Alla inlägg den 22 april 2024

Av Rehn/Hornesjö - Måndag 22 april 09:44

Måndag

'  

Lika kallt även denna dag 

Natten kändes bättre än vad den denna morgon visade

       

Trodde på grönt denna morgon, men det blev orange.  Ja bättre än rött i alla fall.

Bara 30 minuters djupsömn denna natt. Tycker att jag har drömt hela tiden, men inget specifikt kom jag kan komma ihåg.  Det enda jag riktigt kommer ihåg var att grannarna hade satt upp en stenmur mot Elsas äng, men det kan ju inte stämma för det är ju vår tomt som angränsar till denna och där finns det redan en mur,

Började morgonen med att efter frukosten uppdatera min blogg och sen se på Glamour.

Fick upp ett minne från den 20/4  2018, vi hade en träff hemma hos oss och som vanligt var mamma och pappa med, Just denna dag hade de sin 72 bröllopsdag och Patricia passade på att ta en bild på dem.

  Det blev deras sista bröllopsdag för året därpå så förlorade vi mamma månaden innan deras planerade bröllopsdag, som detta år som många andra skulle ha gått till Finland. 


Kände att jag ville ge hundarna sin mat under reklamen och gjorde i ordning deras skålar och skulle ta ner Z.s från bänken och den bara föll ur mina händer och där låg både kokta makaroner och torrfoder blandat på hela köksgolvet.

Ja ja, det är sånt som händer och det var bara att försöka få upp så mycket som möjligt igen i hennes skål och sedan fick hon väl äta direkt från golvet.

Åkte direkt till Willys på morgonen för att handla hundmat, 

Naturligtvis blev det annat också.  De hade specialpris på hummer   denna dag och då passade jag på att köpa 2 stycken för att ha på fredag.  Tycker att de frysta fungerar bra att gratineras. 

Till lunch blev det rester på gårdagens middag

    serverades som en tunnbrödsrulle

Lasse gick ut och jobbade på tomten.

Jag tyckte det såg så fint ut och tog på mig min vinterjacka för att vara ute, men tyvärr så fungerar det inte med denna kyla och min kropp, så det var bara att  gå in igen. 

Satte mig framför Tv och flydde bort i tankarna  tillsammans  med de som köper hus i solen.

Vid 18 tiden ställde jag mig att skala potatis och det var så skönt att ha händerna under rinnande varmt vatten. 

Det blev en enkel middag i vår smak

 

   


Gott med korv av bra kvalitet. 

Kvällen fortsatte med bra måndags program på TV. 

Fick avslutas med Alla mot Alla som var så där. Inte kul när ena laget är överlägset innan sista frågan. Vill ju känna lite spänning.  Så vi stängde av TV i vardagsrummet och gick upp och la oss istället.. 

Kollade på appen för att se hur dagen varit

   

Lite väl lite aktivitet och steg.  Men höll mig under 100 i puls så jag kände mig ganska nöjd när jag intog sängen och hoppas få sova. 


Tisdag

 

Svalare idag men solen sken. 

Natten kändes så där

       

Var väl ganska okej men för lite djup sömn även denna natt och det känns i kroppen. 

Det blev en tidig morgon så vi var klara före 8 med vår frukost.

Passade då bra att direkt kolla på kvällen avsnitt av Glamour och sedan när klockan var 9 så blev det hundarnas tur att få sin mat.

Solen sken fortfarande när klockan var 9 och det kändes som om jag denna dag måste försöka var ute.

Efter en snabb tur till Hallunda för diverse inköp då vi även till Eriksberg  för  Lasse skulle ha tag i någon sorts uppsägning för våra krattar. Men hittade inte  vad han sökte. 

Nu blev det bråttom hem för  jag skulle  göra en pytt på resterna från gårdagens  middag  innan Hem till Gården började.

Sen ville jag ut för att ta vara på solen.  Tog med mig mobilen  för att  lyssna på radion. 

Jag hörde att Lasse höll på att såga och spika och efter ett bra tag  kommer han med 2 hållare i trä.  Dessa hade han tillverkat av gammalt virke  och kostade bara jobbet,  som han även tyckte var roligt. 

Han kände sig nöjd och tog efter detta sig tid att ställa  in bilen innan han kom ut med varsin   martini, tyvärr utan oliver.  Men gott var det.

Höll oss ute tills klockan var ca 16.30

Nu var det dags för  hundarnas middag och sen var det bara för mig att ställa mig i köket och laga middag. 

Tog vara på den halva falukorvsringen för att göra en stroganoff med ris.

Middag blev god

  och det fick även bli lite  rött till denna middag.

Sen blev det de vanliga tisdags programmen som avslutades med Alla mot Alla som även denna kväll blev en besvikelse eftersom det ena laget halkade efter och man redan innan sista frågan visste vem som skulle vinna.

Dagen hade inte varit så aktiv för mig, men solen gjorde att jag mådde bra.

 

Nu ser jag framemot en bra natt. 


Onsdag 

 

Varmare idag, men ingen sol och regn larmade appen om det som det skulle bli.

Natten kändes inte heller så där jättebra, hade vaknat flera gånger denna natt och det visade sig även på appen

       

Minus på det mesta fast djupsömnen var i alla fall bättre denna natt innan alla avbrotten började.

Vi var som vanligt klara med frukosten ganska tidigt och jag hann med att se Glamour innan det var dags för hundarnas frukost.

Varje dag så sätter jag på TV klockan 12 för att först se Nyheterna och sedan dagens middag. Oftast så är det något som tilltalar mig och jag blir lite sugen på att göra denna rätt. Igår var det en kycklingrätt som jag tyckte verkade super god, tyvärr så fattas det både salvia, Serranoskinka och vitt vin.  

Men jag har lite  andra saker som även de passar till kyckling..

Men en tur  till systemet få det bli för det vita vinet. 

Solen kom  fram och regnet visade sig inte  så efter lunchen på   gårdagens  rester och Hem till  Gården så blev det utevistelse. 

Passade på att en än gång försöka få in mitt bank ide på nya mobilen men det fungerade inte idag heller. Ringde banken för att få hjälp men det visade sig att man måste ha pass eller nationellt Id för att kunna göra detta.

Trodde att när man redan har ett så skulle detta kunna vara som legitimation för ett nytt på annan mobil, men icke sa nicke.  Så i morgon måste vi åka till Huddinge för att jag ska få ett innan jag har skaffat pass.

Så nu blir det att beställa tid för pass också, som bara kommer att användas som legitimation 

Ju äldre man blir, ju svårare är det att leva.

Lasse försvann till garaget för att  sätta upp sina hållare.  Två grannar höll på med att såga upp det rivna staketet som sedan ska forslas bort.

Så det kändes bra för  Lasse hjälpa till. Själv tittade jag bara på.

Sen hem och jag satte mig ner i solstolen  för att  lyssna på radion  och lapa lite sol.

Satte  ute till klockan fyra.

Efter utfodring av hundarna så ställde jag mig vid spisen för att  förbereda de innerfiléer som jag tagit ur frysen på morgonen. 

Kryddade dessa med timjan, salt och peppar innan jag virade in varje filé  med 2 skivor bacon. 

När dessa hade stekte långsamt på alls sidor så var det vinet som skulle i och få ett uppkok innan kycklingfonden skulle  i och få ligga och puttra medan broccolin stekte tillsammans  ned vitlök och chili.

Båda rätterna såg mycket  aptitliga ut.

Så nu var det bara att  sätta oss ner  njuta. 

 

Det smakade lika gott som de såg ut.

Kvällen fortsatte med Sveriges Mästerkock VIP. Ja ja säger inte  något ännu, men nog kröp det i min kropp för en av deltagarna som bara inte kan hålla mun och göra sitt.  Hoppas hen försvinner fort.


Sen serien Bäckström som bara var virrig, men blir säkert bättre.

Även denna kväll var det ena laget överlägset i Alla mot Alla. 

Dagen hade varit  bra förutom att  jag missat 3 av mina aktivaste timmar på klockan, som låg på laddning.

   

Det såg ganska okej ut när jag även visste att det fattades 3 timmar på denna klocka.

I morgon blir det en del på agendan.

























Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Det ska vara gott att leva

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2024
>>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Gästbok

Skriv gärna några rader när du har varit och hälsat på denna sida.

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards