Alla inlägg den 2 februari 2023

Av Rehn/Hornesjö - 2 februari 2023 08:59


Idag för 3 år sedan började dagen som vanligt. Alla våra hundar skulle få sin mat. Olga hade varit lite hängig ett par dagar och vi hade en tid hos veterinären kl. 15, så att hon inte var riktigt hungrig brydde jag mig inte om, inte så kul att äta om man inte mår riktigt bra. 

Vi har alltid en vattenskål ute på toaletten och den gick Olga ut till för att dricka medan alla de andra åt.

Jag hörde tydligt hur hon drack och tänkte att det är ju huvudsaken att få i sig vätska.

Det tar sedan bara kanske 5 minuter och vi ska börja släppa ut alla våra hundar.  Ser att Olga har lagt sig på golvet i badrummet och jag går fram för att klappa henne, ser direkt att hon är död.  

Är i chock och går direkt från henne och ringer till veterinären och berättar vad som har hänt.  Får till svar att vi kan ta det lugnt och komma in med henne när vi orkar.

När jag har pratat färdig i telefon så återvänder jag till Olga och då har Lasse gjort henne fin och tänt ett ljus.

 

Fina Olga som föddes till en stjärna och blev den hund jag alltid hade önskat mig.  

Vad mycket roligt vi hade tillsammans med dig under de 12 år och 8 månader som du fanns hos oss.

Du var en riktigt stjärna i utställningsringen och underbar mamma till de 2 kullar du fick tillsammans med 2 vackra pojkar vid namn Jackson och Max.

Det finns så mycket minnen och det är svårt att glömma dig och den sista dagen kommer alltid att finnas på min näthinna.

     

Några av dina vackra barn.  Här på SSRK:s utställning med din dotter Trayci och sonen Timba.  Timba som sedan har blivit pappa till många fina barn på Bernerbitens kennel.

                     

Ditt första Cert och det sista som gjorde dig till Champion och världens lyckligaste matte.


Den sista utställningen du var på var på Stockholms Cockerklubb och du ställdes bland 5 vackra championtikar, du var äldst och domaren trodde inte mig när jag sa att du var 12 år. Men med den kondition och den lust att fortfarande visa sig i ringen gjorde att du blev 2:a i denna klass.

Trodde nog att vi skulle ha i alla fall ett år till på oss i ringen. Men det blir inte alltid som man vill och vi är så nöjda med allt du gav under dessa år.

 

Du har fortfarande din plats i vårt vitrinskåp.  Dina syskon och föräldrar finns i jorden, men du kommer aldrig att hamna där.   

Tyvärr försvann även glädjen att fortsätt med utställning efter denna dag.  

Alltid saknad och aldrig glömd

Av Rehn/Hornesjö - 2 februari 2023 07:35

Torsdag

Trodde knappt mina ögon när det var plus på appen denna morgon. 

Kändes så skönt att krypa ner i sängen i går kväll när den var nybäddad med rena sängkläder. 

Var rädd att mitt tyngdtäcke inte skulle bli rent från Z blod, men det såg ut som nytt och även kändes så. Lasse hade hjälpt mig att få på påslakan, mina armar klarar inte detta själv längre. Nu skulle inte tjejerna få komma in, vi satte för ett kompostnät för dörren, jaja det var väl ingen svårighet att forcera,  så snart hade vi två tjejer i sängen igen. 

Orkade inte tjata på dem, kändes som ingen idé när jag i alla fall vet att de snart är uppe igen. 

Vaknade till flera gånger av att det inte gick att sträcka ut benen för Z vägrar att flytta på sig och då blir hon som en betongklump. 

Skönt att veta att man inte behöver iväg att handla när kroppen inte riktigt vill hänga med. 

Passade på att handla billigt smör för ett tag sedan och idag började vårt bredbara som jag gör ta slut.  Så nu var det dags att göra nytt 

Detta smör   blir perfekt tycker vi.  Så gott som äkta smör fast i bredbar form och med lite lägre fetthalt . Blandar detta 400 granskning paket med 1.5 dl solrosolja som är lite fetare än Rapsolja och sedan kör jag det civila mixern med lite Himalaya salt till en mjuk och nästan vit konsistens   Detta smör blir perfekt i både smak och konsistens för både smörgåsar och matlagning. 

Kostnaden för detta blir under 30 kr för drygt 500 gram. 

Säger som den galna ÖB reklamen "billigt, billigt, billigt. 

Kör vidare på samma lunch idag, så det blev bara ett ägg och ett glas vatten. 

Ska inte denna vecka ge utslag på vågen så kommer jag i fortsättningen helt skita i vad jag äter. 

Egentligen  så skiter jag i det mesta just nu och känner att  jag bara sjunker djupare  ner i mörkret vid varje nederlag  som drabbar  de man älskar.

Kollade ut genom fönstret  och ser en lysande måne bakom trädet   

Kan inte  bara sitta och gräva ner mig så lite mat  måste jag ändå laga.  Idag fick det bli soppa     och då en som jag nästan  skulle  kunna leva på, i alla fall några veckor. 

Så när  denna soppa hade fått stå och puttra på svag värme en längre tid med sin grädde och kryddor  så var  det äntligen  dags att få slå oss ner vid bordet  och njuta av   denna  lena och smakrika spenatsoppa. 

Favorit programmet med Marko och Irma får mig på ett toppen humör. 

Sen avslutades min kväll efter ett superbra Alla mot Alla. 

Hoppas kunna sova, men tyvärr är det många tankar som snurrar i mitt huvud. 


Fredag

 

Idag vaknade jag upp till en isande kall morgon. 

Natten blev så där, var svårt att sova bort mina tankar och funderingar och det blev drömmar av dessa som gjorde att jag två gånger vaknade upp alldeles kallsvettig. 

Åkte iväg tidigt till Kungens kurva för att handla hundmat och kardemumma på ÖB. 

Inte min bästa dag idag och jag kände bara för att ta ut hundarna på tomten och få sätta mig ner en halvtimme. 

Frågade Lasse om han ville ha en räkmacka till lunch. Själv kände jag vi alla fall för detta istället för bara ett kokt ägg som jag ätit sedan i måndags.

 så det fick bli varsin räk smörgås och vitt vin. 

Sen blev det en hel del skidor även  denna dag. 

Hände inte mycket mer under dagen

Middagen blev enkel av sånt som fanns hemma

Pankopanerad fläskkotlett med vitlökstekta champinjoner och en skysås. 

Lite pommes från airfryen. 

Smakade ganska bra


Kvällen fortsatte framför  TV med Talang och På Spåret på Play. 

Idag är det nog höglöp för Z för ikväll började även  Zlatan och Åberlix  ge ton.

Vi gick upp och la oss men redan efter en halvtimme Ivar Lasse tvungen att  gå ner och säga till killarna.  Efter några gånger så tog han sitt täcke och gick ner och la sig o vardagsrummet.  Då äntligen kom killarna till ro.

Även jag kunde koppla av och kunna somna. 


Lördag

 

Lite lugnare bkev natten för mig som sov ensam med, tjejerna

Lasse sov i vardagsrummet och det lugnade i alla fall killarna. 

Ställde min stora burk med MSM på bordet   Måste  börja med detta igen fast det inte är bevisat att det hjälper varken djur eller människor. 


Men tröttheten var jobbig och det kändes att det inte skulle bli många knop gjorda denna dag. 

Ville till centrum för att köpa någon god köttbit och mest var jag sugen på lammkotletter, men allt såg så tråkigt ut så jag tappade helt lusten för mat.  Tog ett paket med, 1 kg köttfärs och tänkte att något får jag väl ihop. 


Åkte hem och solen sken så jag satte mig ute i 50 minuter tillsammans med Åberlix. 

Klockan var bara  12 men nu var det en del att se på SM veckan innan skidor skulle börja. 

Blev sugen på en hamburgare och jag hade ju köpt nötfärs, så slängde ihop varsin burgare. 

 och det blev riktigt gott. 

Per kom på besök, men jag hade inget att bjuda på eftersom Lasse hade tagit de sista bullarna. 

Men det är alltid trevlig med hans besök. 

Dagen fortsatte fram TV fram till 16 och hundarnas utfodring. 

Tog sedan en promenad och njöt av ljuset från den nu nästan helt runda      månen. 

Hade inte funderat på någon mat men visste, vad som fanns i kylen. 

Så det var bara att improvisera. 

Det fick bli köttfärs fylld aubergine och hela championer. 

Allt gratinerades med ost. 

 

Sådana här gratänger smakar oftast bättre än en god köttbit och idag vaken  vi så nöjda med, denna enkla rätt.  

Blev bara en tom form kvar, så idag blev det inget kvar till hundarna. 

Mellon på TV var inget för oss, men tittade och skämdes inombords för den usla produktionen. 

Kvällen fick sluta tidigt och Lasse hann bara krypa ner i sängen så började killarna låta. 

Han tog sin kudde och försvann ner till vardagsrummet. 


Söndag

Så blev natten. Säkert bättre för mig än för Lasse. 

Även denna morgon var kall och soluppgången  visade sig lika vacker som vanligt när den lyser upp hela Fittja

 

Känns som ett rent helvete just nu med våra killar som inte kan låta bli att gråta, yla eller gnälla för att det finns löptikar i huset.  Tror inte att jag kommer att orka med en omgång till med detta. 

Har aldrig under våra år haft något större problem med vår flock vid löp.  Men ju äldre Qling blir ju jobbigare blir det och det är han som sätter igång de andra två killarna. . 

Blev en dag med Tv  Finns för mycket skidtävlingar på TV. 

Både Lasse och jag tog lite siesta idag, får passa på när hundarna vilar 

Hade förberett middagen innan vi tog vår siesta

Planen var att göra en lasagne, men idag ville jag ha en annorlunda. 

Den fick bli med kyckling, spenat och vitlök. 

När den kom ur ugnen så såg de  ut så här   och jisses så god den såg ut. 

Middagen blir så god   

Det roliga vid denna middag var att jag blev bjuden på en ouzo för Lasse trodde att det var moussaka. 

Men vad sjutton den går väl bra med en ouzo till en lasagne också.

Nej nu får det vara slut med denna blogg. Blir troligen Beck som får avsluta denna dag.

I morgon är en ny dag och då är det 3 år sedan vår Olga lämnade oss.
























Presentation

Det ska vara gott att leva

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Gästbok

Skriv gärna några rader när du har varit och hälsat på denna sida.

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards