Alla inlägg den 19 juli 2022

Av Rehn/Hornesjö - 19 juli 2022 06:38

 

Vaknar upp denna morgon väldigt tidigt.  I natt har Qling varit igång länge. Började redan vid halv 2. Nej, nu måste det snart bli slut på dessa jobba nätter.

Dagen började i alla fall bra och idag var det lite roligt som skulle hända.

Efter vår frukost så tog vi och baxade ut vår tunga skinnsoffa som nu ska få gå till de sälla jaktmarkerna.

Jag ville att den skulle bäras ut på tomten eftersom den sedan måste sågas sönder för att vi ska få iväg den till skroten, men Lasse ville ha den kvar på uteplatsen och tyckte att det var en jättebra sovplats för honom när han vilade på dagen   Jag sa okej för ett tag kan den ju få stå där och även hundarna kommer nog att gilla denna soffa.

Nu var detta gjort och lite nya planeringar för vardagsrummet för att få ut så mycket av golytan som möjligt.

Den nya soffan skulle levereras till oss mellan 9-14, så det var bara att vänta.

Vid 10 tiden hörde Per av sig och han hade precis passerat Valdemarsvik, så han räknade att vara framme hos oss vid 13 tiden.   Vid 11 tiden hörde fraktbolaget av sig och sa att de skulle vara här om ca 55 minuter.

Allt löpte bra.  Bilen kunde inte köra fram till vår grind som jag hade hoppats på, utan den fick stanna på skogsvägen och lasta av soffan, som var mycket tyngre än vad vi hade trott.

Skam den som ger sig tänkte vi båda och satte igång med att försöka rulla in den på rundstavar.  Det blev någon meter i taget och tog ganska bra på våra krafter. Vi fick i alla fall fram den till vårt hus och när detta precis var gjort så svängde Per in på tomten.  Nu fick vi hjälp.  Soffan bars in vi började ta bort allt emballage och snarst stod den på plats.  

Så var vi igång och det kändes så härligt att även ha Per på plats.


Nu måste vi handla för vi hade inte kunnat lämna huset på morgonen och det var nu inte den bästa tiden att besöka Ica. Kändes som en ny invasion av människor, bilar och folk överallt och rätt tomma hyllor butiken

Hem och nu var vi alla sugna på något.  Fick bli som vanligt lite tunnbröds snittar och en kall lättöl.


Per cyklade ut ett tag för att få röra sig lite innan vi skulle inta middagen denna kväll.

Hade lagt fram några kycklingfiléer som Per fick grilla

 

Själv tog jag hand om det som skulle göras inne. Vid sådana här tillfällen så önskar jag mig ett sommarutekök så man kunde vara på plats tillsammans.

Middagen blev god      Hade kokat alldeles för mycket potatis så denna får jag ta hand om i morgon och göra krossad potatis i stekpannan i stället. 

Vi satt ute till klockan var 21 och då började det bli lite kyligt, Per gick in till sig och vi gick in för att senare kolla på Beck.  Men jag tror att både jag och Lasse somnade på varsin sida i soffan . 

Ganska skönt att somna tidigt, så nu hoppas jag att natten ska bli bättre än gårdagens.


Tisdag

Vaknade 5,22 och kände att jag hade sovit färdigt, Hade inte hör Qling en enda gång denna natt och det var skönt.

 

Hade inte sovit så mycket djupsömn denna natt men det kändes ändå bra 

Låg kvar en halvtimme i sängen för att inte störa hundarna, men när klockan började närma sig 6 så gick jag upp och släppte ut tjejerna.  Qling hade nu vaknat, så även Lasse fick masa sig upp ur sängen för att ta ut killarna.

Lite pyssel ett par dagar till för att vara riktigt säkra på att Yra har slutat löpa.

Så var denna tokvärme tillbaka igen och det är  en pina på tomten. 

Vi tog det ganska lugnt på förmiddagen. Hade tänkt  åka uppåt mot Böda för att  kolla på ett parasoll,  men en olycka hade hänt mellan Böda och Mellböda och vägen var både avstängd och svår framkomlig  mellan klockan  11 till 15 så det fick bli Snäckan istället och vi fick i alla fall tag i ett. 

Fick för mig att beställa en ny hundpool, men så pass stor så jag i alla fall kan ligga på en madrass och svalka mig.

Kollade på nätet och hittade en likadan som den vi har hemma, fast både lite större och djupare. Även den som vi har hemma år lite väl hög för hundarna, så denna blir svårare om vi inte kan få dem att gå på en stege, men det ska nog kunna ordna sig.

Leverans ska komma om ca 3 dagar (om vi har tur)

Passade på att grilla varsin korv innan vi skulle åka iväg för att handla ett parasoll och sen skulle Per försöka hitta någon som säljer något som han måste ha för installationen mellan våra hus gällande fibernätet.

Detta fann han i alla fall på Elfirman och sedan en tur till byggvaruhuset för att köpa rör som dessa sladdar ska gå i.


Hem sedan till den stekheta tomten för att slakta den gamla poolen. Det gick ganska lätt nu när vi var 3 som jobbade.

   

Lasse började direkt att planera att vi måste ha ett litet staket på sidan ner mot ängen för det är ganska högt och jag har i alla år varit rädd för att jag skulle ta ett felsteg och ramla ner där.  Men nu är det ju så att Lasse har varken spikpistol eller annat med sig och sedan hur sjutton får vi hem allt virke från Borgholm. Känns nog som om detta projekt skiter sig detta år.

Kunde inte låta bli att ta en bild på de stackars döda träden    som nu har lagt sig ner och behöver tas bort.


Per tog sedan en cykeltur mot Byrum och sedan till Alversjö Bodar innan vi skulle börja med middagen. Det blev en tur på 2.5 timme.  

Han hade nu fått blodad tand på att röra sig så det blev sedan en tur ner till Hornsjön och en liten annan tur.

Denna kväll blev det också Per som fick stå vid grillen. 

Hade bara hamburgare och krossad potatis med massor av smör och vitlök, som allt gjordes på grillen

   

Satt även denna kväll ute till strax efter 21 då jag ville in och kolla på Vera.

  

Solen hade nu hunnit sänka sig en del bakom träden ner mot skogen

Kvällen fortsatte sedan framför TV:n tills Vera var slut och sedan blev det Karlavagnen som jag bara inte orkade lyssna på eftersom Rickard Olson bara la sig i vad de som ringde hade att säga och avbröt dem hela tiden så det blev inget sammanhang av det som de ville berätta.

Somnande och vaknade till av att det var ett annat program på radion. Lika bra att stänga av och inte kolla på klockan.


Onsdag

 


Syns i alla fall att jag inte bara ligger på latsidan. Vaknade även med en värkande vänsterarm

Även denna dag verkar bli varm och jisses vad jag längtar till havet.

Frukosten som vanligt ute i det härliga morgonvädret

   

Ja dessa morgnar är något jag gillar.

Väldigt lugn natt på hundfronten så till helgen blir det nog att släppa lös alla tillsammans igen.

Blev en tur till loppisen på Bygdegården och det var i dag Per som hittade några fina glassaker som han gillar.

Sen till Snäckan för att byta vårt parasoll, insåg att 2 meter var lite väl litet, men var snål jag såg priset på 3 meters. men insåg idag är det måste vi ha.

Sen till ett fullt Ica för att handla det som vi måste ha.

Tog varsin tunnbrödsklämma och lättöl som lunch.

Slappade i skuggan med att lyssna på sommarpratare.

Per gav sig ut på sin cykel och tog lite fina bilder från Vedbyskog     

Sen firade vi Margareta med att jag gjorde en jordgubbspaj till glassen och till detta drack vi iskall Rosevin

     

Det var gott, men ganska onyttigt, men vad gör det.

Fick sms om att min nya hundpool troligen kommer i morgon. Passar ju bra om det nu blir det väder som det lovar.

Dagen fortsatte med ännu mer mat, men ikväll tog vi det lugnt och jag gjorde bara en enkel pastasallad

     

Till detta drack vi vår flaska med Cava som vi hade med oss hemifrån, mest för att det var min namnsdag.

Hade gjort en hitta på dressing med basilika, riven stark ost, olja, vitlök och lite kryddor och detta var nästan det godaste på hela middagen.

Sen blev det som vanligt att vi avslutade kvällen utomhus för att kolla lite på TV.

Så var dessa tre dagar över och vi har haft det superfint 









Presentation

Det ska vara gott att leva

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Gästbok

Skriv gärna några rader när du har varit och hälsat på denna sida.

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards