Direktlänk till inlägg 9 november 2023

Torsdag till söndag vecka 45 2023

Av Rehn/Hornesjö - 9 november 2023 08:15

Torsdag

 

 

Blev ingen direkt höjdare till natt.  Började bra fram tills jag vaknade av att jag var alldeles kallsvettig och kroppen vibrerade.  Visste att jag hade drömt och kom ihåg att den hade handlat om en av våra grannar.  Vi skulle åka till Östermalmstorg, men jag visste inte hur man skulle betala på bussen, hade ett kvitto som jag visade chauffören och frågade om det gällde.  Samtidigt säger Lena att hon vill hellre gå för det var inte långt till Stekpannan och hon ville in där för att åta.  Jag var inte alls hungrig och Stekpannan ligger på Söder, så jag ville inte dit.  Men vi började i alla fall gå dit och Lena fick sin mat och jag satt och väntade.  Kollade på väggklockan och tycker att hon är något på fem och känner att jag måste i alla fall ha sovit ett tag. 

Men kollar en gång till på min klocka på armen  och ser att den är 1,43 och jag förstod då att jag hade sett alldeles fel på den vanliga klockan på väggen.

När jag sedan vaknade och kollade på min app så ser jag att jag hade 94 i puls just vid denna tid, så något måste det ha varit som jag tyckte var konstigt eller otäckt.

Men nu var vi på gång i alla fall.   Måste tyvärr ta en tur till centrum men det fick bli en snabbis på morgonen eftersom Anticimex skulle komma mellan klockan 12 och 16.30 så då måste vi hålla oss hemma.

I morgon var även ett besök från Cylinda inbokat och det var en lite jobbigare tid när man har hundar, de skulle komma mellan 8-11, men huvudsaken att de kommer för nu vill jag snart börja baka mina lussebullar.

Tyckte det var lite konstigt att jag inte fått det utlovade SMS så jag gick in på deras servicesida och ser att vår tid är ändrad  till den 23 november, lovar att jag nästan gick i taket.  

Var sedan tvungen att sitta och vara sur fram till klockan 9 då de öppnade och jag kunde ringa.

Tjejen som jag talar med år lugn och samlad och jag känner att det är nog så hon måste vara, för säkert är inte jag den första som ringer och är förbannad.   Hon förstår mig och säger att hon kan tyvärr inte göra annat än att skicka in en arbetsorder och sedan är det teknikerna som bestämmer hur mycket tid de har.  Så det är nog bara att vänta.

Ja inte blev jag gladare för detta.

Gav hundarna mat och sedan satte jag mig ner en halvtimme framför TV för att se dagens Hem till Gården.

Iväg till centrum och sedan hem igen.  Kände att jag måste hitta på något och jag har pappas    lilla behändiga beredare står på bänken. Stoppar ner handen för att ta upp riv skivorna och känner direkt att det hugger till i ett av mina fingrar och blodet rinner. Har tydligen satt fingret i skivan som skivar potatis.

Sätter på kallvatten och sätter handen där under men blodet vill inte stanna och jag känner att jag måste sätta ett förband på detta för att stoppa blödningen.  Inte ett enda plåster hittar jag fast jag vet att det finns en hel låda med allt som har med sårvård att göra, men var sjutton har Lasse ställt denna och han är inte inne så jag kan fråga.

Det fick duga med papper och papper tills han kom in och kunde få fram något som jag fick sätta på fingret.

Bara att lugna ner mig tills blodet stannat.

Bryr mig inte om att använda maskinen utan ställer mig och skalar potatis till kvällens raggmunk.

Riva den vill jag göra senare.

Två tjejer från Anticimex kommer vid halv 2 tiden och ställer ut två behållare med gift.

Blir lite sugen på att använda beredaren och bestämmer mig för att göra lite småkakor.  Min mamma gjorde världens godaste kakor, de var små och smälte i munnen.  Första gången jag skulle göra dessa så använde jag mammas recept och kakorna flöt ut till en enda stor kaka i ugnen, kommer så väl ihåg att mamma skrattade och sa att så där skulle de inte se ut. 

Men det är mammas recept och varför ska inte mina kunna bli som hennes.  Gör bara en halv sats för att prova

och rullar de 25 små söta kulorna, trycker lite lätt på dem så att de blir lite platta och ställer in plåten i ugnen.

Eftersom den egentligen inte går att baka i så måste jag hela tiden hålla koll och vända plåten för att inte få svarta kakor.  Ser direkt hur de växer och blir bara plattare och plattare.  

Ja inte blev de som mammas   utan mer som en större havrekaka, men Lasse var snabbt fram och tog en och sa att de var så goda.

Ja det var ju bra att de i alla fall smakade.

Dagen gick fort fram till 16 då hundarna fick sin mat och sedan tog vi dem på en promenad i mörkret.

Tycker det är så jobbigt med alla löv som blir hala och otäcka och jag kan inte riktigt koppla av på våra promenader.

Kom hem och vi slog oss ner någon timme framför TV innan jag åter tog fram beredaren och satte på riv skivan för att riva potatisen till raggmunksmeten..

Stekte raggmunk som sedan fick stå i ugnen medans fläsket stektes hårt.

  

Tänk att en sån vanlig mat kan sätta igång smaklökarna som denna rätt gör.

När klockan var 21 och vi skulle se på Malou möter Guillou så säger Lasse "får jag ta en kaka".  Själv hade jag helt glömt bort dessa, men går och hämtar burken.. Jag tar själv 2 stycken och de är spröda och goda och smälter i munnen.

När klockan är 23 och jag ska ställa ut burken i köket så upptäcker jag att den är tom, så nog gillade Lasse kakorna i alla fall.

Får nog göra en omgång till.


Fredag

 

  

Somnade bra och vaknade som vanligt vid halv 2 för att gå upp och kissa.

Somnade om och drömde, sov sedan till halv 6 då jag återigen var kissnödig.  Men återgick till sängen och vaknade av att klocka var strax efter 7.  Lasse var redan uppe och hade tagit ut hundarna.

Det bästa på appen den morgon var att jag hade 111% aktivitet i går.

Dagen var planerad ett besök på Citygross för att kolla efter krabba.

Gillar egentligen inte denna affär eftersom det är så stor yta att gå på och det känns i min kropp.

Men det enda ställe där jag får en fin krabba.

  Den såg fin och välmatad ut när killen delade den i affären. Så nu var det vara att hoppas att den skulle vara lika fin när den skulle ätas.

Tog även en tur in på ÖB när vi nu var i Kungens Kurva.

Hade ännu mer planerat denna dag och det var att ställa mig i köket för att göra kroppkakor.

Tänkte göra på 2,5 kg potatis och dessa skulle skalas och det fick Lasse göra medans jag stekte fläsk och lök

  Nu skulle detta bara stå och kallna medans potatisen kokade.

Tyckte det tog en hel evighet innan denna kvar klar och jag kunde få börja med att göra en deg.

  Det blev 34 stycken lagom stora av denna sats.

Nu skulle dessa bara fyllas med ca 1 msk fyllning i varje.   .

Klockan var 14.30 innan detta bak var klart men nu hade alla dessa fått sjuda i ca 10 minuter och de kändes bra.

  Var lite sugen på att smaka på en, men samtidigt så vet jag att när jag har lagat mat så får jag inte ner något förrän efter flera timmar.  Så dessa paketerades i stället med 6 i varje påse, en del blev det 7 i och detta bör vara lagom till en middag för oss två.

Lasse bjöd på en rom och cola och jag satte mig ner för att lugna ner min onda kropp, som nu värkte konstant i både rygg, ben och armar.

När klockan var 18.30 så blev det i alla fall äntligen tid för att stoppa något i magen och det var vår middag.

Varsin liten macka med Chevré är något vi nästan alltid vill ha till våra skaldjur.

   

Klart att det även blev en flaska Proccesco till detta

   Hummern var inte så stor men den var god och det fanns massor med både rom och kött.  

Sen blev det Idol som jag ville se denna kväll, men Lasse ville absolut se Frost så jag var tvungen att byta kanal innan  Idol var slut. Jag upptäckte direkt att denna Frost var en som jag tidigare sett och sa detta till Lasse.  Han ville se den ändå och ville inte höra mig säga hur det skulle sluta. Jag kollade istället på min mobil och ser att efter 10 minuter så sover Lasse och jag känner inte för att väcka honom.

Slog om TV och såg att det var Tilda och Antranik som fick lämna igår.

Väckte Lasse och sa att jag tänkte gå upp och lägga mig.  Han vaknade och gick upp för att se klart Frost från sängen.

Själv tänkte jag sova.


Lördag

 


     


Vet inte varför mina värden blir dåliga på natten och drar ner min ANS.  Var så nöjd med min aktivitet på 120% och tänkte att i natt får jag sova ovaggad,   Men vaknade redan vid halv 1 och hade en konstig ångestkänsla.

Idag fyller våra småttingar Åsa och Pia 49 år och som vanligt känner jag att jag inte räcker till för dem båda när de är deras födelsedag och så har jag känt i många år nu.

Svårt att hinna med dem båda när de bor långt ifrån varandra.

Dagen började med TV för nu är vinter studion igång. 

Lasse filade som vanligt lite på hundarna och jag kom bara inte igång. 

Inte ens handla behövde vi och det gjorde mig ännu mer stillasittande än vanligt. 

Det är inte så här jag vill ha det.  Jag vill vara lika aktiv som jag var för ca 4 år sedan. 

Gick i alla fall ut på tomten och ställde mig vid grillen för att grilla några korvar till lunch.

Tyckte det var kallt och ruggigt så det blev den enda gång på hela dagen som jag gick ut.

intressant var det i alla fall på TV med både skidor, hästar och motorsport.  Blev även lite fotboll .

Så såg dagen ut fram tills det var dags för mig att laga lite middag.

Hade tagit fram köttfärs från frysen på förmiddagen som jag nu bara skulle kavla ut till två lövbitar.

 


Vi funderade båda på vem av oss som fått detta vin, men det var antingen Lasse i april eller jag i maj.

Vinet var i alla fall gott och var perfekt till denna enkla middag.

Kollade på Drömpyramiden och Dobbidoo och Kompani Svan.

Sen blev det sängen med påslagen TV för alltid vill Lasse se något.

Avskyr att lägga mig med vetskap om att dagen har varit dålig, men så blev det denna kväll.


Söndag

 

.



Ingen höjdare till natt.  Vaknade upp flera gånger än vanligt.  Drömde massa konstiga drömmar om pappa och mammas lägenhet.  Tror även att pappa var med, men är inte riktigt säker.

Skrämmande kändes det i alla fall när jag såg allt i svart och vitt på appen.

Ville till Lasses mammas grav, har inte hunnit dit som vi planerat, men idag bad jag Lasse att vi skulle åka på morgonen. 

Vi var ute lite för tidigt för att kunna köpa blommor, men ljus hade vi i alla fall. 

Blir glad när jag ser att busken som mamma och pappa planterade där för massor av år sedan fortfarande är lika fin. 

Vi klippte ner den ganska hårt i våras och var lite rädd att den inte skulle klara sig,  men den var grön och frodig. 

På vägen hem passade vi på att handla lite till kvällen. 

Så skönt att ha allt avklarat innan klockan 11.

Lasse fick några SMS från barnen och sedan ringde Per och ville komma över.  Jag hade inte haft en tanke på att köpa hem något fikabröd och hade bara 3 bullar kvar i frysen, men med dessa och lite pepparkakor så kunde Per i alla fall få en fika.

Han hade med sig en bricka med    olika korv och skinka och 2 stycken starköl till Lasse.

Det var ju även denna dag en massa sporter på TV och vi satt mycket stilla för att kolla.

När fotbollen var igång så bjöd Lasse mig på   öl och korven/skinkan.  Detta behövdes till den stökiga matchen som blev avbruten flera gånger på grund av bråk mm.

Det blev i alla fall Malmö som återigen blev mästare.

Kvällen fortsatte med middag som idag blev    detta. 

Denna rätt går alltid hem.

Kvällen fick sedan avslutas med en gammal Morden i Midsomer.

Så var denna vecka över.

I morgon är det måndag och en ny vecka att ta tag i.























 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Rehn/Hornesjö - Måndag 29 april 09:07

Måndag   Äntligen de grader man vill se på termometern Natten kändes ganska okej         Men enligt denna tabell så hade den varit sämre än vad jag trodde. Skit samma, min känsla är viktigare än vad det står skrivet. När vi sitter v...

Av Rehn/Hornesjö - Fredag 26 april 07:49

Ja detta skitväder vaknade jag upp till denna morgon. Natten hade känts så där och det är alltid spännande att kolla av mina värden på klockan         Grönt på ANS i alla fall men resten var väl inte vad jag hade hoppats på.. Hade myck...

Av Rehn/Hornesjö - Måndag 22 april 09:44

Måndag '   Lika kallt även denna dag  Natten kändes bättre än vad den denna morgon visade         Trodde på grönt denna morgon, men det blev orange.  Ja bättre än rött i alla fall. Bara 30 minuters djupsömn denna natt. Tycker att jag ...

Av Rehn/Hornesjö - Torsdag 18 april 09:22

Torsdag   Forstfarande kylig morgon och idag skiner inte ens solen Natten blev så där         Kändes som jag nu var tillbaka på ruta 1 igen. Idag fyller Lasse 81 år och vi ska väl inte fira detta på något speciellt sätt. Fick upp e...

Av Rehn/Hornesjö - Måndag 15 april 09:31

Måndag   Så var det kallt igen.         Så såg det ut efter denna natt.  Fattar inte varför mitt ANS är på rött, tycker att jag känner mig ganska lugn. Idag var det vägning igen eftersom det var måndag och det där med att äta choklad s...

Presentation

Det ska vara gott att leva

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Gästbok

Skriv gärna några rader när du har varit och hälsat på denna sida.

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards