Direktlänk till inlägg 12 oktober 2023

Torsdag till söndag vecka 41 2023

Av Rehn/Hornesjö - 12 oktober 2023 07:27

Så var det torsdag igen

 

 

Grönt på appen känns alltid bra, men aktivitet och steg var ändå under all kritik.

Vaknade redan strax efter 5 och det gick bara inte att somna om, men jag höll mig i alla fall kvar i sängen fram till strax efter 6 då Lasse steg upp för att gå ner och rasta hundarna.

Lasse skulle till Skärholmen och hoppas få hjälp med sin hörapparat.

Men först skulle jag se på både Hem till Gården och Glamour innan hundarna fick sin mat. 

Qling blir mer och mer senil för varje dag.  Maten kollar han på men verkar inte förstå att han ska äta innan jag ger honom första tuggan från min hand.  Samma med vatten från hund skålar, han bara tittar på skålen sen vill han ut och dricka från vattenpölar.  Samtidigt visar han en sådan enorm glädje  och springer efter oss och viftar hela tiden på svansen.  

Han blir 15 år den18:e denna månad och jag vill så gärna att han ska få uppleva denna dag. Samtidigt vet jag att vi bara kan känna lycka varje morgon när han möter oss i trappan och vet att han snart troligtvis ligger kvar i sin korg och vi måste ta ett beslut.

Satt och lyssnade på direktsändningen av målet om Tove och hennes förövare Johanna och Maja.  Livstidsdomen de hade fått och överklagat visade sig nu vara ett faktum för Maja som blev friad eftersom det inte fanns några klara bevis på att hon varit med om själva mordet. Tur för henne att det inte var jag som satt i domstolen, för jag tror inte på ett enda ord som denna tjej säger.  De båda har tillsammans tagit en ung flickas liv och förstört för så många och då ska man straffas ordentligt.  Men det är bara mina ord och de räcker inte långt.

Tog en lunch på resterna från tisdags innan vi skulle iväg 


Klockan 12.30 var vi I Skärholmen  för  att  Lasse skulle få hjälp med den trasiga hörapparaten.  Den skulle nu skickas iväg för att lagas. Det skulle ta ca 2-3 veckor  innan den kom tillbaka.  Lasse måste ha en i varje öra så han fick en låneapparat som de justerade in till honom.

Vi gick en liten promenad i Skärholmen, men jag tycker inte att det är kul längre, kan inte slappna av när jag är bland massa folk.

Sedan hem igen  för  att släppa ut hundarna.  Även vi själva satte oss ute  så länge solen var framme. 

Sen hände det inte så mycket mer innan den enkla middagen stod på bordet

 

Fick bli korv även idag men idag som stroganoff och det är i alla fall ganska gott.


Kvällen fortsatte sedan som vanligt framför TV med mycket Robinson.  Sedan ett program om kvinnor som blivit sol och vårade på Tinder. 

Avslutades med skratt eftersom Janne och Cecilia underhöll oss i Alla mot Alla. 

Hoppas kunna somna, men känner redan nu att natten kommer att bli jobbig. 


Fredag

 

  

Blev som jag trodde, min förbaskade både arm och hosta irriterade mig. 

Men det var ändå inga större avbrott och både djupsömnen och remsömnen var okej.

Som vanligt vaknar man upp med att se på mobilen att det har varit skjutningar och denna gång i Tullinge.

Lasse ville till centrum och då passade jag på in på Lidl för att köpa hamburgare och bröd. Kände för att grilla hemma och sitta ute lite. 

Ser lite ut, men det var varsin 90 grammare. 

 

Kollade på kul vad dessa kostade mot att man äter dessa på ett gatukök. 

Med precis samma ingredienser blev det dyrast på Sibyllas där de tar 119 kr, på Max och Mc Donald kostade de bara ca 35 kr  och med mitt inköp av Scans hamburgare och Pågens hamburgerbröd kostade våra 15 'kr styck. 

Så när jag ser detta kan jag förstå att det är inte billigt att äta sin lunch ute varje dag. 

Zlatan var som en hök på Qling för att slicka honom i munnen och Qling visar då att han verkligen njuter av detta. 

Idag var en sådan dag som var jobbigt rent psykiskt gällande Qling.  Den livsgnista som finns hos honom övervinner hela tiden tanken på att låta honom somna in. Så fort han ser mig ta i ett koppel så går hans svans och han visar en sådan glädje, men samtidigt så blir det många stopp där han fastnar i ett fryst läge och bara står och tittar rakt ut i tomma intet. Idag förstod han inte heller att han måste äta och det är alltid jobbigt. Hur man dricker vatten ur en skål är något som har troligen har glömt, men dricker gör han ur allt han hittar utomhus.


Dagen gick långsamt krypande fram till middagen som idag var kyckling på min meny.

 

Det blev en enkel middag med friterad innerfilé av kyckling, nudlar, vitlökssås och sötsursås.

Men det enkla är oftast gott .

Sedan fortsatte kvällen med Idol och fick avslutas med Frost.

När vi sa godnatt till hundarna så låg    Zlatan tätt intill sin storebror Qling.

Kom i säng efter midnatt.


Lördag

 

Så sitter vi vid frukostbordet och klockan är bara strax efter 6.

  Lasse har varit ute med hundarna på tomten och det känns fortfarande som natt.  Alla husen ligger tysta och nedsläckta.

Hundarna är också trötta vid denna tid och stör oss inte vid frukosten.

Kollar extra på Qling och känner den där inre oron i kroppen.  Han ligger utsträckt på hallgolvet, de andra hundarna rör sig. Lasse går ut i hallen och öppnar dörren, direkt är Qling på fötterna med viftande svans och vill ut. Att vara ute verkar vara det som han gillar mest nu.

 Så är livet med gamla hundar och fast vi varit med om detta i 50 år (har haft lyckan att alltid få behålla våra hundar tills de blir gamla) så blir man inte van med att behöva ta farväl. Vi kom iväg tidigt till Kungens Kurva för att handla. Först till systemet för att handla en flaska Cava till kvällens middag.

Sen till Öb för hundmat och lite annat.  Sedan till Plantaget för ved och även en liten tur till Hallunda och Lidl.

Allt fixat på ca 1 timme.

Hem och stannade ute och snackade med grannar, det blir mycket snack om allt som händer nu. Alla känner sig rädda och vi är glada för att vi i alla fall är samma gamla gäng som bor i våra hus sedan 50 år tillbaka.

Vädret var inte det bästa, men solen sken i alla fall.

Gjorde bara varsin macka med kycklingen som var kvar sedan gårdagens middag

   


Lasse kände för ett  glas vin och det var vi värda.

Sedan vid 2 tiden var vi båda trötta och slog oss ner framför Tv:n för att vila lite.  Lasse somnade och jag satt och kollade på TV när hundarna helt plötsligt började skälla, tyckte att jag hade hört en svag knakning på dörren och tänkte det är nog Per.  Lasse vaknade till och gick ut genom vardagsrummet för att släppa in Per. Men det var två gulklädda killar som skulle byta vår elmätare.  Men det gjordes ju för 2 veckor sedan och sedan efter en vecka var det en annan kille från Elverket som gjorde en kvalitetskontroll. Så vad dessa gjorde här det fattade i inte. Nu visade det sig att dessa visste inte att våran var klar.  Undrar hur de jobbar när de i samma företag inte vet vad den andra gör-

Nu var vi i alla fall pigga och på gång igen.

Dagen fortsatte en hel del framför Tv:n fram till middagen som idag var scampi i riskorg .

Lite att göra inför en sådan middag.  Räkor som skulle skalas och sedan friteras i en smet som jag också måste göra. Sen skulle även rispapperet friteras och allt ville jag göra så att det skulle kunna serveras varmt.

Det klaffade rätt bra och snart kunde vi sätta oss till bords.

     

Annorlunda middag men vi gillar detta och allt var gott, men lite väl fett för mig. 

Jag avslutade kvällen med en gammal Johan Falk.  Lasse hade redan gått upp till vårt sovrum när jag sa gott natt till våra hundar.  Qling hade gått in och lagt sig på toagolvet och sov så hårt att han säkert inte märkte att jag klappade om honom.  Kunde inte riktigt slappna av när jag sedan hade lagt mig.  Tänkte mycket på när Olga slutade sina dagar just på detta golv.  Natten kändes som den inte skulle bli bra.


Söndag

 

  

Som synes så var det svårt att komma till ro.  Men sedan fick jag i alla fall en bra djupsömn.

Men jag kände i alla fall att det var svårt att släppa tanken på Qling. Vid 2 tiden skällde Zlatan till och Lasse var på väg att gå ner och kolla, men han slutade direkt och jag bad Lasse att inte gå ner och störa dem.

Vi somnade om båda och jag vaknade inte förrän klockan var halv 7.

Lasse började direkt att prata om vad vi skulle få i Qling, men det är svårt för han har helt slutat att äta och dricker bara det vatten som finns ute och inte ur några skålar.

Jag sa att jag trodde att han hade somnat in denna morgon och gjorde Lasse beredd på detta.  Men han mötte oss i trappan som vanligt med en viftande svans.

Jag pratade med en som både är gammal veterinär som jag känner sedan gammalt och han har även jobbat med människor med demens och han berättade att det är ingen skillnad på ett djur och en människa och när demensen har gått så långt att de inte längre förstår att de ska äta och då slutar det med att de själva svälter sig till döds.  

Fick lära mig något nytt som jag tidigare inte hade förstått när man säger att "hen" dog av sin Demens. Jag har då alltid sagt att det kan man inte dö av. Men det är tydligen alltid den bakomliggande sjukdomen som har släkt dennes liv.

När hundarna fått sin mat så satt jag och tyckte mest synd om mig eftersom armen väckte och jag kunde knappt röra den. 

Men fan så här vill jag inte känna och sätta igång och förbereda kvällens middag kunde jag nog.  Skära kött med höger hand är inte det lättaste, men det gick till slut och nu låg det i grytan för att brynas.

 


Köttet som jag hade köpt på Willys var verkligen fint och jag blev förvånad av att köttbiten var nätad. 

  

När de hade brynts så skulle alla kryddor, vin  mm ner i grytan.  Sedan fick det jobba vidare och efter ca 30 minuter så var köttet perfekt och så mört.  Nu skulle fläsket stekas och köttet separeras från buljongen och sedan skulle allt tillbaka i grytan Nu var den verkligen mustig och hade en helt otroligt god smak.  Bara att låta denna vila nu till kvällens middag.

I denna gryta är det högrev, rökt fläsk, lök, vitlök, champinjoner buljong, rödvin, timjan, lagerblad, svartpeppar och salt.  Lite vetemjöl för att reda såsen.

När jag ändå var igång så passade jag på att baka lite mer kakor och idag fick det bli sega honungskakor med flingsalt.

   

Passade bra att jag hade bakat denna förmiddag för Per skulle komma över och hämta böcker och normalt brukar det bara finnas kaffe hemma, Men idag kunde jag duka fram   bröd till fikat. 

Vädret var så fint men kallt, men jag satte mig i alla fall ute ett litet tag tillsammans med hundarna.

Sedan blev det även en tur till centrum för vi behövde både mjölk och fil.  Hittade även fint fläsk och fin kalvfärs så nu ska jag snart sätta mig ner och planera nästa veckas meny..

Hände inte  så mycket mer innan middagen serverades

 

Maten blev precis så god som jag hade hoppats..

Samma vin I grytan som i glaset.  Toppen när en flaska räcker till både mat och dryck.

Kände mig ganska nöjd med dagen, visst hade det varit bra om jag hade rört mig lite mer eller rättare sagt fått lite flera steg.  

Kvällens TV blev nya Solsidan och sedan fick den avslutas med en gammal otäck Wallander.

Klockan hann precis passera 12 slaget när jag stängde av min mobil.

I morgon är det ny dag och ny vecka

























 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Rehn/Hornesjö - Fredag 26 april 07:49

Ja detta skitväder vaknade jag upp till denna morgon. Natten hade känts så där och det är alltid spännande att kolla av mina värden på klockan         Grönt på ANS i alla fall men resten var väl inte vad jag hade hoppats på.. Hade myck...

Av Rehn/Hornesjö - Måndag 22 april 09:44

Måndag '   Lika kallt även denna dag  Natten kändes bättre än vad den denna morgon visade         Trodde på grönt denna morgon, men det blev orange.  Ja bättre än rött i alla fall. Bara 30 minuters djupsömn denna natt. Tycker att jag ...

Av Rehn/Hornesjö - Torsdag 18 april 09:22

Torsdag   Forstfarande kylig morgon och idag skiner inte ens solen Natten blev så där         Kändes som jag nu var tillbaka på ruta 1 igen. Idag fyller Lasse 81 år och vi ska väl inte fira detta på något speciellt sätt. Fick upp e...

Av Rehn/Hornesjö - Måndag 15 april 09:31

Måndag   Så var det kallt igen.         Så såg det ut efter denna natt.  Fattar inte varför mitt ANS är på rött, tycker att jag känner mig ganska lugn. Idag var det vägning igen eftersom det var måndag och det där med att äta choklad s...

Av Rehn/Hornesjö - Fredag 12 april 08:35

Torsdag             Lite orolig natt med många uppvakningar och tyvärr inte en grön app som jag vill ha. Det var riktig kallt ute idag igen och jag kände så fort jag satte foten utanför dörren att jag frös. Kände inte att vi direkt m...

Presentation

Det ska vara gott att leva

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Gästbok

Skriv gärna några rader när du har varit och hälsat på denna sida.

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards