Direktlänk till inlägg 5 oktober 2023

Torsdag till söndag vecka 40 2023

Av Rehn/Hornesjö - 5 oktober 2023 08:32

Torsdag

 

Natten började bra men snart så var jag vaken med en djävulsk värk i min axel.  Gick upp i mörkret för att leta efter en värksalva, hittade ingen men tog då Alovera Heat lotion istället.  Kände bara att jag måste få sova.

Det tog ett tag men sedan sov jag i alla fall.  Kändes som om jag vaknade precis i en dröm och det var en jäkla röra i denna.  Vi var på landet och höll på med något, helt plötsligt kommer det en massa militärfordon och kör förbi, även en militärhelikopter visar sig.  Jag ropar på Lasse för att han ska komma ut och se, men när han kommer så är det bara en vanlig bärgningsbil som kör förbi.  Jag blir i alla fall nyfiken och går ner för backen för att kolla.  Det är en stor husvagn och en kvinna och man som är sura på varandra, hon vill inte ha husvagnen med sig och tänker inte betala för bärgning.  Jag ser då att det är en marknad längre bort och beger mig dit.  Träffar en kvinna som jag känner och vet att hon heter Maria, vi pratar om allt och  det är inget speciellt som händer.  Ser att det finns ett marknadsstånd där de säljer kött i stora lådor.  Jag går fram och frågar om de har lådor med köttben till hundar och får till svar att det finns och de stora kostar 209 kr och den lilla kostar 109 kr, inser att den stora kan jag inte få in i vår frys utan jag väljer den lilla.  Ser vår granne Sune komma liksom dansande emot oss, han nästan flyger fram på korta steg och knäpper med fingrarna. Han berättar att han har träffat Maria men hon säger att hon inte har pratat med oss och jag tror inte att vi pratar om samma tjej. Virrig dröm som egentligen inte hade någon innebörd

Kollar på klockan som är nästan halv 7 och Lasse säger att han har varit ute med hundarna.

Känner smärtan i armen och inser att den inte är borta som jag hade hoppats.

Känns som en seg morgon

Nu har halva veckans matmeny gått och jag har följt den till pungt och pricka.  Nu är det 4 dagar kvar   på denna meny och det enda jag inte har köpt ännu är ytterlår (som jag inte vet var jag ska hitta) och späck.  Jag vill ha riktigt gammeldags oxrulader och tycker att lövbiff med bacon inte alls är det samma.

Men idag är det planerat att jag ska grädda riktigt tunna pannkakor, så denna smet gjorde jag redan klockan 9 denna förmiddag.

LasseLasse ville till Dollar store så jag passade på att kolla på Willy's efter kött.  Något som jag ville ha fanns inte och jag tänkte först lämna affären men såg att de hade billiga morötter och det går det åt minst 5  stycken om dagen bara. till hundarna. Lika så gott att handla lite annat också när vi ändå var här. 

Ville sen till centrum för att kolla om de hade ytterlår och spräck. 

 Något ytterlår fanns inte och killen i köttdisken sa, att man sällan säljer detta nu för tiden. Men fint innelår fanns det och även späck. 

Hem och satte igång med detta fast det bara är torsdag. 

  fyllde de 12 skivor jag köpt med späck och rullade   och snörade dessa.  Sen fick de brynas i Crockpoten  och sedan gå färdiga på tryckkokaren.  När dessa var färdiga så gjorde jag en gräddsås på skyn och sedan fick de åka in i frysen.. Nu är det bara att ta fram och värma på söndag.

Någon lunch kände jag inte för idag, så Lasse fick ta några mackor till sig. 

Dagen blev mycket seg för mig, orkade i stort ingenting. 

Middagen var även denna dag planerad så vid 17 tiden stölder jag mig vid spisen för att steka riktigt tunna pannkakor. 

  När jag säger tunna så är det inte bara ett ord.  Med många ägg, lite mjöl och massor med smör, då blir det pannkakor i Lasses smak.

Serveras med bacon och lingon. 

Det var tydligen en bra middag att sova på för Lasse somnade i soffan nästan direkt efter maten.

Själv såg jag Robinson i en timme och sedan blev det Hudson och Rex, tror jag gillar den serien mest för den fina hunden Rex. Sen blev det en bra kväll med Alla mot Alla. 

När klockan var 22.50 så säger Lasse "har det börjat", så han hade sovit ganska mycket efter middagen.

Inte i sträck för jag hade bjudit honom på mjölk och bullar vid 21,30 tiden.

Kom i säng vid kvart i 12 och hoppades få sova utan att hosta.


Fredag

 


Det sket sig redan 01.20 då jag vaknade igen och hostade mer än vanligt.  Höll på så fram till strax efter 02, med lite uppehåll till 03 då jag satte igång igen.  Ja inte mycket med sömn denna natt.

Men återhämtningen från dagen var i alla fall okej och låg på plus.

  Syns så väl på både appen och mitt humör när jag vaknar.

klockan 06,56 ljöd mitt SOS larm om att det var brand på Kryddgårdsvägen och bara 340 meter från oss.

Men 07.07 var detta avslutat så det var nog bara ett larm som gått igång. Skönt kändes det.

Denna dag var det en del på agendan.

Klockan 11.30 åkte vi iväg i vår blåa bil till Bilia i Segeltorp för att byta denna mot en ny svart pärla.

Det var en hel del med nyheter på denna bil fast vi hade det mesta på den gamla, så säljaren gick igenom allt innan vi åkte därifrån.

På hemvägen stannade vi och tankade för 1000 kr.

Parkerade på en plats utanför huset   innan Lasse åkte till garaget för att ta ur de tunga vinterdäcken och lägga dessa på plats.

Sen ville Lasse köra bilen lite så han ville åka till Biltema. Egentligen kände jag inte för att följa med för jag var så trött denna dag att jag nästan tog snedsteg, men jag hängde med ändå.

När vi kom hem så stöp jag i soffan för att få vila mig någon timme innan hundarna skulle få sin mat.

Kände mig i alla fall lite piggare när jag hade fått vila denna timme.

Tur var väl det, annars hade jag inte orkat ställa mig vid spisen för att gratinera hummer.

Men nu satt vi i alla fall vid bordet och åt denna delikata middag.

     


Nog syntes det att det var gott, för inget fanns kvar på tallriken.

Lasse bjöd sedan på en   irish coffee som efterrätt.

Slötittade på Idol och sedan fick det bli Frost till strax efter midnatt.


Lördag

   


Natten blev lika dålig som gårdagen och jag känner mig precis lika trött som igår.

Sitter vid frukostbordet och det stora trädet utanför oss som vi har bett kommunen att ta hand om de senaste åren svajar i vinden.  De säger att det utgör ingen risk för någon så det ska få växa.

Själv känner jag en stor olust när jag ser detta.

Lasse försvann ganska tidigt till garaget för att göra om lite för att få plats med de stora vinterdäcken.

Själv var jag för trött för att gå och hjälpa honom, men gick ändå dit lite då och då.  Men trötthet och kyla hör ihop och visst var det kallt ute, men för mig var det som is i hela kroppen.

Klockan hann bli närmare halv 1 innan vi kom iväg till affären.  Det enda jag skulle ha idag var bordsvatten och ananas, så det fick bli Lidl.  Blev nog lite mer för under en 200 kom jag inte. 

När vi kom hem igen så ville Lasse fortsätta i garaget och jag tyckte att det såg så fint ut med att solen visade sig, så jag satte mig ute med hundarna, men insåg snart att det var alldeles för kallt för att sitta stilla.

Gick in och la mig i soffan och kollade på gårdagens Idol som jag hade sett en del av, men inte allt.

Vid 15 tiden kom Lasse in igen och jag sa att jag tänkte vila 1 timme innan hundarna skulle få sin mat.

Men då ringde min mobil och det var en av våra döttrar och det kändes roligare att prata än att sova.

Så när klockan var strax efter 4 så var det dags att avsluta samtalet och ge hundarna mat.

Dagen fortsatte fram till 18 innan jag påbörjade middagen.

  Bakade ut pizzadegen och fyllde på med tomatsås, ost, skinka, bananer, ananas och fetaost.  Sen var det bara att be Lasse att duka och jag satte in denna i ugnen  för att gå den gräddad   och se fin ut.

Så snart var det dags att placera oss vid matbordet och ta vår första tugga     

  Det blev den bra middag och Lasse hade valt vinet som han tycker är bland det godaste vita som finns.  Själv föredrar jag rött.

Fanns inte så mycket att se på TV denna kväll och det gör att jag gärna intar soffhörnan och som jag bara säger, vila ögonen lite.  Detta innebär att när jag är så här trött så somnar jag.

Hade gott sällskap för i fåtöljen satt även Lasse och sov.

Klockan 22.30 gick vi upp och intog sängen i stället.


Söndag

 

Vaknar och inser att klockan har passerat halv 7 och tänker, vad härligt idag kommer appen att visa helt grönt.

Men inte allas.  Det var istället helt rött och det kunde jag sedan förstå när jag läste av den.

 


Det såg väl inte alls så dåligt ut, bättre djupsömn än de stå senaste nätterna, massa REM-sömn men sen 1.13 i avbrott.

Men insåg att jag hade somnat redan kvart över 9 i soffan och klart att det då blir en konstig natt eftersom det är de 4 första timmarna som räknas.   Fick som vanligt lite tips på appen, som jag alltid får när det blir ett sämre utslag.

  Ja ja, kul med tipsen, men vila efter alla dessa timmar kändes lite konstigt.

Även hundarna verkade trötta idag så Lasse kunde ta det lugnt innan han gick ner för att släppa ut dem för deras morgonkiss.

Vill att Lasse ska låta de vänta lite när de ändå är tysta och inte verkar ha bråttom, för snart är det vintertid igen och då kommer de ju att tro att klockan är mer än vad den är.

Z hade hittat en liten solstrimma på köksgolvet   och naturligtvis lagt sig där. 

Efter ett par timmar kommer jag ner i köket och då har solens strålar infunnit sig ordentligt och där ligger    Z och sover så djupt att hon inte ens märker att Lasse kliver över henne. 

Njutningen är fullkomlig. 

Passar på att skala några potatisar till kvällens middag. 

Hade behövt vara ute under dagen, men det var så isande hålla vindar som min kropp inte klarar av. 

Lunch blev det på pizzan som var kvar sedan gårdagen. 

Ville inte bara sitta stilla så gjorde en inventering i kyl och frys. 

Bestämde mig för att ta all mat som jag har frusit in för att äta för hamna i hundarnas frys. 

Tycker det är svårt att laga mat bara åt 2 personer, men har nu de, senaste veckorna varit duktig på att ta vara på rester redan dagen efter och så får det bli i fortsättningen.  Har även skrivit veckomeny de 4 senaste veckorna och följt dessa. 

Hade öppnat en stor burk ananas till pizzan och nu ville jag göra av med den och det var inte så svårt när det fanns både grädde och smör hemma.  Så det fick bli en paj   till Lasses glädje. 

När denna var klar så var det dags att börja med kvällens middag. 

Även denna visste jag att Lasse skulle gilla. 

Riktiga oxrullader med späck och gräddsås. 

   

Det var ett tag sedan denna rätt stod på menyn. 

Lasse satt alldeles tyst och åt.  Var tvungen att fråga om det var något fel på maten, men han ville  njuta av smaken och tystnaden. 

Ja att det var gott tyckte även jag och åt lite mer än vad jag är van med. 

Pajen fick vänta med att komma på bordet tills middagen hade sjunkit. 

En liten bit ned grädde fick jag i mig. Lasse lyckades att backa. 

Kvällens höjdpunkt på TV var Lasse Berghagen. 

Sedan avslutades kvällen med Wallander. 

I morgon är det måndag igen



















 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Rehn/Hornesjö - Fredag 26 april 07:49

Ja detta skitväder vaknade jag upp till denna morgon. Natten hade känts så där och det är alltid spännande att kolla av mina värden på klockan         Grönt på ANS i alla fall men resten var väl inte vad jag hade hoppats på.. Hade myck...

Av Rehn/Hornesjö - Måndag 22 april 09:44

Måndag '   Lika kallt även denna dag  Natten kändes bättre än vad den denna morgon visade         Trodde på grönt denna morgon, men det blev orange.  Ja bättre än rött i alla fall. Bara 30 minuters djupsömn denna natt. Tycker att jag ...

Av Rehn/Hornesjö - Torsdag 18 april 09:22

Torsdag   Forstfarande kylig morgon och idag skiner inte ens solen Natten blev så där         Kändes som jag nu var tillbaka på ruta 1 igen. Idag fyller Lasse 81 år och vi ska väl inte fira detta på något speciellt sätt. Fick upp e...

Av Rehn/Hornesjö - Måndag 15 april 09:31

Måndag   Så var det kallt igen.         Så såg det ut efter denna natt.  Fattar inte varför mitt ANS är på rött, tycker att jag känner mig ganska lugn. Idag var det vägning igen eftersom det var måndag och det där med att äta choklad s...

Av Rehn/Hornesjö - Fredag 12 april 08:35

Torsdag             Lite orolig natt med många uppvakningar och tyvärr inte en grön app som jag vill ha. Det var riktig kallt ute idag igen och jag kände så fort jag satte foten utanför dörren att jag frös. Kände inte att vi direkt m...

Presentation

Det ska vara gott att leva

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Gästbok

Skriv gärna några rader när du har varit och hälsat på denna sida.

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards