Alla inlägg den 16 december 2021

Av Rehn/Hornesjö - 16 december 2021 09:22

 

Plötsligt händer det.  Idag stod det bra och allt lyste grönt på appen.

Blev inte alls det fina vädret som jag trodde. 

Men dagen kändes bra. 

Hade lite att handla och det är för jäkligt att man ska behöva besöka 3 affärer bara för att få det som står på listan.. Började med Maxi där man tror att allt ska finnas, men fann bara tre saker. Sen till Lidl för sånt som bara finns där och sen till Supergrossen där vi egentligen kunde ha handlat allt. 

Hem och fixade till en pannkaksmet och sedan 30 minuter framför  TV med varsin vörtbröd skinkmacka till Hem till Gården. 

Vet inte vad som hände sedan. 

Stekte köttbullar till oss och till pappa. 

Sedan stekte jag pannkakor som blev till middag och även några till pappa som han får i morgon

 


Kvällens avslutades med Alla mot Alla och finalen

  som inte blev som jag hade önskat.

Nu blir det sängen


Så var det fredag

 

Ännu en grön dag och det känns så härligt att vakna till även dessa blomster på mitt köksbord   som bara blir vackrare för var dag som går. Tyvärr börjar nu de första se lite tråkiga ut, men det är nya på gång.

Idag är det 3 år sedan vår Zlatan föddes på Södra djursjukhuset

  Dessa 3 av 7 valpar fick vi med oss hem, tyvärr så somnade lilla Zafira in andra dagen efter.


Tog tag i att åka och handla tidigt eftersom vi sedan efter Hem till Gården skulle besöka pappa.

Passade på att köpa en Amaryllis till pappa också med bara är knopp på, kan ju vara roligt för honom att se dessa utvecklas och bli vackra.

Idag var det en sån där där jobbig dag gällande parkering på Åsen, fick åka runt en del innan vi hittade någon, men till slut fanns det en enda på pappas gata och vi kunde äntligen parkera och gå in.


Lasse rensade pappas avlopp i köket eftersom han tyckte att vattnet rann ur för långsamt.  Det är verkligen inte lätt för pappa nu när han har nya människor hela tiden som springer ut och in i hans lägenhet.. Han blir även väckt varje natt vid olika tidpunkter för att det är någon som kommer in och lyser med en ficklampa och frågar hur han mår och ibland är det svårt att somna om och han ligger och tänker. Han hade haft en som tvättat åt honom idag och hade då hängt upp alla hans skjortor fint på galje men inte hängt in dem i garderoben, så jag tog bort alla hans kortärmade skjortor och la dem i en påse och la ner i källarutrymmet.

Så hade det gått ett par timmar och vi var tvingade att åka hem till vårt eget.  Känns inte kul att lämna pappa, men är glad att han kan sitta och kolla på TV i alla fall.

Passade på att åka och handla en ny leksak till Zlatan.


Hem och tog oss lite att äta innan jag skulle börja med maten.  Vi hade planerat bakpotatis med räkröra till middag. Men det fanns inga bra bakpotatisar i affären, men våra vanliga som jag hade köpt dagen innan var rätt stora och det fungerar ju att vi tar dem.  Har börjat göra bakpotatis i airfrysen istället för i micron och de blir oftast jättebra.

Tog fyra potatis och la i airfrysen och satte på 30 minuter medan jag gjorde iordning räkröran.

Efter 30 minuter var potatisarna stenhårda och jag satt på ytterligare 15 minuter, men fortfarande en hård kärna inuti potatisen,  fortsatte 10 minuter till och nu fick det vara nog.

  Men den var fortfarande inte mjuk som jag ville och det blev att försöka få ur det som gick av potatisen.  Slutade med att jag rostade varsin macka som vi la räkröran på.

Var så glad att det äntligen visades en film som jag gillar och det är Wera.  Men vad händer jag somnar i soffan precis innan slutet och jag vet nu inte vem det var som var mördaren.

Får se hur natten blir, brukar bli en del tankar som dyker upp efter besök hos pappa.

I morgon är det helg igen.


Så var det lördag

 

Tillbaka på rött igen gällande ANS men så himla dåligt såg det inte ut.

Hade massor att göra denna dag och skrev till och med en lista på vad som skulle göras.

Började bra med att jag trodde det var fredag och satte mig redan kvart över 7 framför TV:n och undrade vad Adventskalendern hade tagit vägen.  Slog över till 4:an och upptäckte att det var Dr Phil och insåg att det var lördag.

Då hann jag med att laga frukost innan det blev TV igen.

Sen blev det sprint på TV och det var då lika bra att sitta kvar  Sen ringde Per och vi satt och pratade jättelänge i telefon.

Promenaden med hundarna fick vara, för nu ville jag iväg och handla innan det blev för sent.


Sortera koppel och leksaker stod på listan och eftersom jag gillar att vara ute så passade det bra att stå tillsammans med hundarna och göra detta.

Alla vill ju var med och se vad som händer och helt plötsligt så hade Åberlix hittat en träningsboll, men klart att Z snodde den för honom


 
  Det hade verkligen roligt med denna boll men ge den tillbaka till Åberlix hade  inte alls någon lust med.

Snabbt fram med mobilen för att i alla fall få en liten snutt på deras lek och se hur de skulle lösa detta.

Sen in igen och gick igenom kyl och frys.  Köpte för ett par dagar sedan en  kalvytterfilé som jag tänker grava till julafton, vill alltid ha något gravat kött eftersom jag inte äter lax.  Den var på 7 hg och jag tänkte att hälften räcker till gravning och då måste den ligga i frysen ett tag innan, så den andra delen fick jag för mig att laga till middag.

Gjorde en rostad potatis, morot och rödlöks låda i ugnen och en gräddig kantarellsås till denna köttbit.

   

Lovar att det blev en mycket god middag och köttet blev perfekt i den traditionella ugnen. Är alltid lite rädd för att det ska bli för rosa för Lasses skull, men även denna rosa köttbit föll honom i smaken.

Så var det kväll igen och lite TV som vanligt som avslutades med en film.


Så var det söndag och 3:e advent.

 


En bra natt och dagen kan börja

     

I morse hade alla fyra klockorna slagit ut på den korta stammen.  Nu väntar vi på den som bara är knopp ännu.


Har ju lite kvar sedan gårdagens lista, men även denna dag blev det TV och skidor på morgonen efter vår frukost.


  Hundarna med som vanligt vid köksbordet och Åberlix får alltid en tallrik havregrynsgröt direkt efter att vi är klara. Men idag var det risgrynsgröt och inget som skulle bli kvar till hundarna, men lite vid bordet kunde inte Lasse låta bli att ge dem.  Som tur var det bara tre hundar i köket denna morgon.


Som vanligt var det mycket skidor på TV som vi bara inte kan låta bli att titta på.


Men tog ändå en tur till Kungens Kurva för att besöka Arken och passa på att väga våra killar när Zlatan fick hämta sin 3-års present

  Efter att vi hade vägt killarna Zlatan 14,3 kg och Åbelix 13.7 kg så fick de snällt sitta och vänta medan jag gick till kassan och löste ut Zlatans godispåse.  Det var hur mycket folk som helst denna söndag och man märker hur viktigt alla tycker det är att få köpa julklappar till sina fyrbenta vänner.


Hem och fixade till lite lunch på resterna från den goda kalvytterfilén som vi hade till middag igår.

   

Nästan godare idag än igår.


Sen passade jag på att göra lite tunna revbensspjäll i crock poten medan vi återigen satt bänkade framför TV:n för att se på mera skidor.

Mycket TV blir det dessa dagar med både skidor och simning, men vad gör det, vi har just nu ingen tid att passa och då får man ta till vara och göra det som man vill.
Revbenen i crockpoten blev så bra
   

Ser kanske lite tråkigt ut men de honungsglaserade spjällen smakade utmärkt och det räckte då med bruna bönor till dessa. Detta är något som hör julen till hos oss i år tänker vi inte äta en massa julmat på julafton utan vi tar lite av det goda under hela veckan i stället.


I kväll avslutade vi dagen med att se en gammal Beck och sent blev det, så nu får vi se vad som händer under natten.

God natt 















Presentation

Det ska vara gott att leva

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
29
30
31
<<< December 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Gästbok

Skriv gärna några rader när du har varit och hälsat på denna sida.

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards