Direktlänk till inlägg 30 december 2022

Fredagen den 30/12 -lördag vecka 52 2022

Av Rehn/Hornesjö - 30 december 2022 09:06

Så var det fredag och dagen före nyår.

Natten blev precis som jag anade att den skulle bli. 

Morgonen kändes grå och trist  

Ett långt samtal med sonen via mobil är alltid roligt att få börja dagen med. 

En tur till Hallunda för lite inköp och Lasse hade lyckats få in dagens dubbel så han hade lite pengar att hämta. 

Jättemycket med folk i centrum så det var skönt att veta precis vad jag behövde. 

Hem igen och satte en pizzadeg som skulle vara till middagen. 

Tog ur oxfilén ur vaccet för att använda denna otroligt fina bit. 

Skär ut mittenbiten som ska användas till Tournedos och sedan de andra bitarna till annat. Den tunnaste skär jag i riktigt tunna, skivor för att ha till kvällens pizza. 

La dessa i min torrmarinering med vara salt, socker och svartpeppar. 

Blev lite TV under dagen men även en del ute med hundarna på tomten


  
 
 
Enda stället där de kan få vara lösa och slippa koppel. 

Roligt har de alltid och Z är överlycklig över alla människor som passerar förbi. 

Skönt också att de inte bryr sig om smällarna som duggar tätt dessa dagar. 

Vid 17 tiden kände jag för att sätta igång mitt pizzabak. 

Satte Lasse på att riva ost n

medan jag bakade ut två löv tunna bottnar som sedan fylldes med  tomatsås, ost, oxfilé, räkor och sparris. 

Blev inte den vackraste men ack så god

Jag åt min med chili Bea och Lasse sin med vitlökssås. 

Vet inte riktigt vad kvällen tog vägen, men jag somnade till i soffan. 


Lördag och Nyår

 

Ja så blev denna natt.  Blev mycket förvånad när jag såg mitt dåliga ANS värde.  Trodde det skulle lysa grönt efter en bra dag och natt. 

La in den frysta hummern i kylen  vid 10 tiden i går morse. Stod att den skulle tinas i ca 12-14 timmar. Men i morse var den inte ens halvtinad så nu får den ligga framme tills den verkar vara tinad.  Det visade sig gå ganska fort   för efter en timme var den klar att få flytta in i kylen igen. 

Passade på att fixa till varsin choklad Pannacotta. 

Tog det lugnt under dagen och bilen fick stå kvar i garaget. 

Kollade en del på TV och tog då en liten macka och ett glas vin

 

Lasse tog den sista laxen och jag mögelost. 

Kände mig tung i kroppen och behov av att få röra mig så det fick bli en  kortare promenad. 

Både dagen och kvällen var som vilken dag som helst och något firande av våra 60 år som förlovade blev det inte. 

Hade nog känt att det hade fått vara mysigt att få sitta vid ett dukat bord och bli serverad, men dagens middag så var min plikt i köket. 

Vill helst att allt ska klaffa med för och huvudrätt. 


Förbereder den gratinerade hummern och sedan skala två potatisar som skulle bli till Hasselbackspotatis.  Började  med att göra dessa färdiga för ugnen eftersom det är dessa som tar längst tid. 

Sen gjorde jag även bea sås och la allt som skulle ner i stekpannan på en bricka. 

Nu kunde vi få sätta oss till bords

  och sätta skaldjur gaffeln i hummern. 

Sen gick det fort att steka oxfilén ett par minuter på varje sida. 

Den blev helt i vår smak. 

Det fick sedan gå ett par timmar innan  vi åt vår Pannacotta. 

  tillsammans  med varsitt glas skumpa. 

Vid 12 slaget stod vi ute och pratade med grannar. 

En del som hade köpt fyrverkerier stod på bra avstånd från husen och allt gick mycket lugnt och fint till. 

Det mesta av skådespelet såg man över Alby/Fittja/Hallunda

Gick in och skulle kolla på en svensk film men när klockan var halv 1 så kände jag för att försöka få ett par timmars sömn.  

Så var 2022 slut och det är ingen större ide att försöka få ihop en årskrönika eftersom det känns som det bara varit elände hela detta år

Inga nyårslöften tänker jag ge för de kommer i alla fall inte att hållas, men ska försöka blicka framåt och hoppas året 2023 blir bättre. 





 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Rehn/Hornesjö - Fredag 3 maj 08:12

Torsdag'   Vädret var det inget större fel på när jag vaknade, men sovit det hade jag knappt gjort denna natt.         När jag vaknar upp och ser denna app så blir jag så besviken.  Så rött som det var denna morgon var det ett tag sedan,...

Av Rehn/Hornesjö - Måndag 29 april 09:07

Måndag   Äntligen de grader man vill se på termometern Natten kändes ganska okej         Men enligt denna tabell så hade den varit sämre än vad jag trodde. Skit samma, min känsla är viktigare än vad det står skrivet. När vi sitter v...

Av Rehn/Hornesjö - Fredag 26 april 07:49

Ja detta skitväder vaknade jag upp till denna morgon. Natten hade känts så där och det är alltid spännande att kolla av mina värden på klockan         Grönt på ANS i alla fall men resten var väl inte vad jag hade hoppats på.. Hade myck...

Av Rehn/Hornesjö - Måndag 22 april 09:44

Måndag '   Lika kallt även denna dag  Natten kändes bättre än vad den denna morgon visade         Trodde på grönt denna morgon, men det blev orange.  Ja bättre än rött i alla fall. Bara 30 minuters djupsömn denna natt. Tycker att jag ...

Av Rehn/Hornesjö - Torsdag 18 april 09:22

Torsdag   Forstfarande kylig morgon och idag skiner inte ens solen Natten blev så där         Kändes som jag nu var tillbaka på ruta 1 igen. Idag fyller Lasse 81 år och vi ska väl inte fira detta på något speciellt sätt. Fick upp e...

Presentation

Det ska vara gott att leva

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Gästbok

Skriv gärna några rader när du har varit och hälsat på denna sida.

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards