Alla inlägg under december 2022

Av Rehn/Hornesjö - 1 december 2022 08:41

1: december.

 

Natten kändes helt okej. Visst var jag vaken till och från, men tror nog att det är bra att jag avslutar kvällen med Karlavagnen istället för att försöka somna redan klockan 23.

I går kväll fick jag ett foto på våra barnbarnsbarn   Dino och Medina. De är så gulliga och jag blir så glad när jag får se dem om så vara på en bild.  Hoppas snart få en ny bild på lilla     Smaragda. Får titta på denna tills det kommer en ny. Det händer så mycket de första månaderna och hon förändras fort.

Har inte sett fågelmamman eller hört något från holken sedan vi var tvungna att ta bort maten på insidan och istället hänga upp den i en buske.  Det är som det är och vi vill inte ha råttor så nära huset.  Sen att de finns är inte mycket att göra åt.

Första dagen med adventskalendern som vi bara måste se innan vi påbörjade frukosten.

Den blir nog spännande och det är så roligt att kolla när det är så fint , gjort.

Efter vår frukost och även hundarnas så blev det som vanligt att jag passade på att göra mina övningar   medan hundarna var ute med Lasse.

En lätt och en svår, idag ganska svårt med bägge eftersom jag helt plötsligt fått mer ont i mina knän igen.

Beställde färgpatroner från Adnan och Patricias företag i går eftermiddag. Hoppas hinna få dem innan helgen för nu är min skrivare helt tom på färg.

Jag tog hand om de 250 gram risgrynsgröt som fanns kvar sen igår när jag gjorde en Risalmalta. 

Gjorde en risgrynspudding av det som fanns kvar. 

 


Den tänker jag bjuda Lasse på ikväll med lätt vispad grädde och hjortronsylt. 

Lasse filade lite på Zlatan. 

Sen blev det lunch och Lasse tog ett par mackor med leverpastej. Själv tog jag den överblivna råstekta potatisen, stekte rödlök och gjorde en skånsk potatis av detta. Gillar    detta så det blev en bra lunch för mig. 

Blev även att kolla på killarnas skidskytte fram tills att jag ville se på Hem till Gården, som just nu är svår att missa. 

Behövde inte handla något idag så bilen fick stå kvar i garaget. 

Just på torsdagar så vill jag för det mesta ha pannkaka eller raggmunk. 

Men idag funderade jag på att göra några kroppkakor som jag tänkte fylla med julskinka. 

Det var skidor även denna dag på TV och det måste jag kolla på. 

Men bara sitta stilla fungerar inte för min stela kropp  så när klockan var 15 så tog jag mig en kort promenad i runt vår gata. Det hade, börjar skymma och jag såg ändå inte ett enda hus på vår sida som hade någon lampa tänd. Inte heller några jul ljus i fönster.  Nej, det var verkligen svart i alla hus. 

Förstår att många tänker på just detta med elen just nu, men vill man verkligen leva i mörker.  Detta klarar inte jag. 

Hem och började fundera på att göra några kroppkakor, men när jag såg hur stora potatisen var så tänkte jag om. 

Frågade Lasse om det var okej med en bakad potatis, vilket han var med på.

När klockan var 17 så satte jag igång med att duka fram skinka, räkor, avokado, gräddfil, majonnäs och smör till de två nu bakade potatisarna. 

     


Lovar att det var godare än både pannkaka och raggmunk. 

 

Lite senare kom även efterrätten på bordet

 


Även detta fick högsta poäng av Lasse. 

Vi var mätta och nöjda efter allt vi ätit denna dag.

Fortsatte kvällen Robinson och Alla mot Alla innan vi anlände till övervåningen och sägen.

Dagen har känns bra och jag blev i alla fall bättre och bättre under dagen.

Imorgon ska vi vara i Södertälje senast klockan 8,45.

Innan jag skulle stänga av datorn igår kväll så gick jag in och kollade att alla hade fått sina paket denna vecka, brukar alltid följa spårningslänken för att veta att de kommer fram och sedan är det extra roligt när köparen beskriver vad de gillar hos mig som säljare

Så jag kunde inte låta bli att kopiera det som de skrivit i omdömet 

       

Detta ger mer än de pengar jag gör på det jag säljer.

 

Fredag

 

 

 Helt okej även denna natt.

Gick upp lite tidigare än vanligt eftersom vi skulle till Animalen i Södertälje på morgonen för att ögon lysa Zlatan, skulle ha haft med Z också men fanns ingen tid som vi kunde få tillsammans med dem, så hon får vänta   Det var 2 år sedan de senast lystes på Albano i samband med annan  undersökning gällande hjärtsjukdomar hos Cockerspaniel.  Eftersom både Z och Zlatans ögon såg jättefina ut och inte ens hade några strån så tyckte jag detta fick räcka i två år.

 

Åkte hemifrån vid 8 tiden, det är inte långt bort och det tar normalt max 20 minuter, men man vet ju aldrig, så bättre att vara ute i tid.

Ögonlysningen gick jättebra och inga ärftliga sjukdomar och det är alltid skönt att ha papper på detta. 

Kom hem strax efter 10 och då var det hög tid att ge hundarna deras morgonmål.

Sen ville jag till systemet för att köpa hem lite vin till helgen.

Behövde inte handla något denna dag.

Så nu kunde vi ta det lite lugnt igen och bara sätta oss ner och kolla på lite skidor.

Det fick bli skinkmackor till lunch.  Måste försöka bli av med denna skinka innan den inte går att äta.

Såg att en bekant till mig skulle sälja sitt trimbord som är 50x75 cm.

Vårt är så stort 90x75 cm och klumpigt när jag ska flytta det och det vi har i den mindre storlek är i aluminium och ramlar hur lätt som helst, detta köptes för att det skulle vara lätt att ta med på utställningar, men inte ens det tyckte vi var bra.  Men nu hade jag tur och får köpa detta av henne .'

Dagen fortsatte fram till  17 då jag kände för att påbörja middagen. 

Kokade ett par potatisar och stekte fläskfilé som sedan fick puttra i en gräddsås. 

Skrattade lite åt min uppläggning på tallriken

 


Den var verkligen grön denna kväll.  Borde haft en gul tallrik för uppläggning. 

Det blev på Spåret denna kväll.  Tyvärr fick jag dåliga poäng eftersom jag stavade fel och då blev det 0.

Kvällen försvann ganska fort och redan 22.30 gav jag upp och gjorde mig redo för sängen. 

 

Lördag

 

Somnade tydligen ganska fort denna kväll för enligt appen sov jag redan 22,45. Detta gjorde att det blev en hel del uppvaknande. 

Lite på agendan denna dag. 

Började med denna morgon strax innan 9 för att hinna med så mycket som möjligt innan kl 11, då det skulle komma en tjej från Nacka för att hämta ett tungt paket till sin bror i Härnösand.. 

Skulle skicka ett paket, men de öppnade inte  förrän 10, bara att tänka om och ta Lidl innan för att handla lite inför kvällens middag. Sen ville Lasse till Pressbyrån för att spela på hästar.. Apoteket skulle jag till och det skulle öppnas om 2 minuter, var nummer 2 när jag steg in och kände detta går fort, vilket det inte gjorde.. Nu var det Direkten och jag börjar inse att vi inte kommer att hinna varken till Dollarstore eller systemet, när jag har 20 stycken före mig. Ser också vilken av personalen det är som står vid disken. Denna kille har strulat med 2 paket som jag skickat och tyvärr är han dålig på svenska. 10,50 är det min tur lägger paketet på bänken och visar koden på min mobil, han skannar men det går inte, han ber mig öka ljuset på mobilen, vilket jag gör för att tillmötesgå honom, men det händer  inget och han säger att det är fel på min mobil. Tar paketet och tänker gå när en av de, andra killarna ropar på mig, han vet om strulet jag haft innan.  Tar mitt paket och skannar koden på mobilen och naturligtvis fungerar detta.  Han ruskar på huvudet och säger några valda ord till  den andra killen. 

Kommer hem 11,05 och 11,10 kommer tjejen och hämtar brorsans paket. 

Vi åker till systemet och sedan till Dollarstore och kommer hem strax efter klockan 12.  Vårt dagsverke är klart och vi har knappt passerat förmiddagen. 

Lasse kokar varsitt ägg, rostar varsin macka, jag snabb tinar lite räkor och snart sitter vi framför TV för att kolla skidskytte. 

 

Varsin macka och varsitt glas vitt vin få de bli. 

När detta är uppätet så kommer jag ihåg att tanken var att åka och hämta trim bordet som jag tingade igår. 

Inser att nu är det kört och vi får ta detta på måndag.. 

Gör en pizzadeg som kommer att få stå och jäsa till 19 tiden, 

Dagen fortsatte med mycket TV och skidtävlingar. 

När klockan närmar sig 19 så är det dags för mig att ta hand om den nu smidiga och stora degen.  Steker champinjoner med vitlök och det doftar så gott. Tar fram 2dl färdig skalade räkor, skär skinkan i strimlor och öppnar en burk ananas. Lasse får riva ganska mycket ost. 

Kavlar ut halva degen så tunt som möjligt och lägger på en god tomatsås. 

Sen är det bara att, fylla botten med först ost och alla andra godsaker. 

Nu ska den uppvärmda ugnen som är inställd på pizza funktion få göra sitt i ca 10 minuter. 

 

Ska väl erkänna att det inte är den vackraste Pizza jag gjort. 

   


Men smaken var en 10 poängare och detta är viktigast. Ett gott julöl blev det också. 

Det blev ingen efterrätt denna kväll men en rom och cola smakade bra. 

 

Som vanligt fick lördagskvällen avslutas med Morden i Midsomer. 

 

Söndag

 


Ingen större skillnad på appen denna morgon, mindre djup sömn och flera uppvaktningar, men annars helt okej. 

Idag lyste 2 ljus och det blev risgrynsgröt till frukost. 

Det mesta av snön är borta, men tyvärr ligger det fortfarande stora högar kvar som blivit till is på trottoaren så man är tvingad att gå på vägen när vi ska till garaget och den är väldigt hal så jag spänner mig och får ont i kroppen.

Idag var alla som kunde bjudna till Pia och Thomas på adventsfika

 

Man vet ju aldrig vilka som kan komma men idag var det så roligt för alla våra barn var där. Fem av barnbarnen och alla tre barnbarnsbarnen. Även Pia och Thomas katter var med.  Luffy som är en bengal   vill vara med hela tiden och han är verligen en som välkomnar alla. Han passade på att ta Smaragdas plats så fort hon lämnade denna. Den yngre katten    håller sig mer för sig själv. Lasse tog lite bilder, men de blev inte som jag ville ha dem,                                 men får ändå hamna i min blogg som ett minne. 

Känns lite speciellt när vi (Lasse och jag), syskonen , kusinerna och även tremänningarna samlas

Kändes som den bästa avslutningen på hela helgen

När vi kom hem så tog vi lite varm glögg innan jag började med middagen.

Den blev som Kajsa Varg sa "man tager vad man haver"

 

det var precis det jag gjorde denna kväll. Tog den pizzadeg som blev kvar igår och bara stekte kalvfärs med kryddor och la detta tillsammans med ost i dessa mini pizzor.

Helt okej middag denna dag.

 

Hinner inte skriva så mycket mer denna dag. Skulle det hända något så får det komma i nästa blogg.

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Presentation

Det ska vara gott att leva

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Gästbok

Skriv gärna några rader när du har varit och hälsat på denna sida.

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards