Direktlänk till inlägg 30 juni 2022

Torsdag till söndag V 26:2022

Av Rehn/Hornesjö - 30 juni 2022 22:31

Torsdag


Natten såg väl ganska hyffsad ut Lika otäckt varmt även denna dag, men hade lite som jag ville handla på Maxi

Var lite sugen på gå på Mc Donald och äta lite. 

Så vi tog en tur dit innan vi åkte till Maxi


   

Kunde som vanligt inte hålla mig ifrån mobilen och tog ett par bilder på vår lunch. När jag sedan satt här vid datorn och skulle lägga in dessa i min blogg så funderade jag på vad som verkade så intressant, det som Lasse höll i handen.  Men det såg ju svart ut och det fanns inget i denna färg på maten.  Var tvungen att förstora upp bilden för att kolla och då ser jag att det är en människa som sitter längre bort i restaurangen.  Men bilden var rolig tycker jag.


Hem och Lasse jobbade vidare med att flytta det tunga (minst 100 kg) stora   ankaret.


ock även denna flyttade   han och den ser inte mycket ut för världen, men helt genomguten och sedan belagd med koppar (som idag är ärggrönt) och jag lovar att den väger mycket.

Han ville ha något kallt att dricka och jag gick in och gjorde varsitt glas saft med massor med is i.

 

Tog även med mig det som vi inte hade orkat äta upp för att ge det till hundarna.

Men de fyra små kycklingbitarna tyckte jag att vi kunde äta upp själva och bara ge hundarna pommisen.

Lasse blev ganska trött efter att vi druckit denna saft och satte sig att vila i solstolen. Själv gick jag även till andra sidan och jobbade lite vid poolen.

Klart att Lasse somnade och då tog våra skator och åt upp alla hundarnas pommes

Han vaknade av att de satt på bordet och hade så mysigt. 

Dagen fortsatte med lite plock av ogräs. 

Tog upp den sista potatis som fanns kvar ur hinken och det visade sig bli precis ett lagom kok till oss. 

Även denna kväll blev det baksidan som vi satt vid och åt.


 

Bara potatis, bräckt skinka och stuvad spenat. 

Men så gott det var. 

Gick sedan inte och kollade på TV och den härliga idrotten.

Åt upp både glassen och det sista av lemon curden. 

Vid 23 tiden gick vi upp och fortsatte att kolla på TV. 


Fredag

Vaknade till flera gånger under natten av att det åskade. Även  Åberlix reagerade vid en knall och började skälla, men slutade så fort vi sagt till honom. 

En ganska skön morgon, men fortfarande känns det klibbigt. 

Efter vår frukost så gick jag ut och plockade lite rabarber. 

Sen in för att göra en pajdeg som fick vila medan jag rensade rabarberna. 

Klockan var nu strax före 9 och dagen kunde få börja ordentligt. 

Satte in pajen i en varm ugn och sedan fick den sköta sig själv. 

Vid 10,30 skulle vi få besök och som det är nu så vill jag vara utomhus.  Så det var bara att hoppas på att regnet skulle hinna upphöra tills dess. 

Regnet upphörde och det var en bra start på dagen. De två små barnen som var med var glada och den lilla 4 månadaders valpen          likaså.  Allt blev lyckat och vi fick som vi ville.

Fikade och bjöd på min nygjorda rabarberpaj.


Sen blev det en tur till Hallunda för jag måste sätta om mitt gamla stryktips.

Handlade lite jordgubbar och potatis.

Passade på att fila lite på Zlatan och idag klippte jag ganska mycket, men skulle gärna ta mer      men har inte ännu bestämt mig för om vi ska ställa honom något i sommar.


Lika klibbigt kändes det idag fast inte solen var framme hela tiden.

Lasse bjöd på en liten gin och Grape drink medan han stod vid grillen

 

Så läskande och gott


Hade inge större lust att tänka på mat, men hade några starka korvar hemma så det fick bli dessa på grillen

 


Sedan när middagen var uppäten så tänkte vi sitta ute i solen på framsidan, men den var fortfarande alldeles för varm och vi flyttade snabbt tillbaka till baksidan igen.

Lite senare blev de jordgubbar med grädde

  Det var stora fina svenska (dyra) jordgubbar som inte smakade ett dugg. Jag som inte gillar socker på mina gubbar var tvingad att ta lite för att i alla fall få fram någon smak.  

Kvällen fortsatte med TV fram till klockan var nästan halv 1.


Lördag

 


Somnade ganska snabbt efter att jag hade lagt mig.  Brukar alltid inleda med lite djupsömn men i natt var det tvärtom den inföll inte förrän vid 3,28 men då sov jag djupt i nästan 2,5 timme och detta har nog aldrig tidigare hänt.

Men innan hade jag legat och lyssnat på det muller som fanns ute, inga hårda knallar utan bara ett rullande muller som inte störde någon av våra hundar.


Kunde inte låta bli att ta en bild på pappas ännu blommande orkidé   som nu blommat sedan min födelsedag den 26 maj.

Regnet hängde i luften på förmiddagen och det kändes som en jättebra dag för att flytta mina blommor till den plats där de sedan ska få stå och sköta sig själva hela sommaren.

Tog ett tag att flytta alla,  satt sedan ett nät runt om så att hundarna inte ska komma åt dem. 

Lasse var jätteduktig och jobbade med rensa ogräs och få borta en hel del med andra växter som inte ska finnas och fram kom tre av mina fina   liljeplantor. 

Hade sett en del blommor från dessa blandat med allt ogräs.

Han höll på fram till halv 2, så det blev en ganska sen tur till Hallunda. 

Behövde inte handla så mycket för jag hade planer på middagen och allt fanns hemma. 

Lite sugna var vi på något att stoppa i munnen, så jag fixade till några fetaost bollar och till dessa blev det bara citronvatten. 

Vet inte vad som hände, men jag somnade och sov nog en timme. Kändes inte alls bra, hade svårt att komma igång igen.  Lasse hade, lovat en granne som har valp att vi skulle komma bort till dem och klippa hans klor, men jag kände inte för detta så det får vänta. 


Hundarna fick sin middag och sedan satt vi ett bra tag och löste korsord innan jag gick in för att börja med maten. 


Middagen idag blev sen, så den fick ätas framför TV:nu

Hade gjort scampi som jag varit sugen på hela dagen. 

Men tror att de feta fetaost bollar vi ätit på dagen hade tagit bort min matlust. 

Lite senare blev det i alla fall lite jordgubbar och även lite rabarber paj. 

TV kvällen fick avslutas med Snabba Cash. 


Söndag

 

Natten kändes bra., lite sämre ANS , men ingen större katastrof. 

Varmt och skönt även denna dag.  

Har inte så mycket kvar nu på Zlatan gällande trimningen, men hans fötter måste jag ta så jag satt upp honom på trimbordet och ville ta en bild först på honom 

          Ja jag säger bara det, denna kille är nog det mjukaste och finaste som finns. 

Man bara älskar honom för allt han är.

Var sedan en tur till Hallunda för nu var det dags igen för Lasse att beställa sin dyra medicin, detta måste han göra en gång i månaden för detta är inget som finns hemma,

När vi kom hem så hade klockan redan hunnit bli över 13 och något skulle vi väl stoppa i magen.

Hade några starka korvar i frysen så jag tog fram varsin medan Lasse tände grillen och så fick det bli en korvlunch.

  Det var en jäkla stark korv, men helt i min smak, sen vad Lasse tyckte det är en annan sak.

Dagen fortsatte med ingenting, bara korsord och slappning.

'Vid 19 tiden började jag i alla fall att planera vår middag.

Lite enkelt på grillen

    Det fick duga med varsitt köttfärsspett och lite tilltugg.

En liten ouzo    medan vi väntar på att det ska bli klart är alltid gott.

Jag ville sitta ute och Lasse inne, så det blev jag som fick vika mig och egentligen spelar det inte så stor roll'

    '

Ganska lagom med mat denna kväll som gjorde att jag åt upp allt som låg på min tallrik.

Inte så mycket mer denna kväll. Så jag avslutar denna blogg redan nu klockan 20,00.


I morgon börjar veckan och det är massor på agendan 

Blir ganska svettig bara på tanken på allt som ska hinnas med denna vecka.

Vi får väl se om jag hinner uppdatera något nästa vecka.

















 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Rehn/Hornesjö - Fredag 3 maj 08:12

Torsdag'   Vädret var det inget större fel på när jag vaknade, men sovit det hade jag knappt gjort denna natt.         När jag vaknar upp och ser denna app så blir jag så besviken.  Så rött som det var denna morgon var det ett tag sedan,...

Av Rehn/Hornesjö - Måndag 29 april 09:07

Måndag   Äntligen de grader man vill se på termometern Natten kändes ganska okej         Men enligt denna tabell så hade den varit sämre än vad jag trodde. Skit samma, min känsla är viktigare än vad det står skrivet. När vi sitter v...

Av Rehn/Hornesjö - Fredag 26 april 07:49

Ja detta skitväder vaknade jag upp till denna morgon. Natten hade känts så där och det är alltid spännande att kolla av mina värden på klockan         Grönt på ANS i alla fall men resten var väl inte vad jag hade hoppats på.. Hade myck...

Av Rehn/Hornesjö - Måndag 22 april 09:44

Måndag '   Lika kallt även denna dag  Natten kändes bättre än vad den denna morgon visade         Trodde på grönt denna morgon, men det blev orange.  Ja bättre än rött i alla fall. Bara 30 minuters djupsömn denna natt. Tycker att jag ...

Av Rehn/Hornesjö - Torsdag 18 april 09:22

Torsdag   Forstfarande kylig morgon och idag skiner inte ens solen Natten blev så där         Kändes som jag nu var tillbaka på ruta 1 igen. Idag fyller Lasse 81 år och vi ska väl inte fira detta på något speciellt sätt. Fick upp e...

Presentation

Det ska vara gott att leva

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Gästbok

Skriv gärna några rader när du har varit och hälsat på denna sida.

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards