockan hur mycket den är och upptäcker då att min klockan inte sitter där den ska.  Ska då ringa till Lasse för att ge honom en adress så han kan komma och hämta mig, men min mobil fungerar inte och jag står mitt på en gata och funderar hur jag ska ta mig hem.  Sen vaknar jag med bultande hjärta.

Ja dessa drömmar är konstiga och att jag alltid nästan drömmer om just Öland eller Borgskolan känns konstigt.

Idag har Åberlix en dålig dag, han visar alltid direkt på morgonen om han mår illa genom att inte ta något godis, inte heller äggskalen och filmjölken.  Vill ha, men känner att han inte kan.  Detta är jobbigt men jag vet ju att det alltid går över efter några timmar. 

Tänker lite extra på min farfar och farmor som alltid gick i spetsen med fanan just denna dag för att demonstrera.


Dagen fick efter den vanliga morgonens vanor börja med att  åka till Jula för jag ville köpa en flees kofta och skor.
Tröjan fanns men inga sportskor i min storlek. De hade tydligen fått in ett stort parti  i storlek 36 i de flesta modeller.
Skulle  även köpa poolsand men de hade bara filterbollar och dessa har jag tröttnat på och ville i år ha vanlig sand.
Tog en tur in på Hornbach men ingen sand där heller. Men detta var ett måste om vi skulle kunna få igång den lilla poolen idag.  Det var bara att fortsätta till Rusta för de brukar alltid ha sand hemma, men inte där heller och nästa försök blev på Biltema utan något resultat.  Ja ett sista försök fick bli på Bauhaus och där visste jag precis var det fanns och det var skönt för det var så mycket folk i rörelse som skulle handla på just trädgårdsavdelningen.
Nu var det bara att åka hem och Lasse skulle börja plocka fram alla aggregat och jag började skrubba bort de som hade samlats i vattnet under vintern.

Sen gick jag inte för att hämta lite korv så att vi kunde få en lunch innan Lasse skulle fortsätta.

  Det fick även denna dag bli ett par korvar på grillen och ett glas vitt vin i solskenet smakar aldrig fel.

Sen fortsatte vi och helt plötsligt så kom Per på besök, han var ute och luftade sin cykel för första gången detta år.

Dagen fortsatte i det fina vädret och hundarna är nöjda nu när vi kan vara ute hela tiden.

Hade tagit fram varsin kycklingklubba och skrattade när jag öppnade påsen.  Brukar köpa dessa klubbor på 1 kg påsar och det är alltid 5 stycken i denna påse. Nu hade jag köpt en 2 kg påse istället och trodde då att det skulle vara 10 stycken lår i denna, men vad jag misstog mig, det var fortfarande bara 5 men dubbelt så stora.

Det spelar ju inte så stor roll för vi äter vad vi kan och sedan får hundarna resterna.

Jag ville grilla och bad därför Lasse att bara skala ett par potatisar som han sedan kunde pressa.

Sedan ställde jag mig vid grillen 

   

De kändes verkligen stora och tog därför lite extra lång tid att grilla, men vad gjorde det. Jag satt så gärna och väntade på att de skulle bli klara.  

 


De blev perfekta och riktigt saftiga och goda tillsammans med lite grillade grönsaker.

Klockan hann bli nästan halv 8 innan vi var klara med maten och nu var det bara att sätta oss framför TV för kvällens program.  Blev lite ledsen när i mitt tycke fel åkte ut från Sveriges Mästerkock denna kväll.

Tror att hela panelen kände det samma, de ville nog gärna ha honom kvar, men rätt ska ju vara rätt och han var lite, lite sämre.

Sen Bäckström som jag inte alls gillar, tycker inte att den känns seriös.

Sen såg jag fram emot Alla mot Alla och han med att se idiotfrågan innan jag tydligen somnade och vaknade klockan halv 12 och insåg att även Lasse sov och programmet var slut.

Kollade av min klocka innan jag skulle lägga mig

   

Insåg att det hade varit en ganska bra dag.

Nu var det bara natten som jag önskade skulle bli bra. Men jag vet ju att den inte brukar bli detta när jag somnar framför TV.
















Presentation

Det ska vara gott att leva

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2024 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Gästbok

Skriv gärna några rader när du har varit och hälsat på denna sida.

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards