Alla inlägg den 12 april 2024

Av Rehn/Hornesjö - Fredag 12 april 08:35

Torsdag

 

       


Lite orolig natt med många uppvakningar och tyvärr inte en grön app som jag vill ha.

Det var riktig kallt ute idag igen och jag kände så fort jag satte foten utanför dörren att jag frös.

Kände inte att vi direkt måste handla denna dag för jag hade så pass många ägg hemma att jag kunde fixa ihop en pannkaks smet.

Kändes som hela morgonen gick så fort fram till lunch.

Jag hade inte orkat äta mina kycklingben igår och dessa fick idag bli till lunch, fanns även lite ris kvar så det var lätt att fixa ihop en liten wok av det som fanns

  och det var helt okej.

Idag skulle däckbytarbilen komma vid halv 3 så vi var hemma hela tiden fram tills de kom vid 15,30 och när Lasse var där så passade jag på att steka pannkakor, mycket för att hålla mig varm.

När han kommer in så vill jag i alla fall till centrum, är inte så glad i pannkakor om det inte finns fläsk eller bacon till dessa. Så det fick bli en tur på sommardäcken.

Lite sol var det när vi kom tillbaka strax efter 16 och jag satte mig ute och lyssnade på radion en halvtimme.

Sen gick dagen fort fram till middagen som i stort sett redan var klar och jag bara behövde steka lite bacon.

  Det var i alla fall en rätt i smak.

Lite smått på TV.  Ikväll skulle det bli ett planerat strömavbrott mellan klockan 23-04 så vi gjorde oss klara redan vid strax efter 22 och gick upp och la oss för att kolla på Alla mot Alla för att inte behöva trav upp i mörker.

Men sen kunde jag inte somna.  Man tycker att när det blir så där jätte svart i hela huset så skulle det vara lättare att sova, men jag låg där och vred och vände mig hela tiden.

Ska bli spännande att se min app imorgon.

Kollade av min klocka för att se hur min dag hade sett ute

   

Hel okej och jag hade i alla fall inte bara suttit stilla


Fredag

 

       

Natten blev som jag misstänkte, helt galen och jag sov så oroligt hela natten. 

Tänkte för mycket på alla skjutningar och den senaste i Skärholmen gjorde så ont. Ja för mycket tankar gör att jag inte kan koppla bort min hjärna och sova.  

Kände mig inte alls utsövd denna morgon och hade helst velat dra täcket över mig igen.

Efter frukosten så tog vi en snabb tur till Hallunda för att handla hem det som fattades.

Eftersom det var fredag och jag då alltid vill ha skaldjur så valde jag denna dag att det skulle bli rökta räkor, så jag tog ut 500 gram från frysen och la i en skål med bara salt, så fick dessa ligga ett par timmar och tina.

Eftersom bilen var uttagen från garaget så passade det bra för mig att gå dit och sätta ut lite dofter.

  Valde denna dag att sätta ute 4 doftställen.

Det fick bli          både högt och lågt.  Nu skulle dessa få ligga fram till att vi hade både ätit lunch och sett på Hem till Gården innan vi skulle ta en hund åt gången och gå till garaget med.

Vi började denna dag med Åberlix som är en riktig nybörjare, men även denna dag var jag mäkta imponerad av hur fint och lugnt han jobbade och den som var lite svår för honom var den som satt på väggen. Men inga större problem, det enda jag nu måste jobba med är att få honom att stanna kvar vid doften, men han markerar bra.

Sen blev det vilda Z som far som en galning i rummet, men hon markerar bra och klarade detta galant.

Sen blev det Zlatan som först är ivrig men sedan tappar focus och bara vill vidare. Men med tålamod och lugn så fixade han alla 4 ställena.  Sist och inte minst var vår Yra som jobbar precis som vi vill. Lugnt och fint och sätter sig ner vid varje doft.

Kände mig nöjd med att ha gjort något med hundarna.

Nu blev det rökning av räkorna som var upptinade och klara för detta.

Jag satte mig ner i solen och väntade denna halvtimme som det tar innan jag känner mig nöjd.

   De såg perfekta ut och jag lag dem nu i den skål som de skulle serveras ur om flera timmar.

Dagen fortsatte med att vi kollade en hel del på Handboll och naturligtvis hade vi hoppats på att våra duktiga tjejer skulle ta Ungern, men de var ännu bättre och satte in riktiga stötar de sista minuterna och vann.

Passade på att göra en inbakad fetaost rulle som skulle serveras till maten.

Middagen kom nu på bordet och vi kunde njuta av jättegoda räkor med den perfekta sältan.

          Lasse valde sitt favoritvin denna dag.  

Sen blev det lite slötittande av Masked Singer och sedan valde vi även denna fredag en svensk film.

Den handlade om detta.  Bra skådespelare som Marianne Mörck och Sven Wollter med flera som jag gillar.

Fem personer ger sig ut på en husbilsresa genom Europa för att uppfylla en äldre mans sista önskan. Dag för dag är en livsbejakande komedi med mycket humor och en del allvar. Vänskap utvecklas, kärlek uppstår och livsavgörande beslut fattas, en historia om att det aldrig är för sent att tänka om i livet.

En både rolig och tragisk film som höll mig vaken fram till efter midnatt då den var slut.

Den sista halvtimmen valde jag att lägga mig på min spikmatta och hoppades att denna skulle ge mig en bra natt.

Min dag visade sig ha varit bra

   

Nu var det bara natten som väntade.

 

Lördag

 


Fortfarande inga större skillnader på temperaturen.

       

Natten började så bra fram till klockan 02 då jag vaknade av ett bultande hjärta, men kunde inte första varför.

Sen var det nästan omöjligt att somna om och jag låg mest och lyssnade till Lasses andetag och de ljud som jag hörde utanför fönstret. Funderade lite på vad de bilar gjorde som jag hörde, men ville inte gå upp och kanske bli ännu mer vaken. Klockan hann bli nästan 5 innan jag kom riktigt till ro igen.

Kände för att få göra av med lite pengar och en ny mobil har jag länge känt behov av. 

Så att jag ville åka till  El-Giganten för att kolla. 

På vägen mot Kungens Kurva så kom jag på vi aldrig har besökt  Power och ville ta en tur dit först. 

Kollade på vad som fanns och det var mycket. 

Kom fram en trevlig kille  och frågade om jag ville ha hjälp och för en gångs skull  sp så jag "det vore bra".

Jag visste i alla fall att jag ville ha en Samsung med mycket minne och även 5G.

Så vi utgick därifrån och även priset som jag sa att det kunde ligga på ca 5000 kr. 

Själv har jag tyckt att vi haft alldeles för många abonnemang. Lasse har Vimla, jag har två på 3, sen har vi Telia bredband och Tele2 på telefon. Sen har jag ett mobilt bred band på Telia som jag använder på Öland.  Sen även Bredband 2 på Öland, men detta betalar jag bara när jag är där, men det blir mycket dyrt eftersom bara uppkopplingen kostar en del.

Tror att killen blev alldeles yr i huvudet av allt, men jag sa slå ihop allt på Tele2. 

 Han jobbade på för att kolla vad han kunde göra.  Alla som känner mig vet så gillar jag inte avbetalningar och vill alltid köpa allt kontant, men denna gång så la jag min mobil i detta avtal.

Så denna dag steg jag ut från affären men en ny fin mobil utan att behöva betala ett enda öre.

Den 15 maj kommer vi nu att ha Tele 2 på alla våra mobiler och bredband. Är det även som han säger att jag nu kommer att kunna ha allt på mitt mobila bredband på Öland så slipper jag ju summan på Bredband 2.

Bara att hoppas att detta nu ska bli bra.  Lite billigare i alla fall och mycket mer för pengarna. 

Nu åkte vi direkt hem och tog hand om våra hundar och sedan stannade jag ute.

Klockan hade blivit mycket men vi måste ha något i magen i alla fall så jag slängde in några    kycklingbitar var i Airfryen, alltid något att stilla suget med i alla  fall.

Solen sken mest hela tiden och det blev flera timmar ute på tomten.

När klockan var halv 5 satt vi fortfarande kvar, men snart började hundarna påkalla att vi inte skulle glömma deras middag.

Lasse fixade till en liten drink och tog fram  denna ur kylen. Visste inte om jag skulle våga ta en bit för jag är så rädd att få detta chokladsug som jag hade i min ungdom, men jag kunde inte hålla mig och några rutor blev det.

Men vad tiden tog vägen vet jag inte för helt plötsligt när jag står vid grillen   så hör jag inifrån vardagsrummet att det är Postkodsmiljonären som har börjat.  

Jag ber Lasse sköta grillen för jag var så nyfiken på hur det skulle gå för killen som var med igår. 

Han hoppade av på 350 tusen och var säkert nöjd.

Lasse kom in med kotletterna och vi kunde sätta oss till bords för att äta vår middag.

 

Beasåsen hade jag fixat och även pommes var i Airfryen så nu var det bara att hugga in.

Som vanligt på lördagar är det bara Fångarna på fortet att se och igår var det nog roligast att se alla misstag det gjorde.  

Sen var det en film som jag inte orkade se utan när klockan var 22.30 så sa jag god natt och gick upp och la mig.

Dagen hade i alla fall varit bra och det var en del att smälta.

   

Kunde tydligen inte hålla min puls nere när jag stod och förklarade allt för försäljaren på Power.


Söndag

 

Vaknade vid kvart i sex och hörde att det regnade. Det kändes som jag hade sovit bra och nu var jag nyfiken på vad min app sa om detta.

       

Blev både förvånad och lite sur när jag såg att jag hade minus på mitt ANS. Hade tippar på 10 plus och så var det minus 8,8.  Skit samma, huvudsaken är min känsla.

Låg i alla fall kvar i sängen och lyssnade på regnet som piskade rätt hårt mot vårt plåttak utanför fönstret.

Hundarna var fortfarande tysta, de kände säkert av att det regnade och då är det inte bråttom ut.

Fanns inte så mycket att göra denna dag.  Tanken på att göra ett kartongsök utomhus sket sig ordentligt i detta regnväder.

Det blev en tur upp till Hornbach för Lasse skulle köpa några beslag till våra stolar och sedan fick han för sig att kolla efter nya solstolar.  Sen en tur in på Willys för att handla flingor mm.

Hittade en fin bit med högrev      . Har köpt denna svenska högrev där förut och var så nöjd och idag tänkte jag försöka att grilla några skivor av denna.

När vi kom hem så la jag denna i tryckkokaren så den skulle bli mör innan kvällens grillning.

Hade även köpt några korvar så det fick bli grillad korv med bröd till lunch.

Sen blev det inte alls mycket gjort denna dag och inte ens hundarna ville gå ut i detta väder.

Jag tog mig ann min nya mobil för att föra över från min gamla, men detta var svårare än jag trodde för min gamla vill inte uppdatera några nya appar utan att ta bort andra och jag har bara de som jag absolut måste ha. Men skulle jag nu kunna fortsätta så måste jag ta bort nästan alla och jag tänkte det får bära eller brista.

Gick ganska smärtfritt att få igång den nya mobilen, men fortfarande är det nog ca 20% som jag inte vågar ge mig på utan det får jag fråga sonen om.

Trodde att det skulle sluta regna innan jag skulle ställa mig vid grillen denna kväll, men det bara fortsatte.

Skalade potatis och gjorde en gratäng och gjorde en sås på skyn som fanns i tryckkokaren.

Sen var det bara att ta tjuren vid hornen och gå ut och ställa mig vid grillen

     

Som tur var tog det inte så jättelång tid att få dessa 5 skivor grillade.

Så nu var det bara att slå oss ner och hoppas på en bra smak på dessa.

   

Smaken var det inget fel på och det doftade vitlök i hela rummet.

Mör var den också, men jag saknade köttkänslan. Eftersom jag hade förkokat köttet så blev det mer som att äta en lite grillad kalops.

 Kvällen fortskred med TV fram till midnatt.

Dagen hade varit helt okej

    och det visade även min app.

Veckan visade i alla fall på att jag inte bara hade suttit stilla   och det var en klar förbättring från förra veckan.

Nu tar vi nya tag nästa vecka.






 




Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Det ska vara gott att leva

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2024
>>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Gästbok

Skriv gärna några rader när du har varit och hälsat på denna sida.

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards