Alla inlägg den 25 december 2021

Av Rehn/Hornesjö - 25 december 2021 09:14

 

Ingen större skillnad från gårdagen, men var i alla fall på språng en del och det märktes på stegen.

Började morgonen med att se sista avsnittet av Julkalendern, jag är barnsligt förtjust i denna och har både skrattat och tagit en del på lite allvar.

Sen blev det utdelning av hundarnas julklapp, det var naturligtvis ett ben var och det blev att de snabbt försvann åt varsitt håll för att få vara ifred.

           och så fick vi en lugn frukost utan någon som tiggde vid bordet.


Började sedan att förbereda det som vi skulle ha att äta denna dag.  Hade bestämt mig för att bara använda den nya airfryen och skippa stora ugnen eftersom vi äter så lite och skulle i alla fall bara laga mat till oss.

Började med att koka ägg, ta fram räkor  och sedan så gjorde jag två små (mycket små) omeletter i airfryen

  Har nog aldrig fått så luftiga omeletter, så detta var ett plus.  Sedan gjorde jag en liten vegetarisk Janson   och även den lyckades bra i den lilla ugnen.


Fast det inte är mycket så tar allt sin tid och vid 13 tiden tog vi varsin skinkmacka och julmust

 

Strax före klockan 15 så satte jag igång det som skulle finnas på bordet när vi tittade på TV. Skulle göra räk och svampstuvning till omeletterna och lägga räkor på äggen, sen var det nog inte så mycket mer jag behövde tänka på.


Förra året var första gången jag såg på Kalle Anka och Co, TV har ju alltid stått på vid denna tid men jag har själv aldrig kunnat hinna med att sätta mig ner och kolla.  Förra året var det vi ju även då helt ensamma och jag hade tiden, men inte riktigt någon lust. Men i år när det var Tareq Taylor så var det bara ett måste att få sitta ner i lugn och ro och njuta.

Så satt vi där    och kollade samtidigt som vi åt

      Var ju absolut inget överdåd av mat detta år.  Två ägghalvor och lite gravat kött var det som jag fick i mig, sedan tog det ett tag innan jag smakade på Janson, omeletterna, prinskorv och köttbullar.  Skinka och rödbetssalladen hade jag helt glömt bort att ta fram. Men det hade vi tänkt att vi kunde ta lite senare på kvällen.  Men det blev aldrig av, Lasse gjorde sig en laxmacka och jag tog en macka med lite gorgonzola.

Men så kom jag på att jag skulle ju ha en efterrätt idag och det blev så enkelt som en banan splitt

  Konstigt nog så lyckades jag få i mig denna.


Kvällen fick fortsätta med 1:an  och jag måste medge att Tareq var nog den bästa jul värd jag någonsin har sett (nu har jag ju inte sett så mycket de andra åren) gillade verkligen allt han berättade om.

Avslutade kvällen med film som jag sett flera gånger tidigare, men även denna gång fick jag skratta.


Så var denna ganska tråkiga julafton över.






Presentation

Det ska vara gott att leva

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
29
30
31
<<< December 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Gästbok

Skriv gärna några rader när du har varit och hälsat på denna sida.

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards