Alla inlägg den 27 december 2021

Av Rehn/Hornesjö - 27 december 2021 09:09

Så var det måndag 

  

Det var kul att se på denna app idag på morgonen, fast sömnen blev dålig så jobbade i alla fall hjärnan som den skulle och det är ju huvudsaken. Hade gärna sovit lite längre men vaknade av att min mobil larmande att klockan var 7 och då var det ju bara att stiga upp.  

Lite mer behaglig temperatur var det både inne och ute.  Lasse hade en brasa på igår i stort sett hela dagen och det märktes på temperaturen när vi kom ner i köket på morgonen.   Första morgonen sedan i torsdags som jag vaknade utan att känna av min onda hals och det kändes bra.

Känner mig så besviken på att Älghundsklubben uppdaterar sin viltspårprov så sällan.  Zlatan tog sitt championat den 6/11 och trodde att detta skulle visa sig på SKK.  Har därför varit inne varje måndag för att kolla men ingen rapport från dem.  Visst jag har mitt bevis   men inser att om man vill ha det registrerat på SKK i tid så får man välja en annan klubb.  Kollade in på SKK och ser att över 80 klubbinrapporteringar har skett under hela november, men inte en enda från Älghundsklubben och jag vet ju att det är fler än vi som har gjort våra prov under denna period.

Blev mycket TV tittande även denna dag.  

Middagen blev väldigt enkel, men smaken säger mer än bilden

  bara rösti, bacon och gräddfil.

Tycker att det är så bra att ha baconpaket i kylen, men blir lika besviken varje gång de ska användas för då har vacuumet gått ur något av paketet och det är bara att kasta för jag vet ju aldrig när detta har hänt.

Kvällen fick avslutas med en rolig film, alltid härligt att få skratta från sängen.


Så var det redan tisdag

   


Allt såg bra ut på appen och vilken morgon himlen visade sig när vi satt vid köksbordet.


Så nu kunde min morgon få börja snart   Lasse hade smygfotat mig när jag satt och väntade på att kaffet skulle hällas upp.  Att jag ser så intresserad ut var nog för att dessa bilder      dök upp i ett minne.  Det fick mig verkligen att tänka tillbaka på alla tårar som rann under flera veckor och vi inte visste hur det skulle gå för vår Zlatan.  Men redan efter 8 veckor så visste vi att han skulle bli som vilken normal valp som helst och det har han ju verkligen visat under dessa 3 år som förflutit.

När jag idag får höra detta från en uppfödare av annan ras så känns det som mitt problem fast vi hade förlorat 5 friska valpar var väldigt litet i jämförelse av vad denna uppfödare fick vara med om.

Hennes berättelse berörde mig mycket. Det handlade om att matte upptäckte en knöl vid den nedre juvren, tiken som var parad för 4 veckor sedan ville matte ha undersökt eftersom detta kändes konstigt.  Det visade sig att en valp som låg innanför bukväggen, den levde och hjärtat pickade när man såg detta på ultraljudet, det fanns ytterligare 6 valpar som låg där de skulle.  Tyvärr var de tvungna att operera bort den valp som hade hamnat utanför för att det annars skulle kunna bli stora komplikationer för tiken, tyvärr var de även tvingade att kastrera en tiken.  Så ledsamt att både behöva förlora en hel kull och sedan veta att man aldrig mer kan använda sin tik i avel.  


Tillbaka till våra egna och vårt liv igen.

Det blev en tur till både Hallunda och Systembolaget för att handla det vi ska ha till Nyår. Kändes bra att ta det redan denna dag innan det blir fullt i affärerna. Hittade både en jättefin färsk hummer och färsk oxfilé på Lidl.


Det  blev även denna dag ganska mycket TV tittande. Både skidor och serier. 

Hade ingen lust att laga middag denna kväll och eftersom Lasse var sugen på fisk så tog jag fram varsin låda från frysen.

   


Lasses fisk var helt okej enligt honom, men tyvärr så gillar han inte ärtor och det fanns det massor av. Själv tog jag en chickybits med kulpotatis och god sås, allt såg så fint ut, men smakade inte ett jäkla dugg, så det blev en hel del med Himalayasalt som fick lite smak på det hela.


Kvällen fick avslutas med en gammal Beck, som även denna gång var sevärd.


Onsdag

   


Fast jag kom i säng efter midnatt så blev sömnen ganska okej.

Men en konstig dröm hade jag precis innan jag vaknade.  Vi var på väg upp för en trappa i ett hus, Åberlix var med och mitt i trappan möter vi en annan hund och Åberlix följer med den upp till översta våningen. När vi kommer in i denna lägenhet så är det massor med barn, en stor hage med kattungar i olika storlekar, bredvid denna står en annan hage med massa kaninungar.  Ser att en kille tar upp Åberlix i famnen och jag säger att han gillar inte obekanta, men killen fortsätter och kela med honom och han verkar inte ha något emot detta.  Jag frågar om de säljer katter och kaniner men får till svar att de alltid får hanar och dessa kan man inte sälja så de får stanna.  Jag vill nu gå därifrån och börjar leta efter killen som har tagit Åberlix, jag ropar och ropar Åberlix namn, men han finns ingenstans, jag öppnar en dörr och där inne är det som en sal med bara massa sängar och det ligger folk och sover i dessa. Jag fortsätter att ropa på Åberlix men får inget svar, sen vaknar jag.

Undrar vad denna dröm kan betyda.


Redan vid 10 tiden efter att hundarna hade rastas så blev det TV och utförsåkning.

Tillbaka på ruta ett igen gällande min onda hals och förkylning.  Känns som att varje gång jag har besökt någon affär så kommer detta tillbaka.

Blev i alla fall bättre under dagen, men tog det mycket lugnt 

Hade två paket med risgrynsgröt i kylen och fick för mig att göra en IAS SAFFRANSPANNKAKA, varför kallas den så, jo det är för att jag har inte mandel i min och vi äter den med rårörda lingon i stället för söt sylt.

Så redan vid lunch så åt vi detta

 

Gjorde bara 2 portioner och tänkte att vi äter inte så mycket så vi delade på den ena. Men detta var något i Lasses smak så när han hade ätit upp sin så sa han "ska du inte ha en bit till", nej det skulle jag inte, men naturligtvis fick han gärna äta upp resten, vilket han gjorde med glädje.

Dagen fortsatte sedan med att vi trimmade lite hundar.

Sen blev det inte så mycket mer denna dag innan middagen som jag gjorde av en liten bit falukorv som jag hittade i frysen. Troligtvis hade jag sparat den för att ha som belöning till hundarna, brukar normalt inte äta korv som legat i frysen, men hittade inte något annat och så blev jag så sugen på ris.

 


Även till middagen blev det att Lasse backade på maten och det betyder ju att det är gott.

Kvällen fortsatte med världens löjligaste film på TV.  Det stod att det skulle vara en thriller, men vet i sjutton om jag kan kalla den för detta.

Filmen hette The Game och nog var det ett spel alltid.

Nej nu var denna dag över och efter lite plock i köket så blir det sängen.










Presentation

Det ska vara gott att leva

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
29
30
31
<<< December 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Gästbok

Skriv gärna några rader när du har varit och hälsat på denna sida.

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards