Alla inlägg den 6 december 2020

Av Rehn/Hornesjö - 6 december 2020 19:19

Ett  

Natten blev hur bra som helst, om det nu är täckets förtjänst så tackar jag och tar emot.


Som jag berättade igår så tänker jag denna vecka laga mat efter City gross viktväktarpåse.  Den maten de erbjuder med recept kostar 130 Kr per dag för 2 personer och gäller då bara middagar.

Detta låter inte speciellt dyrt eftersom man slipper åka och handla när man får allt hemkört. 

Men det tillkommer alltid mer än det man får i denna påse.  

Så blir det så billigt som det låter?

Detta kommer jag dessa första fem dagar att räkna ut.. 


Måndag

Chili con carne

Tisdag

Fisk/Räktacos med tomatsalsa

Onsdag.

Rårakor med  kalkonskinka

Dessa måltider kommer vi att prata om dessa tre dagar som bloggen handlar om. 

Torsdag

Kyckling låda med ungsrostade rotfrukter

Fredag

Höstgryta med syltlök.

Så här kommer ialla fall veckomatsedeln se ut.

Sen till kommer helgen då jag får se vad det blir även  luncher tillkommer

Men nu är det måndag och dagen började som vanligt med adventskalendern, som bara blir bättre och bättre. 

Efter frukosten och även hundarnas måltid så tog vi med oss killarna och åkte till Eriksberg för att köpa ägg. 

En snabb tur in  i Hallunda för att hämta vinst pengar som. vi vann på gårdagens DD. 

Sprang även in på Supergrossen för att kolla efter en skinka till pappa. 

När vi kom hem så var det lagom att ta en lunch på gårdagens rester.

 

Inte mycket, men ganska lagom för oss. 


Sen en halvtimme framför TV för att se Hem till gården.

 


Efter detta så gick jag bort och ordnade lite gömmor med eukalyptus för att både Yra, Z och Saga skulle få jobba lite. 

När jag hade satt ut de  8 gömmor som våra hundar skulle få leta reda på så fick först Z jobba och sedan Yra medan vi väntade på Saga.  

Alla tre hundarna var duktiga.  Saga måste lära sig lite mer om hur hon ska leta, men intresset finns och hon söker bra. .lite läskigt är att hon gärna vill äta upp magneterna, så det gäller att vara snabb med godis istället. 

Det blev sedan en liten promenad med alla, tre hundarna 

Riktigt kallt och ruggigt kändes det. 

När vi kom hem så satte vi oss, för att kolla på en svensk film. 

Sen var det bara middagen kvar och som jag tidigare har berättat är, kvällens middag Chilli con Carne

 

Som jag lovade så har jag även räknat på priset som blir för två personer under 50 kr och då finns det en lagom portion kvar till morgondagens lunchlunch

Dagen fortsatte fram till kvällens sista TV program

 

Kvällen avslutades precis som jag ville. 

Så nu ska jag försöka sova. 

Så var det tisdag och natten blev inte så bra som jag hade hoppats på

 

Har haft så jäkla ont i mitt knä så det känns som jag mest bara legat i dvala och vakna före fem var inte kul. 

Började dagen med adventskalendern på TV. 

Tog den tråkiga grå dagen och ställde mig för att trimma vårt lilla pälstroll

Släppte mycket mer än vad jag hade trott och han är så lugn och fin på trim bordet.  Maskin är inga problem, men att klippa tassarna är ingen höjdare, så de gömmer han gärna. 



Idag blev det ett besök i Tumba med Yra för lite löpträning.  Vi ökade på tiden både när det gäller hastighet och hur länge hon fick springa. 

Hem för att äta en sen  lunch på rester från gårdagens middag. 

Chili corn carne i Tortilla bröd och citronvatten. 

En kostnad på 3 kr och 60 öre för oss båda. 

Priset för ingredienserna ingick i gårdagens middag. 

Sen kom pappa över för att hämta skinkan och även lämna tidning, hundgodis och som alltid en bukett rosor. 

Som vanligt möttes vi på parkeringen och jag måste erkänna att det känns i  både magen och hjärtat att jag inte tar in pappa på en fika.


Hände inte, så mycket mer under dagen. Blev en svensk galen film innan middagen som var planerad. 

 

Det var fisk/räkor på taco bröd

En billig middag med alla indigrienser kostade denna middag ca 40 kr för oss båda. 

Varsitt glas vitt vin blev det och detta ingick naturligtvis inte i priset.

Lasse tyckte tydligen att det var för lite middag idag för när Lyckoviken skulle börja så ville han ha te och macka

 

Ska väl erkänna att det, smakade ganska bra, i alla fall med te. Smörgås avstod jag från. 

När sista dagens semifinal var över och vi nu vet vilka finalpar det blir i morgon så blev  det sängen. 


Så var det redan onsdag och lika mörkt och grått som vanligt. 

 

Kunde inse att gårdagens steg var under all kritik, men sömnen var desto bättre och vi steg inte upp förrän klockan 7.

Det blev sedan adventskalendern innan vi satte igång med frukosten. 


Idag fanns det inga rester från gårdagen, så idag fick vi ta av skinkan istället och den måste gå åt, eller så blir det hundmat. 

Trodde vi skulle slippa handla idag, men Lasse har en förmåga att öppna flera förpackningar av det mesta och så tror jag att det finns hemma. . Så var det idag när det var nästan helt slut på mjölken, men det fanns en oöppnad också, trodde jag, nej den var nästan slut den också. Samma sak med Lasses filmjölk, bara att tänka om och ta, en snabb tur till Hallunda. 


En tur ned, hundarna och sedan hem och jag bänkade mig framför TV för att se EN SÅNG TILL MARTIN. 

Mina tårar rann och jag tänkte på mamma. 


 

Kvällens middag blev råraka med kalkonskinka. 

Billigare kan det inte bli när jag gjorde denna smet på 2 potatisar, 1  morot, 1 ägg, 1dl grädde och lite vetemjöl. Till detta 90 gram kalkonskinka.  Under 35 kr blev min uträkning .. 

Hade inte haft något emot lingonsylt till dessa och jag visste att det fanns så mycket, som borde räcka till mig (Lasse gillar inte lingon) 

Lasse, gillar söta sylter så till honom fanns det annan sylt. 

När jag då äntligen satt vid bordet och skulle ta sylten så var burken helt tom.. Jaja bara inse att denna fanns redan på Lasses tallrik. Löjligt att bli besviken för en sådan liten bagatell, men det var just vad jag blev. 

Kvällen fortsatte framför TV.

Svåra frågor i finalen och Erik och Lotta tappade en massa poäng. Men det är en dag i morgon också.

Nu är klockan 23.30 och jag ska snart hoppa i säng.



















  
















Presentation

Det ska vara gott att leva

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Gästbok

Skriv gärna några rader när du har varit och hälsat på denna sida.

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards