Alla inlägg den 7 juli 2022

Av Rehn/Hornesjö - 7 juli 2022 22:25

Så var det nytt igen och inte vilken dag som helst

 

Natten blev så där. Många flera timmar i sängen, men dålig sovtid ändå. Hade haft lite att tänka på under natten. 

Skulle träffa mäklaren och köparen klockan 10,00 i Älvsjö, så vi gjorde oss förberedda rätt tidigt. Hundarna fick sin mat lite tidigare för att de skulle hinnas rastas ordentligt. Det är svårt med parkeringsplatser i Älvsjö så man vet aldrig hur långt tid det tar innan man hittar en eller hur långt bort man måste stå.

Ville ha en timme på oss för att vara säkra. Just denna morgon flöt allt på, inga köer på motorvägen, hittade en parkeringsplats inte allt för långt bort. Det regnade rätt kraftigt när vi kom fram så vi satt kvar i bilen tills det hade lugnat ner sig lite.  Var på plats redan 9,45 och vi skulle mötas klockan 10,00.  Precis när vi satt oss ner för att vänta på mäklaren så ringde han på min mobil och berättade att köparen var sjuk, men att han hade varit till henne på morgonen för att få alla papper påskrivna, så nu var han på väg från Vällingby men hoppades vara framme senast 10.10.  Nu hann klockan nästan bli halv 11 innan han kom, men sen gick det snabbt och smärtfritt.

Nycklarna lämnade och alla papper påskrivna, nu väntar jag bara på att skiftet på banken ska bli klart så att jag kan få mina pengar på rätt konto. Så äntligen efter drygt 5 månader så var detta över.


På vägen hem åkte vi till Ikea. Ska beställa en liten nätt bäddsoffa till vårt rum på landet.  Detta kommer vi att göra från Ikea i Kalmar, men för att slippa åka dit för att kolla hur den ser ut i verkligheten så kändes det bra att ha detta gjort redan här i Stockholm.

Fanns en hel del att kolla på och visst fanns det de som verkligen var snygga och mysiga, men kostade rätt mycket och eftersom vi bara är där på sommaren och sedan inte vet vad som händer med våra husmöss som tar sig in för att gnaga på det mesta så vill jag inte köpa något dyrt utan helt enkelt bara tänka på att den ska kunna fungera som den ska. Ville ha en utan armstöd eftersom rummet är litet och jag måste ha flera soffor och fåtöljer så valde vi den som både var billig och funktionsduglig.

      Kanske inte detta valet var riktigt vad jag tänkt mig, men nu får det bli så och då bara hoppas att den finns när den ska beställas.

Hem och vi var rätt så hungriga men inget fanns hemma, så vi åkte till centrum för att handla lite. Ville ha tag på gammal potatis men det gick bara inte om man inte köpte en säck och detta har jag ingen användning av. Men en liten på för över 20 kr fick det bli eftersom jag var så sugen på raggmunk.


Hem och satte oss framför TV ett tag eftersom det regnade ute.

Passade på att se Clark på Netflix. 

Blev sedan en liten promenad för att röra på oss innan middagen.

 

Middagen blev god och precis i min smak.


Såg att Lasse tog sina tabletter och säger " ja idag är det väl 12 tabletter du ska ta", men han svarar att det är på torsdagar, jag känner mig alldeles förvirrad i huvudet, jag har ju trott att det var torsdag idag. Men han är envis och säger att det är bara onsdag.  Börjar fundera på min blogg, men visst hade jag skrivit i tre dagar och det måste vara torsdag.  Kollar på datumet och säger till Lasse att han har helt fel, det är torsdag och dags för hans stora dos med tabletter.  Han ger med sig och inser att han har fel.


När klockan var 22.30 och jag hade tänkt att lägga mig så upptäcker jag att Rain Man började och hitintills har jag aldrig sett slutet på denna, så det ville jag göra ikväll.  När klockan var 00,30 så kollade jag när den skulle sluta och det var nog lite väl sent, kändes det som. Nästan en timme till måste jag hålla mig vaken, nu var jag inte trött och hade säker kunnat se hela, men kände en oro för att inte få sova.  Detta resulterades i att jag stängde av TV och försökte somna i stället.  Det tog lång tid, men somnade ett tag men vaknade igen och så höll jag på fram till klockan var nästan 3. Förbannade mig för att jag inte hade sett klart filmen istället för att ligga här nästan klarvaken och inte göra något.



Vaknade före 5 och var så jäkla trött så jag nästan inte visste var jag var. Låg i alla fall kvar i sängen och försökte slumra.  


Fredag

 

Natten kändes jobbig, men den såg inte så illa ut när jag er den på appen, egentligen var det bara tiden som blev för liten, men trött var jag i alla fall.

Idag var det en massa saker på agendan.  

Men mycket som vi inte hann med. 

Ringde IF för att säga upp pappas hemförsäkring. Massa frågor och legitimitet måste de ha för att kunna avsluta detta. De måste även  ha in bouppteckningen som lyckligtvis gick att  maila in. 

Sen skulle detta behandlas och jag skulle återkomma om 1 vecka för ett avslut på detta.  Jaja, tänkte att de gör väl det som ska göras. Så jag skickade direkt ett mail med bouppteckningen efter vårt avslutade samtal.  

Tog ca 10 minuter så fick jag ett mail att detta var avslutat. Så det gick fortare än vad kvinnan jag talat med hade sagt. 


Blev mest att handla och hundarna som alla skulle få dig en dos av fästingmedel. 

Började i alla fall dagen med att lägga räkor i saltlake medan vi tog den första hunden på trim bordet. 

Sen blev det rökning av de nu lite saltare räkorna. 

Blev jättenöjd med denna rökning.  Precis den färg och smak jag önskade (måste alltid smaka på en räka när de tas ut röken) 

Vid 13 tiden  ville Lasse få något i magen och kokade 2 ägg till sig, själv tog jag rester från gårdagen. 

   

Fick bli varsitt glas rött till detta. 

Nu hände det inte så mycket mer denna dag för mig. Lasse klippte gräsmattan. 

Kändes som evigheter innan middagen serverades. 

Men nu äntligen skulle jag få sätta tänderna i mina räkor. 

   


Väldigt enkel middag med bara lite vitlöksbröd, aioli och gorgonzola. 

Till detta serverades en flaska Cava Rosé. 

Kvällen blev ganska kort eftersom jag somnade i soffan när jag skulle se Frost, men vaknade i alla fall efter knappt halva och såg klart denna. 

Nu var det dags att släcka TV och dra täcket över huvudet. 


Lördag

 


Natten kändes bra och efter avbrottet mellan 21,45 och ca 22,15 så blev allt helt okej.

Blev en tur till Supergrossen. Hoppades hitta några fina lammkotletter, men det som fanns var fårkotletter som nästan inte hade något kött på sig.  Valde då en lammhals istället, bad killen att såga upp några kotletter av denna.  

När vi kom hem så länge jag dem i tryckkokaren för att de skulle vara möra och fina för grillen, senare denna dag. 


Lasse klippte gräsmattor och blev ganska hungrig. Ville att jag skulle steka isterbanden vi fått av Lena. De hade köpt dessa på marknad, men det smakade inte som isterband brukar så de frågade om vi ville ha de två som fanns kvar till hundarna. 

Okej så jag och gick in och tinade upp dessa och gjorde ett pulvermos. 

 


Kan hålla med om att, de inte alls smakade som isterband, fanns ingen syrlighet, men var ändå mycket smak med en viss hetta. 

Var alldeles svartprickiga inuti av grov kryddpeppar. 

De var jättegoda om man tänkte de som en kryddkorv.



Dagen fortsatte med en hel del pyssel både inne och ute. 

Per kom över en liten stund, vi satt och pratade om Öland. 

Vädret var ganska osäkert när vi skulle äta så vi valde att sitta inne. 

Kan nog påstå att kotletterna var lite väl möra, så de var svårt att hålla ihop dessa och benen hade fallit bort i grytan. 

 Kan väl säga att de var inte lätta att servera hela. 

 men vad gjorde det.  De hade en fin lammsmak blandat med de örter jag hade kryddat köttet med.  Bara vitlökssmör till dessa. 

Blev lite slötittande på TV fram tills fotbollen var  igång. 

Matchen var bra och alltid kul när Sverige får första målet. 

Valde att gå upp och lägga oss när denna var slut. 


Söndag

Somnade ganska snabbt, men vaknade redan efter en timme och hade lite svårt att somna om. Vaknade igen av att det började krampa i mitt vänster en, snabbt upp ur sängen för att häva detta.. La mig igen, men då fick jag samma känsla i högerfoten och var återigen på fötterna för att gå runt i rummet.  Trodde klockan var ca 5 , men en titt på klockan visade 3,12. Kände bara att jag måste få sova mer, slumrade till och från fram till klockan var 5 innan jag somnade om och fick i alla fall sova fram till klockan nästan var 7.

Men nu kunde i alla fall dagen börja efter att vi själva och hundarna hade intagit första målet för dagen.

Tyvärr var vi tvungna att ta en tur till centrum för jag hade ingen middagsmat hemma.  Inte hade jag några idéer heller när jag skulle handla, men det fick bli ett paket med alldeles för mycket köttfärs. Tycker att när köttfärsen kostar 122 kr per kilo så är det onödigt att köpa för mycket, men alla paketen låg på över 600 gram så det var inte mycket annat att göra än att ta ett paket.

Hem och pysslade lite i kylan, för kallt var det denna dag i alla fall på förmiddagen.

Lika bra att ta vara på resterna sedan igår, så jag passade på att göra en lunch med Gyro, denna dag med lammköttet som fanns kvar

      Hade tyvärr ingen sallad att lägga på botten, men det var ganska gott och mycket mättande.

Efter denna måltid strax efter klockan 13 så kände vi att vi måste röra på oss ordentligt.  Vi har ju Yra som löper just nu så det blev hon och Z som fick följa med på promenaden.

Gick ner mot Marinan och det var ett tag sedan vi gick åt detta håll så det var mycket som hade hänt med byggnader och annat. Bland annat höll de tydligen på att inreda vinden på Pers gamla hus, så troligen är det nya ägare till detta. Men det är kul att se att hans fina uterum och mycket annat som han byggde finns kvar. 

Träffade en man som bor vid Kamomillvägen och han började prata och ville hälsa på hundarna. Han berättade att han brukar träffa de två Cocker som bor på Lavendelvägen och han tyckte att våra var så fina. Alltid kul att höra.


Vid Slagstabadet hade det hänt en hel del. De hade tagit bort mycket att träden så nu såg det så öppet och fint ut.

       

Vi fortsatte vår promenad

  med våra hundar.  Z hade nu hunnit lugna ner sig lite och drog inte så mycket som hon hade gjort. Det är Lasse som får ha henne i koppel för mina armar orkar inte med detta dragande. Yra däremot går fin och undersöker marken.

På vägen tillbaka så var båda våra hundar ganska trötta      och mest syntes det nog på Z som hela tiden hade varit ganska så aktiv.  Jag var tvungen att stanna upp och sätta mig på en soffa för att nu kändes det ordentligt i mina ben att vi varit på denna promenad   och hundarna hade inget emot att vi stannade upp ett tag.

På hemvägen ville sedan Lasse gå en inne väg och kolla på några hus där flera av våra vänner har bott, en del är tyvärr avlidna och en del har flyttat.  Vi mötte återigen mannen som vi pratat med på vägen mot Marinan, nu ville han prata igen och vi pratade då om de som vi hade känt tidigare som inte fanns kvar i Slagsta.

Det blev en ganska trevlig promenad på nästan 2 timmar och jag ska väl säga att det kändes ordentligt i mina knän, men samtidigt var jag så glad att jag hade klarat detta.


Nu var vädret fint och vi kunde sätta oss ute och ta det lugnt fram till att jag skulle laga middag.

Nu tog jag fram köttfärsen för att göra köttbullar, men den var så grovmalen att det kändes nästan meningslöst att börja jobba med denna. Nu är det alltid svårt tycker jag att få saftiga köttbullar med bara nötfärs, men jag var så sugen på detta idag och jag tänkte att skit samma hur de blir bara jag får det jag längtat efter. Tänkte att om jag gör stora bullar så kanske det kan bli bättre.

 

Blev en helt misslyckad middag i min smak. Köttbullarna blev stenhårda fast jag hade försökt att göra färsen bättre med både grädde och lite ströbröd.  Vi åt 4 köttbullar var och sedan vet i sjutton vad jag ska göra med alla andra som finns kvar.  Men middag för det bli ändå på dessa under morgondagen.


I morgon börjar en ny vecka och avresan som var tänkt på måndagen skjuter vi upp i alla fall en dag.


















Presentation

Det ska vara gott att leva

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Gästbok

Skriv gärna några rader när du har varit och hälsat på denna sida.

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards