Alla inlägg den 26 maj 2022

Av Rehn/Hornesjö - 26 maj 2022 07:06

Idag är det torsdag, Kristi Himmelsfärdsdag och även min födelsedag.

 

Natten kändes jättebra och det visade sig även på appen. 

Men natten började inte så bra. Kommer upp och ska lägga mig och som vanligt ligger Z i sängen så jag måste be henne flytta på sig. 

Ska precis krypa ner i sängen när jag känner en kyla och ser att Z har kissat i min säng, men varför gör hon så, detta har aldrig tidigare hänt. Fick ta bort både underlakan och påslakan och även madrassen var våt men där la jag bara en stor handduk.  Nej, nu ville jag sova och kände att det var inte så stor mening att reta upp mig, detta är ju ingen större grej.

Lite roligare är det att se sina valpar efter Z och Zlatan som växer så det knakar. Detta är vackra Östen i Hälsingeskogen   som nu är 8 månader. 

En tur till Hallunda för att lämna ett paket och in för att handla lite, alltid är det något som man kommer på i sista minuten att det fattas.  Säkert kommer vi på ännu mer när vi tror att vi är klara. 

Ann ringde för att gratta mig när vi var inne i centrum och jag ställde mig stilla och hann prata med henne en ganska lång stund.


Idag åkte vi en sväng till Hägersten för att än en gång fylla bilen med lite saker.  Kändes inte som om det fanns så mycket kvar, men tyvärr så blir det nog minst en gång till innan den är helt tömd.

När jag satt i bilen så ringde Per för att gratta mig. Han hade nog gärna velat komma hem till oss idag, men jag kände inte att tiden skulle räcka till och jag vill ju helst vara ute när vi får fikagäster. Så han är välkommen en annan dag.


Tror att jag ska ta med mig mammas vackra minkpäls till pantbanken i Hallunda och fråga om den har något andrahandsvärde. Känns då bättre att  lämna den där än till loppis.  Ja detta får jag tänka på. 

Satt mycket  vid datorn  denna dag eftersom  vädret inte tilltalade mig.

Kan nästan påstå att  det var en riktig skitdag.

Lasse hade lovat att stå för middagen, men det blev ändå jag som stod i köket.

Vi hade köpt  både havskräftor och entrecote, men jag vet ju hur lite vi äter så jag bestämde att  det bara skulle  bli kräftorna och skumpa.

 

Idag satt vi till och med  vid matbordet istället för  framför  TV:n

    

   

Gott var det och enkelt.  
När vi var klara så ringde det på dörren och Tommy och Lena kom med en present till mig.

In sedan för att se Glamour och senare  Robinson. 


Lasse skulle bjuda på jordgubbar och jag vet att  han sa att han inte tänkte vispa grädden.  

Men jag måste ha somnat och tydligen Lasse också  för  när  jag sedan vaknade till mitt i Alla mot Alla så hade det inte  kommit fram några jordgubbar på bordet.

De går att äta i morgon också.

Nu kan jag bara fundera på hur natten kommer att bli efter att jag sovit på soffan.

Det kan jag läsa av i morgon.


FREDAG

 

Som synes blev det ingen rolig natt. Vaknade först klockan halv 3 men lyckades somna om till 3, men sen var det kört. Låg vaken till kvart i 4 men slumrade till ett tag, men klockan 4.31 då var natten över för mig.

Nu hade jag några timmar på mig att ligga och fundera över vissa saker innan Lasse och hundarna vaknade.

Yra märkte att jag var vaken fast jag är lika tyst som en mus, hon var fram och slickade mig på handen och ville nog gärna att jag skulle stiga upp. Z däremot sover som en stock ända tills man ber henne vakna.

Även idag är vädret bara skit tycker jag. Faktiskt sämre än igår. Det var så jag kände vid frukosten  men sen blev det bara bättre.

Lasse klippte gräsmattan  både inne på tomten voch utanför. 

Själv kunde inte utföra några stordåd idag för min högra hand ville inte  vara med.  Vad som orsakade detta hade jag ingen aning om.

Gick i alla fall in och fixade till varsin räkmacka  och lite rosévin.

   

Sen blev det lite kyligare och vi gick in för att slappa lite framför  TV:n innan  det  var dags att utfodra våra hundar 

Stod i valet och kvalet om vi skulle grilla den dyra entrecote som vi köpte för att  egentligen  äta igår som födelsedags middag.

Det blev i alla fall att  vi ställde oss ute och  grillade.

   

Kan nog påstå att köttet var värt varje krona och än en gång kan vi nog påstå att Ica Kvantum  håller vad de lovar.

Ikväll kom även jordgubbarna  som vi glömde igår  fram

 



De hade legat i kylen sedan igår när  de blev  rensade och det hade gjort de  lite extra saftiga och goda.

Kvällen fortsatte fram till 22 då jag bestämde mig för att gå upp och göra natt

Sen får vi se imorgon hur det går med natten. 


Lördag

Det blev många timmar men som vanligt när jag kommer tidigt i säng så vaknar jag vid 2 tiden och har svårt att sömn om och så blev det naturligtvis även denna natt. 

Att vakna upp till en mulen morgon gjorde det inte lättare att stiga ur sängen. 

Rött på ANS blir det vid dessa oroliga nätter. 

Något som gjorde mig lite gladare var att när jag kom ner i köket så såg jag att den första blomman på pappas orkidé hade slagit ut. 


   

Det är  tre knoppar  till på denna stängel så till pappas födelsedag lär  den nog visa sin rätta  sida.

När jag ändå har pappa i tankarna så kunde jag börja röja lite bland hans saker. Vi har tagit hem massor med skivor, både stenkakor och mycket annat. Men jag har tänkt att dessa kan vi inte lyssna på eftersom vi idag inte har någon skivspelare.  Men så kom jag på att när vi var i källaren senast så hittade jag min gamla skivspelare från 1959.

Frågade Lasse om han visste var den kunde stå och han visste direkt att den stod i en låda på i trimrummet.

Sagt och gjort så var den framtagen och  Lasse rotade fram både vinylskivor   och stenkakor som fick snurra på skivspelaren.
  Det kommer att ta tid, men alla skivorna ska gå igenom och lyssnas på


En snabb tur till Tumba och Stora Coop.  Inte för  att  vi skulle handla något speciellt utan mest för att jag ville kolla mitt coopkort som jag inte använt på massa år.  Fanns en del medlemspris som jag utnyttjade. Köpte en liten tårta  och 3 wienerbröd och så ringde jag sonen för att  bjuda över honom på fika.

Han fick som vanligt med sig lite saker från pappas lägenhet.  Det bästa på allt var att  en av hans skinnjackor      satt som en handske på honom. Så roligt att  även han kunde ha något  från sin morfar. Det fanns även en skitsnygg mockajacka men den var för stor och Per som alltid säger att han inte kan ha morfars kläder för att han är för tjock. Skinnrocken      skulle han också gärna ha velat ha men den kändes för trång över axlarna så den får vi försöka hitta ett annat hem för.

Det regnade mest hela dagen så jag var inte ute mycket. 

När kvällen  närmade sig så var det dags att  planera lite middagen 

Vi hade köpt varsin kronärtskocka före helgen och detta tillsammans med lite skinka och gorgonzola fick duga.

     


Detta är  så gott  tillsammans med vispad  citronsmör. 

 

Det blev även  en tårtbit efter denna enkla middag. 

Lite  TV innan sänggående. 

Imorgon är en ny dag och då ska jag fira mors dag hos  Ann och Kenneth och då även med Kenneths mamma Kerstin. 


Söndag 

 

Så var det mors dag igen. Även ett födelsedagsbarn fanns det idag och det var vårt barnbarn Martin som fyllde 15 år. 

Skulle till Kovik och fira mors dag hemma hos äldsta dottern, mågen och hans mamma.  Vi skulle vara där vid 13 tiden, så bara tur till centrum först för att  spela på lite hästar. 

Resan till Värmdö kan ju ibland ta lång tid så vi var ute i god tid och kom dit en kvart innan.  Hade med mig massa vackra pälsjacka till Ann.  När jag provade den hemma så så Lasse "den får du inte ge bort, den ska du ha" Men jag vill att Ann ska ha den och tror inte att det blir några problem om jag eller någon annan av tjejerna ska på en fin middag och vill känna oss uppklädda, för då vet vi var den finns. 

Vi blev bjudna på jättegod rabarber/jordgubbspaj och jättegoda och söta Madeleine kakor. 

Var kvar till klockan var efter 16 och kände att nu måste vi hem till hundarna. 

Så fort vi kom ut på Värmdö leden var det tvärstopp och vi hörde på radion att det hänt en olycka på Skurubron klockan 15 och nu var det körester efter denna.  Sen gick det ganska bra ända hem.  Kom hem vid 17 tiden, gav hundarna mat,  rastade dem och åkte sedan och köpte pizza. 

   

Min med räkor och Lasses med tonfisk. 

Lasse måste ha varit hungrig för han fick i sig hela, utom kanten.. Jag åt drygt halva och resten får hundarna. 

Så var det dags för TV och Robinson finalen och min favorit vann. 

Bestämde mig för att somna tidigt. 

I morgon är det KS igen och vi ska vara där redan klockan 9, så lika bra att starta tidigt i morgon trafiken. 

God natt






















Presentation

Det ska vara gott att leva

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Gästbok

Skriv gärna några rader när du har varit och hälsat på denna sida.

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards