Direktlänk till inlägg 5 december 2022

Måndag till onsdag vecka 49 2022

Av Rehn/Hornesjö - 5 december 2022 08:22

Måndag och ny vecka igen

Så såg denna natt ut och det var precis som det kändes. 

Lite för lite djup sömn för att jag ska känna mig utsövd. 

Började morgonen med att slå in ett paket som det kommit in betalning för. 

Sen får det räcka för detta år med annons på Tradera.

Passade på att åka ner till centrum och skicka paketet och även handla lite innan det var dags för Hem till Gården. 

Kunde inte låta bli att handla   och även förbereda det i min tryckkokare. 

I morgon ska jag grilla dessa och hoppas att de går att äta. 

Sen blev det en tur till Huddinge  för att hämta det fina trimbordet jag köpt av en hundvän. 

När vi kommer hem så tar vi det bara lugnt och jag plockar fram något ur frysen. 

Hittar ett paket med feta fyllda kalv färs biffar. 

Denna mat åt vi den 16/11 och jag hade glömt bort hur gott det var. 

 

Förra gången var det med en tomatsås och pressad potatis. Idag blev det gräddsås och råstekt potatis i stället. 

Hände inte mycket mer denna dag. 

Blev som vanligt sängen efter en bra omgång av Alla mot Alla. 


Tisdag

 

Känns alltid bra med en grön app vid uppvaknande. 

Klockan 9 ser jag detta från köksfönstret. 

Syns mer i verkligheten, men solen som syns mellan träden är som en jättestor rund cirkel. 

Vackert fast det är ganska grått. 

Började förmiddagen med att åka till Maxi. Mycket folk redan vid denna tid. 

Hem och plockade fram min stora klumpiga bakmaskin. Skulle bara baka bullar på 6 dl vätska så normalt brukar jag bara använda handstyrka, men märkt att jag börjar bli ganska svag i mina både armar och händer. Tyvärr tar det även på min kropp att plocka fram tunga maskiner, så detta jobb får Lasse utföra, tyvärr är det inte lätt för honom heller. 

Satte en saffransdeg som fick stå och jäsa medan jag kollade på Hem till Gården. 

Bakade ut ca 40 bullar med mycket smör, vanilj och vit choklad 

Sedan fick de stå och jäsa en gång till i 49 minuter för att bli riktigt fluffiga. 

Är inte nöjd med nya spisens ugn. Fast jag använder varmluft så blir det ojämn värme och de bullar som låg längst in till höger blev alldeles för mörka. 

 

Vi var i alla fall tvungna att ta varsin så fort de kom ut ur ugnen. Lasse ville gärna ha en till  och jag var inte sämre än att även tugga i mig två stycken. 

De blev luftiga och goda. 

Blev att vi sedan slappade mest fram till det var dags att ta itu med middagen. 

Skalade 2 potatisar och värmde bruna bönor medans  köttet grillades i Airfryen. 

       

Egentligen var detta ett prov på att göra broskben  i stället för revben. 

Smaken blev densamma och mycket mer kött än på revben. 

Vi äter inte så mycket så det blev mycket kött kvar som hundarna kommer att få. 

Detta är  bara brosk och inte några vassa ben så då kan de även få dem grillade. 

Sen blev det som vanligt att fortsätta att kolla på TV fram till klockan 23.

Jättebra Alls mot Alla. 


Onsdag

 

Mycket kändes bra när jag kollade appen. Men sova hade jag gjort dåligt och vet vi sjutton varför det blev så många uppvakningar.  Fast jag höll mig kvar i sängen till halv sju, men hade gärna dragit täcket över huvudet och få ett par timmars extra sömn. 

Idag var det en gammal och en ny övning.

 Höftstärkaren går ganska bra nu. Ser lätt ut men det var svårt att hålla balansen, men detta börjar bli bättre.  Stående benböj kändes, som en barnlek när jag höll i mig. 

Idag blev det även blommornas tur att få sig lite att dricka. 

Pappas   blomma har fått flytta upp till valp rummet så jag ser den inte dagligen, men den är lika fin fortfarande. 

Har väntat på att potatisen ska bli gammal nog så att jag kan göra riktiga Ölands kroppkakor helt utan mjöl. 

Fick för mig att prova med ett mindre kok som skulle räcka som middag. 

Hade en halv kokt potatis kvar sedan gårdagens middag och det fick räcka till några rårivna. Hade ett paket bacon som jag klippte i riktigt tunna skivor och sedan blandade med ganska mycket  nymortlad kryddpeppar. 

Rullade 8 stycken potatis bullar och gjorde sedan 8 bollar även av fläsket. 

Ville ha dem riktigt tunna med mycket fyllning. 

Sedan är det alltid lite otäckt att lägga i dem i sjudande vatten. Man vet ju aldrig om de håller ihop. 

 Såg lite oroväckande ut när den första började öppna sig, men det blev bättre och i det stora hela så höll de ihop. 

Nu skulle de stå och puttra i sjudande vatten i en timme. 

Klockan var kvart i 12 när jag tog den ur kastrullen och kände att "jag vill ha dem nu när de är helt nygjorda.  Lasse höll med

     Att få dem varma med grädde, lingon och en smörklick i varje kaka är så gott. 

Jag dricker inte mjölk, har nästan aldrig gjort det. Var till och med tvungen att gå hem varje lunchrast i småskolan för att jag annars var tvingad att dricka mjölk som redan var upphällt i glas. Min mormor var snäll och gick hem och lagade lunch till mig varje dag från 1:an till 5:an.  

Men när Lasse hällde upp ett glas till sig så kände jag för att smaka och det var  ganska gott och passar bättre än vatten till denna mat. 

Såg sedan Hem till Gården innan vi åkte till återvinningen och sedan till Hornbach. 

Eftersom  vi hade ätit en ordentlig  lunch denna dag  så måste  det bli  något lätt till middag.

Eftersom jag inte ville handla idag  så blev det att  laga något  som fanns hemma. 

 

  Bästa middagen om jag får tycka.  Älskar spenat i alla former och med ägg så bli det även  en mycket  mättande middag.

För att spe på järnförrådet så fick det bli varsitt glas Rött till maten 

Lasse blev sugen på bullar och smög ut i köket och la fram några.

Jag avstod, fast jag blev lite sugen. 


Final i kväll med Hela Sverige bakar.  Tre duktiga finalister. 

Avslutar denna blogg med lite sötchock 

  Bebisar och kattungar får mig att le.


Sedan en spännande semifinal i Alla mot Alla. 

Imorgon är en ny dag 























 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Rehn/Hornesjö - Fredag 3 maj 08:12

Torsdag'   Vädret var det inget större fel på när jag vaknade, men sovit det hade jag knappt gjort denna natt.         När jag vaknar upp och ser denna app så blir jag så besviken.  Så rött som det var denna morgon var det ett tag sedan,...

Av Rehn/Hornesjö - Måndag 29 april 09:07

Måndag   Äntligen de grader man vill se på termometern Natten kändes ganska okej         Men enligt denna tabell så hade den varit sämre än vad jag trodde. Skit samma, min känsla är viktigare än vad det står skrivet. När vi sitter v...

Av Rehn/Hornesjö - Fredag 26 april 07:49

Ja detta skitväder vaknade jag upp till denna morgon. Natten hade känts så där och det är alltid spännande att kolla av mina värden på klockan         Grönt på ANS i alla fall men resten var väl inte vad jag hade hoppats på.. Hade myck...

Av Rehn/Hornesjö - Måndag 22 april 09:44

Måndag '   Lika kallt även denna dag  Natten kändes bättre än vad den denna morgon visade         Trodde på grönt denna morgon, men det blev orange.  Ja bättre än rött i alla fall. Bara 30 minuters djupsömn denna natt. Tycker att jag ...

Av Rehn/Hornesjö - Torsdag 18 april 09:22

Torsdag   Forstfarande kylig morgon och idag skiner inte ens solen Natten blev så där         Kändes som jag nu var tillbaka på ruta 1 igen. Idag fyller Lasse 81 år och vi ska väl inte fira detta på något speciellt sätt. Fick upp e...

Presentation

Det ska vara gott att leva

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Gästbok

Skriv gärna några rader när du har varit och hälsat på denna sida.

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards