Direktlänk till inlägg 20 november 2023

Måndag till onsdag vecka 47 2023

Av Rehn/Hornesjö - 20 november 2023 07:48

Måndag

 

 

Så var denna natt över och jag kände mig ganska utsövd när jag steg upp och kollade på väggklockan som jag tyckte visa på strax efter 5.  Men riktigt vaken var jag inte så jag drog täcket över huvudet och försökte somna om.

Somnar och vaknar igen och blir  förvånad när jag kollar min klockan och ser att batterivarningen är på. Tar av mig klockan och sätter den på laddning och klockan är 05,42, tycker att det känns konstigt att jag bara har sovit en kortare stund.

Börjar fundera om jag som vanligt i mörkret sett fel på stora och lilla visaren.

Vilket visade sig när jag kunde se på appen vad som hänt under natten och den visade att klockan var 02,23 när jag var uppe.

Kul i alla fall att ha något som berättar för mig vad som händer.

Blev inget handlat denna dag, så bilen blev kvar i garaget. 

Lunchen till Glamour fick bli på resterna från gårdagens pastarätt. 

Tyvärr fanns det inte mycket kött kvar, men pastan tillsammans med  parmesan blev i alla fall en god lunch. 

 

Kände mig riktigt ruggig efter maten så jag fortsatte kolla på TV. 

Hade planerat att plocka fram lite ljusslingor och även städat hund rummet.  Det enda som finns är tanken, men att komma igång är desto svårare. 

Vet inte vad som händer just nu, men jag är helt ur balans, känns som inget är roligt och fast jag har så mycket i mina tankar så kommer jag inte igång.

Min veckomatsedel fanns i bakhuvudet men den var inte lätt det heller att komma igång med

Måndag : kroppkakor med grädde, smör och lingonsylt.  Tisdag: Långkokad köttfärssås med spagetti.  Onsdag: spenatsoppa med ägg

Som synes ingen större inspiration där heller. 



Blev mest stillasittande under denna dag och inte förrän vid 16 tiden tog jag mig i kragen och gick en promenad.

När jag kom hem så var det dags att börja med att värma på maten som redan var framtagen ur frysen tidigt denna förmiddag.

Skulle bli spännande att smaka på de senaste kroppkakorna jag gjorde, de såg mycket fina ut i alla fall.

   

Hade tagit fram en påse som det var 7 stycken i och jag tänkte att denna gång ska vi nog få i oss dessa.  Normalt när jag gör på kokt potatis så brukar de inte kännas så mäktiga.  Men fast det var jättegoda så var både jag och Lasse proppmätta efter 2 var, men det är bra för nu har vi lunch i morgon.

Kvällen fortsatte framför TV med både Jeopardy, Robinson, Hålla samman och sist Alla mot Alla.

Ikväll var det mina favoriter Lotta och Erik och även mina minsta favoriter Lina och Kristoffer.  Klart jag hade önskat se Lotta och Erik vinna, men tyvärr så föll de på utslagsfrågan.

Fast klockan bara var strax efter 23 då kände jag för sängen fast jag knappt hade rört mig på hela dagen.


Tisdag

 

 

Ja ja, vad säger man när man ser denna app.  Det bästa var naturligtvis att mina värden låg bra och ANS låg på 10 plus .  Men allt annat var under all kritik och så får det bara inte vara. Att röra mig så lite som jag hade gjort igår är ett stort nederlag för det jag vill.

Idag måste jag iväg för att handla lite så det är bra att ha något att fundera över. Ville till Willys, samtidigt  hade jag sett att  både smöret och grädden var billigare på Supergrossen. Men när jag kollade i reklamblad så kände jag inte  igen priserna  och trodde jag läst fel. Så det kändes lika bra att slippa centrum  denna dag.  Vid nästa titt detta reklamblad så upptäckte jag att de hade samma varor på två olika ställen och även olika priser   Vet inte hur man ska tolka detta.


Klockan 11 var vi hemma igen efter  att  ha storhandlat  på Willys  och varit iväg till systemet. 

Nu var det bara att komma hem och ta hand om det vi handlat  

Klockan 12  blev det lunch på resterna från gårdagens middag.

som    var ännu godare idag och även lite lite 

Sen blev det en tur till återvinningen för att bli av med lite skräp.

Hem och jag satte igång  att göra en köttfärssås      som skulle få stå och puttra några timmar på spisen för att alla kryddor, lök och vitlök skulle på sätta den rätta smaken.

Klockan 16.30 kollade jag   både konsistens och smak och hade önskat att klockan varit lite mer.  Jisses vad både doften och smaken satte igång smaklökarna.

Denna innehöll idag lök, vitlök, sedan en blandning av oregano, timjan, rosmarin och basilika, ox buljong och naturligtvis rött vin

Vid 17.30 satt vi då vid middagsbordet och åt vår delikata middag.

   

Man brukar snacka om paltkoma, men jag tror nog att den koman även kan infinna sig efter denna rätt.

Sedan fortsatte kvällen framför TV med bland annat Robinson, Kockduellen och Alla mot Alla.

Detta program är så roligt när det är bra lag med glada människor och den känslan infann sig under hela programmet.

Så var denna dag över och jag kan inte klaga på något.


Onsdag

 

 


En helt okej natt. Men som vanligt var jag uppe någon gång vid 2 tiden.  Fick jobba med mitt tunga täcke för det hade hamnat fel och att 7 kilo kan kännas så tungt att armarna värker fattar jag inte.  Men jag envisas med att ha detta i alla fall.

Som vanligt ville jag iväg tidigt för att handla.  Vi behövde hundmat och sedan ville jag både till Dollarstore och Willy's. 

Blev så sugen på att baka en kavring, hade rågsikt hemma men det recept jag kollade på var kornmjöl, så detta måste jag handla. 

När vi kom hem så satte jag genast igång med baket. 

Nu stod den i ugnen  och där skulle den nu stå i en timme. 

Under tiden denna stod i ugnen så blev det lunch på resterna  


När lunchen var uppäten och Glamour slut så tog jag ut limpan   ur ugnen. 

Nu gällde det att få Lasse att vänta tills brödet svalnat, det är inte lätt vill jag lova. 

Första provsmaket   och till och med jag kunde inte låta bli. 

Frågan från Lasse kom ganska fort "får jag ta en macka till" och naturligtvis är det bara att äta. Gör aldrig några skåde bröd. 

Dagen fortsatte fram till middagen som fick bli en enkel      spenat soppa med ägg.  Serverade även brödet som jag bakat och Lasse åt tre smörgåsar till soppan. 

Kvällen fortsatte sedan TV som vanligt och det var en del att kolla på.

Eftersom Alla mot Alla har ändrad tid på onsdagar så missar jag Hela Sverige bakar, så det får jag ta efteråt via 4 play.

I kväll var det superkul att se Alla mot Alla, fyra härliga människor som skrattade och hade roligt.

Ska försöka somna direkt när jag lagt mig.

Imorgon år det torsdag och en ny bloggomgång,



   














 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Rehn/Hornesjö - Måndag 29 april 09:07

Måndag   Äntligen de grader man vill se på termometern Natten kändes ganska okej         Men enligt denna tabell så hade den varit sämre än vad jag trodde. Skit samma, min känsla är viktigare än vad det står skrivet. När vi sitter v...

Av Rehn/Hornesjö - Fredag 26 april 07:49

Ja detta skitväder vaknade jag upp till denna morgon. Natten hade känts så där och det är alltid spännande att kolla av mina värden på klockan         Grönt på ANS i alla fall men resten var väl inte vad jag hade hoppats på.. Hade myck...

Av Rehn/Hornesjö - Måndag 22 april 09:44

Måndag '   Lika kallt även denna dag  Natten kändes bättre än vad den denna morgon visade         Trodde på grönt denna morgon, men det blev orange.  Ja bättre än rött i alla fall. Bara 30 minuters djupsömn denna natt. Tycker att jag ...

Av Rehn/Hornesjö - Torsdag 18 april 09:22

Torsdag   Forstfarande kylig morgon och idag skiner inte ens solen Natten blev så där         Kändes som jag nu var tillbaka på ruta 1 igen. Idag fyller Lasse 81 år och vi ska väl inte fira detta på något speciellt sätt. Fick upp e...

Av Rehn/Hornesjö - Måndag 15 april 09:31

Måndag   Så var det kallt igen.         Så såg det ut efter denna natt.  Fattar inte varför mitt ANS är på rött, tycker att jag känner mig ganska lugn. Idag var det vägning igen eftersom det var måndag och det där med att äta choklad s...

Presentation

Det ska vara gott att leva

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Gästbok

Skriv gärna några rader när du har varit och hälsat på denna sida.

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards