Alla inlägg den 8 december 2022

Av Rehn/Hornesjö - 8 december 2022 08:52

Redan torsdag igen

  

Kallt denna morgon och kallare hade det varit under natten. 

Just nu klockan halv 7 var det bara minus 9 grader och det kändes i huset.

Lasse skyndade sig ner och satte in en brasa så det skulle vara varmt och skönt när vi efter att ha sett Adventskalendern satte oss vid frukostbordet.

Hade inget på agendan denna dag. Men efter att hundarna fått sin mat och jag gjort mina övningar så satte jag mig I telefonkö till banken för  att ställa  lite frågor. 

Hade tidigare  på morgon   en  sett att en hundvän hade ätit  så krustader till frukost. 

Det fick igång minnen från min egen ungdom och att just  krustader fanns på bordet och hur viktigt detta var.  Mamma  bakade små krustader som fylldes efter hur de skulle  serveras, både som aptitretare och även till finare middagar

Kan knappast minnas en större middag som det inte  funnits krustader på borden   .  När  vi städade ur pappas lägenhet så hittade jag en hel låda med mammas små krustadformar, tyvärr  hade jag då inte en tanke på att  spara dessa.

Idag saknade jag dem för minnen hade satt igång något  och jag  ville  försöka mig på att göra några.  Nu fick det bli  större i vanliga  aluminium formar.  Inte vackra men lika spröda som jag minns mamma 

 



Hade planerat en middag men nu när dessa fanns färdiga så tänkte jag om.

Blandade ihop grädde   ägg och Västerbotten ost som jag fyllde dessa med och sen blev det bara baguett till dessa


     

Det blev en lite annorlunda middag, men ack så  god. 

Två avsnitt med Robinson och vid 21 blev Lasse sugen på något att stoppa i mun. Även jag ville ha något och så vi åt upp de krustader som fanns fyllda, kalla och så goda. 

La mig i sängen strax efter 23 för att lyssna på Karlavagnen. 

Satte snäckan i en örat, men kände ganska snart att kvällens ämne inte var så intressant, stängde av mobilen och bestämde mig för att sova. 


Fredag

 


Verkar som jag somnade ganska fort, men sen blev det som vanligt ganska många uppvaknande under natten.  

Vaknade vid 6 men höll mig kvar i sängen fram till nästan 7.

Orkade inte ens göra mig iordning innan jag gick ner denna morgon. 

Satte mig framför TV och kollade på Adventskalendern. 

Lasse fixade frukosten. 

Händer sällan att jag sitter vid köksbordet i morgonrock, men idag var en sån dag.

Känns att det är fredag, vet inte varför men så fort vi närmar oss helgen så känner jag mig orolig i hela kroppen. Nu påverkar alltid även vädret mig och idag verkar det komma snö igen. 

Skit samma varför, men vill ändå inte ha denna känsla. 

Hade lite att handla denna dag, men det fick räcka med Hallunda. 

Skönt att få det avklarat på morgonen. 

Var en del skidor på TV så vi satt tyvärr stilla mycket denna dag

Gjorde en lunch till Hem till  Gården

 

Både lätt och gott är det med chicky bits. Tyvärr blev dessa lite mörka, hade tydligen lite för hög värme på oljan. 

Dagen fortsatte utan några måsten.  Tog upp Åberlix på trimbordet för att ta bort tovan husse, hittade häromdagen när han lekte med honom. 

   och  det visade sig finnas fler så jag fortsatte med trimning tills allt var borta. Passade på att klippa ner honom en hel del. 

Vi hade bara planerat att ha några varma mackor till middag

     

Finns inte den skinka jag alltid brukade ha till just mackor. Det var super tunna skivor som gjorde att jag kunde lägga en liten hög med skinka på brödet. 

Denna skinka som jag köpte igår var tråkig och torr och det gjorde att smörgåsarna inte alls blev som de brukar. 

Kvällen fortsatte framför TV och avslutades med Frost. Blev  lite besviken för det var inget avslutande avsnitt och det gjorde att jag inte kunde slappna av och klockan var redan över midnatt. 

Stängde i alla fall av mobilen och hoppades kunna somna. 


Lördagen

 


Som synes så somnade jag i alla fall till ganska fort, men sen började en orolig natt. Kunde inte komma till ro och mitt 7 kilos täcke kändes som de vägde minst 100 kg varje gång jag skulle vända mig om. 

Klockan kvart i sex var jag klarvaken och det kändes som jag hade legat vaken hela natten, vilket naturligtvis inte var helt sant. Men 19 minuter med djup sömn fördelad på flera små snuttar kändes när jag steg ur sängen. 

Men efter frukost och Adventskalendern så började jag förbereda kvällens middag. 

Hade tagit ut 5 hg blandfärs från frysen i går och tanken var att jag även skulle tillaga den på kvällen. Men tiden försvann så nu var det dags att sätta igång. 

Det blir en del moment som ska gås igenom innan allt hamnar i ugnen. 

Denna dag gjorde jag inte som jag brukar utan tog ett recept från Ica. 

Förberedde färsen med en massa godsaker och sen fick den vila medan jag smörstekta vitkål Kål huvudet visade sig bara väga 7 hg så det blev lite mindre kål än vad jag väntat mig. 

 

Mycket färs i alla fall och det såg bra ut. 

Satte klockan på 40 minuter. 

Passade på att göra mina övningar medans kålpuddingen stod i ugnen. 

Den såg perfekt ut när den var klar och jag kunde inte låta bli att provsmaka lite från kanten. 

Nu skulle den få stå och gotta sig fram till middagen. 

Nu var det dags för oss att åka ut och handla.

Först till ÖB för Hundmat och Ved. 

Den till systemet för lite vin. 

Fortsatte sedan till Lidl  Vårby  för att handla julskinka,  mandelmassa och hallon sylt. 

Precis när vi satt oss i bilen så fick jag ett meddelande om att vårt jul paket från Tyskland hade kommit till Hallunda, så vi fortsatte dit för att hämta en tung kartong. 

Allt gick på löpande band och när vi kom hem var klockan halv 2 och vi hade allt klart och kunde nu bara sätta oss till ro för att se på skidskytte 

Men bara sitta stilla gick inte utan något ville jag göra

Varför inte  baka några katalaner.

Detta är en kaka som Lasse verkligen gillar, även mazariner är något som oftast står på listan över fikabröd om vi någon gång är ute och fikar. 

Jag tycker att dessa kakor är lite väl söta, men var ändå tvungen att smaka en halv för att ge den godkänt. 

Många moment innan kakorna är klara men värt besväret.


Middagen var planerad och förberedd sedan i morse men nu äntligen stod det på bordet

   

Denna mat äts bara med mun och inte med ögonen som många andra rätter. 

Men så gott som detta är så behövs inga synintryck. 

Var jätte trött denna kväll och hade svårt att hålla ögonen öppna, så redan före 22 låg jag i sängen, väl medveten om att jag troligen snart skulle vakna och inte kunna somna om. 


Söndag. 

 

Somnade tydligen om ganska fort när jag låg i sängen och vaknade första gången 4,10. Somnade om igen och vaknade igen strax innan 7.

Trodde att mitt ans skulle ligga på plus 10 idag, men där bedrog jag mig för den visade istället 10 minus.  Fast jag kände mig utsövd och hade lätt för att komma ur sängen. 

Lasse tände en brasa medan frukosten tillagades

   

Söndag och 3:e advent och då byter vi ut havregrynsgröten mot risgrynsgröt

Egentligen ingen större skillnad på matbordet.

Idag var planen att åka och besöka dotter och katterna. 

Vi tog det lugnt på förmiddagen och kollade på lite, skidor innan det var dags att bege oss till dottern.

Blev så glad när jag såg barnvagnen i porten för då skulle vi även gå träffa bebisen idag. 

Vi hade ett par jätteroliga timmar med många skratt. 

En liten bild på två barnbarn med sina bebisar

 

Deras nya katt Spryjt var med hela tiden. Tusan kom in i rummet och vände snabbt om när hon såg Lasse och  mig

       

Lite blandat med katt och barn

Passade på att åka och handla lite middagsmat på hemvägen. 

Klockan var närmare 17 när vi kom hem så det var hög tid att utfodra våra hundar. 

Hade köpt en bit fläsk ytterfilé och det är godast att göra gryta av. 

Kokade ris och fyllde min Crockpot med kött, champinjoner, lök, vitlök, grädde, buljong, senap och kryddor.  Sen skötte den sig själv till riset var klart. 

En mustig, mör och himmelsk god gryta på under 30 minuter. 

   

En Crockpot borde finnas i alla hem,  den gör matlagningen så mycket lättare och smakerna finns alltid kvar. 

Kvällen fortsatte framför TV. 

Imorgon är en ny spännande vecka på intåg. 

























Presentation

Det ska vara gott att leva

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Gästbok

Skriv gärna några rader när du har varit och hälsat på denna sida.

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards