Direktlänk till inlägg 2 oktober 2023

Måndag till onsdag vecka 40 2023

Av Rehn/Hornesjö - 2 oktober 2023 08:23

Måndag och nu är vi inne i oktober

 

Återhämtningen från dagen blev inte det bästa, appen lyste rött och det enda bra var att jag hade lyckats med 100% aktivitet.

Redan vid 01 tiden så fick Lasse ont i ett ben och kunde inte låta bli att höras, så jag vaknade naturligtvis och kände att det var lika bra att jag steg upp och gick på toa.

Somnade om i alla fall men redan klockan 02.10 så började mitt SOS alarm låta och jag fick snabbt tag i mobilen och la den under kudden för att dämpa det ganska höga ljudet. Vad jag är mest orolig för när dessa nattliga larm kommer är att det brinner någonstans.  Men det visade sig vara en olycka 880 meter från oss.

Somnade om igen i alla fall och vaknade inte förrän 5.50 och hörde att Lasse var nere och släppte ut hundarna.

Klart man sedan skulle få se att det varit explosioner både i Fullersta och Hässelby och tydligen i alla fall i Hässelby ska det vara en hämndaktion efter mordet i Jodbro.

När jag sätter mig vid frukostbordet så är en liten   talgoxe utanför fönstret och äter ur sin foder automat och den inger ett lugn hos mig.

Började sedan morgonen med mat till hundarna och sedan ringde jag till larmcentralen.  Ja det var ingen lätt uppgift. 

Kundtjänsten som vi blev rekommenderade att ringa hade aldrig hört talas om detta problem och det enda de hade att föreslå var byte av fläkt och eliminera risken för stekas, för det gick inte att göra något annat.  Då säger jag upp avtalet, blev mitt svar.  Då skulle jag bli hänvisad till en annan avdelning,  det tog nästan 20 minuter i väntetid. Men nu var det en trevlig kille som precis förstod vårt problem, för han hade varit med om detta själv. Vi kom fram till att ge larm bolaget en chans och komma hem och byta ut våra rök dektorer.  Men det var nu en annan som skulle ringa upp och avtala denna tid. 

Det ringde en tjej och vi kunde få denna hjälp om 10 dagar, något som kändes helt galet.  Skulle jag behöva känna denna ångest i 10 dagar varje gång jag använder vår spis. 

Jag ville då att de skulle stänga av larmet tills tekniker har varit här.  Jo visst det går men då måste ni kontakta kundtjänst. Fan det var ju detta jag gjorde först denna morgon och fick vänta i kö i 15 minuter. 

Men nu var jag ändå så upprörd att jag lika väl kunde fortsätta. 

Nytt försök och nu är larmet avstängt. 

Vi installerade detta för 6 år sedan.  Redan första året fick vi larm när vi var på Öland om att larmet gått, som tur var Per i Slagsta och kunde möta upp larm tjänst.  De hittade inget fel men sa att det kunde vara en fluga som satt sig på givaren. 

Julafton för 3 år sedan sitter pappa, Per och vi och äter i vardagsrummet. Jag har ljus på bordet och har ljussläckare på dessa.  Ett av ljusen slocknar och det börjar ryka lite och larmet sätter i gång.  Det ropas i högtalare och det ekar i huset av att det är brandlarm. 

Sen vet jag inte hur många gånger detta hänt under alla år. 

Nu är veckans meny färdig

 

När den var klar så ser jag att jag inte behöver handla något  varken idag eller tisdag och onsdag.

Eller om jag ska vara riktigt ärlig så kommer vi säkert att behöva köpa något.

Vi satte oss framför TV för att kolla på Glamour, är så bra att se detta på play så man slipper reklamen.

  Passade bra att ta en lunch samtidigt. Idag var moussakan ännu godare än igår.  

Idag har de varit här och bytt elmätare utanför huset.  Nu ska de kunna läsa av allt från en mobil. Även vi kan nu se dags förbrukningen, om man känner för det.  

Blev inte så mycket att vara ute, men vi tog i alla fall och satte oss ner 1 timme med hundarna medan de var här och bytte elmätaren

Helt plötsligt var klockan redan 16 och matdags för våra fyrbenta vänner.

Vi slog oss ner i soffan för att slappa lite innan jag skulle börja med middagen.

Kokade blomkål och morötter, gjorde en gräddstuvning och stekte korven, mer behövde jag inte göra denna kväll innan maten stod på bordet

       

Jag som gillar korv men är ganska kräsen när det gäller konsistens gillar i alla fall denna korv som vi köper på Lidl med hög kötthalt.

Denna middag var i alla fall super god med många smaker.   Blev kvar så vi får en lunch i morgon.

Kvällen fortsatte i det lugna tecken som det varit under hela dagen.

Det blev Jeopardy först och sedan  småkollade jag  lite på Kompani Svan innan Alla mot Alla skulle börja.

Gillar alla fyra som var med ikväll  Emma Molin och Markus Krunegård är ett härligt par och Bea Uusma tillsammans med Magnus  Betner visar på klass i de flesta frågor.

Hade inte rört mig mycket alls under denna dag och hade behövt att ta en promenad, men det gör jag inte klockan 23 på kvällen. 

Nej det var nog lika bra att inta sängen och försöka sova.

Hoppas att felet är åtgärdat på Återvinningen för nu vill vi inte åka runt med skräpet i bilen längre. 


Tisdag

 

Natten kändes bra och inte ofta jag får nästan 2 timmars djupsömn och det märktes när jag vaknade strax efter 6.

Idag är det ett riktigt trist väder och känslan att gå ut är lika liten för både hundarna och mig. 

Vi skulle en tur till Maxi och det ville jag göra tidigt. 

På vägen dit tog vi i en tur till Fittja för att kolla om Återvinningen var öppen. Nu öppnar den inte förrän kl v13 men om lappen var borta att det var stängt så borde den öppna idag. Ingen lapp och äntligen skulle vi bli av med allt skräp från bilen. 

Kom hem och jag kollade på Hem till Gården. 

Plockade lite inne innan det var dags för lite   på gårdagens rester och även idag framför TV för att kolla på Tv4play.  Vid 14 tiden bestämde vi oss för att åka med skräpet. 

Kommer fram och nu var det en ny lapp uppsatt om att det var tillfälligt stängt. 

Vi bestämde då att åka till Sätra för vi måste bli av med allt innan fredag då vi ska byta bil. 

Hem och slog oss ner igen framför TV för att se Robinson som vi missade igår. 

Ska man se det så vill man vara med från början. 

Hela dagen gick i slapphetens tecken och det känns väl inte helt okej.

När vi närmade oss middagen så var det enkelt.  Hade tagit fram 5 stycken kroppkakor ur frysen på morgonen så nu var det bara att värma dessa tillsammans med en massa smör i mikron.

   

Två till mig och 3 till Lasse.  Det fanns lite lingonsylt kvar som Lasse fick ta, orkade inte gå ut i köket och ta fram några nya från frysen, så jag av stod från detta.  Men både smör och grädde blev det i alla fall.

Kvällen fortsatte med både Robinson, Kockarnas kamp, Husköp i blindo och Alla mot Alla.

Ja mycket TV blir det, undrar vad jag skulle göra om den inte fanns.

Kände mig i alla fall redo för sängen när sista programmet var slut.

God natt.


Onsdag

 

Ser att jag somnade redan strax innan halv 12, så det var bra och sedan fortsatte natten att vara helt okej, tyvärr vaknar jag alltid en eller två gånger av att jag måste gå upp och kissa.

Bortser man från stegen och aktivitet så var väl det mesta bra.

Idag är det åter en dag som vi ska till KS för att träffa Lasses läkare och få svar på röntgen.

Även i morgon ska han till KS och då är det hudläkaren som letar nya fläckar.

Hann se både Hem till Gården och Glamour innan Lasse ville i väg nästan 1.5 timme  innan han skulle vara på KS. 

Tyvärr, vet man ju aldrig om det är hinder på vägen. 

Resan gick helt smärtfritt denna dag,  tog 18 minuter, men sen började helvetet med att leta P plats.    Fick köra runt runt i 25 minuter innan vi kom fram till en som skulle åka.  Han var även gullig och gav Lasse sin P biljett som det fanns tid kvar på. Men det var bara 45 minuter och lite för lite för lite tid . 

Men nu var vi i alla fall framme i väntrummet 20 minuter innan avtalad tid. 

Som vanligt var det svårt för läkaren att hålla tiden, tror inte att Lasse har kommit in i tid någon gång  på alla de dryga 3 åren.  Klockan var 11.48 när det kommer en ung söt liten flicka och ropar in honom. Jag sitter kvar och spelar lite spel på mobilen under väntan.  Det var en ny läkare denna lilla söta flicka och allt hade gått bra.  Inga förändringar är ett gott tecken fast visst väntar vi på att de ska säga "idag friskförklarar vi dig".

På väg ut från denna   enorma byggnad och på väg till bilen tar jag detta foto.

Hemresan gick fort och bra.  Lasse ville köpa med sig hamburgare hem och vi tog en tur till Mc Donald för att ta med något hem.

Solen sken och vi hade tänkt sitta ute och äta, men när vi kom hem var det kallt och molnigt så det blev att slå oss       ner framför Tv,n och njuta av varsin burgare och ett glas vitt vin.. Har inte ätit en Big Mac på säker minst 10 år, men idag var det gott och jag fick till om med i mig hela fast det är så mycket bröd.

Sen blev det faktiskt lite sol och vi satte oss ute.  Z hoppade upp i mitt knä och jag tog

 tillfället i akt för att dra hennes ulliga ryggpäls.  Använde både fingrar och verktyg.

Lasse tog Åberlix på bordet för tovutredning.

När klockan var strax före 16 talade Z om att nu var hon hungrig, så vi gick in och utfodrade vår hundar.

Efter detta var det dags för mig att börja förbereda middagen

Skulle skala potatis och morötter som sedan skulle tärnas tillsammans med rödlök och aubergin för att rostas i ugnen.

Hade redan på morgonen tagit fram 7 stycken större kycklingvingar som nu hade legat hela dagen i sina kryddor.

  Räknade med att detta skulle vara i ugnen i ca 30 minuter.

  Maten blev precis i min smak.

Nu var det bara att sätta oss ner och koppla av framför TV,n några timmar.'

Robinson och Kockarnas Kamp var det jag väntade på,  var även tvingad att kolla på Bonde söker fru eftersom det inte fanns något annat att se mellan 21 och 22.

Men nu var den äntligen dags för kvällens  förväntade skrattfest.

Ja nog blev det skratt.  Samtidigt blir jag så trött på Tom som inte kan hålla truten, han vill hela tiden ta över fast det är Jerka som är den duktiga.  Samma i den andra buren, tror nog att Cecilia tänker efter lite men samtidigt när Janne   får in en poäng så vill Cecilia inte ta detta.  Inte direkt samspelta. 

Hade under dessa timmar fått mer och mer ont i min vänstra axel, först kunde jag inte fatta vad denna ilande värk kom ifrån, men kom sedan på att jag hade suttit med Z i knät och dragit päls och detta var nu boven i dramat.

Får hoppas jag kan få sova.


Skulle vara kul att se Cecilia och Tom i samma bur, det skulle nog sluta med slagsmål.

Nej, skämt bara det var en kul kväll och Jerka strålade.

I morgon är en ny dag och en ny omgång med bloggen.























 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Rehn/Hornesjö - Fredag 26 april 07:49

Ja detta skitväder vaknade jag upp till denna morgon. Natten hade känts så där och det är alltid spännande att kolla av mina värden på klockan         Grönt på ANS i alla fall men resten var väl inte vad jag hade hoppats på.. Hade myck...

Av Rehn/Hornesjö - Måndag 22 april 09:44

Måndag '   Lika kallt även denna dag  Natten kändes bättre än vad den denna morgon visade         Trodde på grönt denna morgon, men det blev orange.  Ja bättre än rött i alla fall. Bara 30 minuters djupsömn denna natt. Tycker att jag ...

Av Rehn/Hornesjö - Torsdag 18 april 09:22

Torsdag   Forstfarande kylig morgon och idag skiner inte ens solen Natten blev så där         Kändes som jag nu var tillbaka på ruta 1 igen. Idag fyller Lasse 81 år och vi ska väl inte fira detta på något speciellt sätt. Fick upp e...

Av Rehn/Hornesjö - Måndag 15 april 09:31

Måndag   Så var det kallt igen.         Så såg det ut efter denna natt.  Fattar inte varför mitt ANS är på rött, tycker att jag känner mig ganska lugn. Idag var det vägning igen eftersom det var måndag och det där med att äta choklad s...

Av Rehn/Hornesjö - Fredag 12 april 08:35

Torsdag             Lite orolig natt med många uppvakningar och tyvärr inte en grön app som jag vill ha. Det var riktig kallt ute idag igen och jag kände så fort jag satte foten utanför dörren att jag frös. Kände inte att vi direkt m...

Presentation

Det ska vara gott att leva

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Gästbok

Skriv gärna några rader när du har varit och hälsat på denna sida.

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards