Alla inlägg den 1 december 2020

Av Rehn/Hornesjö - 1 december 2020 08:05




   

Så var det tisdag igen och en ny uppdatering påbörjas för tre dagar.

Natten kändes rätt så bra och jag får väl inse att ca 5 timmar är vad min kropp behöver och när jag inte kommer till ro förrän efter midnatt och vaknar före sex så är det inte många fler timmar det kan bli.


Känns så jobbigt att varje morgon sätta på radion och de bara pratar om detta Coronavirus som skördar fler och fler offer. 

Jag vill ha tillbaka mitt liv igen och våga gå och handla utan att vara livrädd för att bli smittad av någon. Vill kunna träffa mina barn och barn och även pappa.

Jag som aldrig direkt har längtat efter att få resa bort , men nu vill jag resa, jag vill hinna med lite saker innan det är försent


JAG VILL BÖRJA LEVA IGEN OCH INTE OROAS FÖR FRAMTIDEN



Hela förmiddagen gick fort och det enda vi gjorde var att gå rundor med våra hundar.  Först tjejerna och sedan  killarna. 

Efter en lätt lunch så satte jag  Lasse på att skala och riva potatis för idag var jag så sugen på att göra riktiga Ölands kroppkakor. 

När dessa var kokade så frågade jag Lasse om de var okej att äta dessa till middag utan grädde.  Dum fråga får, dumma svar, klart att det måste vara grädde till dessa. 

Det fick bli att ta ut bilen  ur garaget bara för denna grädde. 

Naturligtvis så kom då Lasse på att han ville till Rusta och köpa färg för att måla om köksgrinden. Jag hade sett på GPS att det var en olycka vid Alby och de varnade för mycket trafik, men detta hindrade inte Lasse för att i alla fall vilja åka till Rusta.. Nu gick det rätt hyffsat, det värsta var när vi skulle ut från parkeringen vid Rusta och det var 9 stycken långa bussar som låg efter varandra och ingen av de visade någon hänsyn till bilarna utan låg tätt intill och ville inte släppa ut oss som stod och väntade.  Lasse vågade i alla fall bryta detta och körde ut framför den 6:e bussen, annars hade vi nog fått stå där många timmar,


När vi kom hem var det dags för mig att skira lite smör och Lasse dukade som vanligt framför TV:n


Var lite besviken på att kroppkakorna inte blev gråa och tunga som de brukar. 

Gjorde på 1 kg riven potatis, 2 hg kokt och 1 dl mjöl. Precis som jag brukar. Stekte bara löken och kryddpeppar i smör och la i det råa fläsket så det bara fick blandas med det andra varma.

När jag gör vita kroppkakor så steker jag även fläsket.

Det blev 10 stycken rätt stora. Tyvärr kokade 2 stycken sönder så det blev egentligen bara 8 stycken som såg ut som de skulle

Men  goda blev de och tre var fick vi i oss, fast det hade räckt med två var.  I morgon får de bli stekta av det som är kvar.

Så äntligen fattade jag hur man ska få över filmerna från dagens trix i söndags.

Så här galet går det om man inte lyssnar på sin lärare

Stackars Åberlix fattade inte alls vad husse håller på med och det tror jag inte Lasse själv heller fattade. Men så blir det när man vägrar att göra sin läxa.

Roligt hade vi i alla fall och det blev många härliga skratt, något som verkligen behövs just nu.

Kvällen avslutades med Alla mot Alla och klart mina favoriter vann denna kvartsfinal. Hoppas de vinner allt. Finns inga godare och fina männinskor än just Lotta och Erik.

 

Så var det onsdag och samma tråkiga väder även idag.

Fick reda på att vår son Per fick positivt svar på Covid 19.

Tog provet igår och fick svar direkt i natt.  Tur är att han kände sig vissen redan förra veckan och inte orkade  skjutsa Lasse till sjukhuset. Men var han har fått det undrar man. Han jobbar hemma, beställer hem mat och rör sig bara ute när det absolut är ett måste som läkarbesök och apotek. 

Känns verkligen som jag vill sätta mig helt i karantän. Måste ta mig i kragen och börja handla mat via nätet. 

Idag fick jag  Lasse att fatta att vi inte måste handla något, så bilen fick stå kvar i garaget . 

Lite hundpromenader blev det och vädret var helt okej. 

Meningen var att vi skulle äta upp kroppkakor som var kvar. 

Men jag ville ha något annat och hade en zucchini i kylen som jag ville använda. 

 så det fick bli en svampfylld ost gratinerad zucchini och till det varsin  hemgjord hamburgare. 

Enkelt och väldigt gott. 

Alla mot Alla slutade precis som jag ville och snart blir  det final med mina favoriter.

Bestämde mig för att sova direkt efter detta och försöka kom till ro innan midnatt. 

Så var det torsdag

 


Lyckades somna innan klockan slog 12 och detta resulterar alltid i någon extra timme i sängen. 

Hade önskat att mitt nya täcke hade kommit  igår. 

Såg att det fanns i Hägersten klockan 02,12 på natten och att det, sedan kördes ut klockan 8 på morgonen.. Så nog borde det ha kommit hit under dagen tänkte jag, men strax före 9 i morse så kom meddelande från Hallunda att det fanns att hämta. Blev en snabb tur till ett ganska tomt centrum och ännu mer tomt var det på Direkten. 

Sprang sedan bara in en  snabbis på Lidl och köpte kalvsylta. 

Hem och medan Lasse plockade fram lite ljusslingor som jag ville ha upp så var jag nyfiken på täcket. 

 

Så innan jag gick ut till Lasse, så var  jag tvungen att fixa detta

Nu återstår det bara att få sova under detta i natt. 

Då blir det inga hundar i sängen. 

Fy sjutton vilket tråkigt väder denna dag bjöd på. 

Väldigt lite promenader blev det, men ute på tomten var vi en hel del tillsammans med hundarna. 

Skidskytte på TV är ett måste att se och att se både Hanna och Elvira på pallen gjorde dagen.

Kvällens middag blev enkel, men då gott det var. 

Sen blev det bara att se Lasse försvinna in i rummet för en 

timmes powernap.  Själv tog jag hand om köket. 

Kände oss ganska off hela kvällen så något gott fick jag för mig att göra. Det blev att plocka fram glass maskinen och göra en riktigt god vaniljglass. 

Alla mot Alla ikväll blev även som jag önskade. Gillar Anders Lundin men han har ingen talan i buren utan blir överkörd hela tiden av sin  lagkamrat och naturligtvis har hon fel och av detta förlorade de i dag. 

Inatt blir det att se hur tyngdtäcket kommer att fungera. 

I morgon börjar en ny blogg. 



.












 
What do you want to do ?
New mail

Presentation

Det ska vara gott att leva

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Gästbok

Skriv gärna några rader när du har varit och hälsat på denna sida.

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards