Direktlänk till inlägg 22 december 2022

Torsdag till måndag vecka 51/52 2022

Av Rehn/Hornesjö - 22 december 2022 08:46

Torsdag och bara 2 dagar kvar till julafton

 

Idag fanns det inte mycket att skryta om gällande det som visade sig på appen. 

Trodde inte att jag skulle behöva åka och handla idag men äggen fanns det inte många av och jag hade tänkt göra pannkakor till middag. 

Så det blev en tur till Hallunda och eftersom jag hade sett på Lidls reklam blad att de hade julöl 3,5% för 54.90 så tog vi denna butik.  Klart att de inte hade de ägg jag ville ha så jag var tvungen att även besöka Supergrossen. På väg till kassan så kommer det en kille med en hel vagn med julöl, ser priset 29.90 och tror att det är lättöl, men visar sig vara 3,5 % så jag var bara tvungen att handla en 6 pack till.

Men var har allt ansvar tagit vägen.  Det där att hålla avstånd känns inte längre så självklart. Jag står i kön på Lidl och har en snörvlande och hostande man bakom mig, gör allt för att komma så långt ifrån honom som möjligt, men han finns hela tiden nästan klättrande på ryggen. Känner att jag vill inte vända mig om och få hans baciller i ansiktet, men fast jag ber honom hålla avstånd så känns det som han är som klistrad vid min kropp.  

Nej det är inte roligt att behöva handla. 

Undrar hur många som fortfarande tvättar sina händer. 

Mår inte själv till 100 procent bra.  Så mycket av just detta är  att jag vill hålla mig långt från folk

Gjorde en pannkaksmet när vi kom från centrum. 

Orkade inte så mycket under dagen och sömnigheten var så jobbig, för sova ville jag inte. 

Hade köpt Felix ärtsoppa med fläsk, men det visade sig inte finnas en enda fläskbit       i denna förpackning och även mycket mer skal än vad det borde vara. 

Fick även ta mig i kragen för att orka stå och steka pannkakor. 

 


Men det fick bli en riktig torsdagsmiddag med allt som hör till, ja även varsitt glas punsch. 

Lasse ville ha jordgubbssylt till pannkakorna denna dag, så jag måste erkänna att både denna sylt och den söta punchen var lite för mycket för mina smaklökar. 


Lasse var glad över middagen och det är alltid kul att göra honom nöjd. 

Kvällen fortsatte med en kriminal serie på TV play. 

Såg de två första avsnitten fram till strax innan klockan 23.

Vi var trötta och bestämde oss för att sova tidigt.



Fredag

 

Natten kändes ganska okej med flera konstiga drömmar som handlade mycket om bilar, däribland så hade jag glömt min väska med pengar i bilen och nu kom jag inte ihåg var jag hade parkerat den.  Sprang runt på olika parkeringar och letade, tyvärr vet jag inte om jag fann den.. 

Efter frukosten så satte jag igång med att göra en Janson som jag kallar Hornets frestelse eftersom den inte innehåller fisk. 

   

Det luktar vad gott och lök och kryddor gör att man inte känner någon skillnad på en äkta. 

Sen blev det en  ungs omelett  som ska bli med kantarell stuvning. 

Hela dagen kändes tung och den lilla julkänsla jag hade försökt frambringa var helt borta. 

Försökte skingra mina tankar med att laga mat. 

Men inte ens de lyckades. Hade tänkt att vi skulle ha lills julafton framför TV och Bingolotto, men även, detta sket, sig. 

Skinkan blev  griljerad  och vi tog oss varsin   skinkmacka. 

Den blev det bara två skivor dopp i grytan. 

Sen fortsatte kvällen med både Bingolotto och på Spåret. 

Lasse vann en färgfemma lott. Jag vann inget alls. 

Kan bara säga att detta kommer att bli en av de smärtsammaste jular vi upplevt. 


Lördag och julafton

 

Idag är det julafton och de tre senaste har inte varit som jag önskat.  Först så avled mamma, sen kom pandemin som satte stopp för sammankomster. 

Men vi lyckades i alla fall få en liten julafton 2019   där pappa fick vara med. 

Sen kom 20 och 21 där vi satt ensamma på grund av pandemin.

Äntligen kändes det som vi skulle kunna träffas som vanligt igen. 

Men varför ska vi få uppleva något bra. Nej det sket sig även detta år men det blev i alla fall lite mat på tallriken

          när vi satt och tittade på Kalle Anka mm.  Tyvärr blev det inte många tuggor som hamnade i min mage.  Hade inte ro att njuta av maten. 

Det blev att fortsätta framför Tv och jag tog fram den risgrynspudding som jag hade gjort, orkade inte vispa någon grädde så det fick räcka med lite hjortronsylt. 

Såg Sunefilmen och sen fick det bli sängen. 


Söndag

 

Natten blev inte alls bra. Fanns så många tankar som hela tiden kom tillbaka. 

Kändes konstigt att julkalendern var slut och att det då inget fanns att se framemot. 

Hade lite  fint att titta på  och denna bild fick mig i alla fall att le. 

Bryggde bara kaffe till frukost och tog de ägghalvor som fanns kvar sedan igår. 

Hundarna fick en hel del julmat denna morgon så vi får väl se under dagen hur deras magar klarar detta, men de är ganska härdade för de får alltid våra matrester

Vädret var i alla fall fint denna dag och vi började förmiddagen med att vara ute med hundarna på tomten

Tog en film som inte gick att lägga in.  Även datorn jäklas med mig.


Men hundarna trivdes i alla fall.  Yra ska börja löpa i januari och idag märkte jag att Åberlix var jätteintresserad 

av  hennes, men hon blev förbannad, men tyvärr är hon lite för snäll ändå, så riktigt förstod han inte att han inte fick lukta på henne
Kändes bra att vara ute ett tag.

Tog en lunch på lite rester.
Kollade på Sunes Dagbok  som var helt i min smak.

Fick duga med  ett par torra mackor med skinka   och ett glas rött  till middag.. 

Wera på TV fram till strax efter midnatt. 


Måndag och Annan dag Jul

 


Kör hela julen denna omgång.  Igår rörde jag mig nästan ingenting och detta är rent för jävligt. Tur jag har mitt dagliga program att jobba med. 

Idag var det även plus grader ute och allt såg bara grått och trist ut. 

Började morgonen med att tänka tillbaka till Nyår 1962 då vi förlovade oss på en restaurang i Gamla Stan.  Tänkte även på vad den 3 rättens menyn innehöll som vi åt. 

Frågade Lasse om han kom ihåg, men han hade också glömt allt från denna dag. 

Om mamma och pappa hade levt så vet jag att de hade haft svaret. 

Min tanke var att återskapa den dagen och få fira våra 60 år på samma vis denna nyårsafton, men som mycket annat så sket sig även detta. 

Men ett minne dök upp från denna dag.  Vi skulle hämta våra  ringar hos en juvelerare på Hornsgatan och när vi kommer gående från affären så möter vi min mormor och morfar och jag tar mormor i handen och Lasse tar morfars och då utbrister mormor "vi hälsade i kors och det betyder förlovning"  Om hon bara hade vetat hur rätt hon hade.  Men ingen skulle få veta innan det var gjort.

Efter mycket letande så hittade vi i alla fall namnet på restaurangen och den hette Trianon. 

Är inte jättesugen på att gå i affärer men jag behövde köpa en ny tandborste för min går inte längre att ladda.  Bestämde mig för att åka till El-Giganten och där hittade jag snabbt en som passade mig. 

När vi ändå var vid Kungens Kurva så vill jag kolla efter nya jeans och knallade in på 157:an och hittade direkt 2 par byxor till ett mycket bra pris, 2 par för 300 kr

När vi kom hem så gjorde jag några små tugg    bitar till varsitt glas vin

Kollade sedan på Karl Bertils julafton, en film som vi inte tidigare sett annat än tecknad. Verkligen en film i min smak, men den rörde upp lite känslor som gjorde ont. 

Middagen fick sedan bli på skinkan. 

  Bräckt skinka och spenat smakar alltid bra tillsammans med ett glas julöl.

Lite senare blev det även risgrynspudding  med grädde och hjortronsylt 

 

Fortsatte framför TV  som får  avsluta med en film.

Nu är julen över



























 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Rehn/Hornesjö - Fredag 3 maj 08:12

Torsdag'   Vädret var det inget större fel på när jag vaknade, men sovit det hade jag knappt gjort denna natt.         När jag vaknar upp och ser denna app så blir jag så besviken.  Så rött som det var denna morgon var det ett tag sedan,...

Av Rehn/Hornesjö - Måndag 29 april 09:07

Måndag   Äntligen de grader man vill se på termometern Natten kändes ganska okej         Men enligt denna tabell så hade den varit sämre än vad jag trodde. Skit samma, min känsla är viktigare än vad det står skrivet. När vi sitter v...

Av Rehn/Hornesjö - Fredag 26 april 07:49

Ja detta skitväder vaknade jag upp till denna morgon. Natten hade känts så där och det är alltid spännande att kolla av mina värden på klockan         Grönt på ANS i alla fall men resten var väl inte vad jag hade hoppats på.. Hade myck...

Av Rehn/Hornesjö - Måndag 22 april 09:44

Måndag '   Lika kallt även denna dag  Natten kändes bättre än vad den denna morgon visade         Trodde på grönt denna morgon, men det blev orange.  Ja bättre än rött i alla fall. Bara 30 minuters djupsömn denna natt. Tycker att jag ...

Av Rehn/Hornesjö - Torsdag 18 april 09:22

Torsdag   Forstfarande kylig morgon och idag skiner inte ens solen Natten blev så där         Kändes som jag nu var tillbaka på ruta 1 igen. Idag fyller Lasse 81 år och vi ska väl inte fira detta på något speciellt sätt. Fick upp e...

Presentation

Det ska vara gott att leva

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Gästbok

Skriv gärna några rader när du har varit och hälsat på denna sida.

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards