Direktlänk till inlägg 16 november 2023

Torsdag till söndag vecka 46 2023

Av Rehn/Hornesjö - 16 november 2023 08:13

Så var det torsdag igen

 

   

Vaknade redan strax innan 4 denna morgon och kände att i natt blir det nog katastrof på appen.

Hade svårt att somna om och som vanligt kommer det massa tankar som jag hellre vill fly ifrån.

Men lyckades tydligen efter ca 40 minuter att somna om.

Så nog blev jag  både glad och snopen när jag såg den gröna appen som visade att jag hade haft en ganska bra natt.

Inga tiggande fåglar vi köksfönstret denna morgon och det kändes lite ledsamt.

Var en tidig runda till Willys, mest bara för havregrynen var slut.

Skulle köpa potatis till kvällens middag men den var jättedålig, tänkte då ta en 5 kg påse, men som tur var så var det en som var öppen och jag kollade ner i den för att se vilken storlek det var på potatisen, det luktade källare och var alldeles fuktig, så det blev ingen potatis och åka till centrum kände jag inte för.

Hade dagarna före köpt blodpudding till hundarna och jag frågade Lasse om vi kunde ta den till middag och det var okej. Hade tagit en påse med cocos som låg i en av gångerna, inte något jag hade planerat men kom på att Lasse sagt för någon vecka sedan att han var sugen på kärleksmums. 

Så när vi kom hem så satte jag genast igång med att plocka fram mjöl, socker, ägg, smör, bakpulver, cacao och vaniljsocker.

Lasse kom ut i köket och ser vad jag tagit fram och blir så lycklig. Själv vill jag bara vara i fred i köket.

Det blev som vanligt  en liten lunch med rester från gårdagens middag och även Glamour.

Ute i köket stod kakan på spisen för att svalna och frostningen skulle bara göras, sedan kunde Lasse få sin kaka.

Hade ett trevligt samtal med äldsta dottern.

Dagen fortsatte med i stort ingenting. Hittade en stor kartong från mammas saker med massa garn, så jag satte mig ner och rensade blad dessa och vet inte vad det hände men helt plötsligt så började mitt ringfinger svullna och jag fick snabbt av mig mina ringar.

Dagen försvann i alla fall ganska fort fram till middagen som blev hundarnas blodpudding

  Kan lugnt påstå att det var inte många tuggor som gick ner. Lite bacon blev det i alla fall.  Men någon 10 poängare blev det inte.

Sen blev en massa Robinson och Ondskan innan kvällens Alla mot Alla.

Kände mig ganska nöjd med dagen när jag strax före 23,30 kröp ner i sängen.


Fredag

 

  

En ganska okej natt men vaknade som vanligt vid halv 4 och då tar det ett tag att somna om.

Vaknade sedan strax innan 7 och det kändes bra.

Mitt ringfinger var lika svullet som i går och några ringar fick jag inte på mig.  

Inte nog med att fingret gör ont utan Z skulle som vanligt tigga en godis så fort hon såg mig och hoppade upp och river av skinnet mitt på samma hand som mitt svullna finger.  Detta kändes inte som en bra dag att börja frukosten med.

Hann se Hem till Gården innan vi kom iväg till Kungens Kurva.

Först till systembolaget för lite Cava till kvällen och sedan vidare till Citygross för      havskräftor.

Hade inte tänkt handla så mycket mer är just det jag måste ha till dessa kräftor men när de hade Rostas filé  för 169 kr kg så var jag bara tvungen att köpa en bit.  Hittade en på 700 gram så det är i alla fall minst 2 middagar till oss.

Sen klart att jag hittade lite mer som jag tyckte var bra att köpa hem.

Var hemma redan 10.45 efter att ha handlat klart. Så skönt att bara gå och strosa i en nästan tom butik.

Precis när vi kom hem så hörde dotter Pia av sig och skulle komma på besök vid 12 tiden. 

Så fort jag hade fått detta meddelande slängde jag ihop en deg till att göra Fredriks saffrans snittar med flingsalt.

Kul att få bjuda på något helt nybakat.

   

Det blev både kakor och kärleksmums som smakade som de skulle.

Det blev i alla fall 2 timmar som vi fick tillsammans, inte så ofta vi hinner träffas så det är tur att barnbarnen säljer lotter lite då och då, för då måste vi träffas.

Som vanligt när det blir något annat så glömmer vi helt bort vår lunch.

Så när klockan var 16 så kände jag att bara en liten kaka på hela dagen är nog lite väl lite för mig.

Lasse hade både ätit någon macka och några bananer.

Redan vid halv fem började jag att förbereda våra    kräftor som var tänkta att grilla utomhus, samtidigt kom jag på att eftersom jag fyllt dem med massa gott så var detta ingen bra ide eftersom då skulle säkert denna smörblandning smälta och rinna ner i grillen.  

Nej det blev att sätta på grillen i spisen och bara hoppas på att inte brandlarmet skulle utlösas.

Allt gick bra i grillen och med helt öppna fönster så kunde jag känna mig lugn

Kräftorna  såg   så fina ut och det doftade gott från vitlök, parmesan och persilja.

   

I skenet av ljusen och de fyllda glasen med Cava kunde vi nu börja plocka ur det goda ur skalet och få njuta.

För mig är detta en njutning, lagom med mat och lite plock med fingrarna.

Saknade en efterrätt men Lasse hade i alla fall både kärleksmums och kakor som han med glädje stoppade i sig.

Det blev sedan På spåret och lite Idol efter detta innan kvällen fick avslutas med Frost.

Klockan hann bli 00.30 innan jag kom i säng.


Lördag

 

 

Natten började bra fram till klockan var 02 men då vaknade jag av att det kliade i halsen och jag bara måste hosta och detta tog mig nästan en halvtimme innan jag var klar med och kunde somna om.

Somnade om i alla fall och sov till strax innan 6.

När jag sitter vid frukostbordet ser jag att det börjar komma något vitt i luften.  

Redan igår sa jag att jag kände i hela min kropp att det måste vara väderomslag. Men kollade på väder appen och inget visade sig, men nu kommer det äntligen.

Efter någon timme hade snön   lagt sig som ett vitt täcke på tomten.


Idag är det vinter studion mellan 9.30 - 15.00 så det lär nog bli en del sittande i soffan.

Vet inte vad som hände men jag kollade på köksklockan och den var 10.50 och jag kände att det var alldeles för tidigt att ta något att tugga på, samtidigt kände jag mig ganska sugen på något.

Gick i alla fall ut i köket och planerade att göra några cheesecake knyten med fetaost och spenat.  Plockade fram allt som hör till och även tinade degplattorna. Hade tänkt att göra några fina idag och ville använda mina gamla formar som nyper ihop de små knytena.  Men jag hittade bara den minsta och till den skulle jag få in högst en halv tesked med fetaost och spenat, detta kändes inte alls bra utan jag bestämde mig för att hur de än såg ut så fick det bli som det blev.

När allt detta är klart och jag ska gå in i vardagsrummet så kollar jag klockan och ser att den har inte ens flyttat sig så batterier var slut och klockan var faktiskt halv 2, så det passade utmärkt att direkt ta dessa varma   och ganska fula snittar.  Vinter studion var igång och inte behövde vi ge oss ut så det blev   även ett glas vin till dessa.

Som jag redan visste så skulle det blir mycket stillasittande denna dag. Är så svårt att låta bli att kolla på skidor både på längd och nedför.

Planerna inför middagen var den Rostas filé vi hade köpt på Citygross i veckan.  Den såg verkligen fin ut och skulle passa utmärkt som en filé på planka.

Lasse fick som vanligt göra moset och idag blev det lite väl kraftigt och var svårt att spritsa ut på plankan.

När jag skulle ta fram spritspåsen så hittade jag den formen jag skulle ha haft till mina snittar och jag som verkligen hade letat just där, men då fanns de inte.  Alltid går det troll i något i detta hus. 

Det fick nästan klickas ut istället och blev inte alls så snyggt som jag hade sett framför mig.' Filébitarna stekte jag snabbt på båda sidor och sedan var det dags att få färg och lite annat på det som nu fanns på plankan.

Men som vanligt var det inte lätt att göra det man vill med vår ugn som gör som den vill.  Efter 30 minuter så hade inte varken moset fått färg eller baconet runt sparrisen ändrat sig ett dugg.  Försökte mig på att ändra både gradantal och olika funktioner men inte ens grillen gjorde något skillnad och jag började känna mig ganska besviken och även ledsen över att inte ens kunna laga en middag. Det tog närmare en timme innan jag över huvud taget kunde känna mig nöjd med detta och kunna lägga på bea sås och filén.

    Världens fulaste planka blev det som kom fram på bordet. Som tur var i alla fall köttet perfekt, men min lust för att äta var helt borta och jag bara kände för att smaka på maten.

Idag hade det varit gott med en efterrätt.

Lasse värmde lite alkoholfri glögg och tog fram pepparkakor så det blev det vi fick ta efter maten.

Sätter mig ner för att se Drömpyramiden, var verkligen nyfiken på hur det skulle gå för pappan och dottern som hade varit så duktiga i går och även tagit den högsta vinsten.  Men i rutan visade sig några helt andra och jag började nästan fundera på om jag hade drömt om de jag trodde skulle vara med.  Ropar på Lasse och frågar vilka de ska vara ikväll och han säger "pappan och dottern".   Kände mig verkligen snuvad på programmet.  Nu visade det sig att det var inte bara jag som hade upptäckt detta för Facebook var full med inlägg från irriterade människor.

Det blev i stället Johan Falk och denna var slut strax efter midnatt, så redan vid 23 tiden gick vi upp för att kolla från sängen.  Lasse somnade ganska fort, men jag höll mig vaken och tyckte för första gången att det var ett bra avsnitt.

Kändes som en ganska bra dag på det hela, förutom maten.

Hoppas kunna somna och få sova en hel natt.


Söndag

 

 


Natten kändes bra och även appen visade på grönt denna morgon.

Denna morgon var det riktigt kallt ute och Lasse gick ner och satte in en brasa så att det var skönt att sätta sig vid frukostbordet.

Vinter studion även denna dag, men idag är det bara långfärdsskidor inför världscupspremiären  nästa helg.

Jag gillar mest skidskytte.

Började morgonen vid spisen med att vända Lasses goda mos i panco. 

Stekta även de 3 bacon skivor som fanns kvar sedan jag gjorde plankorna igår. 

Detta får bli dagens lunch lunch. 

Sen ville jag iväg för att handla pasta Pene och grädde till kvällens middag som jag hade planer på. 

Blev en snabb tur till centrum, sedan hem och kallade det missade programmet på 4 på grund av en miss från deras utsändning. 

Sen var det dags för skidor för både herrar och damer. 

Vid 13 tiden serverade jag en lunch på resterna från gårdagens goda mos.

 och tänk så gott ett redan utsökt mos med mycket smör och grädde kan bli om man planerar detta med panco och steker vi ännu mer smör. 

Precis lagom med detta och varsin skiva stekt bacon. 

Dagen gick sin gilla gång och snart var vi nu framme vid middagen.

Hade hittat ett recept som jag kände för, tyvärr hade jag ingen konjak hemma som detta recept innehöll, men det fick duga med rödvin som jag brukar ha.

Egentligen så såg rätten rätt tråkig ut, men den såsen som man kokade ihop smakade helt underbart.

   

Kan väl bara säga att äter man med sked och nästan slickar sin tallrik så måste det betyda att det är gott.

Det blev Gränslandet, Solsidan och en gammal Wallander som fick avsluta denna dag.

Strax efter midnatt stängde jag av både TV och min mobil för att säga god natt.

Imorgon blir det ny vecka



















 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Rehn/Hornesjö - Måndag 29 april 09:07

Måndag   Äntligen de grader man vill se på termometern Natten kändes ganska okej         Men enligt denna tabell så hade den varit sämre än vad jag trodde. Skit samma, min känsla är viktigare än vad det står skrivet. När vi sitter v...

Av Rehn/Hornesjö - Fredag 26 april 07:49

Ja detta skitväder vaknade jag upp till denna morgon. Natten hade känts så där och det är alltid spännande att kolla av mina värden på klockan         Grönt på ANS i alla fall men resten var väl inte vad jag hade hoppats på.. Hade myck...

Av Rehn/Hornesjö - Måndag 22 april 09:44

Måndag '   Lika kallt även denna dag  Natten kändes bättre än vad den denna morgon visade         Trodde på grönt denna morgon, men det blev orange.  Ja bättre än rött i alla fall. Bara 30 minuters djupsömn denna natt. Tycker att jag ...

Av Rehn/Hornesjö - Torsdag 18 april 09:22

Torsdag   Forstfarande kylig morgon och idag skiner inte ens solen Natten blev så där         Kändes som jag nu var tillbaka på ruta 1 igen. Idag fyller Lasse 81 år och vi ska väl inte fira detta på något speciellt sätt. Fick upp e...

Av Rehn/Hornesjö - Måndag 15 april 09:31

Måndag   Så var det kallt igen.         Så såg det ut efter denna natt.  Fattar inte varför mitt ANS är på rött, tycker att jag känner mig ganska lugn. Idag var det vägning igen eftersom det var måndag och det där med att äta choklad s...

Presentation

Det ska vara gott att leva

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Gästbok

Skriv gärna några rader när du har varit och hälsat på denna sida.

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards