Direktlänk till inlägg 6 april 2023

Torsdag till söndag vecka 14 2023

Av Rehn/Hornesjö - 6 april 2023 07:51

Skärtorsdag

 

Idag kunde jag läsa av hela appen igen och det var lite spännande att se min puls vid strax före 17. Igår när jag skulle börja med maten så fick jag så förbaskat ont i mitt knä att jag nästan inte kunde ta mig fram. Kände frustationen växa inom mig, både av värken och att inte kunna göra vad jag vill.  Såg idag att jag hade 115 i puls vid detta tillfälle sa att det är relaterat till mina känslor det märks tydligt.

Har så svårt att känna någon glädje, tycker bara att jag får höra om tråkigheter hela tiden.


Nej ska försöka att ta mig i kragen och inte klaga.  Kan säga att det hade varit lättare om solen hade skinit.

Hände inte mycket denna dag. 

Blev en lunch på rester från gårdagens middag. 

Hem till gården som vanligt och lite plock bland flyttkartonger som aldrig verkar bli tömda. 

Lite middag skulle vi väl ha. Hittade ett paket med skivad kassler i frysen, så fick ihop en ganska god middag. 

 

Ugnsstekt kassler och ananas med nudlar och crème fraiche och massor med curry på min. 

Den TV hela kvällen. 

Känns, som det blir en jobbig natt med mycket tankar. 


Långfredagen

Somnade ganska bra, men redan strax efter 01 vaknade jag och det tog sedan nästan två timmar innan jag kom till ro. 

Ingen större skillnad på dag fast den kallas för långfredagen. 

Annat var det i ungdomens dagar då denna dag var både lång och tråkig. 

Istället för att sitta framför TV så  tog jag plats vid symaskinen istället. 

Vid 12 tiden ropade Lasse på mig och frågade om jag ville ha en lunchmacka, vilket jag då tackade ja till. 

Sen flydde jag upp till symaskinen igen och blev kvar där uppe till klockan 15.30

Kände inte ett dugg för någon middag men föreslog att vi skulle åka  till centrum och köpa pizza efter att hundarna fått mat och rastning. 

Jippo i centrum med massa barn och en stor påskhare. Lite kul att se något roligt som händer

Vi vet att vi inte orkar varsin pizza men eftersom vi vill ha olika saker på våra så blir det varsin i alla fall. 

Pizzorna var så stora att de inte fick plats på pizzatallrikarna. 

   

Bara åsynen av denna stora fick mig att bli mätt

Efter mycket möda så hade jag fått i mig en del. Lasse åt lite mer på sin. 

När Masked Singer hade börjat så blev Lasse sugen på sin pizzabit som fanns kvar och han fick då även  ta fram min också

Lite fick jag i mig, men hundarna blir nog glada i morgon. 

Var ganska trött denna kväll och bestämde mig för en tidig sänggående. 

Lasse var vaken och kollade på en gammal James Bond film.

Sen hur sömnen blir det får jag se i morgon. 


Lördag och påskafton

 


Blev en bra natt och härligt att se gårdagens aktivitet. Som sagt att sitta vid symaskinen betyder inte att jag sitter stilla och det visade appen denna morgon. 

Efter frukosten så blev det att göra färdig lammsteken för att få åka i  i ugnen  på låg värme ett par timmar. 

Fick för mig att vi måste ha glass och jordgubbar, så det blev en snabb tur till Hallunda. 

Bestämde mig för att denna första riktiga vårdag skulle jag bara vara ute. 

Fortfarande en del snö kvar på uteplatsen som fick hjälp att ta bort, började även planera lite städning och ommöblering  på denna plats. 

Vid 13 tiden blev det vårens första ute lunch. 

Inte så mycket för mig, men Lasse fick både sin lax, sill och nubbe. 

Jag nöjde mig med ägg och mammas goda ost låda. 

Vi höll sedan igång till hundarnas middag. Fortsatte sedan med att klippa ner allt vildsvin som fanns på fel sida om uteplatsen. 

Nu hade klockan hunnit närma sig 18 och tanken var att göra en potatis gratäng och en god gräddsås till lammsteken som fortfarande låg kvar i kylen inbäddad i folie sedan förmiddagen, 

Frågade Lasse om han var sugen på detta, jag var inte ett dugg hungrig. 

Han sa att han nöjde sig med ett par mackor, så det blev ingen middag. 

Hoppas den smakar bra i morgon. 

Kollade på Lets Dance men blir så besviken när de bra åker ut för att ge plats till de som är mindre bra men har, det största stödet utifrån. 

Hälsoresan började jag se, men kände att det var nyttigare att gå upp och lägga mig. 

Får se vad timmarna i sägen blir.


Söndag och Påskdagen

 

Var väl inte så mycket att klaga på.  Hade även denna dag varit igång en del och det kändes bra.

Idag är det i alla fall ingen som kan få mig att lämna tomten för att åka och handla.

Började förmiddagen med att sitta vid symaskinen, ville bli klar med det som jag håller på med, eller klar kan det inte bli för när man gör ett lapptäcke så är det mycket att hålla reda på.

När klockan var strax innan 11 så kände jag att det var dags att bege mig ut. Vi tog hundarna med oss ut på tomten och började med att flytta de möbler som jag ville ha till baksidan. 

Det blev även denna dag att klippa en del rotskott som hade bildas för att kunna ställa all möbler på plats.

Vi jobbade på bra och när klockan närmade sig 14 så hade vi fortfarande inte hunnit tänka på mat.

Lika bra att ta kvällens tänkta middag som en brunch, annars blir den väl inte uppäten även denna dag.

Blev lite enkelt med lammsteken, råstekt potatis och en ljuvlig (enligt Lasse) gräddsås.

 

Andra dagen i rad som vi kunde njuta av maten i solsken utomhus.

Lika bra att ta vara på dessa dagar för nu lovar de både regn och snö till nästa vecka.

Vi fortsatte att vara ute, men nu tog vi det bara lugnt och njöt av det fina vädret.

Klockan halv 6 gav vi i alla fall upp och gick in och satte oss för att kolla travet på TV.

Sen blev det lite rester till middagen

  Jag nöjde mig med lite räkor och ägg på min macka. Lasse hade sina godbitar att ta till.

Glassen och jordgubbarna som vi skulle ha tagit igår kom också fram

  Men vilken besvikelse. Jordgubbar från Spanien var ingen hitt, de var stenhårda och smakade bara luft. Men med lite punsch i glassen så gick de i alla fall ner,

Hade bestämt mig för att kolla på Robinsson från klockan 20.00, Vet att jag slog om TV för att börja och ser att Lasse har somnat, tänker att han är inte intresserad i alla fall så han kan få sova.  Men vad sedan hände har jag ingen aning om. Vaknar av att Lasse säger "klockan är 21.50" och ingen av oss har sett ett enda program efter klockan 20.00

Nu började i alla fall Beck och denna såg jag, men Lasse måste ha varit jättetrött för han fortsatte att sova.

Kom upp till sängen 00.15 och kände att jag skulle nog kunna somna. Men natten blev som den brukar när jag sovit i soffan.  


Hur natten blev får ni läsa på onsdag eller torsdag.
















 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Rehn/Hornesjö - Fredag 3 maj 08:12

Torsdag'   Vädret var det inget större fel på när jag vaknade, men sovit det hade jag knappt gjort denna natt.         När jag vaknar upp och ser denna app så blir jag så besviken.  Så rött som det var denna morgon var det ett tag sedan,...

Av Rehn/Hornesjö - Måndag 29 april 09:07

Måndag   Äntligen de grader man vill se på termometern Natten kändes ganska okej         Men enligt denna tabell så hade den varit sämre än vad jag trodde. Skit samma, min känsla är viktigare än vad det står skrivet. När vi sitter v...

Av Rehn/Hornesjö - Fredag 26 april 07:49

Ja detta skitväder vaknade jag upp till denna morgon. Natten hade känts så där och det är alltid spännande att kolla av mina värden på klockan         Grönt på ANS i alla fall men resten var väl inte vad jag hade hoppats på.. Hade myck...

Av Rehn/Hornesjö - Måndag 22 april 09:44

Måndag '   Lika kallt även denna dag  Natten kändes bättre än vad den denna morgon visade         Trodde på grönt denna morgon, men det blev orange.  Ja bättre än rött i alla fall. Bara 30 minuters djupsömn denna natt. Tycker att jag ...

Av Rehn/Hornesjö - Torsdag 18 april 09:22

Torsdag   Forstfarande kylig morgon och idag skiner inte ens solen Natten blev så där         Kändes som jag nu var tillbaka på ruta 1 igen. Idag fyller Lasse 81 år och vi ska väl inte fira detta på något speciellt sätt. Fick upp e...

Presentation

Det ska vara gott att leva

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Gästbok

Skriv gärna några rader när du har varit och hälsat på denna sida.

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards