Direktlänk till inlägg 15 december 2022

Torsdag till söndag vecka 50 2022

Av Rehn/Hornesjö - 15 december 2022 08:38

Torsdag

 

Idag var det kylslaget ute och riktigt kallt hade det varit under natten.

Lasse satte direkt in en brasa så fort han kom ner i köket så inne har vi 22 grader och inget att klaga på.

En mycket vacker dag med sol och snö som fick mig att se bakåt i tiden och då vid denna tid innan jul.  Glittrande barnaögon, tacksamma för sina presenter, all god mat.  

Idag bara stress och det som finns i paketen är oftast bara roliga denna dag. 

Om jag kollar bland leksaker på ett loppis så finns det i mängder sånt som barnen fått men aldrig använt, det måste väl då erkännas att vi bara handlar för köparens skull  Jag kanske har fel, men ger hellre barnbarnen en slant så de kan välja vad de vill. 

Nej inte mycket att fundera på. 

Dagen gick fort och vi kom inte utanför grinden. Hann inte  heller med någon lunch. 

Så blir det ibland att dagen inte blir riktigt som man tänkt sig men det som var bestämt blev i alla fall lyckat och Zlatan och hans nya tjej gillade varandra. Så nu hoppas vi på små bebisar hos denna uppfödare i februari. 


Klockan var nu över 5 och jag hade inte en aning om vad vi skulle stoppa i mun. 

Det fanns både crème fraiche och kräftstjärtar  kvar så det fick bli lite rösti. 

Ingen dålig middag 

Kvällen blev lång och mycket trevlig framför TV tillsammans med hela Globen och de suveräna tävlande.  Lika duktiga båda lagen, men ett måste vinna. 

Men nu säger jag god natt. 


Fredag. 

 

Natten kändes bra och de där minus 10 på ANS känner jag inte av. 

Däremot känns vissa övningar från gårdagen i min vänstra arm.  

I mitt fönster och på bordet såg det ut så här 

Hoppade gröten idag och tog bara en knäckebröd med skinka. 

Nästan lika kallt idag och tydligen mycket halt för det pratades hela tiden på radion om olyckor. 

Kollade om tjejen med pälsen hade skrivit något omdöme och sånt här blir jag alltid glad över. 

Det blev en tur till centrum för att hämta ett paket som skulle ha kommit i brevlådan.

Vi hade beställt batterier från Amazon

  och fick ett meddelande att det fanns på Direkten.  Blev ganska full i skratt när jag hämtade ut ett stort paket och där i låg en liten förpackning med 10 stycken batterier. Hade det inte varit så stor förpackning så hade den ju lätt gått ner i brevlådan.

Men det var värt att hämta för priset i jämförelse med vad de kostar på Kjell och Co   är både värt att vänta på och hämta.  

Blev en olustig känsla när vi ser än äldre man stå vid bankomaten för att ta ut pengar och så faller han helt okontrollerad bakåt, Lasse rusar fram och även en ung kille kommer. Som tur var hade han en stickad mössa på sig så huvudet klarade fallet, han var helt borta någon minut   men var sedan talbar. Lasse höll i honom för han ville sitta men kom inte upp på benen. Han hade sitt bankomat kort i handen  och ville att jag skulle ta ut pengar åt honom. Han var fortfarande ganska virrig och jag försökte förklara för honom att han inte skulle ge mig koden och kortet och då såg han nästan lite förtvivlad ut, men jag ville inte höra någon kod. Två stycken sprang upp till vårdcentralen för att be någon komma ner och hjälpa mannen, men ingen kom och där sätt vi tills det kom 2 vakter och tog över. Jag berättade att han hade sitt bankkort i handen och de lovade att hjälpa honom ta ut pengar. 


Har känt mig lite ruggig hela dagen så jag har inte hunnit med så mycket.

Det var spännande skidskytte med tjejerna och där framför TV blev jag sittande fram till klockan var 16 och hundarna skulle ha mat.

Dagen hade känts tung och jag hade inte kunnat släppa en händelse som vi var med om när vi var på väg för att hämta paketet på förmiddagen.  Kom upp så många minnen om mamma och pappa. 

Hade tagit fram fläskfilé på morgonen och skivade den tunt när den var frusen. 

Hade helt klart för mig vad vi skulle ha till middag. 

   

Piccata Melanies stod på menyn och den blev som den brukar. Tyvärr hade jag inte 

någon större matlust. 

Såg på både På Spåret och Galan  innan det var dags för fortsättningen av förra veckans Frost. Den var så spännande och jag trodde den skulle sluta på ett bra sätt, men tyvärr blev den så sorglig och jag undrade om jag skulle kunna somna efter denna film och klockan som var över midnatt. 


Lördag

Somnade gjorde jag i alla fall och sov bra fram till halv fem, men sedan blev det ryckigt. 

Ner i köket för frukost

 

  Utanför köksfönstret har vi våra talgoxar. 

Förberedde sedan dagen för att hinna med så mycket som möjligt innan klockan 12 då Zlatans date skulle komma och hälsa på. 

Zlatan fyllde även 4 år idag.

Vädret var så vackert denna dag    så jag var bara tvungen att ta några bilder

Första turen gick till systemet för lite vin. Sedan till Supergrossen för att handla lite som fattades till den tänkta middagen. 

Parningen gick fort och galant. Men vi hade så mycket roligt att prata om så det blev ändå ett par timmars umgänge. 

Mycket bra skidtävlingar på TV som vi kollade på innan jag förbereder kvällens middag. 

       


En biff wok går alltid hem. 

Sen blev det TV fram till nästan halv 1 och dagen var slut och hade övergått till söndag. 


Söndag

   

Så var det dags igen att sitta vid frukostbordet. 

Men först var jag tvungen att kolla på gårdagens adventskalender som jag hade missat och passade då på att även se dagens innan vi åt. 

Mycket med skidor denna söndag så vi passade på att hinna handla innan klockan 12.

Egentligen var det bara morötter och aubergine (måste ha detta som alternativ till sill och lax) som stod på listan, men som vanligt blev det mer i korgen. 

 

Blev lite som  vi i alla fall har nytta av. Tyckte detta som ligger på bordet blev billigt, summan blev 308 kr och hade jag handlat köttfärs, lax och rödbetssallad på måndag så hade det blivit 35 kr billigare, något jag upptäckte när jag kom hem och läste nästa veckas reklamblad. 

Passade även på att göra ett gäng med jul köttbullar efter lunchen

Även en liten lunch med varsin räkmacka

  till skidtävlingarna. 

Hundarna fick sin mat lite tidigare och sen var, det min tur igen att ställa mig vid, spisen. 

Lasse fick göra moset, resten gjorde jag. 

 

Såg enkelt ut och mycket hett. 

    

Det blev så gott och det var längesen jag ätit helt rent. 

Samtidigt som vi åt var det en spännande fotbollsmatch som pågick. 

Sen hände det inte så mycket mer innan det var dags att efter Beck inta sängen.

Imorgon är en ny dag och troligen en del att göra.

















 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Rehn/Hornesjö - Fredag 3 maj 08:12

Torsdag'   Vädret var det inget större fel på när jag vaknade, men sovit det hade jag knappt gjort denna natt.         När jag vaknar upp och ser denna app så blir jag så besviken.  Så rött som det var denna morgon var det ett tag sedan,...

Av Rehn/Hornesjö - Måndag 29 april 09:07

Måndag   Äntligen de grader man vill se på termometern Natten kändes ganska okej         Men enligt denna tabell så hade den varit sämre än vad jag trodde. Skit samma, min känsla är viktigare än vad det står skrivet. När vi sitter v...

Av Rehn/Hornesjö - Fredag 26 april 07:49

Ja detta skitväder vaknade jag upp till denna morgon. Natten hade känts så där och det är alltid spännande att kolla av mina värden på klockan         Grönt på ANS i alla fall men resten var väl inte vad jag hade hoppats på.. Hade myck...

Av Rehn/Hornesjö - Måndag 22 april 09:44

Måndag '   Lika kallt även denna dag  Natten kändes bättre än vad den denna morgon visade         Trodde på grönt denna morgon, men det blev orange.  Ja bättre än rött i alla fall. Bara 30 minuters djupsömn denna natt. Tycker att jag ...

Av Rehn/Hornesjö - Torsdag 18 april 09:22

Torsdag   Forstfarande kylig morgon och idag skiner inte ens solen Natten blev så där         Kändes som jag nu var tillbaka på ruta 1 igen. Idag fyller Lasse 81 år och vi ska väl inte fira detta på något speciellt sätt. Fick upp e...

Presentation

Det ska vara gott att leva

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Gästbok

Skriv gärna några rader när du har varit och hälsat på denna sida.

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards