Alla inlägg den 6 februari 2023

Av Rehn/Hornesjö - 6 februari 2023 07:14

Så var det måndag igen

 

Nog för att stressen ligger högt på ribban och jag inte på något vis kan koppla av så blir jag ändå förvånad när jag läser på appen att jag har 115 i puls när jag vet att jag sitter helt stilla i soffan och kollar på skidor.

Blir lite paff när jag vaknar klockan 5 och 17 och märker att Lasses säng är tom.  Jag hade inte hört hundarna på hela natten, men nu hör jag även Lasse prata med dem på nedervåningen.

Känner mig skakis när jag går upp ur sängen, vet inte vad detta kan bero på.

Lasse säger att "hörde du inte hundarna klockan halv 2", nej jag har inte hört ett dugg.  Lasse hade i alla fall fått gå ner och tystat dem och sedan legat kvar i vardagsrummet.

Måndag är lika med vägdag, ska väl erkänna att jag inte kunnat låta bli att ställa mig på vågen varje dag och blivit helt galen av att se vikten öka 1 hg för varje dag.  Har helt tagit bort bröd till morgon och lunch målen, tänker jättenoga på vad jag äter och hur mycket så jag trodde att jag skulle ha minskat 1 hg om dagen,

Därför blev jag ganska förvånad när det visade sig att jag i alla fall hade gått "okej bara 1 hg, men i alla fall gått åt rätt håll denna vecka. 

Efter en tidig frukost så sätter jag mig framför datorn och läser Ove Rytters (Rubinas pappa) blogg.  Visste ju att han hade skadat sig i början av december och att han var opererad, men har sedan haft så mycket annat att tänka på så jag har helt enkelt glömt bort att fråga hur han mår.  Men nu var det skönt att få läsa detta.

Tänker lite på den glada tiden vi hade med vår Olga och även andra hundar fram tills för tre år sedan då allt helvete började med sjukdomar och Pandemin  

Några glada saker har hänt och det var när våra sista  kullar föddes. Då var det liv och rörelse här hemma och glädjen att få träffa en massa valpköpare kändes på topp. 

Nu väntar jag med stor spänning på vad som döljer sig i Melvas (finns på kennel Twitchers)mage. Ska bli så intressant och se vad för färger Zlatan kan ge tillsammans med en brun tik som har brokigt bakom sig.   Med Z som är brun har han bara gett svarta valpar och med Zelda som är Gyllene med brokigt bakom sig har han givit både klartecknat rött och svart och även orangeroan samt enfärgat. 

Kul med lite spänning

Behövde köpa hem både mjölk och fil. 

Passade på att köpa toapapper, men vilken nit jag hade gått på om jag inte kollat kvittot. Tog först ett 9 pack med Lambi som kostade 54.95, men Lasse tyckte att det var bättre med ett 12 pack av en billigare variant "Favorit".  Tycker det papperet inte alls är lika bra men så okej.  

Tycker att det kändes dyrt så jag kollade kvittot och ser att detta " skit papper " kostade 96 kr.  Tror inte detta kan vara rätt, men hittar priset på golvet bakom en massa balar.  Tar med mig en förpackning med Lambi och lämnar tillbaka Favoriten. 

Kommer hem och sätter mig ute fram till kl 12.

Kollar på Hem till Gården och tar sedan med mig Qling och Zlatan ut. 


Qling gillar både simma i snö och lera så han var så lycklig att det lagt sig en massa snö på uteplatsen. 

Blev ingen lunch idag så middagen blev lite tidigare och det enda jag behövde göra var en tzatziki och värma gårdagens mat i mikron 

   

Som alltid smakar vissa rätten ännu godare som uppvärmda

En hel del att se på TV och fick avslutas för mig efter Alla mot Alla. 

Gick upp och la mig för att lyssna på Karlavagnen som naturligtvis handlade mest om naturkatastrofen i Turkiet. 

Stängde av mobilen när detta var slut. Så nu är det bara att blunda och hoppas kunna sova. 


Tisdag

 

Det visade sig att jag somnat ganska fort. Vaknade första gången vid 3 och sedan blev det några gånger till under natten då jag hörde Qling.  Lasse låg kvar där nere och fick styra upp detta. 

Gjorde mig i ordning för att gå ner till köket och ordna frukost och låta Lasse sova ett tag. 

Idag visade sig inte solen och det betydde att jag fick sakna att sitta ute och slöa ett tag.

Tyvärr kom jag inte ut på hela dagen då jag blev sittande  mycket vid datorn för att rensa den.  

Så den första gången idag när jag kom utanför dörren var efter att hundarna fått sin mat och jag tog med mig Åberlix    på en promenad och han passade på att spåra.  Lite skönt med denna promenad innan jag började med maten. 

Att laga mat denna dag gick fort för  jag hade tagit fram det sista paketet  med kroppkakor  och dessa var de lätta på kokt potatis. 

Så det blev att värma dessa med smör i mikron 

     


Har svårt att säga vad som är godast av dessa och de kraftiga öländska.  De här smälter i mun och ger inte samma uppstoppade  känsla som öländska.  Det är  nog lika gott med de båda men väldigt olika.

Som vanligt blev det mest TV hela kvällen fram till 23.00

Lasse stannade kvar och kollade på TV. Jag gick upp och lyssnade på Karlavagnen. 

Känns som det kan bli en bra natt. 


Onsdag

 

Blev inte så mycket sömn, men det blev en bra ANS och sömnen styr jag ju själv beroende på när jag somnar och vaknar. 

Skrev en lista på morgonen för att senare åka till Maxi och försöka storhandla. 

Lite eller mycket turberlans blev det på morgonen.   Tjejerna finns på övervåningen och vi har ett nät vid dörren som även är stäng sedan en grind mitt i trapphuset. 

Det är ett jävla slussande under löpet, men det brukar alltid fungera. 

Lasse släpper ut killarna och även han är ute. Jag befinner mig på övervåningen med tjejerna . 

Hör ett skrik från Z och upptäcker att de har tagit sig ner i hallen. Rusar med mina onda ben ner för trappan för att få bort en galen både Zlatan och Qling från en skrikande Z. 

Jävlar, nu har de fått smak på henne så nu kommer det bli en mycket jobbig vecka innan Z slutat löpa. 

Känns att jag börjar bli för gammal att ha både hanar och tikar. 

Nu gick allt bra i alla fall. 

Tar en tidig tur till Maxi för att storhandla.  Inte speciellt mycket folk så det kändes skönt. Hade också idag skrivit en lista och i alla fall försökt tänka på hur varorna är placerade i varuhuset. 

Allt gick snabbt, smidigt och bra. 

När vi kom hem så satte jag en deg för att baka lite bullar. 

Gjorde lite annorlunda bullar denna dag som fylldes med vaniljkräm

Blev 25 bullar men vaniljkrämen räckte bara till 21 stycken. 

Så det fick bli fyra stycken små   semlor också, till Lasses förtjusning

Hade sett fram mot skidskytte men varken tjejerna eller killarna hade någon framgång idag. 

Tog även denna dag med mig Åberlix på en promenad innan maten. 

Middagen blev en enkel men god    chili con carne. 

Jag var ju dum och tog en semla denna dag och fast den var liten så förstörde den ända dagen, blir så himla stinn och uppstoppad så fort jag äter något bröd.

Även denna kväll avslutades för min del efter AllA mot Alla och jag gick upp och la mig för att somna till Karlavagnen. 


















Presentation

Det ska vara gott att leva

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Gästbok

Skriv gärna några rader när du har varit och hälsat på denna sida.

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards