Direktlänk till inlägg 23 november 2023

Torsdag till söndag vecka 47 2023

Av Rehn/Hornesjö - 23 november 2023 07:57

Så var det torsdag igen

 

 

Så var denna natt över och inga konstigheter hände.  Vaknade första gången några minuter före 5, så det tackar jag för.

Tyvärr kunde jag inte somna om, men jag låg kvar i sängen och läste lite nyheter.

Vädret visade sig från sin bästa sida redan på morgonen

  och visade upp en vacker soluppgång. 

Hade en djävulskt värk i hela kroppen, men var ändå tvungen att handla lite på Willys. 

När vi kom hem så fixade jag till en limpa som nu skulle få stå i ugnen en timme.  Hade fått för mig att göra denna med vörtsmaker. Det doftade pepparkakor i hela huset och jag kände att det var helt fel doft på ett matbröd. 

Men limpan såg fin ut  och medans den kallnade så gick vi ut till grillen   och fixade till lunchen som vi sedan åt   framför TV när vi kollade på Glamour. 

Skar bort kanterna på det nybakade brödet så att vi fick ett smakprov innan jag tänkte lägga detta i frysen.  Det smakade mycket som pepparkaka och jag blev sugen på gorgonzola till detta bröd, så det blir det att handla hem imorgon.  Annars var brödet riktigt gott, men känns inte som det kommer att smaka bra som en frukostmacka. 


Vill ha hjälp av Lasse att få fram vår spis inför besöket från Cylinda i morgon, vet ju av erfarenhet att det kan finnas en del smått och gott som har samlat sig där man sällan kommer åt.   Nu var det ganska fint men jag tar ändå fram moppen och torkar av golvet och sidorna på både spis och andra kanter. 


Klockan är 14,10 och jag känner att jag måste ta en liten paus från köket och vila min onda rygg. 

Går in i vardagsrummet för att vila min onda rygg lite innan jag ska fortsätta i köket.  Det plingar till i min mobil och jag ser att jag fått ett sms från Cylinda, läser högt för jag känner mig så frustrerad,  " Ert bokade besök är inställt på grund av sjukdom".  Känner att min puls slår hårdare och hårdare medans jag ringer till Cylinda.  Ännu en lugn och sansad person får jag tala med, alla tre jag talat med under denna tid är lika sansade och jag förstår att de säkert måste ha fått lära sig att hålla lugnet för det är säkert många fler än jag som ringer dem.

Jag är upprörd och tjejen säger direkt "kan du sluta skrika och tala lite lugnare"  Jag tar ett djupt andetag och lugnar ner mig lite.  Men säger direkt att imorgon ska jag ha en ny spis och den får ni komma hit med.

Tjejen svarar lugnt att "nej det går inte"  du får vänta på service och sedan kan vi se vad som gäller.  Är lite extra  känslig eftersom Lasse har behövt avbokat ett av sina viktiga läkarbesök just för detta ärende. Jag påtalar att den jag talade med senast lovade att det inte skulle bli någon mer ändring av denna bokning. Något som denna tjej inte riktigt tror på eftersom de aldrig kan lova något. 

Får en ny tid för besök och det är den 4 december klockan 14-16.  Men denna tjej säger att "jag kan aldrig lova att de kan komma denna dag"  det kan alltid inträffa saker som gör att ett bokat ärende blir inställt.

Inte är jag nöjd och det bultar i bröstet och tårarna svider innanför mina ögonlock.

Lägger på luren och känner att jag bara måste ta det lugnt.


Var igång fram tills det var dags att ställa mig i köket och steka raggmunk. 

 

Lasse hade fått hjälpa mig med både potatis skalning och rivning. 

Det tog ändå ganska mycket på min kropp att bara stå vid spisen och steka dessa.

Men det blev gott och det är huvudsaken.

Sen fortsatte kvällen med olika TV program där Ondskan var den som jag väntade på mest.

Blev lite besviken på Robinson denna kväll då Tove åkte ut.

Alla mot Alla gick i en trevlig ton och båda lagen är duktiga så båda var värda att gå vidare.

Snart var det dags att krypa ner under täcket och hoppas få sova ostörd några timmar.


Fredag

 

 

Bra ANS värde men dålig sömn enligt tabellen, men inget jag själv har känt av under natten.

Ingen vacker soluppgång visar sig denna morgon.  Men det ser ändå ganska klart ut.

Ville iväg till centrum för att handla lite på Lidl innan det blev en massa folk. Ville även vara hemma igen senast klockan 10 för att se skidorna på TV.

Tinade några skivor av det nybakade brödet med julkryddorna och provade detta med gorgonzolan jag hade köpt på Lidl, den var inte alls i min smak, alldeles för hård, jag vill ha den nästan rinnande och med en smak av ammoniak, men detta får man aldrig när man köper i förpackning. 

    .

Kryddorna i brödet gifte sig i alla fall bra med gorgonzolan.  Kul att baka dessa bröd för Lasse gillar dem.



Där blev vi nu sittande ett tag och det blev lunch på de raggmunkar som var kvar sedan gårdagens middag.

Hade köpt nya gardiner till vardagsrummet och hade tänkt att få upp dessa, men det är så jäkla tråkigt att behöva be om hjälp hela tiden och då blir det att jag tröttnar och låter bli.

Så det blev i stället att sitta kvar vid TV och kolla på curling, men svenska tjejerna var inte alls bra i matchen mot Norge och de vann stort.  Ungefär samma utklassning som herrarnas längdåkning.

Hände som sagt inte så mycket under dagen och snart var vi framme vid vår middag som idag bara skulle vara enkel bakad potatis med räkor.

  Tycker att dagens räkor inte alls har någon smak. Så idag när jag tinade dessa så hällde jag på mycket salt som de fick tina i och lite mer smak blev det i alla fall.

Ja ja, det blev en ganska god middag i alla fall.

Blev lite annorlunda denna vecka, skaldjur hör till vår lördagsmat, men i morgon ska vi till Lasses ena brorsa i Enebyberg. Det blir  en syskonträff som vi ser fram emot.


Sedan blev det mest TV hela kvällen.  Först Pyramiden, sedan På spåret och lite Idol.

Sedan av slutades kvällen med en Frost som var slut efter midnatt och det är inte det bästa för min nattsömn, 

Det återstår  att se I morgon.


Lördag

 

Ja vad säger man. Inte många timmars sömn denna natt.

Var tvungen att göra ett besök I centrum och insåg att  fast vi var där tidigt så var centrum redan full med folk.  Det var loppis som vi inte hade en aning om..

Klart vi tog en runda för att kolla, men vi var inte  ute efter något och lika bra det för denna loppis var inget för oss.

Hem och jag satte upp mina nya gardiner i vardagsrummet  med hjälp av Lasse.

Slängde in fyra korvar i Airfryen och tog dem som lunch medans vi kollade på längdskidåkning. 

Dagen blev mest framför TV,n och den sport som var.

Vi var ikväll bortbjudna till Lasses bror Arne och även Fredrik eftersom de fyller 60 år den 1 december.

Per som var snäll och skulle skjutsa oss var också bjuden och det var skönt för annars hade det varit svårt att komma dit eftersom Lasse inte gärna vill köra i mörker.

Klockan 16,20 kom Per för att hämta oss och så gick resan till Enebyberg

Det blev alla syskonen utom Lena och det var tråkigt, hade varit kul om alla nu levande hade kunnat vara med.

Vilken middag det blev  Arne stod vid grillen och grillade den mest perfekta oxfilé och kycklingfilé, Lena stod i köket och gjorde allt annat,  vilka tårtor hon hade gjort.  Tyckte synd om Lena som måste stå och jobba hela tiden.

Det blev i alla fall en del härliga timmar med god mat och dryck.

En kväll att få minnas

Lasse lovade att ta lite bilder, men de blev allt annat än bra.

                           

Minnen ska skapas av biler, så tycker jag. Tyvärr blev dessa bilder inte alls vad jag hade önskat. 

Trodde Lasse hade tagit mer bilder på Arne och Fredrik som var kvällens födelsedagsbarn.

Blev i alla fall en syskonbild

 

En som säger så mycket när man tänker tillbaka på detta år. 

 Lasse fyllde 80 år den 18/4 och blev grattad av sina syskon 

, Susanne miste sin man den 19/4 och samma dag miste även Britt Marie sin man. 

Allt detta kändes som en stor chock och helt oväntat. 

Den 1/12 blir Arne och Fredrik 60.år, Britt Marie har fyllt 70 i år. 

Så på bilden denna dag är det 2 st 60 åringar, en 70 åring, en 68 åring och så äldsta brodern Lasse 80 år.

Mycket har hänt sedan jag och Lasse träffades för 61 år sedan och det har varit så roligt att få haft nöjet att känna att lilla jag som ensambarn fick dela livet med denna stora familj. 


Kom hem strax efter 23 


Söndag

 

 


Kändes som en bra natt.  Hade mycket att ta in från gårdagen. Det blev mycket prat om släkthistorian. 

Idag var det sista Cocker promenaden för detta år. Fast vi inte varit med på någon detta år så blev det av någon konstig anledning att vi även avstod från denna.

'Förra året trodde vi knappt av vi skulle komma fram, det var snökaos i hela Stockholm. 

Men idag känns det extra kul att tänka på den dagen fast hundarna vägde dubbelt så mycket på grund av all snö som fastnade i deras päls, men den glädje att få se Qling i sitt rätta esse och leka säl i snön, det glömmer jag aldrig och det blev även  hans sista promenad i denna klubb. 

Känner mig ganska seg idag, det blev mycket att gå i hala trappor och detta gjorde att jag spände min kropp så idag både värker rygg och ben.

Men det är som vanligt på helgen en massa skidor på TV så det blir att ligga i soffan och ta det lugnt.

Någon lunch hade jag inte att bjuda på denna dag, men Lasse kan alltid ta sig några mackor, jag kan gärna vara utan.


Det blev inte så mycket denna dag, min energi var helt borta och jag kom inte igång alls.

Men middag skulle jag i alla fall göra och jag hade bestämt mig för att göra något med fläskfilé.

Eftersom vi inte hade någon potatis hemma så fick det bli ris och vad passar då inte bättre än att göra Piccata.

  Det blev att sitta vid lilla bordet denna kväll, men maten var i alla fall lyckad och den rivna parmesan som vi har börjat köpa är så god i dessa rätter.

Kvällen fick avslutas med en gammal Wallander som jag tidigare sett, men den var bra och alltid ser man något nytt.


Så var denna vecka över och i morgon börjar vi på nytt.














 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Rehn/Hornesjö - Måndag 29 april 09:07

Måndag   Äntligen de grader man vill se på termometern Natten kändes ganska okej         Men enligt denna tabell så hade den varit sämre än vad jag trodde. Skit samma, min känsla är viktigare än vad det står skrivet. När vi sitter v...

Av Rehn/Hornesjö - Fredag 26 april 07:49

Ja detta skitväder vaknade jag upp till denna morgon. Natten hade känts så där och det är alltid spännande att kolla av mina värden på klockan         Grönt på ANS i alla fall men resten var väl inte vad jag hade hoppats på.. Hade myck...

Av Rehn/Hornesjö - Måndag 22 april 09:44

Måndag '   Lika kallt även denna dag  Natten kändes bättre än vad den denna morgon visade         Trodde på grönt denna morgon, men det blev orange.  Ja bättre än rött i alla fall. Bara 30 minuters djupsömn denna natt. Tycker att jag ...

Av Rehn/Hornesjö - Torsdag 18 april 09:22

Torsdag   Forstfarande kylig morgon och idag skiner inte ens solen Natten blev så där         Kändes som jag nu var tillbaka på ruta 1 igen. Idag fyller Lasse 81 år och vi ska väl inte fira detta på något speciellt sätt. Fick upp e...

Av Rehn/Hornesjö - Måndag 15 april 09:31

Måndag   Så var det kallt igen.         Så såg det ut efter denna natt.  Fattar inte varför mitt ANS är på rött, tycker att jag känner mig ganska lugn. Idag var det vägning igen eftersom det var måndag och det där med att äta choklad s...

Presentation

Det ska vara gott att leva

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Gästbok

Skriv gärna några rader när du har varit och hälsat på denna sida.

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards