Alla inlägg den 4 juli 2022

Av Rehn/Hornesjö - 4 juli 2022 08:14

Ny vecka igen

 

Får väl nöja mig med denna natt, kunde ha rört mig lite mer under gårdagen, men när inte kroppen hänger med så är det svårt att göra allt man vill. 

Har inte haft någon större matlust sedan i januari. Sugen har jag varit men så fort maten kommit på tallriken så har det knutit sig i magen och illamåendekänslan infunnit sig. 

Visst har det funnits dagar då jag kunnat njuta av mat. 

Har inte heller orkat röra mig som jag velat, tröttheten har oftast infunnit sig innan jag hunnit tänka tanken på vad jag ville göra. 

Under dessa varma dagar har jag verkligen mått dåligt och inte ens orkat det mycket annat än att bara sitta eller ligga. 

Detta är inte något jag vill känna, känner inte ens igen mig själv. 

I går kände jag mig tjock, ful, äcklig och väldigt uppstoppad, men att vågen skulle visa vad den gjorde har jag svårt att förstå. 

Hur fan kan man öka i vikt när man inte vill äta. 

Idag blev det i alla fall motion via städning.  

Fick Lasse att plocka fram min ångmaskin    så jag fick grovstäda köket, något jag inte gjort innan jul. 

Inte det bästa för en damm allergisk, men ett måste. 

Efter en dryg timme och svetten runnit på hela mig var jag i alla fall klar med kökets alla ytor. 

Nu behövde jag en liten paus. Så nu tog vi en tur till Hägersten för att kolla så det inte hade kommit någon post.. 

Var bara inne i lägenheten ca 5 minuter och idag kändes det jobbigt att låsa dörren  för sista gången. 


Även bilen behövde lite näring  för att  gå bra och det är inte billigt. 

Sen en tur till Dollar för att köpa hundbajspåsar. 


Hem och klockan hade nu hunnit bli 11,30 och jag hade varit igång sedan 6.  

Lika bra att smida när järnet är varmt (när ångmaskinen fanns framme).  Så nu blev det att ta hallen och jisses vad det kommer fram mycket smuts vatten under socklarna när man kör högtryck på golvet.  Sånt som man aldrig ser när man bara våt torkar golven och det görs normalt dagligen. 

Klockan 13 började det suga i tarmen och både kyl och frys gapade rätt tomma. 

Ja då är det bara att åka till affären. Men vad händer med vädret


  Regnet verkligen vräkte ner och jag blev helt genonvåt på denna lilla väg från tomten till parkeringen. 

Väl nere i centrum och det enda jag visste att vi skulle köpa var en god falukorv för Lasse hade beställt bruna bönor och falukorv till middag. 

Men var fanns falukorven som normalt brukar kosta under 30 kr. Nej nu kostade den över 50 kr. Men så upptäcker jag att det finns lantfalu för 39.95 och den här jag köpt tidigare och gillat. Men den första jag tar har bäst före datum den 26/6, börjar fundera på om det fortfarande är juni, men inser att denna borde varit bortplockad för minst en vecka sedan. Kollar vidare och ser att alla de andra har datumet 17/7 och tar en sådan och lägger den med utgående datum åt sidan så att ingen annan ska ta denna. 

Men vad ska vi stoppa i munnen nu.  Jo Lasse kommer på den ljusa idé att, vi köper en pizza och delar på. 

Sagt och gjort  en pizza   fick det bli och inte passade det med vatten. 

Började morgondagens gnäll om min vikt och så faller jag för Lasses idéer. 

Så fort vädret såg bra ut så gick jag ut, tänkte sitta i lugn och ro och lyssna på radion, men nu började det åska ⚡⚡ och även regnet kom, så det var bara att se till att, hundarna följde med mig in igen. 

Klockan hann bli halv åtta innan middagen stod på bordet   och det var Lasse som stod för denna ikväll. 

Medans han lagade maten så passade jag på att göra ångmaskinen även i badrummet. 

Men nu fick det vara bra med städning  och  jag intog soffhörnan för att se Lotta på Liseberg. 

Fortsatte kvällen med Beck och insåg när denna var, slut att klockan hsde passerat midnatt. 

Bara att hoppas att jag ska kunna somna. 


Tisdag

Somnade ganska fort, men låg sedan och stirrade i taket en dryg timme fram till 02.  Hade jag varit ensam så hade jag gått upp och tagit tag i någon form av städning, men alla andra ska ju inte behöva störas bara för att jag inte kan sova. 

Somnade till slut och vaknade rätt utsövd vid 6,30.

Idag bestämde vi oss för att  ta en fika hos vår son. 

Han kunde ta lite lunch ledigt innan han skulle sitta i telefon möte kl 13.

Äntligen hann vi dit och fick se hur fint han gjort med de saker han tagit från sin morfar och mormor.  Varje liten sak hade sin givna plats 

Blir glad i hela kroppen när jag ser detta. 

Även sånt här blir man glad av att se   Vårt barnbarn Johanna som får äran att visa sig som dekal på klubbens nya buss.

Idag fick det bli en promenad utan hundar, både Lasse och jag ville gå i vår takt och inte behöva tänka så mycket.

Det roligaste var att när vi är ute med hundarna så träffar vi sällan några människor, men igår träffade vi flera och då blev frågan "har ni inga hundar med er".

Dagen bara försvann och eftersom vi hade falukorv kvar sedan gårdagen så ville jag använda denna (annars blir det bara hundmat) så middagen blev enkel men god

  med bara lite nudlar och grädde så blev det en mättande rätt.

Kvällen fortsatte med TV från Skansen och sedan Wera.


Onsdag

 

Somnar man framför TV så blir i alla fall nattens timmar bra. Sen att man vaknar lite mer då och då är inte så kul. Men jag var helt nöjd med natten.

Idag var det en del på agendan.  Först skulle vi till Vällingby för att gratta vårt barnbarn Julina som fyllde 17 år. Idag var det en viktig dag för oss att åka dit för redan i morgon så åker Julina till Frankrike på en stor schackturnering och sedan är det inte så långt kvar innan hon åker till USA för 1 års studier.

Alla 3 barnen var hemma så det var kul att hinna träffa dem alla innan vi åker till Öland.

Åsa hade som vanligt gjort en super god tårta.

Till och med lilla Tussan kom fram och hälsade, så de timmar vi var där kändes helt perfekta.

Hade med mig en jättepåse med alla mammas bijouterier som tjejerna direkt hittade lite fynd i.

Hade även en back med sommarkläder som jag hade glömt bort som också var från deras mormor/gammelmormor och även i denna fanns vissa godsaker som passar dem.

Hem och rastade hundarna och sedan en tur till Hallunda för att handla lite nödvändigt.

Köpte lite libanesiskt tunnbröd, skinka och pepparrot för att åka hem och stoppa något i magen.

Detta är något som jag ibland får en sådan längtan efter, egentligen vill jag ha riktigt hästkött men det finns aldrig i vår affär, så skinka får duga.

Eftersom det nu hade börjat regna så satt vi inne och åt detta och samtidigt kollade lite på TV.

Middagen blev sen även denna kväll och den var så enkel

  Det fick bli en kantarellsoppa på fjolårets kantareller som finns kvar i frysen. Hade tänkt göra några oststänger till detta men insåg att vi inte var så hungriga så detta jobb slapp jag.

Var lika trött ikväll som igår, så jag kände att det var lika bra att ta till vara de timmar i sängen som går.

I morgon blir det äntligen ett avslut på lägenhetsaffären.
























Presentation

Det ska vara gott att leva

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Gästbok

Skriv gärna några rader när du har varit och hälsat på denna sida.

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards