Direktlänk till inlägg 4 maj 2023

Torsdag till Söndag vecka 18 2023

Av Rehn/Hornesjö - 4 maj 2023 09:25

Torsdag

I morse var det lite snö på tomten, men den försvann ganska fort.

Natten kändes bra..

Vaknade tidigt men somnade om och sov längre än vad jag brukar, men det var ganska skönt om jag inte hade vaknat av en ganska jobbig dröm. Vi hade hundvalpar som jag hade glömt bort och nu skulle jag kolla i valpsängen och då låg det en stor tung kudde över valparna och det var en liten vit valp som var så tunn och hade inga krafter, de andra verkade må bra.    Innan hade jag som vanligt varit i Borgskolan och även tagit en promenad tillsammans med en granne till Hallunda. När jag kom hem igen så var det ett stort jippo på gatan och det var massor med människor.

Ja dessa drömmar undrar man vad de kan betyda.

Funderade vid frukosten om jag skulle ta mina tabletter eller inte.  Hade planerat att åka till vårdcentralen för mina prover, men vet ju inte om jag har någon remiss dit.  Läkaren sa för en månad sedan att det skulle finnas en från 4 maj, men inget finns på 1177 och inte har de ringt upp igen heller från vårdcentralen som de lovade.

Tog mina tabletter och får försöka få tag på dem.

Lasses sjuksköterska från KS/Solna ringde igår och skulle prata tider med honom inför sommaren.  Han får då remisser så han kan ta alla prover i Löttorp.  Men sen rörde det till sig gällande röntgen.  Vet ju inte om Lasse har hört fel eller om det är ett misstag.  Han har röntgat sig var 4:e månad hela tiden och nu i april när han var hos läkaren så hade hon sagt att nästa gång blev om 5 månader och detta var ju perfekt eftersom det då skulle bli i september när vi kommer från Öland.  Men nu säger sjuksköterskan att läkaren har lagt in en röntgen i juli och då blir det bara 3 månader.  Hoppas det löser sig för annars sätter det käppar i hjulen för sommaren.

Fick äntligen vid 11 tiden kontakt med labbet.  De hade ingen remiss på mig men lovade kolla med läkaren. Ville ge mig en tid imorgon klockan 7.20, men jag sa nej till denna, blir alldeles för stressigt på morgonen med hundarna. Fick en ny tid på måndag klockan 8.40  och det passade mig bättre. 

En snabb tur till Hallunda för inköp av ägg.  Hittade fin sparris och även en bit fläskkarré. 

Hem och fixade en lunch som idag blev något för Lasse 

 

Det var så gott, men jag som inte riktigt tål varken grädde eller bröd fick lida av denna combo i flera timmar. 

Men varför utmanar jag ödet och sätter i mig 2 feta våfflor. Lasse hade säkert gärna ätit 3 stycken.

 

En fiskmås på vår skorsten som var nyfiken på vad Lasse höll på med

Lasse jobbade ute och jag fortsatte med Qling i trimmet. Hade helst varit ute men så fort solen gick i moln så började mina leder värka. 

Vi 19 tiden var det dags för kvällens middag. Hade förberett denna i båda reklampauser under timme  med Glamour. 

Middagen kan tyckas enkel, men det är många moment i en vanlig sparris soppa. 

Denna soppa är gjord ned kärlek

 

Det var svårt att få en bild på sparris knopparna för de sjönk till botten. 

Soppan innehöll förutom sparris, kyckling buljong, grädde och i brist på vitt vin fick det bli en enklare champagne, som även då fick drickas till denna goda soppa. 

Ikväll blev det ingen efterrätt så Lasse tog sig en banan.

Kvällen fortsatte med de få TV program som visas på just torsdagar.  Kollade på Norrmalmspolisen och sedan på ett program som handlade om en mördare som lurade polisen i 30 år och hann då med flera mord på kvinnor.


Sedan var det veckans sista Alla mot Alla och det var Tom och Jerker mot  Camilla och Johan.  Hade gärna sett Camilla och Johan vinna denna duell men det blev Tom och Jerker och kan väl erkänna att de var värda denna seger.

Nästa vecka böjar finalveckan och det ska bli spännande.

Även denna kväll fick det bli att försöka somna direkt när detta program var slut.

En helt okej dag men hade önskat lite värme.


Fredag

 


Så var det minus igen på termometern, men får väl glädjas med att solen skiner.

Började morgonen efter frukost med att skära upp fläskkarrén som jag inhandlade igår. 

Vill att den ska få ligga många timmar i en torr marinad innan den ska läggas på grillen till kvällen


Hade sedan några dagar ett paket med tunnbröd liggande och detta ville jag göra något med till lunch. 

Vi båda gillar hästkött och pepparrot. 

Behövde handla hem rödlök, hamburger kött, pepparrot, mjölk, filmjölk och smör. 

Började med Supergrossen, kom ut med rödlök. 

Fortsatte till Lidl frågar en tjej i personalen var pepparrot fanns, hon svarar bara "har ingen aning" känner mig förbannad på hennes svar men går till charken för att kolla efter hästkött, hittar inget och frågar samma tjej som tidigare om hon kan säga om de har hamburger kött, ingen respons alls, hon verkligen ignorerade både mig och min fråga. 

Har så jävla ont i både ryggen och benen och detta gör mig extra irriterad. 

Kommer till kassan, två är öppna och det är långa köer, ställer oss i den ena som sniglar sig fram och det är med nöd och näppe som jag orkar stå kvar  med min mjölk, fil och smör. 

Lasse föreslår att vi åker till Willys. 

Vet inte om jag ska orka med en affär till och Lasse säger att han kan gå in själv . Väl framme så vill jag gå in och kolla själv. 

Kommer ut med både pepparrot, hästkött och  även ett paket smör eftersom det var extrapris. 

Kommer hem precis när Hem till Gården började och dukar fram detta   på bordet. 

Vi gör våra egna rullar och njuter efter att ha fått besöka tre affärer bara för att få det jag ville. 

Detta tog all energi från mig. 

Dagen fortsatte i ganska lugn takt.  Kunde i alla fall vara ute en del. 

Meningen var att vi skulle till återvinningen men Lasses ork var slut. 

Vid 17 tiden stod jag vid grillen med den fina fläskkarré    som nu var ordentligt torrmarinerad. 

När det är fläsk så vågar jag lite på Lasse när han grillar    för då ska det grillas hårt.  Det blev perfekt i min smak

   

och snart satt vi vid bordet och njöt av en god middag.

Karrén blev perfekt denna kväll och så härligt mör. 


Kvällen blev lång för jag ville se en film som slutade 00.40

Men vad gör det. Sömnen blir oftast bättre när jag somnar trött och nöjd. 


Lördag

 

Blev som jag trodde, en bra natt. 

Idag är det gårdsstädning i samfälligheten. Lasse får jobba för oss båda. 

Lika bra att jag håller mig inne för jag orkar inte bli påhoppad av någon som ger mig en uppgift som min kropp inte klarar av. Vet att då stiger både puls och blodtryck och detta vill jag helst minimera.

Tog fram 2 entrecoter från frysen och    la i min torrmarinad.  Förra gången jag kryddade dessa så blev det för mycket krydda och det var inte alls så gott som jag hade trott.  I torrmarinaden är det socker, salt, peppar och kryddblandning.

Sockret och saltet gör att köttet nästan gravas och detta ger det sin mörhet.

Kändes lite tråkigt att sitta inne när solen sken, bara för att hålla mig borta från städningen, men jag behöver inte ha dåligt samvete för det är bara en från varje hus som ska städa.  Tycker också att alla de som är mellan 30 till 40 år yngre än oss kan vara ute och göra sitt jobb, tyvärr är det alla äldre som man mest ser en sådan här dag.

När klockan närmade sig 12 slaget och det var dags för många att få sig en grillad korv så gick jag in och gjorde oss varsin klämma med gårdagens rester från grillen

   

En av våra äldsta grannar kom förbi och frågade om vi skulle hänga med och ta en korv, men vi hade redan bestämt oss för att inte gå dit    Han kom tillbaka efter nästan  en halvtimme och berättade att de inte ännu fått fart på grillarna, så han avstod från korven. 

Vi höll oss ute resten av dagen. 

Vid 17 tiden tände Lasse grillen och jag tog fram köttet som legat i sin torra marinad hela dagen. 

Airfryen fick jobba med lite pommes. Gjorde ett vispat vitlökssmör och ställde mig sedan vid grillen. 

Eftersom köttet var ganska tunt så fick det grillas lite hårdare än vad jag egentligen vill.. 

  

Det smakade bra men fick inte den rätta konsistensen som en köttbit ska ha.   

Det blev lite glass till efterrätt.

Lets Dance hela kvällen med lite avbrott för Sjölyckan innan poängutdelning.

Kändes som det var rätt par som fick åka ut igår. Tycker att Johanna är duktig med det finns bättre. 

Tänkte kolla på en film som började vid 23 tiden, men somnade ifrån den rätt snabbt och när jag vaknade till igen så var det en annan film.


Söndag

 

Rörde mig alldeles för lite igår, men annars så var det helt okej.

Fortfarande minus på termometern när jag vaknar och det känns inte helt bra, vill se helst 2 siffrigt redan på morgonen och hoppas mina leder ska bli bättre av lite värme.

Värmen kom ganska fort, men vi skulle iväg till vår dotter i Vällingby och hämta en ost som ett av barnbarnen säljer för sin klassresa.  Hade plockat ihop lite annat som de ville ha och även en leksak till hunden.

  

Sprajt vill vara med hela tiden, men Tussan går och gömmer sig när vi kommet, men vi fick i alla fall hälsa på henne.

Swarovski   gillade sin leksak och gick och la sig i soffan brevid oss för att leka med denna.  Han är verkligen fin denna kille.

Kom hem vid 14 tiden och tog då ett glas vin och några kex och satte oss ute i solen.' Var sedan kvar ute till klockan var nästan 18.00

Lite senare blev det dags att riva lite ost från den fina parmesanosten och blanda med panko. 

In sedan airfryen för ett perfekt resultat

 

Jisses så gott det blev. 

Kvällen fortsatte med Farmen och Beck innan det blev god natt.

Imorgon blir det ingen frukost innan jag har varit till vårdcentralen och tagit nya prover gällande min giftstruma.

Hoppas på fint väder så vi kan börja göra iordning hundarnas pool.





















 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Rehn/Hornesjö - Måndag 6 maj 07:26

Måndag    Det positiva var att det inte regnar          Lite bättre än gårdagen  är alltid bra. En tur till Hallunda för Lasses beställningar på apoteket.  Tog en tur in på Lidl men hittade inte något som jag behövde. Hade ingen ani...

Av Rehn/Hornesjö - Fredag 3 maj 08:12

Torsdag'   Vädret var det inget större fel på när jag vaknade, men sovit det hade jag knappt gjort denna natt.         När jag vaknar upp och ser denna app så blir jag så besviken.  Så rött som det var denna morgon var det ett tag sedan,...

Av Rehn/Hornesjö - Måndag 29 april 09:07

Måndag   Äntligen de grader man vill se på termometern Natten kändes ganska okej         Men enligt denna tabell så hade den varit sämre än vad jag trodde. Skit samma, min känsla är viktigare än vad det står skrivet. När vi sitter v...

Av Rehn/Hornesjö - Fredag 26 april 07:49

Ja detta skitväder vaknade jag upp till denna morgon. Natten hade känts så där och det är alltid spännande att kolla av mina värden på klockan         Grönt på ANS i alla fall men resten var väl inte vad jag hade hoppats på.. Hade myck...

Av Rehn/Hornesjö - Måndag 22 april 09:44

Måndag '   Lika kallt även denna dag  Natten kändes bättre än vad den denna morgon visade         Trodde på grönt denna morgon, men det blev orange.  Ja bättre än rött i alla fall. Bara 30 minuters djupsömn denna natt. Tycker att jag ...

Presentation

Det ska vara gott att leva

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Gästbok

Skriv gärna några rader när du har varit och hälsat på denna sida.

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards