Direktlänk till inlägg 27 april 2023

Torsdag till söndag v 17 2023

Av Rehn/Hornesjö - 27 april 2023 08:11

Torsdag

 

Som synes blev det inte många knop gjorda igår.  För få steg och för lite aktivitet.

Blir lite full i skratt när jag ser min puls på 101 strax efter 19 och tänker på hur lätt den går upp när jag blir irriterad eller frustrerad.  Det var detta jag blev när jag skulle sätta in kycklingen i Airfryen och den inte ville gå igång. Efter mycket jobb och hjälp av Lasse så insåg jag att jag hade satt ett skyddsgaller åt fel håll och detta gjorde att det inte blev någon kontakt.  Men sen gick allt som en dans.

Kallt som sjutton denna morgon, men känner mig i alla fall gladare när jag ser solen fast jag vet att den kommer att försvinna under dagen.

Behövde handla lite så det fick bli en tur till Centrum.. 

Gjorde en lättlunch av det som fanns hemma

 

Stoppade 2 köpehamburgare i Airfryen och tog dessa till korvbröd .

Jag vill ha lök och majonnäs och Lasse ketchup. 

Man gör som man vill, då blir man alltid nöjd. 

Lasse ville bli klippt så jag tog fram mina frisörssaker och han fick sätta sig till rätta. Han vill alltid vara kortklippt och eftersom han måste ha något på huvudet när det är sommar så känns det bra att inte ha något hår i vägen.  Jag frågade om han ville ha samma frisyr som sina brorsor, men inte riktigt så kort ville han ha.  Det blev helt okej och han var nöjd.


Vid 15 tiden körde vi för att röra på oss och detta är ett måste för att jag inte ska stelna till i mina leder, men på grund av ihållande smärtor i knäna har jag inte kunnat ta dessa promenader sedan i början av oktober. 

Men idag tänkte jag bita ihop och ta denna promenad i lugnt tempo. 

  Passade på att ta en bild på vitsippor som fanns i massor efter vår promenadväg. 

Att gå nedför backen tärde på knäna och jag fick verkligen stålsätta mig för att inte vända om. 

Eftersom jag spände mig mycket så började ryggen strejka, gjorde inte så ont men den stelnade till och det var jobbigt att ta mig framåt. 

När vi kom hem var jag helt slut och det kändes som jag skulle få ett astma anfall. 

Det var ändå skönt att gjort denna promenad. 

Dagen fortsatte inomhus fram tills middagen. 

   

Blev en enkel korv stroganoff med ris. Men varför fanns det inga grönsaker, slarvigt. 

Torsdagar är det aldrig något bra på TV, så det får alltid bli gamla Segemyhr och Solsidan innan Alla mot Alla.

Även denna kväll var det mina favoriter.  Det skrattas mycket och just Johan Rabeus och Camilla Tulin kan man inte låta bli att nästan älska.  Jennifer Kücükaslan och Erik Blix är lika duktiga som Olof och Ebba. Blir säkert dessa fyra som gör upp i finalen och då kommer det att slå gnistor, det vill jag lova.

Ska bli intressant och se hur min sömn blir denna natt, blev lite att fundera över som jag hade önskat få svar på innan sänggående. Men som vanligt är det alltid lätt att säga A men inte B.


Fredag

 

Natten blev som jag befarade, för många uppvakningar och tankar som florerade i mitt huvud.

Men även en del bra på appen som tex aktivitet som var bättre än normalt. Även ANS låg på plus. 

Nu står vi framför en helg igen och då ska jag väl i alla fall försöka tänka ut något gott att äta.

Men ska väl erkänna att det inte alltid är så lätt. 

Tog några Körsbärstomater och planterade i en kruka. Sen blev det en äggkartong som jag fyllde med potatis som jag hoppas gro snabbt. 

Blev en tur till Hallunda för jag var så sugen på sparris. 

Hem för veckans sista avsnitt av Hem till Gården. 

Åt upp rester från gårdagens stroganoff. 

Det var kallt ute denna dag men det hindrade mig inte att vara ute en del. 

Hade tagit fram varsin benfri fläskkotlett på morgonen, men är inte så förtjust i dessa men med lite kärlek och denna    kryddblandning och sedan få ligga som i torr marinadmed denna så blev köttet perfekt

   

Det blev en granska perfekt middag och hade även passat på Valborg.  

Sen blev det Masked Singer och den som fick ta av sig masken denna kväll var Susanne Reuter. 

Sen blev det inte mer TV denna kväll. 


Lördag

Ganska bra natt och många knasiga drömmar. 

Vaknade vid 6 tiden och var tvungen att kolla klockan, hade precis sagt till Lasse (i drömmen) att så här länge får vi inte sova för i morgon ska vi börja jobba igen. 

Jaja, det var ju ett tag sedan vi jobbade och vi har alltid varit morgonpigga. Ville till både Dollarstore och Willys denna förmiddag.  Hade hoppats på en fin entrecote men de som jag ville ha låg vakuumförpackade i 2 pack och var då på 500 gram styck för 365 kr.  Både för stor och för dyr, tycker jag.  Fick i stället bli en hel bit på 1 kg för 229 kr, säkert inte lika bra som den andra, men den får duga till oss. Skulle även köpa mer sparris men den var både dyrare och mycket sämre än den vi köpte igår på Lidl, så det fick bli en tur dit också.

Ville så gärna försöka hålla mig ute, men detta iskalla väder gör att jag inte klarar detta eftersom mina leder värker mycket värre en tandvärk.

Det blev mycket ryggläge denna dag. 

Tror jag aldrig haft värre värk och det gör mig så ledsen och även irriterad. 

Att stå vid spisen gick inte så Lasse fick stå för maten. 

   


Då fick det bli det enklaste.  Men absolut inget fel på denna mat. 

Kvällen fortsatte i liggande ställning framför TV och Lets Dance och Solsidan.

Sedan blev det sängen alldeles för tidigt.


Söndag  Valborg

 


Ja att dagen inte var speciellt bra syntes på aktiviteten

Som synes var det många avbrott denna natt, men mina värden var bra.

Ja idag är det Valborg och för 3 år sedan denna dag satt jag i valplådan tillsammans med 4 snygga små valpar. Två tikar och två hanar, två blå och två sobel.  

 


Denna lilla kille är det mjukaste och snällaste som finns, men ganska vacktig när det gäller sina saker och sin matte.

Storebror Zlatan som även han har ett mycket milt sätt och även han både gillar saker och sin matte, detta gör att dessa två gärna kollar snett på varandra.

Varken Zlatan eller Åberlix är jätte förtjusta i gris/nöt öron, men idag tänkte jag prova igen och ge Åberlix ett i födelsedags present.  Först kollade han som han alltid gör på mig med en blick som säger "nej tack".
Jag sa att vi lägger oss i soffan och tuggar på detta tillsammans och då var han med. 

Tror han tänkte kan du smaka        så vågar jag också. 

Det var jättegott och han tuggade i sig hela. 


Dagen fortsatte ute i stort sett hela tiden. 

Hade tidig på morgonen lagt varsin entrecote i kryddblandning. 

Fixade till delikatess potatis och tomater i ugnen medan Lasse skötte grillen. 

 


Köttet var inte så melerat som jag vill ha det och kanske hade jag kryddat lite väl mycket. 

Blev ganska besviken för köttet kändes mer som kokt än grillat

Jag vill ha en köttbit som hellre blöder än är genomstekt. 

Lasse tycker precis tvärt om och därför ska han inte sköta grillen. 

Hade till och med kunnat tänka mig en hårt grillad

Smakade bättre än vad den såg ut, fast den var inte alls som jag hade tänkt mig.. 

Några eldar att promenera till finns inte längre och dessa är  saknade. 

Hade planerat att fritera Camembert och få smaka på den hemgjorda hjortronsylten som vi fick av Ann och Kenneth. 

Men det fick bli varsin glass istället denna kväll. 

Får hoppas få ihop en god 1 maj middag och avsluta med denna ost och sylt. 

Blev att avsluta kvällen med en gammal Beck. 


I morgon är det ny månad



























 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Rehn/Hornesjö - Fredag 3 maj 08:12

Torsdag'   Vädret var det inget större fel på när jag vaknade, men sovit det hade jag knappt gjort denna natt.         När jag vaknar upp och ser denna app så blir jag så besviken.  Så rött som det var denna morgon var det ett tag sedan,...

Av Rehn/Hornesjö - Måndag 29 april 09:07

Måndag   Äntligen de grader man vill se på termometern Natten kändes ganska okej         Men enligt denna tabell så hade den varit sämre än vad jag trodde. Skit samma, min känsla är viktigare än vad det står skrivet. När vi sitter v...

Av Rehn/Hornesjö - Fredag 26 april 07:49

Ja detta skitväder vaknade jag upp till denna morgon. Natten hade känts så där och det är alltid spännande att kolla av mina värden på klockan         Grönt på ANS i alla fall men resten var väl inte vad jag hade hoppats på.. Hade myck...

Av Rehn/Hornesjö - Måndag 22 april 09:44

Måndag '   Lika kallt även denna dag  Natten kändes bättre än vad den denna morgon visade         Trodde på grönt denna morgon, men det blev orange.  Ja bättre än rött i alla fall. Bara 30 minuters djupsömn denna natt. Tycker att jag ...

Av Rehn/Hornesjö - Torsdag 18 april 09:22

Torsdag   Forstfarande kylig morgon och idag skiner inte ens solen Natten blev så där         Kändes som jag nu var tillbaka på ruta 1 igen. Idag fyller Lasse 81 år och vi ska väl inte fira detta på något speciellt sätt. Fick upp e...

Presentation

Det ska vara gott att leva

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Gästbok

Skriv gärna några rader när du har varit och hälsat på denna sida.

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards