Alla inlägg den 8 april 2024

Av Rehn/Hornesjö - Måndag 8 april 10:14

Måndag igen

 

Äntligen så visar termometern lite värme

       

Appen visade även den på en bra start på denna vecka.

Att vakna upp till en knallblå himmel är något som gör att jag känner lycka.

Tyvärr är ju inte allt så självklart och redan vid 10 tiden så började molnen göra intrång på himlen.

Själv fördrev jag morgonen med att först äta frukost och sedan slappa framför TV och kvällens Glamour.

Lasse som nu visste att hans skattepengar var på väg in på kontot kände sig lite köp sugen. 

Men visste inte riktigt vad han ville ha, men en tur till systemet för att köpa lite finare viner, blev det. 

Själv måste jag som vanligt betala, men vad sjutton det går ju till samma kassa i slutändan. 

När vi kom hem från Kungens Kurva så sken solen igen och nu skulle jag bara fixa till lunchen som blev   rester efter gårdagens middag. 

Var nästan godare idag. 

Sen en halvtimme med Hem till Gården innan jag intog en solstol och njöt i 2 timmmar. 

Till och med Lasse vågade sig på att lapa lite D vitamin. 

In och satte igång kvällens köttfärssås, som nu skulle puttra på spisen i dryga 2 timmar. 

Vid 18 tiden var även pastan klar och osten riven

  och vi kunde som vanligt inta veckans första middag. 

Ikväll var det bara två program som intresserade mig, Jeopardy och Alla mot Alla. 

Så rolig kväll och Babben var helt suverän. 

Dagen började nu ta slut och det var bara att stämma av med min klocka

   


Det enda som störde mig lite var pulsen och naturligvis stegen, men det kommer, hoppas jag.


Tisdag

 

Varmt i alla fall men ingen sol i sikte klockan 07.00

       

Men ännu en natt som var bra och helt grönt på appen.

Morgonen började som vanligt med först frukost och sedan en timme framför TV och kvällens Glamour.

När denna var klar så var det hundarnas tur att få sin frukost och sen lite utgång.

Stannade hemma och var ute så mycket som möjligt innan lunch.

Var till garaget och riggade ett kartongsök   till hundarna. 

Doften fick sedan ligga nästan en timme innan vi började med våra hundar.  Först ut denna dag var Yra som var jätteduktig, sen blev det Zlatan och döm om min förvåning när han tog doften direkt.  Sen blev det varit sök till innan vi bytte hundar.  Nu var det Z tur och hon hade fattat redan när hon såg mig ta fram flaskan med doft ur kylen, så hon gick igång redan då. Nu var hon helt vild och skrek nästan innan vi var framme vid garaget.  Tog ett tag att lugna ner henne innan hon fick söka doften, klart att det gick bra och med en jäkla fart. Åberlix har jag bara provat med en gång och han har aldrig direkt fått lära sig doften, men det måste var inbyggt för han jobbade lugnt och fint och fann doften bra. Det roligaste med honom var att han helt plötsligt ser en hund framför sig och blev alldeles stel och började tok skälla,  det var hans egen spegelbild som han såg. Vi har en stor spegel i garaget som Lasse satt upp för många år sedan för att se hur han skulle ställa bilen.  Även dessa två fick ett sök till och klarade det galant.

Man märker vad lite hjärngympa gör, de var helt slut alla fyra efter dessa bara två sök.

I morgon ska det bli ett rum sök i garaget.

Stannade ute den lilla stund som var kvar fram till 12 då jag bara värmde resterna från gårdagens pastarätt.

Sen Hem till Gården innan det blev en tur till återvinningen.  Idag var det rena kalabaliken där uppe. Märks att folk börjar få vårkänning och vill bli av med en massa.

Sen bara en snabb tur till Hallunda för att handla mjölk och fil.

Hem igen och stannade ute för att ta vara    på solen i bara ett linne och just idag blev jag så sugen   på något riktigt beskt som bara jag gillar.   

Hade till helgen köpt en jättefin Aubergin som jag hade tänkt göra något med.  Så idag fick jag för mig att göra en god Moussaka.

Det tar ju sin tid att göra en sådan, det är många saker som ska göra innan den kan komma in i ugnen.

Men in i ugnen kom den   och det doftade så gott av både kanelen och vitlöken.

Snart började den ta färg   och det doftade ännu mer. Lasse som älskar denna rätt blev lite besviken på att han inte visste innan vad jag skulle göra för då hade han naturligtvis köpt en flaska Ouzo.

Men han hade köpt några flaskor lite bättre vin så nog fanns det något att dricka till denna middag.

Snart så stod i alla fall maten på bordet och jag  kände en sådan lycka när jag hörde Lasse mumla hela tiden mmmmmm vid varje tugga.

Det var en lyckad middag.

Sen var det inte så mycket mer denna dag utan det blev som vanligt att vi slog oss ner framför TV:

Kvällen fick som vanligt avslutas med Alla mot Alla och idag tyckte jag riktigt synd om Jerka och Tom.

Det var så duktiga och Tom visade en sådan besvikelse när de inte vann.

Ja nu var det bara att kolla på min app och se om dagen hade varit som jag trodde

   

Det såg riktigt bra ut denna dag.  Det där med pulsen bryr jag mig inte om att den rusar lite när jag gör något.


Onsdag

 


Ganska molnig morgon men solen visade sig sedan vid 8 tiden.

Natten kände helt okej

       

Denna natt hade jag även fått lite bättre djupsömn.

Lasse hade lite projekt på gång och jag ville bara ta det lugnt.  Kände inte alls för att åka och handla utan vi kunde ta det som fanns hemma.

Tyvärr gjorde detta att det inte blev något sök i garaget eftersom Lasse inte hade lust att ta ut bilen.

Lasse tog ut alla hundarna utom Åberlix och han och jag jobbade lite med dofter.

Vi jobbade bara i köket där jag först introducerade honom med doften kamomill.

Det tog inte alls många minuter innan han visste vad vi jobbade med.

Tog det lugnt och lät honom söka doft på både låg och hög höjd, allt med mycket beröm och han var så nöjd och duktig.  Vi har märkt att han är mycket intresserad av dofter, så nu borde jag snart göra ett par doftprov med honom.

Vid 12 tiden blev det lunch på våra rester

   från gårdagen.  Moussakan var nästan godare än igår då den var nylagad.

Sen ville jag se på Hem till Gården och även se första avsnittet av Kärlek vid första ögonkastet.

Lasse kom in och säger att vi även idag hade fått Travronden och jag började leta efter de som ska ha den, men tyvärr så hade han tydligen hemligt nummer och vi bestämde oss för att ta en promenad upp till Hallunda Gård.

Detta kändes som en hel evighet innan vi kom dit upp, jag var tvungen att stanna flera gånger på grund av både trötthet och ont i mina ben.

Men eftersom vi tog det lugnt så passade jag på att ta lite bilder.

  Här sitter de brevlådor som ska ha det vi oftast får.

Men själva gården är så vacker        och jag hoppas verkligen inte att det blir aktuellt med att riva detta och göra om allt till nyproduktion, som de tydligen redan har fått beviljat.

Vägen hem var nästan ännu jobbigare eftersom det då bara är nerförsbacke som gör att mina ben värker ännu mer.

När vi kom hem så var jag tvungen att sätta mig ner ute ett tag för att kunna andas ordentligt.

Även Lasse kände av denna lilla promenad och gjorde oss varsin svag drink och tog fram en chokladkaka som jag hade köpt till honom. Själv äter jag ju sällan något godis, men när han gav mig en ruta av chokladen så smakade det bara mer och mer och snart hade vi satt i oss hela denna stora kaka.

Kände mig proppmätt men gick ändå ut för att göra en lättare middag.

Tog fram 6 stycken kycklingben och la dessa i Airfryen. Kokade ris till dessa.

Gjorde min tallrik   men insåg nästan direkt att detta kunde jag inte äta. Chokladen hade gjort sitt och jag var fortfarande proppmätt.  Tog direkt bort 2 av kycklingbenen och försökte sedan peta i mig det andra som fanns på tallriken.

Kvällen fortsatte med Tv och de program som vi ville se. Semifinal i Sveriges Mästerkock och jag var så glad hur fräckt det än låter att det var just Hedvig som åkte ut.  Nu blir det spännande om en vecka att se vem av de två duktiga tjejerna som tar sig äran att bli Årets Mästerkock.

Sen blev det Oxen som jag gillar och sedan som vanligt Alla mot Alla

 De favorittippade men än så länge underpresterande Bea Uusma och Josefin Johansson ställs mot en övertaggad duo i form av Jenny Strömstedt och Henrik Johnsson.

Det var Jenny och Henrik som tog hem segern.

Så var det bara att kolla igenom min app och se hur dagen hade varit 

   

Blev riktigt förvånad att jag bara hade haft som högst 114 i puls när vi var på väg upp till Hallunda Gård.

Känsla var att det nog närmade sig 200 för så andfådd kände jag mig.

Så var dessa tre första dagar denna vecka avklarade.

I morgon ska vi byta däck för då kommer vår  däckbil hit och byter på de som önskar.

Så kanske kan det bli några sök för hundarna i garaget.












Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Det ska vara gott att leva

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2024
>>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Gästbok

Skriv gärna några rader när du har varit och hälsat på denna sida.

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards