Alla inlägg den 9 februari 2023

Av Rehn/Hornesjö - 9 februari 2023 07:36

Torsdag

 

Bra natt och skönt att se min aktivitet under gårdagen. 

Hände inte speciellt mycket under förmiddagen. 

Åt en lunch på rester efter gårdagens chili con carne samtidigt som jag kollade på att Hem till Gården. 

Passade på att förbereda kvällens soppmiddag

  som jag hade planerat skulle bli en krämig broccolisoppa. 


Sen en tur till återvinningen innan det blev en snabb tur in i Hallunda för att handla lite småsaker på Supergrossen. 

Hem och slöade lite framför TV:n.

Middag vid 16 tiden för hundarna och sedan tog jag som vanligt en liten promenad med Åberlix.  Han är så lycklig när han får denna ensamtid med mig. 

Denna kväll vid 17 tiden var det fortfarande ljust ute och det känns, då härligt att man går mot ljusare tider. 

När jag kom hem fick Lasse ta de andra killarna medan jag gjorde klart soppan. 

Tjejerna fick jobba lite själva på tomten och söka dofter som jag placerat ut lite överallt. 

Vid 18 tiden var det dags för att provsmaka soppan

 som serverades tillsammans med bacon som var grillad i ugnen som chips. 

Soppan blev väldigt mättande eftersom jag inte mixat den helt slät utan hade kvar lite tuggmotstånd av både potatis och morötter. 

Hoppas hundarna gillar denna för det blev mycket över. 

Favorit program ikväll. 

Blev repris på de andra kvällarna, Lasse blev kvar nere hos hanarna och jag och tjejerna intog sängen i sovrummet. 

Stängde av mobilen kl 24 efter att ha lyssnat på Karlavagnen som igår handlade om godis.


Fredag

 

Natten kändes bättre än vad den visade på appen. 

Hade önskat lite mer än 28 minuters djup sömn, men annars såg det i alla fall bra ut med tiden. 

Vädret kändes toppen för en grill helg, så det, blev en tur till Eriksberg för att köpa lamm   kotletter. 

Hem och jag satte mig ute fram tills Hem till gården  skulle börja. 

Gjorde iordning lamm kotletterna med torr marinering     som de skulle få ligga i tills kvällen kvällen kom. 

Blev en del skidskytte som idag blev jättespännande med våra duktiga tjejer. 

Vi närmade oss nu kvällen och jag gjorde en potatis gratäng medan Lasse tände grillen. 

Allt blev perfekt


Det var så gott, men som vanligt blev det mycket över. Så det får bli en kotlett till lunch i morgon. 

Min och Åberlix promenad uteblev på grund av allt våld som kryper närmare och närmare. Känner ingen större lust att vara ute och träffa på varken poliser eller de som är på flykt. 

Kollade på talang och Paddel. 

Släppte ut hundarna och då hade det snöat

Kände fast klockan var lite att gå upp och försöka sova tidigt. 


Lördag

 

Somnade tidigt och det är alltid skönt, men desto flera uppvaktningar blir det. Klockan 6,15 började min mobil larma om en bilolycka. Känns som en evighet innan jag får stopp på detta oljud. Paniken stiger då inom mig, vill inte väcka upp dem som fortfarande sover. 

Lyckades även somna om en timme, så nattens timmar blev i alla fall många denna natt. 
Inget roligt väder idag och det innebär att vi blir hemma hela dagen 

Lasse vill alltid normalt iväg för att spela en Dagens dubbel. Han vägrar att skaffa sig ett spelkonto, men eftersom jag har ett så är jag bussig och spelar åt honom när vi inte kommer iväg till centrum 

idag får det bli en sån dag. Själv är jag försiktig eller kanske snål som Lasse tycker att jag är eftersom jag aldrig satsar mer än Max 20 kr på ett spel. Men jag vinner oftare än vad Lasse gör fast det naturligtvis med min lilla insats inte ger några större summor. Oftast vill jag ha ett par bestämda nummer, men igår hade jag ändrat detta i lopp 2. Lasse säger när han kollat resultatet att idag satt du den inte i alla fall. Tycker jag känner igen siffrorna så jag kollar mitt konto och säger att det blev en vinst både torsdag och fredag    på den femman jag satsade. Kul med lite tur. 

Mycket med Tv blir det när man varken behöver ta fram bilen eller att vädret sätter stopp för att vara utomhus. 

Vid 13 tiden är jag så sugen på min lammkotlett, men Lasse ratar detta idag och vill hellre ha en macka med ägg.  Det säger ju bara att jag får två kotletter att sätta tänderna i. 

Värmer dem i mikron tillsammans med vitlökssmör, sen är det bara att använda händer och mun.  Jag känner mig nästan i himmelriket när jag sätter tänderna i det absolut bästa jag vet. 

Skäms lite för att jag bara tar för mig, men njuter av både smak och känslan att göra precis det jag vill.  Kan tänka mig att det är samma känsla som en hund känner när det får ett märgen att gnaga på. 

Idag var det killarnas tur med skytte, men det är  bra att  gratulera  Norge.

När hundarna hade fått sin mat  och  Lasse tagit ut dem alla utom Åberlix  i omgångar  så var det min tur att ta min och Åberlix  promenad, men jisses så halt  det var och marken var inte  alls slät och fin som jag behöver för att inte  spänna mig och då mer ont än vad jag tidigare har. Men samtidigt måste jag röra mig för att inte  stelna.  Men Lasse vad snäll och följde med mig  och Åberlix på vår lite längre promenad. 

Precis  när  vi kom in så hade På Spåret börjat  och eftersom  vi missat detta innan så såg vi det innan jag började med middagen 

Hade planerat middagen  som blev bakad potatis  med räkor. 

 

Potatisen var så stor att vi valde att  dela på en och ändå fick jag inte i mig denna.

Mådde lite illa hela kvällen. Men har mig helt att skylla för att både äta lamm kotletter och massa vitlökssmör till lunch och sedan fyllning med smör, gräddfil och räkor till middag var, alldeles för mycket fett, jag vet, jag vet, jag vet och ändå gör jag detta. 

Hoppade i alla fall Mellon denna kväll, orkar inte se detta spektakel ännu en lördag. 

Det fick bli Morden i Midsomer i stället. 

Inatt tänker Lasse flytta upp till sovrummet sp det blir spännande att se i morgon hur, hanarna tagit detta. 


Söndag. 

 

Natten gick bra för hundarna och de började inte röra på sig förrän strax innan halv 7, så det börjar nog lugna ner sig med tikarnas löp. 

Blev ganska besviken när jag kollade väder appen för inte visade den på varken sol eller värme som de talats om hela veckan.  

Desto gladare känns det när jag får upp dessa   minnen. 

Det var ofta som pappa kom över med en bukett blommor till mig efter att han hade varit och fredags handlat. En bukett till mig och en att sätta framför mammas bild på vardagsrumsbordet. 

Köpte en kalvlägg i fredags när jag var och handlade lamm kotletter. 

Läggen såg så fin ut så jag kom direkt på att det var ett tag sedan vi åt Osso Buco och det vet jag att Lasse gillar. 

Lika bra att förbereda detta på förmiddagen och bara värma innan middagen. 

Laddade min Crockpoten med smör, schalottenlök, vitlök och morötter som fick bräsas lite innan köttbiten lades i.  När även den hade fått en fin yta så var det vinet och krossade tomater som tillsammans med resterande kryddor fick ta plats i grytan

 

för att nu få puttra under tryckkokaren i ca 30-40 minuter. 

Efter 35 minuter signalerade Crockpoten att maten var färdig. 

Efter att jag öppnat trycket så var det dags att kolla köttet som nu var perfekt. 

Jag gör något som vi båda tycker är gott och det är att jag häller av all bottenkyla och reder vätskan tillsammans med grädde,  blandar detta med grönsakerna som är kvar i grytan. 

Den blir så mycket mustigare än att man bara har den naturell. 

Detta är naturligtvis en smaksak. 

Plockade lite i pappas lådor för att kolla vad som kan kastas. 

Lasse och jag tog varsin hund för att gå en promenad.  Åberlix  som jag hade brukar sällan dra, men idag  ville  han bara  framåt.  Så jävla jobbigt  för  min kropp att  behöva spänna mig, men vi kom en bit och mötte  då en granne  vi inte träffat på mer än 1 år och det är  ju alltid  trevligt att  stanna och prata.  Tyvärr  stod vi lite  väl länge  och  nu fick jag  en låsning i ryggen som gjorde att  jag inte  kunde fortsätta min promenad utan det var bara att vända hemåt igen.  Kan bara utrycka min frustration med ett "jävla kropp".

När  vi kom in plockade Lasse fram en ost  jag köpte förra veckan, men kan säga att den var inget för mig. Jag gillar ost med både smak och styrka men inget av detta fanns i denna ost.  Hålen fick mig att tro att  detta skulle  smaka som en Sweiserost. 

Sen blev det att slå mig ner framför TV för att  kolla in våra duktiga tjejer och även killar och se vad de skulle kunna prestera denna dag i Jaktstart. 

Tjejerna var inte  mycket att  hurra  för idag men vår Sebastian var så duktig och tog brons. 

Snart var det dags för kvällens middag som var förberedd. 

 

Osso Buco med Gremolata går inte av för hackor. 

Det blev en  god middag . 

Sen blev det Tv hela kvällen och nu är klockan 22.30 och jag tänker fortsätta att se en gammal Beck.

I morgon är den ny dag igen.





W




S3














  





Presentation

Det ska vara gott att leva

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Gästbok

Skriv gärna några rader när du har varit och hälsat på denna sida.

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards