Direktlänk till inlägg 23 februari 2023

Torsdag till söndag vecka 8 2023

Av Rehn/Hornesjö - 23 februari 2023 08:32

Torsdag igen och en massa snö

 

Igår var en riktig slappardag. Men vissa dagar känns det som jag har ett behov av dessa, men egentligen är det inte optimalt att röra sig så lite.

Får nästan lite panik när jag tänker på att även Glamour ska komma igång igen nästa vecka. Ännu ett program 

som jag inte gärna missar. 

Nu börjar även sprinten på TV som kommer att vara ett par veckor, så det känns som det bara kommer att vara TV en lång tid framåt

Bestämde att åka till centrum tidigt denna förmiddag eftersom det sedan från klockan 12 var TV i stort sett hela dagen. 

 Men Lasse ville även tanka och ta en tur till Hornbach och tur var väl detta då vi snart insåg att  det var idag som det var premiär för öppning av tre nya affärer i OBS gamla lokaler. 

     

Lasse ville in på Jula och jag på Willy's. 

Så mycket folk men butikerna är stora och slukade lätt alla besökare

Min lista som jag hade skrivit för att handla på Lidl fylldes snabbt på när vi kom in på Willy's. 

Detta blev handlat idag 

   

  men det blir flera besök när nästa inköpslista är skriven. 

Kom på när vi kom ut därifrån att jag inte haft en tanke på min onda kropp och då tänkte jag lite extra på pappa som alltid sa "jag glömmer alltid mina smärtor när jag är och handlar" , han hade verkligen älskat dessa tre nya butiker bredvid varandra. 

Hade planerat att göra en fläskpannkaka till middag. 

Men efter att ha hittat fin högrevsfärs    så tänkte jag om. 

Hittade ett paket torr jäst i kylen. Vet att jag köpte ett antal i början av Corona epidemin när det var svårt att få tag på vissa varor.  Tänkte att  jag provar att sätta en lite  deg på denna jäst och nog jäste den. 

Gjorde 6 hamburgerbröd   som jag toppade med grovmalen Himalaya salt.

När  vi satt och kollade på sprinten  så blev Lasse sötsugen  och han visste att  jag hade köpt  en kladdkaka 

 

Detta är inget för mig så han fick vispa sin grädde  själv. 

När  det var dags för middagen  så blev den  enkel.

 

Hamburgaren gjord efter Tommy Myllymäkis recept  blev super god och det bakade brödet efter ICA recept fast med dubbel mängd smör var så luftigt och gott.

Klockan 21 började killen som skottar vår gata göra runt med sin stora maskin och klart att det både smäller och skrapar en hel del och det då tar ett tag innan våra hundar accepterar detta ljud.  Vi bor ju på hörnan så han finns hela tiden på tre av våra sidor. Vet att detta måste göras men rätt frustrerande att hundarna måste börja skälla vid varje smäll som det blir när han sätter skopan i marken.


Kan väl påstå att dagen varit ganska okej fast jag inte varit ute mer än när vi handlade. 

Alla mot Alla är alltid dom bäst när Lotta och Erik är med. Då blir det alltid glada miner och många skratt. 


Hoppade direkt i säng 


Fredag

 

Syntes på appen att jag hade varvat ner och mått bra under dagen

Tyvärr fast jag sovit ganska bra så blev det en del uppvaknande när killen som skottar vår gata bara måste åka fram och tillbaka  runt vårt hus flera gånger. 

Vet inte riktigt hur han tänker när han skottar för han kör framåt ett par meter, backar och gör om detta minst 3 gånger och sedan har han strålkastarljuset på som lyser upp hela vårt hus 

Jaja, ska inte klaga allt för mycket,  bättre än att snön fick ligga kvar i drivor som det gjorde med vår förra. 

Ja nog hade han skottat under natten, men inte sandat så gatan utanför oss var som en isbana istället. Såg ganska lustigt ut när folk gick förbi oss och betedde sig som Bambi på hal is, men även ganska farligt.

 

Är som att köra på en isbana

Själv vågade jag idag inte gå till garaget utan Lasse fick gå ut och sanda från vårt hus till parkeringen.

Hade hela veckan längtat efter krabba men hade ingen lust att åka till Maxi så det fick bli  centrum och Lidl för att köpa kräftstjärtar, tur för just idag var det 30 % på dessa burkar. Färsk pasta hade jag redan handlat på Willy's igår. 

Men nu var i alla fall middagen planerad. 

Hem och kolla på Hem till Gården och få en liten lunch

  Fick bli varsin vårrulle i airfryen.


Dagen fortsatte med att jag hjälpte Lasse några bitarna på golvet. Tyvärr tar allt så lång tid, men 

 sen är det lite socklar kvar och sedan en massa städning. 

Dagen fortsatte fram till middagen. 

 


Min egen färska pasta med avokado, vitlök och crème fraiche. 

Ser trevligare ut på tallriken en i grytan

   


Lovar att denna rätt smakar helt ljuvligt gott.  Blir även detta till lunch i morgon.

Blev till och med lite efterrätt på kladdkakan.

 

Till och med jag fick i mig en liten bit

Det blev inte bara detta jag åt denna kväll för det fanns även en påse chips som jag inte kunde låta bli. 

Blev en del Mr Bean innan det var dags för sängen. 

Hade hela dagen trampas med tankar som jag helst bara vill slippa men dessa kommer över mig och gör så ont. 

Hoppas kunna släppa dem och få sova. 


Lördag


Appen visade precis hur jag hade sovit.  Att det blev så lite aktivitet berodde mycket på att jag glömde klockan på laddning hela förmiddagen, även när vi var iväg och handlade. Men det var dåligt ändå.


Blev en helvetes natt.  Helt plötsligt var jag tillbaka till 1969 och det var som en film spelades upp. Vaknade vid 3 tiden och hade svårt att smälta allt jag drömt.

Sen har jag sprungit och letat efter vår bil och det var backar och trappor som jag fick springa i.  Något jag undrar över var varför en vän Mia fanns med hela tiden.  Men drömmar ska man inte fundera över för mycket. 

Hade helst dragit täcket över huvudet och stannat kvar i sängen resterande dag. 

Men dagen fick gå ändå

Upptäckte att mina kapris var slut och detta ville jag ha till middagen. 

In på Supergrossen för att handla detta, men vilket pris för denna lilla burk, kände jag. 

Skulle även köpa grädde och visste att denna var billigare på Lidl denna vecka.  La tillbaka kaprisen och bestämde mig för att kolla även efter dessa. 

 


Kan nog säga att det blev ett bra val av affär. 


Lasse jobbade på med övervåningen och jag satt mest stilla framför dumburken. 

Lite lunch blev det på resterna från gårdagen, nästan ännu godare idag.

 


Sen fortsatte dagen och var lika tråkig som den började

Middagen blev i alla fall helt okej

Hade köpt en fin fläskfilé på Willy's så att göra denna mat passade utmärkt. 

Hoppade över Mello även denna vecka för jag orkar inte lyssna på allt mellansnack.

Såg i stället på Johan Glans, visst har jag sett detta tidigare men det var exakt lika roligt igår.

Hann sedan se lite på röstningen innan Leif och Billy började.

Sen fortsatte kvällen med TV fram tills, det var dags att krypa ner i sängen. 

Hoppas på en bättre natt. 

Satt och både läste och skrev en hel del på mobilen efter att jag hittat en som haft problem med socialen. 

Rena kidnappningen.


Söndag

 

Såg bättre  ut men nästan ingen djup sömn alls denna natt. 

Vaknade klockan 3 och trodde inte att jag somnat om när jag hörde Lasse stiga ur sängen, men klockan var då 6,10 så lite hade jag i alla fall slumrat. 

Fortfarande kallt men idag skiner solen i alla fall lite.

Hade varit så roligt att kunna åka på Cocker promenaden, men när inte kroppen vill så är det inte mycket att göra åt.

Behövde köpa hem lite potatis och morötter till hundarna och även förnya lottot, så en tur till centrum skulle det bli.  Lasse frågade om han skulle hämta bilen vilket jag tackade nej till eftersom jag måste försöka gå så mycket som möjligt. Men jag kom bara till grinden när jag såg detta   

Där försvann min positiva energi.  Lasse var snäll och tog sig till garaget, där det var  precis lika halt, för att hämta bilen.    han fick sedan sanda för att jag skulle våga mig fram till bilen. 

Handlade och åkte hem då jag ställde mig i köket och förberedde kvällens middag. 

Stekte   fläskfilé och      champinjoner i mycket smör.  Sedan ner med detta      i en ugnsform.  Nu får detta vila till middagen då den ska gratineras med grädde, crème fraiche och gorgonzola. 

Satte mig sedan för att kolla på dagens skidor kval. 

Medans vi väntade på finalen så passade vi på att ta en lunch som idag fick bli en semla  eftersom vi aldrig kom till skott och äta någon i tisdags. 

Gott men som vanligt tog det stopp efter en halv, men Lasse äter gärna upp även min halva. 

Våra tjejer var som vanligt på topp och tog även denna dag guld.  Killarna gick det lite sämre för och de kom på en 5:e plats.

Ja det blev inget uteväder för mig alls denna dag, vädret var inte kul men det är inte det värsta utan det är halkan som gör att det värker i hela min kropp eftersom jag spänner mig för att inte halka.

Det blev mycket att sitta vid, datorn denna dag

Middagen blev god

 

Tyvärr så glömde jag helt bort att ta en tallriks bild idag. 

Men smaken av grädde, créme fraiche och gorgonzola går i alla fall inte att få med på bild.

Kvällen fortsatte fram till strax efter midnatt då jag ville de klart en film. 

I morgon är det ny vecka och de lovar sol. 

Hoppas de inte luras igen. 
































 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Rehn/Hornesjö - Måndag 6 maj 07:26

Måndag    Det positiva var att det inte regnar          Lite bättre än gårdagen  är alltid bra. En tur till Hallunda för Lasses beställningar på apoteket.  Tog en tur in på Lidl men hittade inte något som jag behövde. Hade ingen ani...

Av Rehn/Hornesjö - Fredag 3 maj 08:12

Torsdag'   Vädret var det inget större fel på när jag vaknade, men sovit det hade jag knappt gjort denna natt.         När jag vaknar upp och ser denna app så blir jag så besviken.  Så rött som det var denna morgon var det ett tag sedan,...

Av Rehn/Hornesjö - Måndag 29 april 09:07

Måndag   Äntligen de grader man vill se på termometern Natten kändes ganska okej         Men enligt denna tabell så hade den varit sämre än vad jag trodde. Skit samma, min känsla är viktigare än vad det står skrivet. När vi sitter v...

Av Rehn/Hornesjö - Fredag 26 april 07:49

Ja detta skitväder vaknade jag upp till denna morgon. Natten hade känts så där och det är alltid spännande att kolla av mina värden på klockan         Grönt på ANS i alla fall men resten var väl inte vad jag hade hoppats på.. Hade myck...

Av Rehn/Hornesjö - Måndag 22 april 09:44

Måndag '   Lika kallt även denna dag  Natten kändes bättre än vad den denna morgon visade         Trodde på grönt denna morgon, men det blev orange.  Ja bättre än rött i alla fall. Bara 30 minuters djupsömn denna natt. Tycker att jag ...

Presentation

Det ska vara gott att leva

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Gästbok

Skriv gärna några rader när du har varit och hälsat på denna sida.

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards