Direktlänk till inlägg 26 oktober 2023

Torsdag till söndag vecka 43 2023

Av Rehn/Hornesjö - 26 oktober 2023 07:53

Torsdag

 


 

Som vanligt lite väl lite djupsömn och minus på ANS, fast ändå grönt så jag får väl vara nöjd med denna natt.

Killarna var lite oroliga och gnydde en del som gjorde att Lasse fick springa ner ett par gånger för att tysta dem.

Vaknade klockan 04.55 och gick upp på toa, när jag kom tillbaka till sängen så såg jag att Lasses sida var tom. Själv hade jag inte hört något från hundarna, men tydligen hade Lasse gjort detta och gått ner och lagt sig i vardagsrummet.

Slumrade till ett tag och vaknade igen av att jag hörde Lasse släppa ut hundarna och nu var klockan i alla fall över 6.

Hoppas kunna få ett lite lugnare liv än detta med att hålla hundarna från varandra med en massa grindar och dörrar.

Nu får vi se om vi kan fortsätta att följa menyn, men klarade detta i alla fall de första dagarna i veckan.

Började i alla fall med att vispa till en pannkaksmet.  

Kollade på mina program medan Lasse borstade igenom Åberlix. 

Ville upp till NetoNet för att kolla om de hade något förslag på vad jag kan göra för att inte vreden på vår spis sätter på spisen bara man nuddar dem.  Har hänt flera gånger att jag upptäckt att plattan är röd fast den inte blivit använd.  Får alltid tänka på att det inte finns något på spisen som kan ta eld om hundarna skulle hoppa upp och komma åt knapparna. 

Men de hade inget att erbjuda men jag fick ett telefonnummer till Cylinda för att kolla med dem.

Men det blev nobben även där. De enda de hade var spisskydd för att inte barn ska komma åt plattorna, men de skyddar ju inte vreden.  

Lasse fick en snilleblixt och påbörjade ett projekt 


Egentligen skulle jag inte behövt handla, men blev sugen på att köpa ärtsoppa. 

Lasse var med på detta men ville då ha en liten flaska punsch. Hade egentligen ingen lust att bege oss till Maxi bara för lite ärtsoppa, men ville Lasse köpa punsch så var det lika bra att ta detta varuhus. 

Men det fanns ju annat som jag kanske kunde handla, bland annat salamin som jag lämnade tillbaka igår bara för att jag inte kunde få den gratis, som det stod.  När jag hade plockat ihop alla mina saker som vi skulle ha så blev det en tur till där salamin låg. Det stod en tjej och höll på med varor så jag passade på att fråga henne om hon kunde hjälpa mig med att få in länken gällande dessa gratisvaror, för fast jag gör som man ska så får jag inte upp länken.  Hon kunde inte men ropade på en kollega som kunde detta, men inte heller hon lyckade och jag gav upp och gick och hämtade korven och blippade den,  när jag lägger den i korgen så kommer den ena tjejen fram till mig och säger att "du kan inte ta denna korv", du måste vänta på att ladda ner länken".  Blir helt förvirrad, har blippat den och det står 20 kr på scannern. Frågar om jag inte får köpa denna,  tjejen svarar " inte denna vecka".  Jag tar mina varor och går mot kassan och hade nästan hoppats på att det skulle komma någon för att kolla i min korg.

Kommer att spara mina Ica pengar på kontot tills det blir Öland, för där finns inget annat alternativ.

Som vanligt blev det lite annat som vi handlade. 

Åkte hem och jag fixade en lunch på rester sedan  gårdagens middag. 

 

Som vanligt var resterna godare dagen efter. 

Eftersom vi hade missat en del av Alla mot Alla i går så satte vi oss för att se detta. 

Sen fortsatte Lasse med sitt byggprojekt och snart var det klart att provas.

    Detta fungerade perfekt, men det hade varit bättre om det hade varit i stålfärg eller brunt, men mycket bättre än ingenting.


När klockan var 4 och hundarna skulle få sin mat så kommer jag på att någon ärtsoppa köptes det aldrig.  Kände mig ganska besviken eftersom det idag bara skulle blir pannkaka med sylt och det är inte något som står högst på listan gällande middag för mig.

Men att ta fram bilen igen bara för detta var inget alternativ. 

Ställde mig och gjorde tunna pannkakor och det fick bli en tråkig middag som jag inte gillar

   

Men Lasse fick både pannkakor, den söta nykokta björnbärssylten och den söta sliskiga punchen.

Slarvade även denna kväll med att ta fram chips och dip som jag åt som middag.

Blev lång tid med Robinson och sedan om tjejerna på Tinder som blivit lurade.

Avslutade kvällen med den jättebra  Alla mot Alla som fick avsluta denna dag.


Fredag

 


Kändes nästan som en repris på gårdagens natt, men fick mer djupsömn.

Hade en del på agendan denna dag, men först var det frukost, hundarnas mat och min Hem till Gården innan vi skulle kunna komma igång med dagens aktiviteter.

Jag ville till Dollarstore för att handla lite godis till hundarna.  Sedan in på Willys för att köpa morötter, även detta till hundarna.  De hade extrapris på Gevalia, så det blev 2 paket kaffe också.

Men något mer skulle jag inte behöva.   

Hem och gjorde i ordning köttfärsen till kåldolmarna som jag hade tänkt att göra på den frysta kålen. Upptäckte att det bara fanns 4 ägg och 2 skulle jag ha nu  och sedan 2 äggulor till middagens hummer.  

Detta blir första gången jag gör detta och det ska bli spännande att se vad som händer.

Tog fram kålen och la denna i en skål med kallt vatten i ca 20 minuter, sen var det bara att ta av varje blad hur lätt som helst och utan att bränna fingrarna av mig som jag annars gör och även att de gärna då ramlar sönder när man ska ta det försiktigt.

  Jag la sedan tillbaka alla bladen i vatten igen medan jag kokade gröten   och stekte   löken.  Hade bara rödlök hemma, men det fungerar lika bra.

Sen skulle dessa rullas och det gick lätt som en plätt.

  Det blev 12 normalstora och 4 mindre.

Dessa fick sedan stå inne i ugnen i 45 minuter. 

Blev en enkel lunch på de få pannkakor som fanns kvar 

   

Efter detta så var det bara att ta fram bilen för att åka till centrum och köpa ägg. För utan ägg på morgonen vill varken vi eller hundarna vara. 

Kände mig trött och seg resten av dagen, så det blev en del TV tittande från soffhörnan.

Kvällens middag skulle bli gratinerad hummer

   


Hummern såg så fin ut. Men det var inte speciellt mycket kött i den och det är tur då att den ska gratineras med annat godis tillsammans med köttet. 

Idag blev det champinjoner, vitt vin, vitlök, grädde och parmesan i denna röra.

Glömde helt bort att ta en bild på dem innan vi skulle äta, men det blev inte mycket kvar i alla fall

   

Ingen textning även denna fredag på Idol, men kollade ändå 

Slog om till Frost och såg denna istället.

Somnade till några gånger, men såg det mesta.


Lördag

 

 

Ingen natt att skryta om. Vaknade före 3 och hade jättesvårt att somna om.  Både Lasse och Yra snarkade och jag kunde inte koppla av.  Förstod att det skulle lysa rött på appen denna morgon.

Kollade som vanligt på min mobil innan jag steg ur sängen och just denna morgon blev jag så ledsen när jag läste om en flicka och pojke på 15 år som blivit påkörda av en drogpåverkad bilförare som sedan hade smitit.  Pojken dog och flickan blev allvarligt skadad.  Fan att vissa ska få förstöra ett helt liv för andra.


Som vanligt var det något som fattades och Lasse ville ha ÖB:s pepparkakor, så det fick bli en tur dit. Passade på att även köpa en flaska glögg där inne.  Lasse skulle ha en hake till grinden och det fanns ingen där på Öb så vi fick gå in på Jula för att köpa denna.  Tog en tur bara på kul in på deras outlet, hittade en del saker till gravarna och så ser jag en vin dunk i en låda bland massa andra saker och det är en     5 liters Herreljungaglögg för 19 kr. Detta kan man vara inte låta bli och bäst före 11/11 skulle vi nog kunna hitta lite att göra med denna. 

Hem och kunde inte låta bli att kolla vad en sådan kostade   och tycker att det är ganska konstigt att de kan sälja en sak i den prisklassen för 19 kr bara för att det är kort datum, men bra för mig.

Nu var det dags för en lunch i solen.  Lasse tände grillen och jag plockade ut allt för att grilla varsin hamburgare

 

     

Tyvärr fick vi flytta in och sätta oss framför Tv:n och äta vår hamburgare för det var mycket kallare ute än vad vädret visade.

Det blev även den del storslalom denna dag och det är alltid kul.

Helt plötsligt så slog det till och började värka i min hals och även en svag huvudvärk. Blev alldeles slut i hela kroppen och det var bara att lägga mig till ro framför Tv:n och försöka att inte tänka på detta.

Hade i menyn planerat att det skulle vara varma mackor denna kväll, men Lasse blev sugen på "julskinka" så jag tog fram skinkan vi hade köpt häromdagen och griljerade denna .

Så det fick bli detta 

 

Skinkan var jättegod och saftig och med den rätta fettkanten.

k    

Kunde inte låta bli att doppa varsin macka i spadet som fanns i förpackningen och det är bara så gott fast det inte var rätt bröd .  I morgon ska jag skära upp skinka med maskin så det blir lite snyggare skivor, men idag fick det bli på detta vis.


Sedan blev det lite   varm glögg pepparkakor.

Glöggen var verkligen i min smak, frisk och inte ett dugg söt.

Kvällen fortsatte framför TV och det enda som fanns att se var egentligen Johan Falk, men jag kände mig lite vissen så ville jag se denna från sängen ifall jag behövde sova.

När vi kom upp så hade klockan hunnit närma sig 22.30 och jag fortsatte att kolla. Lasse somnade direkt och när klockan är ca 23.45 och det var som mest spännande så vaknar Lasse och stänger av Tv:n och samtidigt säger han "jag orkar inte se mer", men han hade ju inte sett något av detta och jag blev ganska förvånad att han stängde av. Men orkade inte börja gnälla utan drog istället täcket över huvudet och bestämde mig för att sova.

Har sett den tidigare och visste på ett ungefär hur den skulle sluta.


Söndag

 

     

Natten blev bra.. Klockan 05,00 så vaknade Åberlix och påkallade att han ville ut.  Inget konstigt med detta eftersom för honom var klockan 6 och inget annat och då vill han alltid ut.

Får hoppas att vi kan få in dem i rätt tid snabbt.

Sitter som vanligt vid frukostbordet och kollar ut på våra småfåglar som verkligen visar att det gillar den mat de får av oss.  Lasse hade köpt en stor på jordnötter, men de smakade inte ett dugg och det berodde nog på att de var osaltade. Han ville inte ha denna och jag själv äter inte jordnötter så jag blandade denna påse med lika mycket havregryn och mixade till nästan som mjöl. Talgoxarna nästan slåss om att vara först vid matbordet och helst vill de inte dela med sig utan ska sitta i skålen helt ensam och äta.  Blåmesen är snällare och  gärna in flera av sina kamrater.  Skatorna vill ha stora bitar så de bara tittar ner i matbordet och flyger därifrån. 

Kul är det i alla fall att ha dessa utanför fönstret.

Tog fram min skärmaskin för att skära upp skinkan i skivor och fick den där otäcka klumpen i magen när jag gjorde detta.  Kom bara över mig när jag tänkte på vad glad pappa hade blivit om jag hade ringt och sagt "vill du ha några skinkmackor"

Vi slog oss ner för att kolla på storslalom, men det blev oväder och man visste inte om det skulle kunna fortsätta, så vi tog en titt  på Solsidan som vi missat. 

Tog oss några skinkmackor och jisses så gott det är med skinka  i min smak.  

Känns jobbigt att bara sitta inne och Lasse ville ha russin så vi tog en tur till centrum bara för att göra något. Hade gärna tagit en ordentlig promenad men just nu mår inte min kropp så bra.  Det är även Cockerpromenad idag, men det lockar inte längre.

Idag kom det även ett sms   om att vi nu kan få hämta hem Qling igen.

Vet inte varför men jag bröt nästan ihop och alla minnen överväldigade mig men bara med sorg.

Vet inte om det är omslag i vädret på gång men mina leder värker hela tiden och det gör att jag inte kan göra det jag vill.

När klockan var 15.15 så var Z helt förtvivlad över att hon inte hade fått sin mat, men naturligtvis var detta inte så konstigt eftersom hennes egen klockan sa att klockan redan hade passerat 16 och hon vet vad hon vill när det gäller mat.  Vi lyckades i alla fall hålla ut till klockan var 15.45, trotts hennes tjatande.

Hoppas kunna skjuta allt en timme framåt i morgon.

Idag var det planerat att det skulle bli något med skinkan, men det kändes inte alls kul att bara äta skinka en hel dag.

Fick för mig att göra en kycklingrätt och använda glöggen,  fem liter gör man inte av med så lätt så det gäller att hitta alternativ till att dricka denna varm

   


Gjorde en traditionell Coq au vin på kycklingfilé, fast jag bytte ut vinet mot den alkoholfria glöggen.

Blev riktigt gott och det var kul med kryddorna som gjorde rätten lite sötare.

Kvällen fortsatte sedan med att vi tittade på Lasse Berghagens Sista ordet och det var mycket gripande.

Hoppade sedan över Taeligia eftersom det hade hunnit gå i en halvtimme redan. Får kolla detta i morgon.

Fick bli Wallander som fick avsluta kvällen.

I morgon är en ny dag 































 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Rehn/Hornesjö - Fredag 26 april 07:49

Ja detta skitväder vaknade jag upp till denna morgon. Natten hade känts så där och det är alltid spännande att kolla av mina värden på klockan         Grönt på ANS i alla fall men resten var väl inte vad jag hade hoppats på.. Hade myck...

Av Rehn/Hornesjö - Måndag 22 april 09:44

Måndag '   Lika kallt även denna dag  Natten kändes bättre än vad den denna morgon visade         Trodde på grönt denna morgon, men det blev orange.  Ja bättre än rött i alla fall. Bara 30 minuters djupsömn denna natt. Tycker att jag ...

Av Rehn/Hornesjö - Torsdag 18 april 09:22

Torsdag   Forstfarande kylig morgon och idag skiner inte ens solen Natten blev så där         Kändes som jag nu var tillbaka på ruta 1 igen. Idag fyller Lasse 81 år och vi ska väl inte fira detta på något speciellt sätt. Fick upp e...

Av Rehn/Hornesjö - Måndag 15 april 09:31

Måndag   Så var det kallt igen.         Så såg det ut efter denna natt.  Fattar inte varför mitt ANS är på rött, tycker att jag känner mig ganska lugn. Idag var det vägning igen eftersom det var måndag och det där med att äta choklad s...

Av Rehn/Hornesjö - Fredag 12 april 08:35

Torsdag             Lite orolig natt med många uppvakningar och tyvärr inte en grön app som jag vill ha. Det var riktig kallt ute idag igen och jag kände så fort jag satte foten utanför dörren att jag frös. Kände inte att vi direkt m...

Presentation

Det ska vara gott att leva

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Gästbok

Skriv gärna några rader när du har varit och hälsat på denna sida.

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards