Direktlänk till inlägg 12 december 2022

Måndag till onsdag vecka 50 2022

Av Rehn/Hornesjö - 12 december 2022 08:25

Måndag 

 

Äntligen lite grönt på appen och bra djupsömn gjorde att jag studsade upp ur sägen med ett leende på läpparna.

Hade planerat att baka ett par kavringar. 

 Men skulle jag göra det just idag när elen var dyr. 

Ny spis och på denna fanns det även ECO och då bestämde jag mig för att smida till verket. 

Brukar baka denna kavring på Öland och det blir så saftigt och gott. 

Allt fanns, även hemma, så det var bara att sätta igång. 

Siktade 9 dl råg sikt, 4 dl vetemjöl, 2 msk bikarbonat och både anis och kummin. Rörde ihop allt i maskin innan jag hällde på 3,5 dl sirap och 6 dl filmjölk. Lät maskinen jobba ihop den tunna degen och fyllde två brödformar.. 

Ugnen var uppvärmd till 175 grader så nu var det bara att sätta timern på 60 minuter. 

När de var klara så var det dax att ta oss till centrum. 

 

Var så sugen på falukorv idag, men så dyr den var, men hade jag bestämt mig för något så fick inte priset hindra mig.  

Tänkte inte så mycket på vad sakerna kostade eftersom det inte var något speciellt. 

Men en liten falukorv, en flaska olja, en liten ask smältost och 1 paket skinka kostade nästan 200 kr och det tyckte jag var, ganska häftigt. 

Hem för att kolla på Hem till Gården och även ta en lunchmacka med ägg. 

     


Klart det blev på det nybakade brödet. 

Undrar varför jag köper dyrt bröd när detta blir så mycket godare. 

Vi blev sittande framför TV för att kolla en svensk film med Lill-Babs och Thore Skogman.

Kunde inte låta bli att ta ett par små mackor med bara smör på.  Det är något visst med hembakat som man inte kan motstå

Senare blev det middag och idag blev det enkelt men gott

 

Jag gillar potatis till denna rätt, men eftersom vi hade ätit lite mackor innan så visste jag att det var ganska meningslöst att ställa mig att både skala och koka några.

Kvällen fortsatte med Robinson, Clark Olofsson och Alla mot Alla som vanns av mina favoriter.

Kom i säng ganska snabbt efter att detta var slut och då började jag lyssna lite på Karlavagnen, men det var så mycket finska som jag ialla fall inte förstod så jag stängde av mobilen.


Tisdag

 

Natten blev ganska okej, kände inte att jag hade så mycket att klaga på. Vaknade halv 5 första gången, men lyckades i alla fall slumra lite fram till en timme, men sen var det svårt att somna om men jag höll mig kvar i sängen i alla fall till klockan var 6,20

Ner och satte på TV för att kolla på Luciamorgon och även Adventskalendern innan vi åt frukost.

Hade planerat att göra varsin smörgåsbakelse av kavringen jag bakade igår. 

Så jag gjorde min traditionella fyllning som består av grädde, majonnäs, mjukost, skinka och gurka.  Tre lager ville jag ha och började därför med formbröd i botten och sedan två lager med kavring och massor med fyllning mellan varje lager.

 

Ungefär så blir det efter att varje bakelse varit hårt inslagen i plast  några timmar. 


Har haft lite svårt att släppa taget om mamma vackra minkpäls    men satte ut en annons på den för bara 250 kr, måste ju inse att jag kan inte bara ha den hängde här hemma och det är inget jag skulle sätta på mig.  Igår var det en tjej som hörde av sig och ville ha pälsen.  Det kändes både bra och dåligt, men det bästa var att pälsen nästan flyttar hem igen för tjejen som ska ha den bor inte alls långt ifrån mammas och pappas lägenhet.

Kommer så väl ihåg när mamma och pappa kom hem från Grekland den första julen efter att de hade flyttat dit och mamma hade denna päls på sig och var så stolt. Sedan fick jag ett stort paket och i den låg det en brun persianpäls och en liten hatt till mig.  Lovar att jag kände mig snygg när jag gick ut och drog barnvagnen   med Ann i och var uppklädd som om jag skulle gå på den finaste tillställning. Min egen päls är borta för länge sedan och nu försvinner även mammas.

Slängde ihop en ny liten limpa som idag blev helt osötad och med lingon istället. 

Den måste nu ligga och vila några timmar innan vi kunde smaka. 

Behövde handla, ägg så det fick bli en snabb tur ner till Hallunda efter Hen till Gården. 

Istället för en lunch vid 12 tiden så fick det bli en brunch vid halv 3.

Nu skulle bara smörgås bakelserna få lite godsaker på utsidan också. 

 

Både jag och Lasse kände att jag nog gjort dem lite väl stora. 

Men vi åt upp allt och drack varsitt glas vitt vin. 


Hade planer på middagen och skulle då även göra egen pasta, men fast klockan var över 7 så kände vi båda att vi inte skulle orka en middag. 

Så det blev istället att vi, smakade på dagens lingon bröd och bara tog lite falukorv på dessa. 

  

En riktig god macka blev det. 

Det blev en rolig och givande Alla mot Alla. 

Nu längtar jag till finalen i Globen. 


Onsdag

 

Lyssnade lite på Karlavagnen innan jag stängde av mobilen. 

Blev väckt av SOS alarmet strax innan 6. Tydligen en olycka på E20 för det stod att det var 900 meter till olyckan. 

Lite jobbigt med detta alarm och 30 sekunder är lång tid när nån inte vill höra detta och naturligtvis så väckte de även hundarna.  Funderar på att stänga av detta larm, men samtidigt vill jag veta om det skulle brinna i närområdet. 

Var i alla fall klarvaken och efter lite kelande med en kramgo Åberlix steg jag upp för att börja dagen

  Båda Amarylliserna på väg. 

En hel del på agendan denna dag. 

Men först fick det bli   lite övning för att få igång kroppen. 

Det blev inte riktigt som väntat denna dag för vädret ställde till det en del.

Gjorde en pastadeg på förmiddagen som sedan skulle ligga och vila i kylen fram till middagen


Men jag hade en del att göra ändå och dagen försvann snabbt fram till  klockan var 15.30 då jag fick ett samtal från en granne som ville att vi skulle gå hem till dem och kolla deras hund. Hans fru som har haft en stroke var orolig för att hunden betedde sig så konstigt och han själv skulle inte komma från jobbet förrän halv fem.  Vi gick dit och möttes av en lika galen och lekfull hund som vanligt, så något större fel var det inte på honom, men troligen hade han ätit en massa snö när matte hade haft honom på tomten och det gjorde att han nu hade mått lite illa och sprungit runt och ulkat. Men det var skönt att kunna ringa tillbaka till husse och säga att allt verkade lugnt.

Vid halv 6 skulle vi möta en tjej i Hägersten som hade köpt mammas päls.  Vi var lite oroliga för att bege oss ut på vägarna eftersom det var oväder, men det gick ganska bra om än väldigt långa köer.

Pälsen har nu fått ett nytt hem ett par 100 meter från sitt gamla.

Hem och nu hade jag lite att pyssla med gällande middagen.

Egentligen var det inte så mycket men jag gillar ju när allt blir klart ungefär samtidigt, så jag började i alla fall med att baka ut pastadegen    och skära till den i lite bredare strimlor, orkade inte ta fram pastamaskinen utan gjorde detta för hand i stället och det gör att jag inte får dem lika tunna som annars, men vad gör det. Sen var det bara att skära lök och pressa vitlök som skulle fräsas i smör, delade 2 avokado som tärnades upp och fick puttra med i massa med crème fraiche. Nu var det dags att sätta på    pastan som skulle koka ungefär 8 till 10 minuter medans jag la i    kräftorna i såsen.

Allt var sedan klart för att hällas upp i en lite djupare tallrik

 

Lasse gav detta 11 på en skala av 10.


Klockan hade hunnit bli ganska mycket redan och nu var det bara att kolla lite på TV fram till det viktigaste i kväll Alla mot Alla i första finalomgången.


I morgon är det torsdag och en ny bloggomgång.
















 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Rehn/Hornesjö - Fredag 3 maj 08:12

Torsdag'   Vädret var det inget större fel på när jag vaknade, men sovit det hade jag knappt gjort denna natt.         När jag vaknar upp och ser denna app så blir jag så besviken.  Så rött som det var denna morgon var det ett tag sedan,...

Av Rehn/Hornesjö - Måndag 29 april 09:07

Måndag   Äntligen de grader man vill se på termometern Natten kändes ganska okej         Men enligt denna tabell så hade den varit sämre än vad jag trodde. Skit samma, min känsla är viktigare än vad det står skrivet. När vi sitter v...

Av Rehn/Hornesjö - Fredag 26 april 07:49

Ja detta skitväder vaknade jag upp till denna morgon. Natten hade känts så där och det är alltid spännande att kolla av mina värden på klockan         Grönt på ANS i alla fall men resten var väl inte vad jag hade hoppats på.. Hade myck...

Av Rehn/Hornesjö - Måndag 22 april 09:44

Måndag '   Lika kallt även denna dag  Natten kändes bättre än vad den denna morgon visade         Trodde på grönt denna morgon, men det blev orange.  Ja bättre än rött i alla fall. Bara 30 minuters djupsömn denna natt. Tycker att jag ...

Av Rehn/Hornesjö - Torsdag 18 april 09:22

Torsdag   Forstfarande kylig morgon och idag skiner inte ens solen Natten blev så där         Kändes som jag nu var tillbaka på ruta 1 igen. Idag fyller Lasse 81 år och vi ska väl inte fira detta på något speciellt sätt. Fick upp e...

Presentation

Det ska vara gott att leva

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Gästbok

Skriv gärna några rader när du har varit och hälsat på denna sida.

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards